Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremse med girene

Startet av haggen, søndag 29. januar 2017, klokken 21:39

« forrige - neste »

ladov

Sitat fra: Rio på onsdag 30. november 2016, klokken 23:38
CCS fordi det er standarden i Europa. Enten man liker det eller ei. :)

(Teslas løsning er proprietær, selv om den er offentliggjort, så den er uaktuell.)
Type2 er jo også en EU-standard, som helt tilfeldigvis omfatter DC-lading. ;)

Derimot har jeg ikke hørt om at andre enn Tesla benytter seg av DC over Type2. Og Teslas implementasjon er nok utenfor standard ja..

Jeg har ikke noe imot at man utvider CCS til 350kW, en større plugg vil jo nærmest per definisjon kunne overføre mer effekt. Det jeg mener er at de aller fleste 'vanlige' biler vil klare seg godt med en forbedret bakoverkompatibel type2 plugg.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Trond.Strom

#16
Sitat fra: eivhelle på onsdag 30. november 2016, klokken 19:30
Hva vil det ha å si for batteripakkene at man satser på såpass rask lading?

For e-golf med 24.2KWh batteripakke er maks ladeeffekt på 40KW som tilsvarer 1.65 KW/KWh.
En Tesla S90 som lader med peak effekt på 135KW  vil ha 1.5KW/KWh.
Hyundai Ionic med maks 70KW på en 28KWh pakke ligger noe høyere med 2.5KW/KWh.

Hvis man derimot skal bruke 350 KW på en 100KWh batteripakke er man oppe i 3.5KW/KWh.

Er dette forsvarlig med dagens batteriteknologi eller vil 350 KW være forbeholdt større batteripakker på over 200KWh?
Man bruker C-Rating for å snakke om KW/KWh så 350 KW til et 100KWh batteri vil være en lading på 3,5C
http://web.mit.edu/evt/summary_battery_specifications.pdf

De aller fleste nyere batteripakker til R/C eller droner kan trygt lade på 5C, her har du en video av 10C lading

Når vi får se 5C lading i elbiler er vel usikkert da sikkerhet og levetid blir lagt en del mer vekt på.

Burger

Sitter med en følelse av at 350kw lading er et forsøk på hale ut tid siden det tar lang tid før noen elbiler kan utnytte 350kw lading. "Vi ligger laaaangt etter, vent med å kjøp, om 3-4 år så blir det bra. Ikke kjøp nå!!"

Ett 350kw inntak kan jo ha 7x50kw ladere som har mer verdi pr dags dato.

Håper jeg tar feil, men jeg blir forbausa om det blir bygd så mange ladestasjoner som de annonserer.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Ingeniøren

De har vel skjønt at stor tall er grei for elbil folk  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ladov

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 01. desember 2016, klokken 10:23
De har vel skjønt at stor tall er grei for elbil folk  ;D
Det kan like gjerne være myntet på 'de andre'. :)

Med 350kW så får du 29kWh på 5 minutter. Det tilsvarer omtrent Oslo-Lillehammer med TM3. Eller hvis du skal kjøre vettløst langt, så slipper du unna med 32 minutters ladepause hvis du kjører 120 mil.

Det bør være bra nok til å tilfredstille dem som absolutt skal ha en elbil som lades like fort som en dieselbil fyller tanken. Jeg synes at det å matche eller overgå fossilbilen er et verdig mål, selv om 'vanlige' biler fint klarer seg med mindre.  ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Rio

1) Prisen per kWh ved 350 kW vil være vanvittig mye høyere enn prisen per kWh ved 50 kW. Samme som at det i dag er langt dyrere å lade med 50 kW enn hjemme med 3,7 kW.

2) Med mindre man har en lastebil, så vil 350 kW bare være aktuelt i noen sekunder! ;) Dagens biler er helt nede i 10 kW når det er kaldt, så det ene uttaket vil da oppta effekten for mellom 7 og 35 ladere.

3) 350 kW er nok mest aktuelt for lastebiler, busser og lignende.

3)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA