Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

hva slags elbil skal jeg kjøpe for å dekke mitt behov?

Startet av frode123, søndag 29. januar 2017, klokken 16:29

« forrige - neste »

tutti

Dette gjelder leaf og egolf uten VP med omtrent samme batteristørrelse.

Vi brukt samme hurtiglader etter hverandre og temperaturen var under 0'c. Begge hadde batterinivå på litt over 20%

Jeg så at leafen brukte da 32 min på 10 kWh. Egolfen klarte det samme på 16 min!

moby666

Jeg har brukt 95 min for å få inn 13 kwh på en eGolf da det var -8. Utrolig rart at ikke VW klarer dette bedre når andre tydeligvis klarer å lade betydelig raskere.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

tutti

Sitat fra: moby666 på tirsdag 29. november 2016, klokken 08:18
Jeg har brukt 95 min for å få inn 13 kwh på en eGolf da det var -8. Utrolig rart at ikke VW klarer dette bedre når andre tydeligvis klarer å lade betydelig raskere.
På det kaldeste, ca. -20'c, har jeg brukt 70 min på å få litt over 15 kWh. I ditt tilfelle høres det ut som det var laderen, ikke bilen som var problemet.

knut3448

Jeg  brukte senest i går 33min på 10kWh. Startet på 21%, 3 plussgrader! 1.gen Leaf.

dabis

Jeg opplever på min e-Golf at om batteriet er varmt etter hard kjøring (motorvei) så vil hurtigladingen gå fortere en at jeg setter den inn på hurtiglader etter ei lang kald natt.
Ved hard kjøring opplever jeg temperaturer på opp mot 30 grader i batteriet selv på vinteren, men om du kobler på hurtigladeren ved batteritemperatur på ned mot -10 tok det meg nesten 1 time å lade 15kWh.
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

AppleKnocker

Batteritemperatur, ikke utetemperatur styrer ladefart.

Men jeg har hørt om et triks som jeg ikke har testet ut selv. Ved lav batteritemp er det mulig at noen ladere måler tenp én gang, og ikke tar høyde for at batteriet blir varmere etterhvert. Så hvis man lader i noen min, avbryter og starter lading på nytt, vil den måle batteritemp på nytt og lade raskere.
Noen som har testet om dette er riktig?
Kan evnt variere med bilmodell og type lader.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

leafnor

Har prøvd i -10 grader på Dovre i god vind. De to minutter jeg brukte på å bli gjennomfrossen mens jeg gjorde stuntet klarte ikke bilen å ta igjen med mer energi i lading etter oppstart for andre gang.
Jeg ble bare frossen og skuffet.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Rio

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 01. desember 2016, klokken 14:06
Batteritemperatur, ikke utetemperatur styrer ladefart.

Men jeg har hørt om et triks som jeg ikke har testet ut selv. Ved lav batteritemp er det mulig at noen ladere måler tenp én gang, og ikke tar høyde for at batteriet blir varmere etterhvert. Så hvis man lader i noen min, avbryter og starter lading på nytt, vil den måle batteritemp på nytt og lade raskere.
Noen som har testet om dette er riktig?
Kan evnt variere med bilmodell og type lader.

Det er ikke laderen som måler temperaturen, men det er hurtigladekontrollboksen i bilen som styrer hurtigladeren (avhengig av batteritemp, SoC, osv.).

Det er altså bilen som styrer showet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA