Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Webasto på Think?

Startet av PerBear, tirsdag 14. desember 2010, klokken 12:25

« forrige - neste »

PerBear

Endelig  ;D
Shimano sitt nye sykkelgirnav er som skapt for den som vil bygge verdens beste elsykkel, og det er nå endelig tilgjengelig på nettet:
http://www.bike-components.de/products/info/p25897_Alfine-Getriebenabe-SG-S700-Disc-Center-Lock-Komplettset-Modell-2011-.html
Eller her: http://sheldonbrown.com/harris/shimano-nexus.html

Det er imponerende maskineri japanerne har fått til, sjekk dette:

  • Giret er oljefylt slik at de interne delene som tannhjul går i oljebad
  • Vekten er lavere enn Shimano sitt 8-girs nav - 1660g
  • Forholdet mellom tyngste og letteste gir er 409% mens det gamle 8-girs var på 306%
  • Det er klargjort for skivebrems

Teknisk info finnes på hubstripping.com sine sider: http://hubstripping.wordpress.com/alfine-shimano/alfine-11/

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

commiesoft

Men tåler de normal bruk?? På jobben (industribedrift) kjøper de 7-girs shimano
sykler, og navene ryker i ett sett, ofte i løpet av ett år.?

For mange år siden (1997-98) syklet jeg året rundt på jobb i to år, 80km i uka, med et Sachs 7-girs nav på en DBS sykkel, og navet virker ennå.

PerBear

Sitat fra: commiesoft på søndag 19. desember 2010, klokken 19:41
Men tåler de normal bruk?? På jobben (industribedrift) kjøper de 7-girs shimano
sykler, og navene ryker i ett sett, ofte i løpet av ett år.?

Det er sannsynlig at en firmasykkel som deles av mange slites mer enn en sykkel som brukes av en person. Etter min mening er også 7-girs Shimano Nexus et billignav primært beregnet for barne- og ungdomssykler og sporadisk sykling.
For firmasykler til bruk på anleggsområder, lagerhaller varetransport o.l. samt sykler til lengre avstander bør en velge mer solide navgir som f.eks 8-girs red-band Nexus eller Alfine som begge er utstyrt med nålelager. Alternativt det  nye 11 girs Alfine eventuelt 14 girs Rohloff som er veldig solid (og tungt).

hubstripping.com finnes mye bra info om navgir, f.eks. denne sammenligningen:
http://hubstripping.wordpress.com/internal-gear-hub-review/

Harris Cycleries finnes også en god beskrivelse av de folrskjellige Shimano girnav:
http://sheldonbrown.com/harris/shimano-nexus.html

Alternativt kan en bygge seg en seriehybrid helt uten gir:  :)
http://www.hupi.org/HPeJ/0015/SeriesDriveHybridVelomobiles.pdf


Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

hens

Hei Perbear,
Finnes det noen måling av friksjon og virkningsgrad på disse gearnavene?
På en vanlig sykkel er det alltid en kjede, og ved å legge denne på drev med forskjellig tannantall blir det ikke noe tap i gearet.
Om en benytter fast kjedeutveksling og i tillegg en opp eller nedgearing vil det nødvendigvis bli et tillegg i tapene, eller øket friksjon.

På min Think elektrisk assisterte sykkel er det først en oppgearing i cranken for å møte motorturtallet, og deretter ned til en kjede bakover, for så å endre utvekslingen i 4 trinn i navet bak.
Summen av dette blir at en stor del av energien i batteriet går vekk i økede tap underveis. Den blir derfor ikke nevneverdig lettere å trå enn en vanlig sykkel. Dessuten er utvekslingsforholdene lagt så høyt at jeg fant å skifte fra 16 til 20 tenner i bakdrevet. Egentlig ville jeg valgt 22 tenner, men det var det ikke plass til.

Min filosofi når det gjelder elektriske kjøretøyer er å redusere friksjon og tap, heller enn å satse på dyrere og mer teknologi. ::)

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

jkirkebo

Jeg har aldri skjønt vitsen med navgir egentlig. Dyrt, spesielt om det ryker, og høyere motstand.

Selv har jeg vanlig "utenpåliggende" 9-girs krans bak på elsykkelen, med SRAM X.7 gir. Jeg har nå brukt den året rundt i 15 mnd. og nesten 4000km uten et eneste problem. Vedlikeholdet har begrenset seg til litt olje samtidig med at kjedet har fått sitt. Det har ikke vært behov for en eneste justering og det fungerer 100% også i -20 grader eller i snøvær. Vil jeg bytte utveksling er det hundrevis av kombinasjoner å velge i.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PerBear

Sitat fra: hens på søndag 19. desember 2010, klokken 22:44
Hei Perbear,
Finnes det noen måling av friksjon og virkningsgrad på disse gearnavene?
På en vanlig sykkel er det alltid en kjede, og ved å legge denne på drev med forskjellig tannantall blir det ikke noe tap i gearet.
Om en benytter fast kjedeutveksling og i tillegg en opp eller nedgearing vil det nødvendigvis bli et tillegg i tapene, eller øket friksjon.

På min Think elektrisk assisterte sykkel er det først en oppgearing i cranken for å møte motorturtallet, og deretter ned til en kjede bakover, for så å endre utvekslingen i 4 trinn i navet bak.
Summen av dette blir at en stor del av energien i batteriet går vekk i økede tap underveis. Den blir derfor ikke nevneverdig lettere å trå enn en vanlig sykkel. Dessuten er utvekslingsforholdene lagt så høyt at jeg fant å skifte fra 16 til 20 tenner i bakdrevet. Egentlig ville jeg valgt 22 tenner, men det var det ikke plass til.

Min filosofi når det gjelder elektriske kjøretøyer er å redusere friksjon og tap, heller enn å satse på dyrere og mer teknologi. ::)
Det er friksjon i et vanlig kjede, med eller uten derailleur, dvs. kjedegir med variabel utveksling. Derailleur har typisk friksjonstap på rundt 5% men varierer med type og utveksling og om giret er nytt eller slitt, smurt eller usmurt og om det er helt korrekt justert. Stor utveksling, mangel på smøring, slitasje og feil justert gir mest friksjon. Det finnes ihvertfall to undersøkelser av kjedegir dokumentert. Den ene har også med noen eldre navgir. Hvis noen er interessert skal jeg prøve å finne link til dem.

Derailleur er perfekt for racersykkel men er utsatt på offroad siden det lett blir slått skjevt. Dessuten er det dårlig valg der hvor girsystemet er utsatt for ising og gjørme. Dessuten krever det mye vedlikehold.
På en elsykkel for daglig bruk mener jeg et bra navgir er best, spesielt sammen med tannreim, fordi det gir minst vedlikehold og tåler bedre snø/is/salt samt gjørme.
Ulempene er at det er dyrere og tyngre, og har normalt noe høyere friksjon. Det burde være bedre på Alfine-11 siden den har kopiert oljebadet fra Rohloff som er regnet som navgirenes Rolls-Royce.

Det høres ut som din Think elsykkel ikke er en god konstruksjon og ut fra det du nevner er jeg enig i at det blir for kompleks motor/gir system.

Jeg har bygget en veldig bra elsykkel basert på en Corratec hybrid med belt drive og Nexus-8 red band navgir. Den har jeg utstyrt med GM minimotor frontnav og med den kan min kone lett holde følge med sykkelfantomene, og ta forbi dem i oppoverbakkene  ;D
Den ville vært lettere med derailleur, men desto mer vedlikehold - som er min jobb  ;) 
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

hens

Vel Kirkebo,
Når du har hatt barn som sykler, og slenger fra seg sykkelen i hytt og pine, vil du forstå fordelene med navgear.
Det forbauser meg at det i det hele tatt selges barnesykler med kjedegear, det fordrer kunnskap og vedlikehold for å fungere.
Kanskje nettopp derfor, da får en solgt nye sykler oftere!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PerBear

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

jkirkebo

Sitat fra: hens på mandag 20. desember 2010, klokken 10:42
Vel Kirkebo,
Når du har hatt barn som sykler, og slenger fra seg sykkelen i hytt og pine, vil du forstå fordelene med navgear.
Det forbauser meg at det i det hele tatt selges barnesykler med kjedegear, det fordrer kunnskap og vedlikehold for å fungere.
Kanskje nettopp derfor, da får en solgt nye sykler oftere!

Barnesykler er en ting, jeg tenkte primært på el-sykler her og det er vel ikke så mange barn som har slike (?). Ellers er min erfaring at med gode komponenter og en gjennomtenkt løsning er vedlikeholdet minimalt på kjedegir også. Justeringsbehov pga. vaierstrekk oppstår vel like ofte med navgir og det går ihvertfall 4000km mellom hver gang jeg må gjøre det, sannsynligvis mer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bosonic

Det blir vel her som ellers, oppfatning av hva som er "best",  bærer preg av egne subjektive erfaringer.  ;)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?


PerBear

Sitat fra: commiesoft på tirsdag 21. desember 2010, klokken 21:28
Hei PerBear, Rohloff var et godt tips.

De er veldig bra - "spitzenklasse"! Min fetter har Rohloff og er godt fornøyd men han trekker unger til barnehagen så han trenger et sterkt navgir. Rohloff er så sterkt at de brukes på tandem med fabrikkens velsignelse  :D

Men Rohloff Speedhub ( http://www.rohloff.de/en/index.html) koster og veier mye. Derfor synes jeg det er kjekt at Shimano har tatt frem 11-girs Alfine som et rimeligere og lettere alternativ  :)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA