Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Planlegger kjøp av Elbil ca 5-6 mnd frem i tid. Hvilken skal jeg gå for?

Startet av TeslaSvein63, fredag 27. januar 2017, klokken 21:12

« forrige - neste »

o.b.lix

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 05. desember 2016, klokken 09:09
Hadde verkstedet rettet det de skulle uten å introdusere nye feil kunne jeg garantert kuttet antall besøk med 50-75%.

Sitat fra: Muffinman på mandag 05. desember 2016, klokken 11:09
For egen del måtte jeg bytte servicesenter før ting endelig ble ordnet opp i.

Derfor holder Tesla nå med et prosjekt som kan kalles "best practice" - der mekanikerne skal gjøre alle reparasjoner etter boken og alle servicesenter skal gjøre reparasjoner likt.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Ethvert fungerende kvalitetssystem hviler på blant annet beste praksis. Hvis de fikler med det først nå sier det litt.

minim

Sitat fra: Sven-E på mandag 05. desember 2016, klokken 10:42
Sitat fra: o.b.lix på mandag 05. desember 2016, klokken 07:24
Sitat fra: Sven-E på mandag 05. desember 2016, klokken 02:06
Men det hjelper lite når man må vente i månedsvis for å få utbedret feil.
Dette er rett. Og er ikke Tesla sin skld - i alle fall ikke alene. For problemet er at det finnes ikke utdanning for elbil-mekanikere der ute - som gjør det vanskelig å finne folk med kompetanse.
Jeg er ikke enig.  Hos andre merkeverksteder, er det bil- elektrikere, -opprettere, -mekanikere.
De 5 siste gangene bilen min har vært hos Tesla, har det vært feil med vinglete og ustabil bil.
De har til slutt funnet ut av det, og jeg har fått byttet en feilmontert DU.

Man trenger vel ikke være spesielt elbilutdannet mekaniker for å rette hjulstilling.


(Bilen var forresten da helt nydelig å kjøre igjen i en ukes tid, før jeg fikk innkalling for justering av hjulstilling fordi de hadde glemt å lagre tallene fra "Rear Wheel drive Total Alignment".  Jeg merket at noe var endret etter besøket, men ikke veldig mye.  Så bilen har for så vidt vært grei å kjøre.

Men så punkterte jeg i forrige uke, og måtte av med hjul for å få lappet dekket.
Og nå viser det seg at bilen spiser innsiden av dekkene bak.
Jeg skiftet til vinterdekk, (Nokian piggfrie) i begynnelsen av november. 
Dekkene var jevnt slitt, med ca. 6mm igjen over hele slitebanen.
Nå er det 0mm igjen fra midten og innover, og fortsatt ca. 5mm i ytterkant.

Og i følge Tesla, så er dette helt normal slitasje, "på en så tung bil".
Ny hjulstillingsjustering koster ca. kr 2 000,- og dekkene er så slitt at de MÅ byttes, (ca. 14 000,-)
Og dette må jeg i følge Tesla betale selv.)

Er du NAF medlem eller har advokat igjennom forsikringen så må du få de til å brumme litt. Det der er helt uhørt! Justering av hjulstilling er ikke noe du gjør hver gang du vasker bilen slik de fremstiller det (med mindre det er en konstruksjonsfeil vi snakker om).. 

Jeg kontaktet selv Tesla for første service nå på min bil. Den vil ha gått ca. 18-20k km når jeg leverer den inn og har vært på veien i underkant av et år. Jeg ble da presentert med en service pris og et tillegg dersom hjulstilling måtte justeres. Jeg pressiserte allerede da at å betale for hjulstillings justering på en bil som ikke er et år gammelt er helt uaktuelt og at jeg ville ha en avklaring på om de tok betalt for dette i forkant av service time slik at jeg slapp to besøk. Jeg kommer ikke til å bekrefte bestilling av utbedring av feil hjulstilling dersom jeg må ha det, men jeg kommer om nødvendig til å bruke advokat for å få det utført kostnadsfritt. Nå er det ikke snakk om store kostnaden for justering, men av prinsipp så er ikke dette noe man skal måtte gjøre på en helt ny bil før noen deler har nådd forventet levetid/slitasjenivå. Om justering må utføres nå før bilen er et år gammel så er det en reklamasjonssak punktum.
-TMS 85D
-03 VW Polo

jche

Helt normal slitasje på en så tung bil ja... akkurat. Til sammenligning kjøpte jeg en ny Ford Transit Custom i slutten av 2013. Det første jeg gjorde var å laste den opp til maksvekt(2,7 tonn), og slik har den vært siden. Den sliter dekkene helt jevnt både foran og bak, sommer som vinter. 6 av 8 dekk er fortsatt originale(måtte ha 2 nye vinterdekk denne vinteren).

Høres ut som en klassisk bortforklaring/ansvarsfraskrivelse det der.
Lykkelig eier av Opel Ampera E :)
Electric Blue med alt utstyr
Bestilt 19.09.16
Levert 22.05.17

minim

Sitat fra: jche på mandag 05. desember 2016, klokken 18:40
Helt normal slitasje på en så tung bil ja... akkurat. Til sammenligning kjøpte jeg en ny Ford Transit Custom i slutten av 2013. Det første jeg gjorde var å laste den opp til maksvekt(2,7 tonn), og slik har den vært siden. Den sliter dekkene helt jevnt både foran og bak, sommer som vinter. 6 av 8 dekk er fortsatt originale(måtte ha 2 nye vinterdekk denne vinteren).

Høres ut som en klassisk bortforklaring/ansvarsfraskrivelse det der.

Jepp. Jeg har hatt X5 samt mange Geländewagen før og begge disse bilene er like tunge som TMS uten at hjulstilling plutselig endrer seg helt av seg selv. Understellet er jo konstruert for vekten og kraften/bruken til bilen så det er ikke normalt at det skal justeres i tide og utide.
-TMS 85D
-03 VW Polo

janrov

Sitat fra: Muffinman på mandag 05. desember 2016, klokken 11:09
Sitat fra: Sven-E på mandag 05. desember 2016, klokken 10:42
Men så punkterte jeg i forrige uke, og måtte av med hjul for å få lappet dekket.
Og nå viser det seg at bilen spiser innsiden av dekkene bak.
Jeg skiftet til vinterdekk, (Nokian piggfrie) i begynnelsen av november. 
Dekkene var jevnt slitt, med ca. 6mm igjen over hele slitebanen.
Nå er det 0mm igjen fra midten og innover, og fortsatt ca. 5mm i ytterkant.

Og i følge Tesla, så er dette helt normal slitasje, "på en så tung bil".
Ny hjulstillingsjustering koster ca. kr 2 000,- og dekkene er så slitt at de MÅ byttes, (ca. 14 000,-)
Og dette må jeg i følge Tesla betale selv.)
Dette er jo bare tull, ikke fra din side vel å merke. Hvis det hadde kommet så langt som i ditt tilfelle ville jeg ha brukt advokat for lenge siden. Tips: dokumenter så mye som mulig av hendelsesforløp, og be dem ordne opp. Sett tidsfrist, og forhold deg til den i før du tar saken videre.

For egen del måtte jeg bytte servicesenter før ting endelig ble ordnet opp i. Det gjorde at jeg etter ekstrem tålmod gjennom år slapp å se meg nødt til bruke mer formelle virkemidler.

Det er ufattelig synd at noen opplever slikt.

Jeg tror det er få som er klar over hvor langt Tesla er villig til å gå for å dekke over/bortforklare at ekstrem dekkslitasje skyldes en mulig svakhet ved bilen, hva enten årsaken er  konstruksjonsfeil eller f. eks at reparasjoner i bakstillingen ikke blir utført fagmessig. Et eksempel er at ting blir feilmontert eller ikke godt nok festet etter skifte av driveunit.

Hvis det er slik at hjulstillingen ikke holdes over et relativt kort tidsrom, er dette en åpenbar mangel. Det samme gjelder for andre konstruksjonsfeil og mislykkede reparasjoner. Det er selger som i så fall har bevisføringsrisikoen.

I forbrukerkjøp vil selger normalt ha mulighet til å utbedre mangelen to ganger, slik at forbrukeren etter tredje gangs forsøk på utbedring vil ha mulighet til å heve kjøpet. Det er jo noe å tenke på.

Siggen

Sitat fra: o.b.lix på mandag 05. desember 2016, klokken 07:24
Sitat fra: Sven-E på mandag 05. desember 2016, klokken 02:06
Ny og ny - Tesla har produsert biler i 10 år nå.

Er vel strengt tatt ikke helt riktig - Roadster ble produsert av Lotus og sluttmontert av Tesla - for hånd.


Sitat fra: Sven-E på mandag 05. desember 2016, klokken 02:06
Men det hjelper lite når man må vente i månedsvis for å få utbedret feil.

Dette er rett. Og er ikke Tesla sin skld - i alle fall ikke alene. For problemet er at det finnes ikke utdanning for elbil-mekanikere der ute - som gjør det vanskelig å finne folk med kompetanse.



Hva etterspør du? Eller hva mener du mangler? Fremdriftssystemet er lettfattelig og skjematikken godt forklart både i jobbpakkene og på selve bilen. Det er jo på den mekaniske biten det skroter på kunskaper. Sammenstilling og justering av elementere læremål i pensum til vg2 Kjøretøy og siden de ikke får det til så blir det heller servert halvsannheter over en lav sko.

cra

Sitat fra: janrov på tirsdag 06. desember 2016, klokken 13:25
I forbrukerkjøp vil selger normalt ha mulighet til å utbedre mangelen to ganger, slik at forbrukeren etter tredje gangs forsøk på utbedring vil ha mulighet til å heve kjøpet. Det er jo noe å tenke på.

Når det gjelder bil vil det være litt annerledes enn om det gjelder f.eks. en TV eller et par ski, men som forbruker stiller man ganske sterkt i Norge, ja. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

o.b.lix

Sitat fra: Siggen på tirsdag 06. desember 2016, klokken 21:10
Hva etterspør du? Eller hva mener du mangler? Fremdriftssystemet er lettfattelig og skjematikken godt forklart både i jobbpakkene og på selve bilen. Det er jo på den mekaniske biten det skroter på kunskaper. Sammenstilling og justering av elementere læremål i pensum til vg2 Kjøretøy og siden de ikke får det til så blir det heller servert halvsannheter over en lav sko.

Argh.  :o
Utdanning av elbilmekanikere trengs altså ikke???
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

TeslaSvein63

Kan noen svare å hvor lenge batteriet blir borte, når man må sende til reparasjon og fått lånebatteri? Er det noe håp å få det tilbake i det hele tatt? Kam man forlange nytt batteri etter en rimelig tid?

Tuxedo

Du kan forvente minst 4 mnd.  Mitt tok ca et havt år.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

TorR

Sitat fra: TeslaSvein63 på onsdag 22. mars 2017, klokken 00:00
Kan noen svare å hvor lenge batteriet blir borte, når man må sende til reparasjon og fått lånebatteri? Er det noe håp å få det tilbake i det hele tatt? Kam man forlange nytt batteri etter en rimelig tid?

Jeg tror ikke du kan forlange nytt batteri etter rimelig tid, når du har fått et annet batteri i reparasjonstiden og ikke lider vesentlig ulempe. Egentlig er det vel en fordel for deg å slippe å bruke eget batteri?

BMW850

Sitat fra: Muffinman på mandag 05. desember 2016, klokken 08:42
Pirk? Selger skal rette mangler, så enkelt er det. Kunde kan ikke forventes å la være å reklamere fordi andre kunder har mangler på sine biler som de muligens/muligens ikke vurderer som viktigere.

Henta bilen fra service i forgårs. Tesla måtte bl.a. demontere bakruta for å fikse ikke-fungerende LED bremselys. Når jeg kom hjem oppdaget jeg at bakruta er limt skjevt på. 5mm klaring på venstre side og 10 mm på høyre (mot tak). Sikkert mange som aldri hadde lagt merke til det og enkelte som ikke hadde brydd seg men sånn er ikke jeg skrudd sammen. Ga beskjed så det ordner seg sikkert, kan vente til neste service. Ellers topp service ved Tesla Drammen :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

TeslaSvein63

Jeg mangler erfaring og viten om akkurat dette med batteriet, men grunnen til at jeg har tatt dette opp med dere og dere som kan noe om dette, så har jeg (ut i fra det jeg har lest og hørt) en motvilje til å ta tilbake ett batteri som har vært flatt i et halvt år. Jeg ser for meg en betydelig svekkelse av batteriet, som jeg ikke får kontrollert og dokumentert, heller ikke fra Tesla, som fks før rep, da det ble demontert og etter rep, når det blir montert. Hvor mye vil batteriet svekkes av å være "flatt" så lenge. Det ble jo tømt for strøm, allerede før det le sendt avgårde.

turfsurf

Ett batteri som har stått tomt for strøm i ett halvt år ville jeg aldri tatt tilbake. Å la ett batteri stå tomt er vel det værste du kan gjøre mot det.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA