Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Alle parkeringsplasser i Oslo Sentrum fjernes fra 1 juni (Ring 1)

Startet av georglu, tirsdag 31. januar 2017, klokken 16:32

« forrige - neste »

georglu

Jeg driver og vurderer fram og til mellom D og ikke D. Jeg har hørt at det kan være mindre rekkevidde om vinter med D, men har ikke klart å finne noe faktiske tall som bekrefter mistankene mine. Noe som vet? Hvis det er betydelige forskjeller i negativ retning for D, så vil jeg foretrekke en bil uten D siden jeg sannsynligvis vil gå for 60-modellen.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

madsskon

Det i det hele tatt å vurdere en bil som veier 2,3 tonn uten 4wd hadde jeg ikke gjort. Bilen sitter mye dårligere på veien med 2wd, og fremkommeligheten er fortreffelig med 4wd. Ang rekkevidden - jeg har 75D selv og nå når det er et par tre minusgrader kjører jeg fint 35-40 mil om jeg trenger det.
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

OleI

Mener du virkelig det ? Jeg har til nå hatt 3 stk RWD og en D. Er på ingen måte noe problem på vinterstid ved mindre du har helt spesielle strekk du skal over. Har en svigerfar som lo godt den dag jeg dro min første RWD inn da han mente jeg umulig skulle kunne komme opp siste bakken til hytta. Med Hakka R2 dekk fungerte det smertefritt! Ikke vær redd for å velge RWD, fungerer helt fint. Morsomt på vinter når du kjører uten frue og barn er det og  ;D

georglu

Jeg tror også den er stødig nok om vinteren med RWD, men det kunne være kjekt med D. Men bare hvis forbruket ikke er veldig mye mer med minusgrader. Etter hva jeg har forstått er begge motorer alltid i drift ved minusgrader og at dette kan øke forbruket ved minusgrader. Noen som har erfaringer med forbruk på f.eks. 60 vs 60D når gradestokken er under null?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

latigo

Sitat fra: georglu på onsdag 30. november 2016, klokken 19:36
Jeg driver og vurderer fram og til mellom D og ikke D. Jeg har hørt at det kan være mindre rekkevidde om vinter med D, men har ikke klart å finne noe faktiske tall som bekrefter mistankene mine. Noe som vet? Hvis det er betydelige forskjeller i negativ retning for D, så vil jeg foretrekke en bil uten D siden jeg sannsynligvis vil gå for 60-modellen.
Har du sjekka denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30752 ?


knut.aulie


vnm

Vil sterkt anbefale D. Du får en bil som går bedre, har bedre fremkommelighet og litt bedre rekkevidde (i følge Tesla). Når du skal selge bilen igjen tipper jeg du får igjen alle pengene du brukte på å oppgradere til D.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

knut.aulie

Sitat fra: vnm på torsdag 01. desember 2016, klokken 09:54
Vil sterkt anbefale D. Du får en bil som går bedre, har bedre fremkommelighet og litt bedre rekkevidde (i følge Tesla). Når du skal selge bilen igjen tipper jeg du får igjen alle pengene du brukte på å oppgradere til D.
Har du lest linkene over når du kommer med en slik påstand?
D har lavere forbruk enn RWD på sommer på grunn av torquesleep, men høyere ved minusgrader da det gjør at begge motorer går hele tiden.
Så ja du får stabilitet og fremkommelighet, men lavere rekkevidde når du trenger det mest. I tillegg er det her snakk om minste batteri hvor dette er mest kritisk!

georglu

Det er nettopp her det er kritisk for meg. Det er no-go med 60D for meg hvis forbruket er 10-15% høyere om vinteren vs 60.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

georglu

Den første tråden har lest litt i, men blir ikke 100% klok på den. Kan man konkludere med at manglende "torque sleep" ved lave temperaturer gir et betydelig økt forbruk?
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Øyvind.h

Sitat fra: georglu på torsdag 01. desember 2016, klokken 10:08
Det er nettopp her det er kritisk for meg. Det er no-go med 60D for meg hvis forbruket er 10-15% høyere om vinteren vs 60.
15% høres helt usannsynlig ut.
Personlig merker jeg ikke noe til det påståtte merforbruket. Sammenligner jeg min 90D med en kamerats P85 virker de ganske like på vinteren. Men D'en klarer jeg forbruk på sommeren som jeg aldri klarte med min S85. Akkurat det kan dog skyldes sw. Min opplevelse er at D og P rwd er noenlunde like på vinter. D lavere på sommer. Vanlig non-P ligger vel noen prosent under P. Så mulig 5% merforbruk i D vs rwd non P. Definitivt maks 10%.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

latigo

Sitat fra: georglu på torsdag 01. desember 2016, klokken 10:15
Den første tråden har lest litt i, men blir ikke 100% klok på den. Kan man konkludere med at manglende "torque sleep" ved lave temperaturer gir et betydelig økt forbruk?
Sånn forstår eg det, men er heller ikkje 100% klok. (Kvifor er forskjellen så stor med utan torque sleep, kvifor har tesla vald å gjere det slik? etc.)

georglu

Sitat fra: latigo på torsdag 01. desember 2016, klokken 12:18
Sitat fra: georglu på torsdag 01. desember 2016, klokken 10:15
Den første tråden har lest litt i, men blir ikke 100% klok på den. Kan man konkludere med at manglende "torque sleep" ved lave temperaturer gir et betydelig økt forbruk?
Sånn forstår eg det, men er heller ikkje 100% klok. (Kvifor er forskjellen så stor med utan torque sleep, kvifor har tesla vald å gjere det slik? etc.)

Jeg kan forstå at man vil slå av torque sleep ved lave temperaturer hvis det kan være skadelig for motoren å plutselig spinne opp i høy hastighet helt kald, men har ennå til gode å se noen som har målt forbruk med og uten D på kalde og varme dager. Blir det for høyt forbruk med D om vinteren så oppveier det både fordelen med lavere forbruk om sommeren og fordelen med bedre stabilitet på vinterveier for min del.
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

fonberg

Når jeg sammenligner forbruket på min gamle 85 RWD og min nye 85D, så er det bare minimale forskjeller. D bruker litt mer på småkjøring når det er kaldt, men på langkjøring er de så å si like på vinterføre.

Som det sides over bruker D litt mindre enn RWD på langkjøring i varmt vær.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

turfsurf

Jeg er en av de som merkte soleklart høyere forbruk med D på vinteren. Minimum 10%. Spesifikt på dårlig føre, dvs snø, slaps, is osv. Gjetting er da at firehjulstrekkene jobber såpass mye at begge motorene er aktive hele tiden.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA