Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Maksimale mål på 12 V batteriet i Saxo og 106

Startet av PerBear, tirsdag 14. desember 2010, klokken 12:17

« forrige - neste »

cra

Synd du har hatt så mye trøbbel.  :(

Når det gjelder eiker har jeg blitt fortalt (av lokal sykkelforhandler/sportsforretning) at om man skal sykle om vinteren må man ha en kraftig offroad-sykkel. Hybridsykler eller vanlige sykler tåler visstnok ikke vinterføret. Ble fortalt dette da hybridsykkelen til kylperten stadig måtte få skiftet/festet eiker som spratt av/knakk, og det gikk sjelden mer enn en uke mellom hver tur til verkstedet. Til slutt måtte vi bare heve kjøpet, og han kjøpte en mye dyrere fullblods offroader so riktignok har holdt mye bedre. Jeg synes dette hørtes tvilsomt ut; skulle tro dagens sykler burde tåle *litt* mer enn nylagt asfalt, selv om en kanskje må opp i klasse for de heftigste offroad-turene. Selv opplevde jeg *aldri* problemer med eikene da jeg var i den aldren, og jeg syklet året rundt, og like mye utenfor veiene som på. Er det dagens eiker som rett og slett ikke holder mål?

Men for å spore innpå igjen: Har du vært fornøyd med selve motoren? Det virker som de fleste problemene dine har vært med eikene og kontrolleren, ikke selve motoren? (Selv om det kanskje er logisk å se på hjulet som "en pakke"?)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Gurkelur

#16
Med sjølve motoren er eg litt usikker. Gira inni motoren lagar ein del lyd, og akselen har rusta (salting? ::) ). "Hall sensor failure" betyr at ein skal vera teknisk kyndig for å kunna bytte sensoren, men i det her tilfellet mistenkjer eg at det kan vera vatn som har trengt inn i motoren. Opplevde det same i oktober, men sykkelen gjekk som normalt etter at han stod inne ei natt. Da kontrollaren varsla om ny sensorfeil i desember, verka motoren berre ein sykkeltur etter han hadde fått varma seg eit par dagar. Trur eg skal opne motoren og sjå litt.

Er ulike erfaringar av motoren på GM sitt forum. Ein tråd om brent motor kan ein lesa her. Motoren er billeg, og kanskje ikkje bygd for røffe forhold. Så fall må du nok vera førebudd på litt mekking. No er det jo ein del av oss som føretrekker det òg :D

Ellers har eg aldri hatt noko problem med hybridsykkel i humpete vinterføre.
Trondheim, EVT 168

jkirkebo

Kan nok stemme det. Jeg har en Ezee Forza, denne har 26" hjul og motor i forhjulet. Den har nå gått over 4000km (i løpet av 16 mnd, dvs. snart to vintre), og den har gått mer eller mindre knirkefritt hele tiden. Underlaget er ikke spesielt sykkelvennlig for tiden med langs- og tversgående isfurer og issvuller overalt.

Noen småreparasjoner har det jo vært, jeg måtte nettopp bytte originalpedalene (lagrene tok kvelden), snart må kjede nr. 2 byttes (et kjede holder kun en vinter) og jeg må nå bytte det første settet med bremseklosser til skivebremsene foran (hydrauliske Avid Code 5, ikke standard).

Motor, batteri og kontroller har virket helt feilfritt gjennom all slags vær (jeg sykler til og fra stasjonen uansett vær, har kun en bil og den disponerer kona), så jeg kan trygt anbefale denne modellen til vinterbruk ihvertfall.

Forøvrig fåes det mye bedre vinterdekk til 26" hjul enn til 28" hjul. Selv bruker jeg Schwalbe Ice Spiker med 304 pigger pr. dekk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PerBear

#18
Jeg kjøper minimotor uten felg og spiler. GM sine ferdige hjul har for tykke spiler og for dårlige felger. Jeg bygger mine egne motoriserte hjul med dobbelbuttede spiler fra DT http://www.dtswiss.com/Products/Components.aspx og felger fra Mavic http://www.mavic.com

GM minimotorene er ikke så verst men mangler fuktbeskyttelse. Skruehullene for skivebrems er gjennomgående (ikke på Magic Pie) og må derfor forsegles/plugges. Dessuten er lakkering/eloksering mangelfull så navene bør derfor beskyttes med fett, bonevoks e.l. etter vask hvis du ikke vil lakkere dem da (gjorde det på min sønns nye elsykkel).

På noen minimotorer er det ikke brukt kulelager med gummitetning. De kulelagrene som er eksponert mot vær og vind bør enten ha gummitetning eller belegges med fett.

Dessuten er kabelgjennomføring alltid et svakt ledd mot fuktinntrengning. Jeg har tidligere skrevet litt om fuktbeskyttelse av elsykkel her, der står det noen tips, bl.a.  om kabel:
http://groups.google.com/group/lurapedelec/web/fuktbeskyttelse---utsatte-steder

(Noe av innholdet er desverre slettet fra gruppa av Google  >:( men jeg har den manglende infoen liggende for å opprette en ny elsykkelwiki e.l.)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Gurkelur

Eg gir vekk den havararte motoren som skildra over mot henting i Trondheim. Det er snakk om å sjekke han for fukt og finne ny felg. Berre send meg ein PM :)
Trondheim, EVT 168

PerBear

Jeg fikk nylig seks motorer av merket Cute tilsendt fra Kina. Jeg har ikke testet dem enda men maskinering og sammenstilling virker bedre gjennomført enn de motorene jeg tidligere har kjøpt hos Golden Motor.

Jeg har kjøpt Cute Q85 (ca 200W kontinuerlig uteffekt) og Q100 (ca 300 W kontinuerlig uteffekt) som begge har frihjul og doble planethjul som ser ut som de er maskinert og ikke støpt. Tannhjul på motoraksel er i tillegg skråstilt slik at det blir mindre støy fra motoren. Sist, men ikke minst: de er mye lettere enn de til GM. Q85 veier 1,72 kg og Q100 veier 2,1 kg.

Akkurat nå holder jeg på å lage 3D modell av begge motorene for å bruke dem i min neste trøbil  ;)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

ArildHansen

#21
Hei,

Jeg har kjøpt meg en nydelig bysykkel i Danmark og ønsker å konvertere denne til el-sykkel. Utfordringen i prosjektet ligger i å gjøre dette så elegant som mulig – jeg ønsker nemlig å bevare utseende på sykkelen så langt det lar seg gjøre. I tillegg til dette ønsker jeg å holde kostnadene nede så jeg skal bruke deler fra min "gamle" el-sykkel som ble bygget for noen år siden. Denne ble bygget vha. deler fra Golden Motor:

- 26" Front Wheel with 36V/250W Mini Motor ("gammel type, sort")
- Standard Controller Twist Throttle / thumb throttle
- Pedelec 36V10AH + Charger + Rack

Siden jeg nå ønsker å gå over til bakhjulsdrift har jeg to alternativer:

1.   Kjøpe bakfelg med minimotor
2.   Kjøpe minimotor, felg og spiler og bygge hjulet selv


Spørsmålene blir da:

1.   Dersom jeg går for alternativ 1 så antar jeg at jeg kan kjøpe bakfelg med minimotor (ny type "aluminium") fra GM og at denne er kompatibel med kontrolleren og batteripakken som jeg allerede har?

2.   Dersom jeg går for alternativ 2, finnes det andre minimotorer av bedre kvalitet som jeg kan bruke med batteripakken + kontrollerene jeg allerede har (f.eks. Cute Q85 / Cute Q100)?

3. Hvis jeg skal bygge mitt eget bakhjul med motor fra f.eks. GM, finnes det en god oppskrift på dette med tanke på spilelengder etc. (den første posten til PerBear viser hvordan dette skal gjøres from framhjulet).


Takk for svar!

Mvh.
Arild


EDIT: Endret spørsmålene litt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA