Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 22kw/100km

Startet av Orbit, søndag 29. januar 2017, klokken 13:19

« forrige - neste »

Orbit

Artikkel med kort oppsummering om kommende utfasing av Schuko på offentlige ladepunkter i løpet av 2017.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Adrian Stachnik

Husker jeg leste dette som et forslag fra EU for en tid tilbake. Jeg synes det er knall at Norge følger dette og innfører type2 som standard på offentlige ladeplasser. Så vet man hva man kommer til. Her jeg bor i Porsgrunn har det ikke vært annet enn kluss med de schuko-ladestolpene. Mer enn halvparten fungerer ikke, og de som fungerer har så slarkete kontakt at ladestøpsel detter ut. Er det rart det blir brann? Tror dette også vil føre til mye mindre vedlikehold ved ladeplassene også. Ja, det blir jo en investering å gå over til type2, men det blir dertil mindre kostnader for å reparere ødelagt schuko hele tiden også. Dessuten går det faktisk an å trekke 16A fra type2 i motsetning til max 10A ved schuko. Og man slipper å kløne med diverse adaptere til ladekladd like mye fremover :)
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

kodalse

Tanken er jo god, og på sikt vil det nok ha en god effekt.
I startfasen blir det nok enda flere overganger enn tidligere.

Bruker selv mode3 type 2 hjemme, men utenfor hjemmet er det så ymse fra 1- fas CEE blå til schuko og en sjelden gang type 2.
Tar nok tid før de vi besøker uten elbil bytter til noe annet enn schuko for at vi skal få lade :)

Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Amoss

Sitat fra: Adrian Stachnik på tirsdag 29. november 2016, klokken 03:36
Og man slipper å kløne med diverse adaptere til ladekladd like mye fremover :)

Ha! Bare vent, adaptert "Type2 til schuko" kommer til å bli en hit i markedet ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Philip Marlowe

Sitat fra: Adrian Stachnik på tirsdag 29. november 2016, klokken 03:36
Husker jeg leste dette som et forslag fra EU for en tid tilbake. Jeg synes det er knall at Norge følger dette og innfører type2 som standard på offentlige ladeplasser. Så vet man hva man kommer til. Her jeg bor i Porsgrunn har det ikke vært annet enn kluss med de schuko-ladestolpene. Mer enn halvparten fungerer ikke, og de som fungerer har så slarkete kontakt at ladestøpsel detter ut. Er det rart det blir brann? Tror dette også vil føre til mye mindre vedlikehold ved ladeplassene også. Ja, det blir jo en investering å gå over til type2, men det blir dertil mindre kostnader for å reparere ødelagt schuko hele tiden også. Dessuten går det faktisk an å trekke 16A fra type2 i motsetning til max 10A ved schuko. Og man slipper å kløne med diverse adaptere til ladekladd like mye fremover :)

Det er vel like trygt å lade på blå og røde industrikontrakter som type 2?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

kodalse

Min mode 3 type 2 adapter fra type 3-fase 32A rød stikk til 1-fase 16A CEE blå stikk til chuko er bare helt fenomenal.

Tar alle standarder lader 10A 1-fase - 32A 3-fase!
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

zyp

Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 29. november 2016, klokken 14:01
Det er vel like trygt å lade på blå og røde industrikontrakter som type 2?

Det kommer an på hvilken trygghet du tenker på. Kontaktflatene og følgelig risikoen for varmgang burde være sammenlignbar.

Problemet med industrikontakter er at de er designet for industribruk, og derfor ikke er barnesikre. Type 2 spenningssettes ikke før det er etablert pilotsignal mellom bil og EVSE.

Industrikontakter er altså like trygge å lade fra, men mindre trygge enn både type 2 og schuko når du ikke lader.

Gardin

Leser jeg artikkelen feil, eller står det at alle offentlige shuko-ladepunkter må byttes ut i løpet av neste år? Det virker i såfall som en dyr og unødvendig endring. Man kan da likegodt la shukokontaktene bli stående inntil de blir utslitt, og så byte til type2 når det passer inn i vedlikeholdsplanen? Ellers tror jeg mange norske kommuner vil benytte anledingen til å stenge massevis av offentlige ladepunkter med unnskyldning at det er for dyrt å bytte dem ut.

Jeg håper jeg har lest feil, og at påbudet bare gjelder for nye ladepunkter.


Ingeniøren

Sitat fra: Gardin på tirsdag 29. november 2016, klokken 17:53
Leser jeg artikkelen feil, eller står det at alle offentlige shuko-ladepunkter må byttes ut i løpet av neste år? Det virker i såfall som en dyr og unødvendig endring. Man kan da likegodt la shukokontaktene bli stående inntil de blir utslitt, og så byte til type2 når det passer inn i vedlikeholdsplanen? Ellers tror jeg mange norske kommuner vil benytte anledingen til å stenge massevis av offentlige ladepunkter med unnskyldning at det er for dyrt å bytte dem ut.

Jeg håper jeg har lest feil, og at påbudet bare gjelder for nye ladepunkter.

Jepp, det er jo ikke bare å bytte kontakten man må opp med en helt ny boks og da snakker vi fort 20-25' pr punkt med alt. Det kan fort bli kroken på døra og klima kommer langt ned på lista....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Filip86

Og fremdeles klarer ikke NBBO å få opp øynene på den nye leilighetsblokka som vi har kjøpt leilighet i, men står fast på at en overpriset schuko (15500 eks mva) på 8A er bra nok og fremtidsrettet...

sylwester

#10
Jeg er aboslutt for at det bør være mode3. Jeg syns det er helt greit med sagens priser på selve kabelen at det er ikke en stor økonomisk sak for bileierne. Derimot er jeg er litt redd hvis dette blir et krav til eksisterende anlegg at vi kommer til å se at private aktører heller fjerner ladeplassene enn å investere for å følge nye krav.

Sitat fra: Amoss på tirsdag 29. november 2016, klokken 13:43
Ha! Bare vent, adaptert "Type2 til schuko" kommer til å bli en hit i markedet ;)

Det er det sikkert allerede. De som har en Twizy, Buddy, Reva eller Think har vel ikke så manga andre muligheter for å lade på de offentlige ladestasjonene der schuko er gåen, men type2 virker. F.eks. denne overgangen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Chivas

Så har vi prisen da. Type 2 78,-i innkjøp + schuko 23,- i innkjøp. den kabelen koster vel maks 50-lapp; ergo rundt 150,- spenn og 1090,- ut!! Cheeeezuuz!

Rio

Du har tilsynelatende misforstått veldig mye.

1) Schuko til Type 2 trenger også en ladekladd, med elektronikk.

2) Type 2 til Type 2 trenger ingen ladekladd.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA