Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Maksimale mål på 12 V batteriet i Saxo og 106

Startet av PerBear, tirsdag 14. desember 2010, klokken 12:17

« forrige - neste »

PerBear

For de som mekker elsykkel har jeg samlet endel info om GM minimotor, både den gamle sorte og det nye aluminiumversjonen. En viktig ting er at den nye har ca 20% sterkere planetgir (tannhjulene av plast) og innmaten fra den gamle passer i det nye huset og omvendt sålenge hus og deksel er av samme "modell".

Her finnes alt du trenger dersom du skal bygge ditt eget sykkelhjul med minimotor nav inkludert mål for å beregne lengde på spiler.

Jeg har skrevet teksten på engelsk siden de fleste av de over hundre millioner elsykler som er i bruk er utenfor Norge  ;)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

commiesoft

Hei! Var ikke klar over at disse motorene var utstyrt med gir. De to siste elsyklene
mine triller like lett som et alminnelig nav.

Den første var utstyrt med en 700W motor, som bremset som en dynamo når du
bare ville sykle uten batteriene.

De to siste derimot, triller som en alminnelig sykkel når du slår av motoren, så det
er litt vanskelig å forstå at navene har et girsystem??

jkirkebo

Sitat fra: commiesoft på søndag 02. januar 2011, klokken 22:22
Hei! Var ikke klar over at disse motorene var utstyrt med gir. De to siste elsyklene
mine triller like lett som et alminnelig nav.

Den første var utstyrt med en 700W motor, som bremset som en dynamo når du
bare ville sykle uten batteriene.

De to siste derimot, triller som en alminnelig sykkel når du slår av motoren, så det
er litt vanskelig å forstå at navene har et girsystem??

Det er syklene med internt planetgir (som regel 5:1 utveksling) som triller lett da disse har et innebygd frihjul. Dvs at motoren ikke kan brukes til regenerering i nedoverbakker. Direktedrevne motorer vil derimot bremse når man ikke tilfører energi da de ikke har noe frihjul. Disse kan derfor brukes til regenerering i nedoverbakker om kontrolleren støtter dette.

Motorer med planetgir arbeider på et mye mer effektivt turtall enn direktedrevne, de kan derfor være fysisk mindre.

"Girsystemet" er altså kun et fast reduksjonsgir, du kan ikke gire selv på noen måte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bosonic

Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. januar 2011, klokken 23:53
Motorer med planetgir arbeider på et mye mer effektivt turtall enn direktedrevne, de kan derfor være fysisk mindre.
"Girsystemet" er altså kun et fast reduksjonsgir, du kan ikke gire selv på noen måte.

I de aller fleste tilfeller vil en elmotor, uansett type, måtte bruke en eller annen form for reduksjonsgear for å funksjonere i praktiske applikasjoner.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

PerBear

#4
Sitat fra: bosonic på mandag 03. januar 2011, klokken 08:38
I de aller fleste tilfeller vil en elmotor, uansett type, måtte bruke en eller annen form for reduksjonsgear for å funksjonere i praktiske applikasjoner.

Tja, det er jo veldig mange motorapplikasjoner med direkte drift. Jeg kan nevne vifteovner, kjøkkenvifter, PC vifter, harddisker, platespillere, floppydrives, akvariepumper, turbopumper, kjøleskapkompressorer, varmepumper, håndfreser, dremel, benkslipemaskiner, hårtørkere, mobiltelefonvibrator, modellflymotorer, stavmiksere, sentrifuger, vindturbiner (ca 20%) osv.

Mange navmotorer for elsykler og større kjøretøy er også direktedrevne så som GM's Magic Pie og Protean (http://www.proteanelectric.com/)

Men: Navmotorer har mye ufjæret masse. Det gir dårlig veigrep på ujevn vei. Så på en navmotor er det smart å bruke reduksjonsgir. Da kan motorturtallet økes og derved få mer effekt og dreiemoment på hjulet og samtidig redusere ufjæret masse.

Alternativ kan en ha direktedrevet motor men med fleksibel drivaksling slik at motor blir del av fjæret masse.  Om motor er direktedrevet på AMG E-cell vet jeg ikke, men de har ihvertfall en motor pr. hjul med vanlig drivaksling så den kan være direkte 1:1, sjekk selv:
http://www.allcarselectric.com/blog/1046961_yellow-is-the-new-green-as-mercedes-bares-all-with-sls-amg-e-cell
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

bosonic

#5
Beklager så mye, det var dette jeg mente:

"I de aller fleste tilfeller vil en elmotor som brukes til fremdrift, måtte bruke en eller annen form for reduksjonsgear for å funksjonere i praktiske applikasjoner"

Bruker man reduksjonsgear får man større startmoment og kvikkere akselerasjon.
Husk også at de fleste elektromotorer har dårligst effektivitet ved lavere turtall.

Sitat fra: PerBear på tirsdag 04. januar 2011, klokken 13:28
Tja, det er jo veldig mange motorapplikasjoner med direkte drift. Jeg kan nevne vifteovner, kjøkkenvifter, PC vifter, harddisker, platespillere, floppydrives, akvariepumper, turbopumper, kjøleskapkompressorer, varmepumper, håndfreser, dremel, benkslipemaskiner, hårtørkere, mobiltelefonvibrator, modellflymotorer, stavmiksere, sentrifuger, vindturbiner (ca 20%) osv.

"Noen" elektromotorene som driver via reduksjonsgear:

Bor og skrumaskiner, vinkelsliper, planhøvel, multifunkjonsverktøy, motorsag, hekksaks,  kompressor, blandemaskin
Vindusviskermotor, vindusheis, setejusteringsmotorer, elektrisk servostyring, startmotor,
Elbiler, el-truck, rullestol, el-gulvvasker, bybane, trikk, flytog
Kraner, wincher, lifter, heiser, skitrekk, taubane
Utallige maskiner i industrien.
Flapmotor (fly), Rulletrapper, fortau
Garasjeportåpner, "industridører, porter og bommer" 
RC-biler, leker
Kjøkkenmaskiner, symaskin, senger og stoler
Motorpotentiometer i "musikkanlegg"
Osv. osv...


Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

commiesoft

Elektriske scootere har ikke planetgir, de er direktedrevet, og det mangler ikke
på dreiemoment der igårn.

Sjæl tror jeg ikke på at motorene i elsyklene våre har noe gir før jeg ser det selv.

hens

Dreiemomentet i en elmotor er avhengig av følgende:
Magnetfeltets styrke, antall ankerledere i feltet, ankerlederenes strøm, lederenes avstand fra centrum.
Ut fra dette vil momentet øke med kvadratet når diameteren økes og ankerlengden er uforandret. Dette fordi en dobling av diameteren gir plass til dobbelt så mange ledere som sitter dobbelt så langt fra sentrum.

Hvis en navmotor skal kjøres direkte, må den altså ha stor diameter, gjerne 20 cm eller mer. Mange navmotorer har en diameter på 10-12 cm, da har de reduksjonsgear for å oppnå tilstrekkelig moment. Som oftest er dette et planetgear for å spare vekt og plass. 
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PerBear

Sitat fra: hens på lørdag 15. januar 2011, klokken 22:09
Hvis en navmotor skal kjøres direkte, må den altså ha stor diameter, gjerne 20 cm eller mer.

GM sin Magic Pie har diameter på luftgapet på 280 mm. 36V versjonen har oppgitt maksimalt dreiemoment på 29,7 Nm ved 193 RPM, dvs 600W mekanisk effekt og virkningsgrad 67,5%. Vekt er typisk 8 kg med motorkontroller som er innebygget.

GM 36V minimotor med planetgir har oppgitt maksimalt dreiemoment på 20 Nm ved 173 RPM dvs 362W mekanisk effekt og virkningsgrad på 74,3%. Den veier 2,9 kg pluss felg og spiler som typisk veier 0,8 kg, dvs ca 3,7 kg for et hjul med motor. Med motorkontroller blir det ca 4,1 kg altså halvparten av den direktedrevne Magic Pie.

Som en ser kan en sykkelmotor med planetgir være lettere og mer effektiv en eksempler på direktedrevet løsning!  :)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

PerBear

Sitat fra: commiesoft på lørdag 15. januar 2011, klokken 21:03
Sjæl tror jeg ikke på at motorene i elsyklene våre har noe gir før jeg ser det selv.

En enkel sjekk du kan gjøre uten å demontere motoren er å løfte hjulet med motor fra bakken og trille hjulet baklengs. Dersom du kjenner mostand når hjulet triller bakover men ikke fremover har motoren frihjul og da er det høyst sannsynlig også et planetgir i navet sammen med motoren. Sjekk f.eks. disse bildene av navmotor med planetgir: http://ypedal.com/ezee.htm

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

PerBear

Sitat fra: bosonic på tirsdag 04. januar 2011, klokken 14:45
Beklager så mye, det var dette jeg mente:
"I de aller fleste tilfeller vil en elmotor som brukes til fremdrift, måtte bruke en eller annen form for reduksjonsgear for å funksjonere i praktiske applikasjoner"

Det er jeg som skal beklage, du har helt rett!  :)
Det eneste jeg ville påpeke med min "pompøse" oppramsing var at direktedrift brukes hvis det er mulig. Direktedrift reduserer antall deler og støy. 

På elsykkel er direktedrift ukomplisert og fungerer greit men motor med utveksling gir en lettere og mer effektiv løsning.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

commiesoft

SitatPå elsykkel er direktedrift ukomplisert og fungerer greit men motor med utveksling gir en lettere og mer effektiv løsning.

Greit nok, men ikke om giret er produsert av Kinesisk plastikk. Er det det er disse
dyre syklene redusert til søppel som ryker rundt neste sving.

Gurkelur

Etter eit halvt års bruk vil eg gjerne dele erfaringane mine om akkurat den her motoren.

Eg bestilte motor+controller frå ein forhandlar på vestlandet i september i fjor. Ting verka knirkefritt under jomfruturen, heilt til fire eiker spratt ut i rask rekkefølgje. "Jaha, ja" tenkte eg, og fortsette med syklinga. Var det andre tankar om sykkelturen, var det korleis motoren gav full guffe sjølv om eg ikkje var like ivrig på pedalane. Mange på GM sitt forum rapporterer om at minimotoren blir grilla av belastning. Sia eg bur i ein by med mange bratte bakkar, tråkka eg meg varm og sveitt opp bakkane i frykt for å grille min eigen motor. Det skal nemnast at fleire hardbarka sykkelmosjonistar la seg på rompa mi utan eit snev av sjanse til å halda tritt, men meininga med å ha ein motor, var nettopp å unngå å ende opp som ei sveitt og andpusten pølse kvar gong eg skulle på jobb.

Ei inspisering etter jomfruturen viste at fleire av eikene var lause. Eg stramma dei opp, og brukte sykkelen kvar dag, avbroten av fleire småproblem. Diverse plast sprakk, leidningar rauk (kan skyldast kulda og ujamnt vinterføre) og eit par eiker til spratt ut fram til desember. No slutta den å røre på seg, og kontrollaren gav meg to pip, som betyr "hall sensor failure". Eg avgjorde at eg skulle spare reparasjonen til våren, men lot hjulet stå på sykkelen.

Det var kanskje daudt løp for hjulet uansett. For eit par dagar sia sykla eg ned ein bakke, og på ein fartsdump høyrde eit brak frå bakhjulet i det halvparten av eikene spratt ut og hjulet totalhavarerte.
Trondheim, EVT 168

Gurkelur

Trondheim, EVT 168

Gurkelur

Trondheim, EVT 168

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA