Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er det dekktrykkmåler som standard på 2012-Leaf?

Startet av j-Golf, torsdag 26. januar 2017, klokken 18:13

« forrige - neste »

j-Golf

Hej e-Golfere,
Ny her på forummet og påtænker at købe den nye e-Golf. Fantastisk med al den information man kan få her  :)
Er der nogen som ved om 7.2 kW on-board laderen i den nye e-Golf er 16A 2 faser eller 32A 1 fase? Håber det er 2 faser da 32A er dyrt at få lagt ind i huset.


Chivas

Hmmm, sikkert andre som kan svare deg 100%, men mener at den er 32A 1-fase.
Er dette så mye dyrere i Danmark hvor man sikkert kan gjøre dette selv etter en Tuborg eller 2?  :D

j-Golf

Haha, ja jeg kan vel bare sætte noget alu-folie i sikringerne ude i el-skabet på vejen  8)

Rio

Sitat fra: j-Golf på søndag 27. november 2016, klokken 00:46
Hej e-Golfere,
Ny her på forummet og påtænker at købe den nye e-Golf. Fantastisk med al den information man kan få her  :)
Er der nogen som ved om 7.2 kW on-board laderen i den nye e-Golf er 16A 2 faser eller 32A 1 fase? Håber det er 2 faser da 32A er dyrt at få lagt ind i huset.



Det er 1-fase, 32 A.

I Europa brukes ikke 2-fase, og dersom det var 3-fase ville man fått 11 kW.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: j-Golf på søndag 27. november 2016, klokken 01:05
Haha, ja jeg kan vel bare sætte noget alu-folie i sikringerne ude i el-skabet på vejen  8)

En spiker ("søm") er bedre enn alu-folie! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

j-Golf

Tak begge to for svar! Vil det så sige at den også vil kunne lade med 16A 1-fase (3.6 kW) hvis ikke man har 32A, eller er 10A granny cable så eneste mulighed?

Rio

#6
Laderen i bilen kan lade på alt mellom 6 og 32 A. :)

Hvor hurtig den lader avgjøres av "laderegulatoren" (ladekladd, vegguttak, osv), som forteller laderen (i bilen) at den har lov til å trekke f. eks. 10 A (for en ladekabel), eller 16 A (for et vegguttak hjemme med 16 A sikring), osv.

Du behøver altså enten et 16 A type 2 vegguttak (med eller uten kabel), eller du kan bruke en 16 A blå industrikontakt (CEE), og kjøpe en 16 A ladekabel med CEE-kontakt fra Volvo.

Begge deler koster ca 4000 norske kroner.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

j-Golf

#7
Mange tak for info  :)
Så må jeg jo nok nøjes med 1x16A men det går nok. Det er vel 0-100% på ca. 10-12 timer.

Rio

Vi har et ordtak her: Ladebehovet er størst før man får bilen! ;)

I gjennomsnitt kjører man under 40 km/dagen, hvilket tilsier noen 2 timer med lading på 3,7 kW.

Med 30 kWh så lader du fra 0 til 100% på 9-10 timer, men i praksis vil du jo ikke komme hjem med 0%, og sannsynligvis vil du heller ikke behøve 100% tidlig neste morgen.

Jeg kjører godt over 20000 km/året, og lader med 2,3 kW. Ikke noe problem, selv om bruksmønster selvsagt varierer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

j-Golf

#9
Ja du har ret. Mit daglige behov svarer nok også meget godt til 40 km. Desuden har jeg en super charger kun 8 km fra hjemmet, hvis jeg pludselig skal bruge noget mere "juice".

thilo

Sitat fra: j-Golf på søndag 27. november 2016, klokken 11:52Desuden har jeg en super charger kun 8 km fra hjemmet, hvis jeg pludselig skal bruge noget mere "juice".

Tror du vil slite med å lade e-Golfen på Superchargern  :)
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

j-Golf

#11
Ja det er bare i en nødsituation. Jeg skal lade hjemme helt klart.
Edit: Nu forstår jeg hvad du mener. Nej det er ikke en Tesla supercharger men en Clever CCS  ;)

thilo

Sitat fra: j-Golf på søndag 27. november 2016, klokken 13:39
Ja det er bare i en nødsituation. Jeg skal lade hjemme helt klart.
Edit: Nu forstår jeg hvad du mener. Nej det er ikke en Tesla supercharger men en Clever CCS  ;)

Du hadde ikke vært den første som prøver seg der ;)
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Rio

Sitat fra: thilo på søndag 27. november 2016, klokken 13:33
Sitat fra: j-Golf på søndag 27. november 2016, klokken 11:52Desuden har jeg en super charger kun 8 km fra hjemmet, hvis jeg pludselig skal bruge noget mere "juice".

Tror du vil slite med å lade e-Golfen på Superchargern  :)

En "super charger", og ikke en "Supercharger". ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

j-Golf

#14
Haha, præcis Rio - tak for redningen  ;)
@thilo, ja det tror jeg gerne  :D. Men man skulle jo tro at de store Tesla skilte fortalte et og andet  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA