Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Navigasjonen på tesla

Startet av rolandvg99, torsdag 26. januar 2017, klokken 10:45

« forrige - neste »

rolandvg99

Etter to turer på 150 km + har jeg dannet meg et foreløpig bilde av denne doningen.

Hot
- Jeg digger aktiv styring
- Bilen føles lett og ruller dertil.
- Meget behagelige seter
- Lader kjapt på DC
- Blir fort varm
- ACC - kommer antakeligvis til å kjøre på noen bakfra når jeg går tilbake til "teit" cruise control.
- Oversiktlig interiør
- QI-lader for mobil
- God utforming på bagasjerom bilens fasong tatt i betraktning
- Behagelig støynivå
- Relativt god lasteevne med nedfelte bakseter.
- Meget hyggelig pris

Not
- Styrken/intensiteten på fjernlys og betjeningen av dette. Må evt slå av hurtigblinklys for å ikke sende for mange falske beskjeder. (Har kjørt bil med mottrekk og repeterende bryter i 20 år)
- Plasseringen av ryggekamera på den plassen av bilen hvor all møkka samler seg.
- 50 km for kort rekkevidde til mitt bruk, men for all del ikke ubrukelig.
- Ikke varme i baksete
- Ikke fjernbetjening av oppvarming/lading
- Ikke mulighet for taklast/festeutstyr
- Ikke redskapskrok/hengerfeste
- Innvendig speil dimmer for lite ned. Min 2007 Renault har en perfekt automatikk. Burde derfor bære mulig å få til tilsvarende på en 2017 modell.
- Keyless løsningen virker mindre gjennomtenkt enn den jeg har på Renault'en.
- Ikke lyktespylere
- Vel lav takhøyde bak. Jeg og mine 187 cm stanger glatt dersom jeg legger hodet på, eller nær, nakkestøtta

Alt dette til tross: Tror det blir en slik.
"I like soul with a capital S"

geirsandberg

Takk! Veldig bra kortfattet oppsummering...

knut.aulie

Varme i baksetet er valgbart utstyr såvidt jeg vet....

rolandvg99

Ang varme i baksetet har ingen jeg har snakket med kunnet bekrefte at dette lar seg bestille her til lands. Er ikke inkludert i noen av bil -og tilbehørslistene jeg har fått. Ingen forhandler har heller klart å verifisere om det er mulig eller ei. Håper det lar seg gjøre.
"I like soul with a capital S"

Inop

#4
Bra oppsummering :)

Syntes ikke fjernlysene er dårlige. De lyser gult i forhold til LED nærlysene så man får inntrykk av at det er skikkelig gammel teknologi, men funker bra på mørk landevei.

Lyktene foran holder seg rimelig rene så jeg savner ikke spylere på de. Er egentlig glad for å slippe å se grisedyr spylevæske bli spylt andre steder enn på vinduet. Leaf klarer seg også fint uten lyktespylere.

Har sett at Ioniqer i noen andre land har varme i baksetet men en eller annen har funnet ut at det ikke skal være det på de norske bilene :/ Sikkert for å få ned prisen.
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

rolandvg99

Hovedproblemet med belysningen er at nærlysa trekker blikket mot området foran bilen og gjør det vanskelig å finne noe å fokusere på lengre frem. Blir nesten blendet på fuktig vei.

Sammenliknet med Scenicen min fra 2007 lyser fjernlysa omtrent 1/3 av distansen og har et meget ujevnt lysbilde. Har ikke gjort direkte sammenligning, men på kjent veg under samme forhold lyser Scenicen til enden av en 600 meter lang slette mens Ioniqen knapt rekker 200 meter. I tillegg lyssetter Scenicen hele veien og godt ut på jordet på begge sider der Ioniqen lyser ujevnt midt i veibanen og nesten uten spredning. Kjørte nesten på et rådyr jeg glatt hadde oppdaget i Renaulten. I tilleg har Renault klart å gi Xenon nærlys og halogen fjernlys tilnærmet lik fargetemperatur.
"I like soul with a capital S"

Elmo

Sitat fra: rolandvg99 på søndag 27. november 2016, klokken 10:24
Hovedproblemet med belysningen er at nærlysa trekker blikket mot området foran bilen og gjør det vanskelig å finne noe å fokusere på lengre frem. Blir nesten blendet på fuktig vei.

Og du har løftet dem så mye som mulig ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

rolandvg99

Mekker ikke på en DEMO-bil. LED-nærlys og halogen fjernlys.
"I like soul with a capital S"

Jorgen86

Thule kommer med takstativ om ikke lenge, jeg savner ingenting annet enn bedre fjernlys av det du nevner over her, vet ikke hvordan du sitter men med mine 189 cm skaller jeg ikke, var det takluke på den du prøvde?

Og jeg lurer litt på keylessen? Hva er galt med den?

Renault har jo rekkevidden du trenger hvis du er så glad i Renault
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

rolandvg99

#9
Ikke takluke, men relativt lang rygg :). Keyless på Renault åpner ved å ta tak i håndtaket uten å famle etter en liten bryter - absolutt ingen deal breaker.

Thule har etter hva forhandler meddelte stoppet utvikling inntil endelig svar fra Hyundai.

Renault ZOE har ikke delt baksete - DET er uaktuelt. Kangoo Maxi 5 ZE har latterlig dårlig rekkevidde og ingen hurtiglading - TOTALT UAKTUELT.

Nissan NV200 har alt jeg ønsker meg, men rekkevidde a la Kangoo - akkurat for kort til å være brukbar. Fremdeles ikke avskrevet grunnet hurtiglading.

Nissan Leaf har delt baksete, men en lasteåpning mot kupe som er så og si ubrukelig.

Mercedes B electric kunne også vært ideel dersom Mercedes hadde hatt vett til å implementere hurtiglading.

Alt i alt: Hyundai Ioniq klart beste alternativ blant folk med et nøkternt forhold til penger.
"I like soul with a capital S"

Jorgen86

Jeg hadde hatt B-klasse i dag hadde det ikke vært for hurtigladingen, sjekket ikke dette før jeg lånte meg en demobil å la ut på tur, skulle hurtiglade, neida det gikk jo ikke da, så endte opp på ioniq å er strålende fornøyd.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

Elmo

#11
Sitat fra: Elmo på søndag 27. november 2016, klokken 14:00
Og du har løftet dem så mye som mulig ??
Sitat fra: rolandvg99 på søndag 27. november 2016, klokken 15:15
Mekker ikke på en DEMO-bil. LED-nærlys og halogen fjernlys.
Det er da ikke snakk om å mekke :o  Det er en knapp på dasjbordet.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

rolandvg99

Sitat fra: Elmo på søndag 27. november 2016, klokken 16:29
Sitat fra: Elmo på søndag 27. november 2016, klokken 14:00
Og du har løftet dem så mye som mulig ??

Det er da ikke snakk om å mekke :o  Det er en knapp på dasjbordet.

Rulleregulering skissert på side 3-82 i manualen var ikke tilgjengelig på DEMO-bil da denne hadde LED nærlys (samme regler som Xenon - kun automatisk nivå-kontroll)
"I like soul with a capital S"

Jorgen86

Har ikke funnet noe justeringsknapp i min bil heller.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

rolandvg99

Sitat fra: Jorgen86 på søndag 27. november 2016, klokken 16:28
Jeg hadde hatt B-klasse i dag hadde det ikke vært for hurtigladingen, sjekket ikke dette før jeg lånte meg en demobil å la ut på tur, skulle hurtiglade, neida det gikk jo ikke da, så endte opp på ioniq å er strålende fornøyd.

Jepp, heller i retning Ioniq selv. B-klasse har lurt folk før. Fryktelig uforutsigbar på langtur og tungvinn utnyttelse av range extender. Kjedelig å mangle 3-4 mil på vinterstid for så å sitte i lassevis av minutter for å lade litt ekstra.

Å kjøre Grand Scenic etter 370 km i Ioniq føles som å manøvrere en svamp. Samtidig er plassforskjellen enorm i fordel Scenic både for sjåfør, passasjerer og bagasje. Spørsmålet blir: skal - skal ikke.
"I like soul with a capital S"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA