Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bygge egen ladeboks eller kjøpe ferdig

Startet av moderator 2, lørdag 28. januar 2017, klokken 15:28

« forrige - neste »

Electrix

En bedre løsning ville vært å innføre en regel om at man kan kreve parkeringsavgift på ladestasjoner. Da blir man kvitt unødvendig parkering på ladeplasser uten å lade, man blir kvitt sytingen om gratis strøm og man gjør ladestasjonene selvfinansierende uten dyre betalingsløsninger.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

tuono


cra

Og det har de gjort ved passivitet:

Sitat
Departementet har åpnet for at den enkelte kommune kan frita elbilistene, men det er ikke gjort noe vedtak på dette i Tromsø kommune, sier Bentzen.

Hvis noen klager sender de skylda oppover; "vi hadde ikke tid til å vedta noe fritak". Og de på toppen fraskriver seg alt ansvar ved å si at "det er opp til kommunene å vedta sånn eller slik".  >:(

Det burde i det minste være slik at de som krever betaling må skilte om det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tuono

Vel.... Jeg ser ikke noe urimelig i at vi skal betale på lik linje med andre som opptar plass som både skal etableres, vedlikeholdes og snøryddes (funksjonshemmede unntatt selvfølgelig), så kommelpongene i Kommunen må gjerne bruke tiden sin til andre og mer presserende ting.

petgok

Larvik Kommune bestemte seg 7.12.16 i kommunestyre for gratis parkering for elbil og hydrogenbil :)
Kia Soul EV Exclusive Titanium Silver levert 20.11.14
Model 3 reservert 01.04.2016 (4900XX)

Christopher Neumann Ruud

Hvis betaling på vanlige plasser gjør at det blir bedre ladetilbud er jeg helt for :)

moderator 2

Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Olee


Ebe

Bergen fortsetter som gratis på vanlige kommunal parkering. Det er parkeringshusa som videreføres som 50%.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Vollis47

Rogaland; Egersund tar fra 1/1 betalt for all parkering på kommunale plasser - også for elbiler. Her er det heller ikke mye lademuligheter. Vet bare om 2 schuko i Eiger stormarked.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

Olee

Sitat fra: Ebe på tirsdag 20. desember 2016, klokken 16:50
Bergen fortsetter som gratis på vanlige kommunal parkering. Det er parkeringshusa som videreføres som 50%.
Hvor har du det ifra?

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

eirikjac

Siden det har vært en del usikkerhet rundt hvilken betydning statsbudsjettet har for parkeringsavgiften på offentlige p-plasser, sende jeg en forespørsel til Tønsberg kommune om hvordan de ville håndtere dette. De har konkludert med at det er full betaling som gjelder.

SitatDet oppstått en del forvirring rundt nylig vedtatt statsbudsjett hvor det fremkommer at elbiler skal betale halv takst for parkering på kommunale parkeringsplasser. Betydningen av vedtaket tolkes forskjellig. Norpark vår bransjeforening har avklart dette med samferdselsdepartementet og de opplyser at parkeringsforskriften ligger fast. Dersom det skal gjøres endringer i denne vil dette skje gjennom endringer i forskriften med normal høring.

Så fra 2.1.2017 er det full betaling i Tbg kommune sine plasser  som Bystyre har vedtatt .


Med vennlig hilsen


Erik Lund
Avdelingsleder
Tønsberg Parkering, Bydrift
BMW i3 60ah
Polestar 2 (Skal erstatte fossilbilen)

kykkelikokos

I Ski kommune (Akershus) innføres parkeringsavgift

Elmo

#29
Sitat fra: Forum Admin på mandag 28. november 2016, klokken 11:18
AkershusAskerGratis

Hmm. Dette skiltet, som stod ved "Salt og Pepper" idag, tilsier noe annet.

kommunens WEB-sider står det
"Elbiler/hydrogenbiler kan parkere gratis på offentlige avgiftsbelagte plasser i Asker sentrum og i Vollen, der dette er skiltet. Urskive må benyttes og du kan parkere maks 3 timer. Asker kommune tillater ikke ladbare hybrider å parkere på ladeplassene. På privateiede parkeringsplasser gjelder ikke retten til gratis parkering med elbil, med mindre det er presisert i skiltingen. (Sist oppdatert: 19.12.2016)"

Så da er vel kanskje den plassen privat ??, men det er i tilfelle missvisende for parkeringsautomaten har Askers kommunevåpen ???

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA