Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremse med girene

Startet av haggen, søndag 29. januar 2017, klokken 21:39

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Veldig bra å få et homogent ladenettverk med samme betalingssystem over landegrensene.
At aktørene bak er solide og har finansielle muskler gjør jo satsingen mer solid enn hundrevis av små lokale e-verk med hver sin sære betalingsløsing.
Kan nevne Vattenfall sin Emobility med InCharge nettverket som også bygges ut i Europa.
Blir bra dette for elbilkjøring om ikke så lenge.

Amoss

Er vel på langt nær første gang tilsvarende overskrifter har blitt brukt?  Det nye nå er vel at de også har fått med seg Ford på laget?  Merker meg også at GM fortsatt glimrer med sitt fravær... Ja, og at de går for 350kW på laderne. (Har denne utvidelsen av CCS blitt godkjent som en ladestandard enda, eller har den fortsatt status som foreslått standard?)

Så ja, blir spennende å se om de får til noe mer denne gangen :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

haggen

400 ladere i 2017 er konkret, tusenvis i 2020 noe mer upresist, men dog lovende. Utfra dette kan vi vel fastslå at det satses hardt de neste 3 årene.
Utfra det jeg har lest før så regner jeg med at det blir maks 150 KW på 400V, og at 350KW er 800V opplegget til Vag. Men tar det for gitt at den skalerer ned til eksisterende biler's max 50 kw.

gigafactory

Kjempespennende, har ventet lenge på at tyskerne skal komme inn å flytte grensene litt! Har lite tro på faktiske 350 kW i praksis, men om ladehastigheten i det hele tatt vil nærme seg 300 kW så er det et kjempesteg.

fredag

Tesla bør få på plass CCS combo2-kontakt på alle nye biler og CCS-adapter med støtte for 100-150kW ladefart for alle eksisterende biler uten CCS combo2-kontakt i bilen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

goggo

Spennende.
Når det nå ser ut som fremtidig ladeteknologi i Europa er bestemt, så er det tre ting som gjelder:

  • Location
  • Location
  • Location

Hvis de ikke inngår samarbeid med eksisterende bensinstasjon kjeder om dette, så er det jo fullstendig håpløst.
Oljeselskapene har jo tross alt jobbet med location problematikken for energistasjoner til transportsektoren i over 100 år allerede, og har vel egentlig gjort en god jobb med dette.

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: gigafactory på tirsdag 29. november 2016, klokken 15:35
Kjempespennende, har ventet lenge på at tyskerne skal komme inn å flytte grensene litt! Har lite tro på faktiske 350 kW i praksis, men om ladehastigheten i det hele tatt vil nærme seg 300 kW så er det et kjempesteg.

350kW er nok teoretisk ja. 350A ved 1000V. Slik som CHAdeMO har teoretisk 62,5kW i dag (125A ved 500V). I praksis blir nok batteriene på 800V under lading og man får neppe full strømstyrke etter at 720V eller så er passert. Så da ender man opp på 250kW eller deromkring som teoretisk maks. De bilene som ikke støtter omkonfigurering av batteri til 800V for hurtiglading vil få ca. halvparten, omtrent det samme som Tesla SC i dag. En Tesla med CCS-adapter bør klare samme hastighet på disse som på SC (340A ved 360V).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Det ville jo vært bedre med 2800 hurtigladere på 50 kW, ettersom relativt få biler kan bruke mer enn dette, og man trenger langt flere enn 400 HLere. Så kan man oppgradere til 350 kW når det kommer biler til det. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

turfsurf

Sitat fra: Rio på tirsdag 29. november 2016, klokken 23:16
Det ville jo vært bedre med 2800 hurtigladere på 50 kW, ettersom relativt få biler kan bruke mer enn dette, og man trenger langt flere enn 400 HLere. Så kan man oppgradere til 350 kW når det kommer biler til det. :)
Effektdeling ala Tesla hadde vært det beste, kanskje med minimumsgaranti på 50kW. Det er allerede biler på markedet som kan motta mere enn 50kW, og flere blir det ganske snart. Greit at infrastrukturen er på plass før bilene med 90kWh batteri står og okkuperer hurtigladere i ett par timer.


Men det viktigste er å lære folk å ikke topplade. Tror det er en mye større utfordring....
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

eivhelle

Hva vil det ha å si for batteripakkene at man satser på såpass rask lading?

For e-golf med 24.2KWh batteripakke er maks ladeeffekt på 40KW som tilsvarer 1.65 KW/KWh.
En Tesla S90 som lader med peak effekt på 135KW  vil ha 1.5KW/KWh.
Hyundai Ionic med maks 70KW på en 28KWh pakke ligger noe høyere med 2.5KW/KWh.

Hvis man derimot skal bruke 350 KW på en 100KWh batteripakke er man oppe i 3.5KW/KWh.

Er dette forsvarlig med dagens batteriteknologi eller vil 350 KW være forbeholdt større batteripakker på over 200KWh?
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

ladov

Det med ladehastighet er et spørsmål om batterikjemi. Små og store endringer i kjemien påvirker ikke bare ladehastighet og energitetthet men også levetid, sikkerhet osv.. Forbedrer du et batteri på et område risikerer du å svekke det på et annet.

Hvorfor CCS forresten? Tesla har jo bevist hvor høyt man kan gå med Type 2-pluggen. De er på 120kW allerede og det bør være overkommelig å lage en bakoverkompatibel 'Type 2i' som når 180 eller 240kW og da er alle vanlige biler godt dekket.

Hvis derimot Ford lager en elektrisk F-150 med massivt batteri og hengerfeste er det klart man trenger en lader med *enda* mer futt i og da vil den grovere CCS-pluggen bli god å ha. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Rio

CCS fordi det er standarden i Europa. Enten man liker det eller ei. :)

(Teslas løsning er proprietær, selv om den er offentliggjort, så den er uaktuell.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: eivhelle på onsdag 30. november 2016, klokken 19:30
Hva vil det ha å si for batteripakkene at man satser på såpass rask lading?

For e-golf med 24.2KWh batteripakke er maks ladeeffekt på 40KW som tilsvarer 1.65 KW/KWh.
En Tesla S90 som lader med peak effekt på 135KW  vil ha 1.5KW/KWh.
Hyundai Ionic med maks 70KW på en 28KWh pakke ligger noe høyere med 2.5KW/KWh.

Hvis man derimot skal bruke 350 KW på en 100KWh batteripakke er man oppe i 3.5KW/KWh.

Er dette forsvarlig med dagens batteriteknologi eller vil 350 KW være forbeholdt større batteripakker på over 200KWh?

Det avhennger jo av batterikjemi og temperatur, i tillegg, selvsagt til kWh.

Jeg regner med det er til lastebiler, og noen spesielle større biler.

Det har også ikke så stor nytte for personbiler - etter man har kjørt 6 timer, så er det helt greit at det tar 30 minutter eller 45 minutter å lade. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA