Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 100D!

Startet av Lyse Tanker, tirsdag 24. januar 2017, klokken 22:26

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Sitat fra: TM på søndag 27. november 2016, klokken 17:40
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 27. november 2016, klokken 13:46
Seter, pheter... Smak og behag.

Den eneste ulempen jeg ser med bilen, er at det ikke følger med tilgang til et standardisert og velfungerende ladenettverk. Ellers virker Opel Ampera-e som mye bang for the buck.
Jeg ser vel egentlig bare to fordeler sammenliknet med nye e-Golf og det er størrelsen på "tanken" og takrails.

Synes det er veldig mange ulemper, som billig interiør, enkle seter, antatt dårligere lys (Nye LED lys på e-Golf), mangel på ACC, manglende lyktespyler, høyere luftmotstand, manglende varmepumpe, antatt flere barnesykdommer (ny modell vs. facelift fra anerkjent produsent...sikkert som banken  ;) )

Er usikker på hvor stor vekt jeg skal legge på de to fordelene, og det avhenger litt av hva prisen blir på bilene. Ampera-e bør etter min vurdering koste mindre enn e-Golf med samme utstyrsnivå. De som absolutt må ha 500 km rekkevidde vil sikkert vurdere annerledes og kan svelge flere kameler  :)
Egolf får vel "bare" 35 kWh mot AmperaE 60 kWh batteri, en så pass stor forskjell som ikke bare handler om kjørelengde pr lading, men mye mer fleksibel bruk av varme/kjøling på turene og friere bruk av aktiv, raskere kjøring. 

En annen fordel AE har over kommende e-golf er lademulighet på 7.2kW mot egolf fortsatt kun 3.6kW.

Og e-golf daffer opp til 100 på på 9.2 sek mot AE sin GTI tall på 7 sek...!

Men interiørkvalitet på e-golf er nok et godt hakk over AE .

Prismessig må Opel, slik de ved flere anledninger antydet, legge seg på et positivt lavt nivå, utgangsprisen bør ikke  være over 299000kr

TM

Nye e-Golf får 7,2 kW lader og kraftigere motor. Aksellerasjonen er åpenbart fortsatt dårligere enn for Ampera-e, men god nok til at du kan være først ute av lyskrysset  og til å gi sikre forbikjøringer.

Gurba

På en elbil er det vel rekkevidde som er nummer 1, 2 og 3 på listen.

Gnilre

Sitat fra: TM på søndag 27. november 2016, klokken 17:40
Synes det er veldig mange ulemper, som billig interiør, enkle seter, antatt dårligere lys (Nye LED lys på e-Golf)....
Han fra Opel jeg snakket med ved presentasjonen av Opel Ampera-e i Oslo sa at bilen blir utstyrt med Xenon-lys. Når jeg eksplisitt spurte om det var Bi-Xenon fikk jeg ikke noe godt svar, men jeg forstod at lysene blir bra. Vil ikke det bli bedre enn LED-lysene på Golf ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

S4e

Rekkevidde til å kunne kjøre til hytta uten stopp og i god fart uten angst.
Under halve prisen av en Tesla (som er eneste alternativet p.t.)
Konstruert fra bunn som en elbil med veldig god plass innvendig i forhold til størrelse. Tester indikerer veldig gode kjøreegenskaper.
Integrasjon iPhone/Android.
Store bakluke og rails.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

TM

Sitat fra: Gnilre på søndag 27. november 2016, klokken 19:03
Sitat fra: TM på søndag 27. november 2016, klokken 17:40
Synes det er veldig mange ulemper, som billig interiør, enkle seter, antatt dårligere lys (Nye LED lys på e-Golf)....
Han fra Opel jeg snakket med ved presentasjonen av Opel Ampera-e i Oslo sa at bilen blir utstyrt med Xenon-lys. Når jeg eksplisitt spurte om det var Bi-Xenon fikk jeg ikke noe godt svar, men jeg forstod at lysene blir bra. Vil ikke det bli bedre enn LED-lysene på Golf ?
Når VW kommer med en facelift med nyutviklede LED lykter som erstatter Xenon, så antar jeg at det er en forbedring. Det er ikke nødvendigvis dårlig lys på Ampera-e, men ved kjøring på saltet vei uten lyktespylere, så vil nok lyset bli kraftig redusert.

Lyse Tanker

Lyktespylere er vel påbudt i Norge.
Jeg kjører Leaf for tiden og synes det er veldig behagelig med en bil som man kommer seg lett inn og ut av, i motsetning til Model S med sine store dører og lave sittestilling for ikke å snakke om bredden.
Som nevnt tidligere er Ampera-e en helt ny bil og vi vet ikke sikkert hva vi får, men bilen har jo garanti som alle andre og etter hva jeg har lest er også mye av elektronikken levert av LG som har produsert batteriene.
Men det neste året vil mye nytt presenteres, også oppgraderinger av nåværende modeller, men i alt dette vil nok AE hevde seg meget godt.

knut.aulie

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 27. november 2016, klokken 13:46
Den eneste ulempen jeg ser med bilen, er at det ikke følger med tilgang til et standardisert og velfungerende ladenettverk.
Der kan du stryke den ulempen.

CCS nettverket med ca 400 ladere og dette er raskt stigende og skal etterhvert være på alle hovedfartsårer med to stykker hver 50. km

Standardisert og velfungerende.

Til sammenligning har Tesla 200 ladere som også raskt stiger i antall .....

Øyvind.h

Da anbefaler jeg en langtur med en CCS 50kW bil og deretter en langtur med Model S. Så kan vi diskutere nettverkenes opplevelse i praksis etterpå.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

AS

#24
Sitat fra: Gnilre på søndag 27. november 2016, klokken 19:03
Sitat fra: TM på søndag 27. november 2016, klokken 17:40
Synes det er veldig mange ulemper, som billig interiør, enkle seter, antatt dårligere lys (Nye LED lys på e-Golf)....
Han fra Opel jeg snakket med ved presentasjonen av Opel Ampera-e i Oslo sa at bilen blir utstyrt med Xenon-lys. Når jeg eksplisitt spurte om det var Bi-Xenon fikk jeg ikke noe godt svar, men jeg forstod at lysene blir bra. Vil ikke det bli bedre enn LED-lysene på Golf ?

I den interaktive videoen på opel.no står det at bilen får LED-lys som standard. Uten at det er mer utdypet om det blir samme som matrix-lysene som i bla. astra. Kan jo også være snakk om baklys eller DRL.

S4e

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. november 2016, klokken 22:19
Da anbefaler jeg en langtur med en CCS 50kW bil og deretter en langtur med Model S. Så kan vi diskutere nettverkenes opplevelse i praksis etterpå.

Har ikke Tesla selv, men supercharger konseptet er uten tvil en solid fordel på langtur.
Vi reiser 1-2 ganger til København og da er det ikke tvil om at jeg heller ville hatt en Tesla.  Men ellers bør en Ampera fungere utmerket og vi vil trolig veldig sjelden benytte noe annet en hjemmeladning.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

knut.aulie

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. november 2016, klokken 22:19
Da anbefaler jeg en langtur med en CCS 50kW bil og deretter en langtur med Model S. Så kan vi diskutere nettverkenes opplevelse i praksis etterpå.
Kan vi godt ta nå.

Kjørte tur retur Hallingdal med P90DL for et par uker siden. Har kjørt samme tur flere ganger med Soul (Chademo ikke CCS men samme fart og pris.....)

Hva var det du ville diskutere?

Begge nettverk har sine klare fordeler og ulemper slik jeg ser det.

Ville selvfølgelig helst hatt gratis SC, men det er fordeler med å ha ladere "overalt" noe utbredelsen av Chademoadapter til Tesla viser tydelig[emoji854]

AmocoCadiz

Kan se for meg at vi drar flest langturer med AE på 30-25mil, da blir det ingen ladestopp.
Så blir det sannsynligvis en del turer på 50 mil med AE,
da vil det være behov for maks 1 ladestopp, i kanskje 20 min.

På et slikt bruksmønster blir det ikke så stor forskjell bruk av på Fortums ladenettverk og SC ladenettverket.

Skal ungene  med i bilen på tur blir det uansett flere uregelmessige stopp i tillegg, slik at forskjellen  på total reisetid blir enda mindre.

Med dagens kortrekke elbiler er reisetider og ladestopp helt annerledes for slike turer.
AE vil utgjøre en vesentlig forskjell i positiv retning sånn sett

turfsurf

Jeg vil si at AE er uproblematisk på tur i Norge. Man har såpass mye rekkevidde at man kan ta litt tidlig ladestopp, og kjøre videre hvis kø / tekniske problemer som fremdeles er en utfordring.

Motorveicruising nedover Europa er en helt annen diskusjon. Standardisering av betaling og lokasjon er den største utfordringen slik jeg ser det på slike turer. Og på motorvei blir ladehastighet ett ankepunkt for AE og (hvis man ikke kjører i bobil fila da).
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

Sitat fra: knut.aulie på søndag 27. november 2016, klokken 23:27
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 27. november 2016, klokken 22:19
Da anbefaler jeg en langtur med en CCS 50kW bil og deretter en langtur med Model S. Så kan vi diskutere nettverkenes opplevelse i praksis etterpå.
Kan vi godt ta nå.

Kjørte tur retur Hallingdal med P90DL for et par uker siden. Har kjørt samme tur flere ganger med Soul (Chademo ikke CCS men samme fart og pris.....)

Hva var det du ville diskutere?
Om du har brukt både CCS(evt. CHAdeMO) og Supercharger-nettverket på langtur har du nok en god formening om fordeler og ulemper ja :) Spesielt utfartshelger.

Utgangspunktet for min kommentar var påstanden om at det ikke var en ulempe at bilen kom uten tilgang til et standardisert og velfungerende ladenettverk.
Bilen har riktignok tilgang til en standardisert plugg, men der stopper det. Jeg trenger ikke gå i detalj rundt alt som ikke er standardisert rundt lading på kommersielle nettverk. Du vet selv hvordan bruk av nettverkene oppleves i praksis, hvor mange ladere som settes opp per lokasjon, hvor mange elbiler som kommer fremover med lang rekkevidde (og dermed trøkk på laderne) etc.

Om 2-3 år TROR jeg CCS kan kalles velfungerende, i hvert fall i Norge. På sikt er vi altså enige. Men i det korte perspektiv kan ikke CCS og Supercharger-nettverket sammenlignes. Klart man kommer seg rundt med CCS også. Men ikke like bekymringsfritt. Noe som er helt greit for en del, men ikke for alle.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA