Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Automat

Startet av Saberhagen, lørdag 28. januar 2017, klokken 16:36

« forrige - neste »

Saberhagen

Hei!

Har fått solgt min P85 og sitter nå egentlig på gjerdet og vurderer hva jeg skal gjøre videre.

Har funnet ut at en S75D holder egentlig til mitt bruksområde, men jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg bør vente med å kjøpe en ny S75D (med AP2) eller kjøpe en brukt S70/75D med AP1. Jeg kan se for meg å bruke ca 650 - 750' på en ny bil, og jeg vet at jeg ikke får kjøpt en ny S75D med AP2 for det beløpet (derav usikkerhet om hva jeg bør gjøre) - ikke med riktig ustyrsnivå iallefall.

Grunnen til at jeg er usikker på om jeg bør kjøpe en bil med AP1 er rett og slett pga verdifallet disse kan komme til å oppleve gående fremover når Tesla kun fokuserer på AP2 og "glemmer" AP1 (sånn som da de glemte P85/S85 bilene etter lansering av biler med D og AP + at hvordan det blir med å selge en brukt Tesla med AP1 om par år... Samtidig har jeg veldig lyst til å kjøpe en facelift...

Noen som har noen tips i forhold til hva jeg bør gjøre?  :-\ Jeg klarer ikke helt å bestemme meg...

Helge Alm

Det er vel flere innlegg som mener at AP2 ikke vil få full funksjonalitet først om tidligst 5 år. Og da trenger en kun AP1 (adaptiv cruisecontrol, summon + autopilot på langkjøring). Ta kontakt med Tesla å se på demobilene deres og be om et godt tilbud på en av de. Da får du nesten ny bil (facelift)med samme garanti (forhandlingsbart!) til en overkommelig pris.


Sitat fra: Saberhagen på mandag 28. november 2016, klokken 11:49
Hei!

Har funnet ut at en S75D holder egentlig til mitt bruksområde, men jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg bør vente med å kjøpe en ny S75D (med AP2) eller kjøpe en brukt S70/75D med AP1. Jeg kan se for meg å bruke ca 650 - 750' på en ny bil, og jeg vet at jeg ikke får kjøpt en ny S75D med AP2 for det beløpet (derav usikkerhet om hva jeg bør gjøre) - ikke med riktig ustyrsnivå iallefall.

... Samtidig har jeg veldig lyst til å kjøpe en facelift...

Noen som har noen tips i forhold til hva jeg bør gjøre?  :-\ Jeg klarer ikke helt å bestemme meg...

Sjøhyene

Hadde jeg vært deg så hadde jeg bare droppet å fokusert sånn på verdifall. Gjevnt over er det jo alltid sånn at høyere nypris gir høyere verdifall. Hvis verdifall er viktig burde helt klart beholdt P85, da den garantert kommer til å ha lavere verdifall enn en ny eller nesten ny S70D framover.

Om et par år kommer AP3 uansett, og da kommer AP2 til å bli glemt, på samme måte som med AP1 nå.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

nie

Her kommer nok forsamlingen til å dele seg i (minst) to grupper:
1) De som mener at AP2 er dyrt i innkjøp og med en usikker tidshorisont for når Tesla kan/vil "levere varene". Mange i denne gruppen vil mene at AP1.0 fungerer greit nok som ACC/selvstyring og sånn sett er et greit kompromiss mellom kost/nytte.
2) De som mener at dette er en no-brainer. I denne gruppen finner vi de som uansett bestiller full-spekkede biler, uansett kostnad. Disse skal ha det siste nye, uansett pris.  I tillegg finner vi en del gadget-freaks som legger stor vekt på muligheten for selvkjøring og prioriterer dette over annet utstyr i bilen.

Det kommer helt klart til å bli prisforskjeller i bruktmarkedet mellom AP1- og AP2-biler. Disse prisforskjellene ser vi vel allerede konturen av, ved at Tesla selv allerede averterer nye Model X m/AP1 med 100000 i rabatt i forhold til tilsvarende AP2-bil. Slik jeg ser det, skulle det da være liten risiko i å kjøpe en av disse bilene da mye av verdi-tapet knyttet til AP1 allerede er skrelt vekk på ny-prisen.

Saberhagen

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 28. november 2016, klokken 13:10
Hadde jeg vært deg så hadde jeg bare droppet å fokusert sånn på verdifall. Gjevnt over er det jo alltid sånn at høyere nypris gir høyere verdifall. Hvis verdifall er viktig burde helt klart beholdt P85, da den garantert kommer til å ha lavere verdifall enn en ny eller nesten ny S70D framover.

Om et par år kommer AP3 uansett, og da kommer AP2 til å bli glemt, på samme måte som med AP1 nå.

Kom kanskje litt dårlig ut i første posten. Det er ikke kun verdifallet jeg tenker på ved AP1, men tenker samtidig på "nye" funksjoner som kanskje biler med AP1 ikke vil få..

Mazzbot

Ser det ligger en pre facelift 90D til 799k på finn . Du får gratis sc og ap 1 .

Tesla model 3 reservert 31/3 .

Sjøhyene

Sitat fra: Saberhagen på mandag 28. november 2016, klokken 13:46
Sitat fra: Sjøhyene på mandag 28. november 2016, klokken 13:10
Hadde jeg vært deg så hadde jeg bare droppet å fokusert sånn på verdifall. Gjevnt over er det jo alltid sånn at høyere nypris gir høyere verdifall. Hvis verdifall er viktig burde helt klart beholdt P85, da den garantert kommer til å ha lavere verdifall enn en ny eller nesten ny S70D framover.

Om et par år kommer AP3 uansett, og da kommer AP2 til å bli glemt, på samme måte som med AP1 nå.

Kom kanskje litt dårlig ut i første posten. Det er ikke kun verdifallet jeg tenker på ved AP1, men tenker samtidig på "nye" funksjoner som kanskje biler med AP1 ikke vil få..

ok, da kommer det egentlig an på hvor mye du verdsetter nye AP funksjoner kontra hvor mye penger du har :)

Tror forskjellen på AP2 og AP1 med tiden kommer til å bli ekstremt stor. AP1 sine sensorer er veldig begrenset og trolig kommer de bilene neppe til å bli så veldig mye bedre enn sånn det er nå.

Men for all del, AP3 kommer til å bli SYKT bra.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

alda

Om du är orolig för värdefallet på evt. bil med AP1 så är svaret enkelt - köp bil med AP2.

För mig är det oväsentligt, har inte ens aktiverat AP1 på min facelift.
För mig är det ökad kvalitet ifbm. facelift, och en förhoppning om mindre problem kommande år som är viktigast, nu nu när TMS rundar 3 års ålder.

Ska kanske tillägga att design är viktigt oxå, gillar inte den gamla "Ford Mondeo-fronten".
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

lunitiks

Jeg stiller meg i kategori 2, bortsett fra poenget om uendelig lommebok. Hadde jeg vært på utkikk i dag ville AP2 kommet foran alt. Ganske sikkert en idiotisk holdning men AP var en ekstremt viktig grunn for at jeg kjøpte tesla (ikke den eneste, men en tungtveiende ved siden av performance vs pris, elektisk, størrelse og utseende).


Nå ser jeg imidlertid teknologikurven begynne å bli så bratt at det ikke forsvarer "smellen" jeg vil gå på ved å selge.


Håper og tror at AP1.0 bare blir bedre og bedre, og at ny touchscreen en gang blir mulig å retrofite i bilen min. Tror kanskje på julenissen men sånn føler jeg det nå.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Wattson

#9
Hmmm, ingen enkel problemstilling.
Kjører du mye i løpet av året og attpåtil ofte med bompengering inn til Oslo eller ofte bompenger andre steder, hadde jeg kjøpt AP1 nå. Mest fordi du da får "gratis superlading" som jeg tror vil få stor betydning for de som kjører langt i jobb eller privat, men også annenhåndsverdien tipper jeg bestemt vil bli verdsatt med dette.
Tror ikke AP2 kan brukes før om mange år i Norge, og da kun på motorveier - fordi nøyaktige kart ikke er tilgjengelige og i tillegg mange byråkratiske problemstillinger som skal løses.
S90D 22de mars 2017 AP2 (+bestilt FSD)
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

MrBacardi

hm... denne står med "Oppgradert Autopilot", er det da en bil med AP2-hardware?

https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJSA7E26GF162655

De andre bilene står jo flagget med "Original Autopilot":
https://www.tesla.com/no_NO/new?model=ms&color=all
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Kim Kim

Sitat fra: MrBacardi på onsdag 30. november 2016, klokken 19:56
hm... denne står med "Oppgradert Autopilot", er det da en bil med AP2-hardware?

https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJSA7E26GF162655

De andre bilene står jo flagget med "Original Autopilot":
https://www.tesla.com/no_NO/new?model=ms&color=all

Siden det nå heter "oppgradert autopilot" i konfiguratoren på nye biler er det nok en AP2 bil ja. Den er satt ned 15 000 på nybilprisen, som sikkert er inskuddet til han som ikke har hentet den.
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Kires

Låner tråden din litt Saberhagen da jeg er i litt samme situasjon.

Vurderer en S men veldig usikker på brukt eller ny. Får en brukt 2015 S70D med AP1 til ca 620k nå. Ny S60D havner på rundt 730k. Hva tenker dere om verdifall i løpet av 2-3 år på disse? 100k opp er kanskje ikke så ille mtp at man da får facelift, AP2, samme stoffseter som i X.

Kan også nevne at det kjøres kampanje nå på 1,69 rente nå. Og tar jeg en bil på lager aktiverer de gratis SuperCharger(har liten betydning på meg men kanskje på andrehåndsverdi). Men på lager biler får jeg ikke nye X setene, da er det enten skinn eller de gamle flate stoff setene. Stoff setene var gode å sitte i men ser litt kjipe ut.

Dere som fulgt markedet i årevis, hva tipper dere? :)
Noen so
Bmw i3 120ah
E-tron 50

erikwg


Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA