Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading hjemme og underveis

Startet av Østfold, søndag 29. januar 2017, klokken 14:16

« forrige - neste »

Østfold

Ser ut til at store deler av Fortums ladenett var slått ut idag. Første stopp var Malmøya ut av Oslo - der stod det en billist på telefon til Fortum og den andre viste en plakat for at den var ute av drift på displayet. Neste stopp var Kiwi på Kolbotn (en omvei på 10-12 minutter ettersom jeg skulle sørover på E6). Der fikk jeg bare beskjed om at lading var avsluttet av bruker (antar at fyren på Malmøya fikk samme beskjed). Etter 10 minutter telefonkø, og 10 minutter på telefonen så fikk vedkommende sparket igang lading i 15 minutter. Deretter fortsatte jeg til Vestby Nord hvor samme problem oppstod. Ny telefonkø og det gikk litt raskere denne gangen, ladingen sparket igang av opertør, samtidig sparket han i gang naboens lading som heller ikke fungerte (bemerkes at dette er forskjellige type ladere, så alle ladere hadde åpenbart samme problem) - han var litt heldigere enn meg ettersom han slapp telefonkø :-)

Anyway, det er litt problematisk at noe som så ut til å være en alvorlig feil slo ut opp til flere ladere i Oslo (?), regner med at det var fler enn meg som hadde problemer med Fortums ladere mandag? Ikke et pip på Fortums facebook side forøvrig, men de er tydligvis opptatt av å måle kundetilfredshet :-( Etter det jeg forstod på support så var det svært mange som hadde problemer, derav telefonkøen.

For meg virker det litt for sårbart når en leverandør er så dominerende, og feil intreffer :-/ det burde være flere aktører så man ikke er så avhengig av en leverandør. Om jeg kjørte bensinbil kunne jeg sikkert velge 30 bensinstasjoner. Som el-bilist har jeg i praksis 3-4 stasjoner og velge imellom, og 3 av dem er Fortum. Vi trenger flere ladestasjoner i byene, fra forskjellige operatører! Fortum bør naturligvis komme ut av skapet og forklare hva som har skjedd og informere om hva de gjør for å forhindre at lignende problemer oppstår igjen.

Turen til Fredrikstad tok 3 timer idag, normalt gjør jeg den på 1.05, med en ladestopp går det stort sett på 1.20.

ToreR

Fortum bør vurdere å la ladestasjonene åpne opp for lading dersom styresystemet kollapser. Beredskapsmessig er dette viktig, og sannsynligheten og konsekvenser for misbruk er små.

tutti

Samme problem på 2 av 3 hurtigladere ved Bryn i går. Bare error.

jkirkebo

Sitat fra: ToreR på tirsdag 29. november 2016, klokken 08:36
Fortum bør vurdere å la ladestasjonene åpne opp for lading dersom styresystemet kollapser. Beredskapsmessig er dette viktig, og sannsynligheten og konsekvenser for misbruk er små.

Jeg mente det skulle fungere med RFID-kort, selv om kommunikasjonen er nede? Ihvertfall om man har brukt vedkommende ladestasjon tidligere...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AtellusCalidus

Vi borde få fler laddare från Grönn Kontakt tycker jag. De erbjuder en bra app och en rimlig bonusordning!

Sent from my XT1092 using Tapatalk

Østfold

@jkirkbo ingen av mine 2 brikker fungerte igår, og så vidt jeg kunne se var det 2 andre med tilsvarende problem. Så brikke var ikke noe hjelp i dette tilfellet.

Ja, som nevnt er det litt pussig at Fortum ikke informerer sine kunder om hva som har skjedd, hva de gjør for at problemet ikke skal oppstå igjen, og ikke minst om problemet nå er løst.

Makan til slapp oppfølging på deres facebook sider - det eneste de er opptatt av der er visst å måle kundetilfredshet. Når vi fremdeles ikke vet om de er på nett engang???

L34FS73R

Dette er ikke relatert til gårsdagen, det er et vedvarende problem. Som jeg også har sett andre brukere slite med (uavhengig av bilmerke).

Jeg må som standard ringe operatøren for hver eneste hurtiglading (Leaf 1.gen). Dette gjelder uten unntak de nye "firkantede" hurtigladerne. Får "Feil på bil" hver eneste gang, og da starter jeg ladingen med RFID og SMS selv først, deretter kjører operatøren en reboot av laderen uten at dette hjelper. Og løsningen blir til slutt at de gir gratis ladetid - og da fungerer det uten unntak. Virker som det er noe relatert til abonnementet mitt, men lading på andre type fortumladere fungerer. Så jeg blir ikke helt klok på det. Uansett slitsomt å måtte gå igjennom standard prosedyre med operatøren hver gang før de til slutt gir gratis ladetid.. (Men forstår jo også at de må kartlegge om jeg prøver å jukse til meg gratis lademinutter).

tutti

Sitat fra: L34FS73R på onsdag 30. november 2016, klokken 13:08
Dette er ikke relatert til gårsdagen, det er et vedvarende problem. Som jeg også har sett andre brukere slite med (uavhengig av bilmerke).

Jeg må som standard ringe operatøren for hver eneste hurtiglading (Leaf 1.gen). Dette gjelder uten unntak de nye "firkantede" hurtigladerne. Får "Feil på bil" hver eneste gang,
Ikke helt, jeg har sett at Teslaer har klart å lade på disse uten problem.

Myrvang

Ladet på Fortum Minnesund uten problemer på mandag, så mulig et lokalt problem?
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Panduck

Sitat fra: AtellusCalidus på tirsdag 29. november 2016, klokken 19:27
Vi borde få fler laddare från Grönn Kontakt tycker jag. De erbjuder en bra app och en rimlig bonusordning!

Sent from my XT1092 using Tapatalk

App er gammeldags, det er da ingen problem å starte /  stoppe lading via kartet til fortum, det er mye enklere å drifte / vedlikeholde. Derimot er det fint å ha konkurrerende tilbud på flere lokasjoner, slik at man kan bruke GK om fortum har problem og fortum dersom GK har problem. Trådstarter etterlyser konkurranse, men sier ingenting om forsøk på å lade ved Grønn Kontakt på Vestby. De har også ladere på Rygge.

Men fortum har flere ganger snakket om forbedring om backendsystemet går ned. Med den dominansen Fortum har i dag vil det bli kaos hos grønn kontakt dersom dette er eneste alternativ, så jeg håper de får noe slikt på plass snart.

Østfold

@Panduck den Grønn kontakt laderen på Vestby har jeg ikke fått med meg - thanks :D ville definitivt benyttet den på denne dagen om jeg viste om den! Den på Rygge kjente jeg til, men det ble litt for langt etter bare 15 minutter på Kolbotn.

Panduck

Sitat fra: Østfold på lørdag 03. desember 2016, klokken 15:23
@Panduck den Grønn kontakt laderen på Vestby har jeg ikke fått med meg - thanks :D ville definitivt benyttet den på denne dagen om jeg viste om den! Den på Rygge kjente jeg til, men det ble litt for langt etter bare 15 minutter på Kolbotn.

Nah den er det nok en del som ikke har fått med seg. Jeg måtte fortelle folk som sto i lang ladekø ved McDonalds at det var en lader på andre siden av veien, det var de ikke klar over :)

Jeg veksler av prinsipp mellom GK og fortum for å støtte et "variert marked". Det er desverre ikke så mange andre å legge til i variasjonen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA