Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 100D!

Startet av Lyse Tanker, tirsdag 24. januar 2017, klokken 22:26

« forrige - neste »

knut.aulie

I forhold til utenlandstur så har utvilsom SC et megastort fortrinn foran Css/Chademo. Det er jeg helt enig i. Tenkte ikke på det en gang.

Men det er lys i tunellen. EU har nå vedtatt at type 2 kontakt ("Menekes") skal bli påbudt standard.

Forøvrig må jeg bemerke at det ikke er bare bare å fylle fosilt utenlands alltid. Har kjørt både biler og motorsykler på tre kontinenter og det er jammen ymse løsninger, og dette har vi holdt på med i over 100 år.

Rio

Type 2 er vedtatt for normallading, og CCS/Combo er vedtatt for hurtiglading.

ALLE nye (selv Teslas nye hurtigladere) SKAL også tilby CCS/Combo i fremtiden.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

AmocoCadiz

Sitat fra: turfsurf på mandag 28. november 2016, klokken 20:22
Sitat fra: DagfinnN på mandag 28. november 2016, klokken 15:54
Aldri si aldri.
200 Kwh er nok. Om/når det kommer vet foglarne.
Sleng på en diger campingvogn og ta en tur på motorvei, så vil nok 200kWh være snaut og. F.eks. To uker på ferie med mye småkjøring uten lademuligheter. Snaut da og. Skulle gjerne spart meg for tre turer på SC i fjor, selv om det var god mat i Modena.
Nei det er ikke nok, fyren som i år 2025 skriver innlegg på elbilforum og klager over at han gikk tom i sin 200kWh Trilling MarkIII, fordi han glemte å lade en gang hver tredje uke...

SC nettverket fungerer selvsagt bedre idag takket være fravær av betalingsproblematikk siden den er forhåndskjøpt.

CCS og Chademo styres av lokale "småkonger" idag, men det er i endring.

Og poenget er at den endringen og konsolideringen vill komme mye raskere enn vi tror, hurtigladeselskaper konsoliderer og samarbeider og kjøper opp hverandre i stor fart. Eksempler er bl.a. Fortums store nordiske nettverk, Clever i halve Norden og Vattenfalls InCharge nettverk som er sterkt voksende.
Konkuransen vil i tillegg gjøre små ladetilbydere med sære proprietere systemer fullstendig utkonkurert helt til de gir opp og dør av seg selv (AR) eller går inn i et ladenettverkssamarbeid med felles betalingsløsing eller roaming.

Så om ikke utenlandstur med CCS eller Chademo er sømløst til sommeren, er det nok langt bedre og enklere for alle AmperaE førere til neste sommer.

Da er kanskje et større spørsmål, hvem som orker og gidder å styre med svette bilferier i fremtiden, da tror jeg vi snakker godt voksne ferienerder som bruker bil av gammel vane istedenfor å slappe av med lyntog rundt i hele Europa.

tutti

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 29. november 2016, klokken 02:11
Sitat fra: turfsurf på mandag 28. november 2016, klokken 20:22
Sitat fra: DagfinnN på mandag 28. november 2016, klokken 15:54
Aldri si aldri.
200 Kwh er nok. Om/når det kommer vet foglarne.
Sleng på en diger campingvogn og ta en tur på motorvei, så vil nok 200kWh være snaut og. F.eks. To uker på ferie med mye småkjøring uten lademuligheter. Snaut da og. Skulle gjerne spart meg for tre turer på SC i fjor, selv om det var god mat i Modena.
Nei det er ikke nok, fyren som i år 2025 skriver innlegg på elbilforum og klager over at han gikk tom i sin 200kWh Trilling MarkIII, fordi han glemte å lade en gang hver tredje uke...
I markIV har man fått solceller på taket så ladebehovet er i praksis nå borte. Men han er sikkert ikke fornøyd ennå da rekkevidden ennå ikke holder til indre Mongolia med henger og takboks i 150 km/t.

Øyvind.h

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 29. november 2016, klokken 02:11
SC nettverket fungerer selvsagt bedre idag takket være fravær av betalingsproblematikk siden den er forhåndskjøpt.
Såfremt det er ledig er det alltid bare å plugge i. Ladingen er i gang få sekunder etter at bildøren er åpnet. Med en hastighet på opptil 118kW.

Men jeg vil tro CCS standarden også støtter avlesning av bil slik at man i fremtiden automatisk får faktura (eller belaster kortet) hos den operatøren man plugger i.
Istedenfor det glade kaos man har i dag med brikker og andre autentiseringsmetoder utviklet for å straffe de som skal lade  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

bmw2002

Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 29. november 2016, klokken 02:11
Da er kanskje et større spørsmål, hvem som orker og gidder å styre med svette bilferier i fremtiden, da tror jeg vi snakker godt voksne ferienerder som bruker bil av gammel vane istedenfor å slappe av med lyntog rundt i hele Europa.

Lan Marie og co fra MDG benyttet vel tog for å dra på konferanse i Barcelona i sommer. Tok vel flere dager og massevis av togbytter.

Tog blir nok aldri noen vellykket ferieform så lenge man må bytte tog og slepe bagasje frem og tilbake.  Da er det tross alt mye lettere med bil.

Tar alltid Kielferga hvis vi skal på bilferie, da er det tross alt ikke mange timer kjøring før man er det fleste steder i Europa.

Bilen er også det mest miljøvennlige transportmiddelet selv på bensin hvis man ikke skal reise kun i Sør-Norge der togene går på fornybar energi.

Men de fleste jeg kjenner tar nok flyet uansett, og så lenge politikerne ikke tør å gjøre noe vesentlig med prisene på flybilletter skjønner jeg ikke hvorfor de driver og maser om prisene på bensin og diesel. Det skal tross alt ikke mange flyturer til før man slipper ut mer enn en privatbil gjør i året.

Øyvind.h

Vi vurderer bilferie neste sommer (til England). Sjekket derfor pris med colorline for familien for å starte og slutte i Kiel. Endte på ca 15.000,- tur/retur.

Godt betalt for å ta strekket gjennom Sverige og Danmark da :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tutti

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. november 2016, klokken 11:49
Vi vurderer bilferie neste sommer (til England). Sjekket derfor pris med colorline for familien for å starte og slutte i Kiel. Endte på ca 15.000,- tur/retur.

Godt betalt for å ta strekket gjennom Sverige og Danmark da :)
Har du også sjekket fergen mellom Gøteborg og Kiel?

Øyvind.h

Sitat fra: tutti på tirsdag 29. november 2016, klokken 12:07
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. november 2016, klokken 11:49
Vi vurderer bilferie neste sommer (til England). Sjekket derfor pris med colorline for familien for å starte og slutte i Kiel. Endte på ca 15.000,- tur/retur.

Godt betalt for å ta strekket gjennom Sverige og Danmark da :)
Har du også sjekket fergen mellom Gøteborg og Kiel?

Faktisk ikke klar over at det gikk ferge fra Gøteborg til Kiel :) Vi begynner gjerne danmarksturene fra hytta som ligger rett syd for Strømstad i Sverige. Gøteborg er således kort reisevei.

Sjekket datoene for Gøteborg-Kiel. Der slipper jeg unna med ca 7.000,- tur/retur. Avstanden Gøteborg-Kiel via Helsingør er drøye 600km/7 timer kjøring.
Så fortsatt fristende å kjøre, men en avveining ift. praktiske forhold.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tutti

7000 er høy pris ja. Jeg har kjørt den tidligere med bil for 3000 t/r. Jeg tror allikevel at en fergetur er en fin start/avslutning (og til ca. 1/2 pris av Colorline). Jeg kaller det vinruta, siden så mange svensker pleier å fylle bilene sine med massevis av vin :)

AmocoCadiz

Sitat fra: bmw2002 på tirsdag 29. november 2016, klokken 11:15
Sitat fra: AmocoCadiz på tirsdag 29. november 2016, klokken 02:11
Da er kanskje et større spørsmål, hvem som orker og gidder å styre med svette bilferier i fremtiden, da tror jeg vi snakker godt voksne ferienerder som bruker bil av gammel vane istedenfor å slappe av med lyntog rundt i hele Europa.

Lan Marie og co fra MDG benyttet vel tog for å dra på konferanse i Barcelona i sommer. Tok vel flere dager og massevis av togbytter.

Går sikkert an å sykle på ferie også for den som er sprek, i tilegg vil bakdelen ha godt av trimmen , så sitter man i tillegg bedre i AmperaE etterpå!

Er ellers en del oppmerksomhet rundt MDG sitt styremøte,
det kan bli en sykkeltur på 87 timer og er da helt utslippsfri.

"30.000 mener MDG bør sykle til Narvik
Omstridt landsstyremøte skaper storm på sosiale medier."

http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/30000-mener-mdg-br-sykle-til-narvik/3423287632.html

TM

Sikkert interessant for en del, men det er utolig hvor langt utenfor temaet man kan komme i et sånt forum ;)

Olemann

Ja, sånn er det nok....mitt forslag til å løse dette er å la folk få en sjanse til å tenke seg om, ved at deres innlegg sendes dem pr epost, f.eks. 3 ganger, med 1 times mellomrom, før det publiseres i noe forum tidligst 3 timer senere. Eposten vil stille følgende spørsmål;  Mener du fortsatt at verden trenger det du nå er i ferd med å poste?  Klikk JA eller NEI.
(Denne ville gjort Facebook hyggeligere og......)



Sitat fra: TM på tirsdag 29. november 2016, klokken 14:10
Sikkert interessant for en del, men det er utolig hvor langt utenfor temaet man kan komme i et sånt forum ;)

Lyse Tanker

Min oppsummering av det positive med Ampera-e er:

1. Forholdsvis stor batteripakke.
2. Praktisk størrelse på bilen.
3. Veldig god plass i lengderetningen.
4. Gunstig pris. (Ikke offentliggjort ennå)
5. Fleksibel lastemuligheter.
6. Hurtiglader og forholdvis rask AC lader. (50 og 7,2 kW)
7. Sprek bil.
8. Konstruert som elbil.
9. Omfattende instrumentering.

Ugunstige ting med Ampera-e:

1. Lite bagasjerom. (Når kommer tilsvarende stasjonsvogn)
2. Ny bil uten erfaringer med barnesykdommer.
3. Litt billig interiør.
4. Stor luftmotstand i forhold til de beste nye biler.

Jeg vil på samme måte som andre gjennom innlegg her underskrive på hvor viktig størrelsen på batteripakken er. Om den er 40, 50 eller 60 kWh tror jeg avhenger av kjøremønster, men for min del ville jeg valgt den største, uten tvil etter 2,5 år med 24 kWh Leaf :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA