Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: one pedal drive

Startet av Elektrolytt, tirsdag 24. januar 2017, klokken 20:31

« forrige - neste »

Rav4_EV

Nofuel har en kombinert trafo og ladepunkt som leverer 3-fase 400 volt lading fra en 3 fase 230 volt IT stikk.
Kommer på markedet innen få dager.

Inn 3*16A IT
Ut 3*9A TN

Innebygd verdens sikreste jordfeilbeskyttelse  ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Elektrolytt

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 26. november 2016, klokken 10:31
Nofuel har en kombinert trafo og ladepunkt som leverer 3-fase 400 volt lading fra en 3 fase 230 volt IT stikk.
Kommer på markedet innen få dager.

Inn 3*16A IT
Ut 3*9A TN

Innebygd verdens sikreste jordfeilbeskyttelse  ;D

Prisnivå og størrelse/vekt?
Hva med tap og tomgangsforbruk i trafo?

Rav4_EV

Pris kommer til uken. Legger ut bilde senere i dag.

Ingen tomgangstap i trafo da den er elektronisk styrt.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

KjellG

Sitat fra: Elektrolytt på lørdag 26. november 2016, klokken 10:18
Noen som vet hvordan Mercedes'en takler en slik "2-fase"-koblet ladestasjon?
Vil gjerne få maks effekt for Teslaen, men er avhengig av at det også fungerer (via samme boks OG kabel) på Mercedes.
Noen fare for at en slik kobling vil føre til skade på Mercedes, eller vil det bare ikke fungere om bilen ikke støtter koblingen?

To spørsmål: 1) fungerer det? 2) kan du ødelegge noe?

Det er lite sannsynlig at en vil ødelegge noe. Gitt 1-faselading fra IT. Da er bilens N koblet til L3 og bilens L1 til nettets L1. Så lenge bilen aksepterer at N ligger 132V fra PE, vil det fungere på vanlig vis.
Om en nå også kobler til en spenning til bilens L2 som ligger 230V fra bilens N, så burde bilen oppfatte dette som ordinær 3-faselading der en fase er falt ut. Bilen forstår ikke hvordan dette er koblet i nettet, den bare forholder seg til spenninger den mottar. Gitt at bilen logisk aksepterer 3-fase der en fase er falt ut, vil den lade med to faser.

Elektrolytt

Sitat fra: KjellG på lørdag 26. november 2016, klokken 15:43
Sitat fra: Elektrolytt på lørdag 26. november 2016, klokken 10:18
Noen som vet hvordan Mercedes'en takler en slik "2-fase"-koblet ladestasjon?
Vil gjerne få maks effekt for Teslaen, men er avhengig av at det også fungerer (via samme boks OG kabel) på Mercedes.
Noen fare for at en slik kobling vil føre til skade på Mercedes, eller vil det bare ikke fungere om bilen ikke støtter koblingen?

To spørsmål: 1) fungerer det? 2) kan du ødelegge noe?

Det er lite sannsynlig at en vil ødelegge noe. Gitt 1-faselading fra IT. Da er bilens N koblet til L3 og bilens L1 til nettets L1. Så lenge bilen aksepterer at N ligger 132V fra PE, vil det fungere på vanlig vis.
Om en nå også kobler til en spenning til bilens L2 som ligger 230V fra bilens N, så burde bilen oppfatte dette som ordinær 3-faselading der en fase er falt ut. Bilen forstår ikke hvordan dette er koblet i nettet, den bare forholder seg til spenninger den mottar. Gitt at bilen logisk aksepterer 3-fase der en fase er falt ut, vil den lade med to faser.

Ok  :)
Ser for meg at vi da trygt kan kjøpe nevnte Type2-boks og prøve. Om Mercedes gir feilmelding får vi heller koble om og klare oss med 1fase på begge bilene.

Elektrolytt

Denne "2fase"-koblingen kan vel testes med Tesla UMC?
Om jeg får laget en overgang fra blå 3fase CEE til rød plugg som passer i Tesla sin røde overgang vil det gjøre samme nytte? eller overser jeg noe?

jkirkebo

Sitat fra: Elektrolytt på lørdag 26. november 2016, klokken 18:01
Denne "2fase"-koblingen kan vel testes med Tesla UMC?
Om jeg får laget en overgang fra blå 3fase CEE til rød plugg som passer i Tesla sin røde overgang vil det gjøre samme nytte? eller overser jeg noe?

Neida, er korrekt det. Den overgangen har jeg forøvrig på lager:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla/8-adapter-tesla/3-16a3r2
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Egil Fonn

MB lader ikke med Tesla wallbox koblet 230v trefas 32amp.Har testet det. Den fungerer med 230v 32x1 lasket. Lader da med ca 7,4Kw.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

KjellG

Hvordan koblet du? Hva gjore du med N-terminalen på veggboksen?

Kanskje en kunne kalle dette en "V-kobling"?

Egil Fonn

Lasking står IKKE i manualen til Tesla wallbox. Jeg koblet følgende: L1 kobles  til nøytral og L2 kobles til boksens L1,L2 og L3.  Dip switch skal stå med begge i on posisjon (som for enfase og trefase IT tikobling.)
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Elmo

Sitat fra: Elektrolytt på lørdag 26. november 2016, klokken 18:01
Om jeg får laget en overgang fra blå 3fase CEE til rød plugg  . . . .
Prøv for all del ikke å koble alle fasene i begge ender. Det MÅ bli kortslutning :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elektrolytt

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 26. november 2016, klokken 19:59
MB lader ikke med Tesla wallbox koblet 230v trefas 32amp.Har testet det. Den fungerer med 230v 32x1 lasket. Lader da med ca 7,4Kw.
Takk for tilbakemelding. Da får vi klare oss med 1-fase 16A

Elektrolytt

Siden det ikke er mulig med "2-fase" på Mercedes tenker jeg vi går for en enkel 16A 1-fase ladeboks med Type2-kontakt, eller fast kabel med Type2-plugg.

Noen som har formening om hva som er billigste ladeboks på markedet for 1-fase 16A med integrert B-vern?

KjellG

Ser ikke av ovenstående at det er redegjort for at V-lading fra 230V av Mercedes er utelukket. Overser jeg noe?

CitB59EL

Har ikke testet 2fase på vår. B. Har lagt opp 3 fase sikring å ledninger frem til salto boks med fast kabel. Denne er stilt på 16 A 1 fase. Tror ikke vår salto støtter 3/2 fase. Isåfall hadde det vært interessant å teste om 2 fase fungerer. B klasse skal være svært lik Model S når det gjelder lader/motor som jeg har forstått?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA