Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: one pedal drive

Startet av Elektrolytt, tirsdag 24. januar 2017, klokken 20:31

« forrige - neste »

Elektrolytt

Er ute etter en ladeboks med Type 2 uttak, eller fast Type 2 kabel for bruk vekselvis på Model S og MB B electric.
Siden kursen ikke er beregnet på elbil bør/må jeg vel ha en boks med innebygget jordfeilvern/DC-beskyttelse?

Noen som kan foreslå en rimelig og god løsning som utnytter mest mulig av tilgjengelig effekt fra CEE-kontakten (230V / 16A 3-fas)?


jkirkebo

Sitat fra: Elektrolytt på fredag 25. november 2016, klokken 08:56
Er ute etter en ladeboks med Type 2 uttak, eller fast Type 2 kabel for bruk vekselvis på Model S og MB B electric.
Siden kursen ikke er beregnet på elbil bør/må jeg vel ha en boks med innebygget jordfeilvern/DC-beskyttelse?

Noen som kan foreslå en rimelig og god løsning som utnytter mest mulig av tilgjengelig effekt fra CEE-kontakten (230V / 16A 3-fas)?

Denne kan leveres med integrert B-vern, tilførselskabel med CEE-støpsel og kobles for Teslas "2-fase"-lading fra 230V 3-fase. Pris 6000,- + porto.

http://ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elektrolytt

Takk for rask tilbakemelding jkirkebo  :)

Hvordan blir det å bruke denne på B-klassen når den er koblet som 2-fase for Tesla? Mercedes'en støtter vel ikke denne koblingen? Kan Mercedesen da trekke 16A en-fase, og Tesla utnytte 2-fase maksimalt uten at det blir krøll i forhold til innstilt maks strøm boksen kan levere?

jkirkebo

Sitat fra: Elektrolytt på fredag 25. november 2016, klokken 09:09
Takk for rask tilbakemelding jkirkebo  :)

Hvordan blir det å bruke denne på B-klassen når den er koblet som 2-fase for Tesla? Mercedes'en støtter vel ikke denne koblingen? Kan Mercedesen da trekke 16A en-fase, og Tesla utnytte 2-fase maksimalt uten at det blir krøll i forhold til innstilt maks strøm boksen kan levere?

Jeg er faktisk usikker på MB og 230V 3-fase. Har noen andre her testet? Uansett kan du bruke en 1-fase type 2 kable om det mot formodning skulle bli problemer, da vil den trekke 16A 1-fase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elektrolytt

Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. november 2016, klokken 10:06
Sitat fra: Elektrolytt på fredag 25. november 2016, klokken 09:09
Takk for rask tilbakemelding jkirkebo  :)

Hvordan blir det å bruke denne på B-klassen når den er koblet som 2-fase for Tesla? Mercedes'en støtter vel ikke denne koblingen? Kan Mercedesen da trekke 16A en-fase, og Tesla utnytte 2-fase maksimalt uten at det blir krøll i forhold til innstilt maks strøm boksen kan levere?

Jeg er faktisk usikker på MB og 230V 3-fase. Har noen andre her testet? Uansett kan du bruke en 1-fase type 2 kable om det mot formodning skulle bli problemer, da vil den trekke 16A 1-fase.

OK, men vil jo helst bruke samme kabel hengende fast og veksle mellom bilene. (Følger med Type2-kabel fra Mercedes som nok er en 3-fas-kabel).

Mercedes bruker vel en Tesla-lader (?), men er vel neppe koblet likt som i Model S?

Hvor mye mer oppnår vi med 2-fase på Tesla fra en 3-fas 16A kurs i forhold til å trekke 16A 1-fas fra samme kurs? Må boksen programmeres til lavere maks-strøm enn 16A når den brukes i 2-fas konfigurasjon på Tesla?



jkirkebo

Sitat fra: Elektrolytt på fredag 25. november 2016, klokken 10:17
OK, men vil jo helst bruke samme kabel hengende fast og veksle mellom bilene. (Følger med Type2-kabel fra Mercedes som nok er en 3-fas-kabel).

Mercedes bruker vel en Tesla-lader (?), men er vel neppe koblet likt som i Model S?

Hvor mye mer oppnår vi med 2-fase på Tesla fra en 3-fas 16A kurs i forhold til å trekke 16A 1-fas fra samme kurs? Må boksen programmeres til lavere maks-strøm enn 16A når den brukes i 2-fas konfigurasjon på Tesla?

MB bruker lader fra Tesla ja. Jeg vil si det er overveldende sannsynlig at MBen enten vil lade happy på 2-fase som Tesla gjør eller lade på 16A 1-fase. En liten mulighet for feilmelding er der, men da er det svært enkelt å koble om ladestasjonen til vanlig 1-fase.

Med 2-fase lading får du 15% raskere lading og mindre skjevlast på det elektriske anlegget (2x9,25A mot 1x16A).

Boksen programmeres til 16A i begge tilfeller.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Her hang jeg ikke med.

Her snakkes om 230V, altså et IT-nett?

1-faselading: tilkobling mellom to faseledere?
"3-faselading": tilkobling mellom L1-L2 og L1-L3, ingen last/lader mellom L2-L3?

Hvilke bilmodeller vil fungere med denne "3-faseladekoblingen"? Ikke ZOE?

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på fredag 25. november 2016, klokken 12:33
Her hang jeg ikke med.

Her snakkes om 230V, altså et IT-nett?

1-faselading: tilkobling mellom to faseledere?
"3-faselading": tilkobling mellom L1-L2 og L1-L3, ingen last/lader mellom L2-L3?

Hvilke bilmodeller vil fungere med denne "3-faseladekoblingen"? Ikke ZOE?

Zoe fungerer ikke på IT-nett uansett om det er 1-fase eller 3-fase.

Ellers har du forstått systemet korrekt. De tre fasene kobles til hhv. N,L1 og L2  på ladestasjon/bil. Det trekkes strøm over N+L1 og N+L2, men ikke over L1+L2. Fordelen er 15% raskere lading og mye mindre skjevlast.

Dette støttes av Tesla. For MB og BMWs del er det ukjent hva som skjer mens alle biler med 1-fase ladere trekker full last på N+L1 som vanlig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Du beskriver her et TN-nett med L-N. Da er det vel kurrant å lade med full 3-fase, eller er det bare to ladere i en Tesla i "3-faselademodus"? Mener å huske fra Tesla sine sider at de lader fra alle 3 faser?

Her snakkes det om 230V, 3-fase, altså et IT-nett. Kan en Tesla "3-faselades" fra 230V IT?

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på fredag 25. november 2016, klokken 13:58
Du beskriver her et TN-nett med L-N. Da er det vel kurrant å lade med full 3-fase, eller er det bare to ladere i en Tesla i "3-faselademodus"? Mener å huske fra Tesla sine sider at de lader fra alle 3 faser?

Her snakkes det om 230V, 3-fase, altså et IT-nett. Kan en Tesla "3-faselades" fra 230V IT?

Jeg beskriver hvordan det kobles. Fra 230V 3-fase har vi L1,L2 og L3 men ingen N. Type 2 standarden støtter ikke dette, det må være koblet noe til N. Dette løses ved å koble L3 fra nettet til N på ladestasjonen. L3 på ladestasjonen benyttes da ikke.

Teslaens 11kW lader består egentlig av 3 stk. 16A 1-fase ladere som hver trekker fra hhv. N+L1, N+L2 og N+L3. Siden ingenting er koblet til L3 vil kun 2 av de 3 del-laderne virke og man får 2/3 av maks teoretisk effekt. På 3x16A 230V betyr det 4,2kW ladeeffekt, noe som er 15% mer enn 1-fase 16A (regnes ut ved 2*(16/SQ(3))).

Siden kun 2 av fasene benyttes kalles det gjerne "2-fase lading".

Om MB og BMW støtter det samme på sine 3-fase ladere vet jeg ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Da er jeg med.

Tesla/hus, TN 3 fase:

L1/L1
L2/L2
L3/L3
N/N

Tesla/hus, IT 3-fase:

L1/L1
L2/L2
N/L3

To ladere er i bruk. Tesla aksepterer denne "juksekoblingen". Dersom laderne hadde tilpasset seg 230/132V (som de fleste PC-ladere), kunne Tesla valgfritt ha ladet 3-fase stjerne fra IT og TN-nett, med og uten N-leder?  Alternativt, en "stjerne/trekantvender" i bilen?

ZOE/hus

L1/L1
N/L2

ZOE aksepterer ikke at ikke N ligger nær PE, "dette er ikke TN", og lading starter ikke.




jkirkebo

Sitat fra: KjellG på fredag 25. november 2016, klokken 14:52
To ladere er i bruk. Tesla aksepterer denne "juksekoblingen". Dersom laderne hadde tilpasset seg 230/132V (som de fleste PC-ladere), kunne Tesla valgfritt ha ladet 3-fase stjerne fra IT og TN-nett, med og uten N-leder?  Alternativt, en "stjerne/trekantvender" i bilen?

De kunne fikset det med en kontaktor som koblet om slik at den siste laderen kunne trekke strøm mellom L2 og L3 ja. Men det krever ekstra hardware, for kun det norske markedet. Dagens 2-fase løsning var derimot implementerbar kun i software og kostet derfor mye mindre å utvikle (2-fase lading var ikke mulig med tidlig software, antar det kom i en eller annen versjon av 6.x). Dog er det ikke støttet såpass at bilen faktisk rapporterer korrekt ladehastighet i kW, kun i km/t.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Har forstått det slik at Teslaladeren kan lade fra ca 110 og 240V i USA. Mao, de har en ladeløsning som kunne vært stjernekoblet med eller uten N-leder, matet med 3-fase fra 230 eller 400V nett. Om den er tolerant for forskjellig spenning, så trengs øyensynlig ingen ekstra HW. Tatt i betraktning at Norge er et såpass stort marked for Tesla utenfor USA, så er det litt pussig at de ikke gjør en slik marginal tilpasning.

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på fredag 25. november 2016, klokken 21:49
Har forstått det slik at Teslaladeren kan lade fra ca 110 og 240V i USA. Mao, de har en ladeløsning som kunne vært stjernekoblet med eller uten N-leder, matet med 3-fase fra 230 eller 400V nett. Om den er tolerant for forskjellig spenning, så trengs øyensynlig ingen ekstra HW. Tatt i betraktning at Norge er et såpass stort marked for Tesla utenfor USA, så er det litt pussig at de ikke gjør en slik marginal tilpasning.

Nå er ikke laderen den samme for US og EU-modellene da. Dessuten må du ha en faseleder tilkoblet "N" på ladestasjonen, ellers vil ikke ladestasjonen virke (siden den heter styrestrøm mellom N og L1). Man kan tenke seg en spesiell Tesla-lader som fikser også dette, men den vil da ikke kunne lade andre elbiler. Så det blir mye krøll for å få til dette.

2-faseløsningen fikser dessuten det største problemet, nemlig skjevbelastning ved høye strømtrekk på 1 fase. Med 2-fase lading trekker man 2x16A istedenfor 1x32A, og det bør de fleste nettselskaper godta. Det er heller ikke mange som trenger mer enn 7,4kW (evt, 8,5kW) lading hjemme. Så behovet for ekte 3-fase 230V lading er relativt lite.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elektrolytt

Noen som vet hvordan Mercedes'en takler en slik "2-fase"-koblet ladestasjon?
Vil gjerne få maks effekt for Teslaen, men er avhengig av at det også fungerer (via samme boks OG kabel) på Mercedes.
Noen fare for at en slik kobling vil føre til skade på Mercedes, eller vil det bare ikke fungere om bilen ikke støtter koblingen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA