Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trump som president, følger for elbilismen?

Startet av Bernts1, tirsdag 24. januar 2017, klokken 13:55

« forrige - neste »

TM

Sitat fra: tuono på fredag 25. november 2016, klokken 13:49
6,5 mil på jobb hver vei siden 11 november. Bilen har nå gått 1500 km, og #2 bilen står urørt å furter inne ved husveggen. Har ikke hatt den i gang siden batterivogna kom til gårds.
Ja, det opplever det fleste som kjøper elbil i denne klassen (inntil 30 mil). Men de fleste tar likevel ikke det siste steget og selger bil " nr 1". En 50 mils tur med 20 kuldegrader er fortsatt ikke like forutsigbar som med en varm og god diesel-brenner. Det er vel bare Ampera-e som helt kan erstatte en fossilbil, men der er seter og bagasjeplass mye dårligere dessverre.

Inop

Alle har forskjellige behov. Personlig har jeg ikke kjørt en tur på mer enn 25 mil de siste 10 årene - lenger enn det så er det rett på Norwegian med unger, fruktpose, stelleveske og tegnebok  ???

Har klart meg i flere år med første generasjons Leaf og syntes overgangen til Ioniq er litt som Nokia til iPhone :)
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Gibblay

Var og ettermonterte DAB i min oljebrenner i dag, og mens jeg ventet fikk jeg låne Ioniqen de hadde inne. Du verden hvor jeg gleder meg til min blir levert i slutten av Desember. Det var rett og slett trist å sette seg inn i min "gamle" I40 å høre på kaklet når jeg dro i vei derfra. Ioniqen er tenkt som nr 2 bil, men jeg mer enn aner den blir en god nr 1 bil med de egenskapene den har. Overgangen fra fossil til batteri tror jeg vil gå mye fortere enn mange tror. Til glede for miljøbevegelsen.

tiger``n

Sitat fra: TM på fredag 25. november 2016, klokken 15:23
En 50 mils tur med 20 kuldegrader er fortsatt ikke like forutsigbar som med en varm og god diesel-brenner.
"Varm og god dieselbrenner"
Dette er litt blandet drops, er mange dieselbiler som ikke klarer å oppnå driftstemperatur ved så lave kuldegrader, selv om man kjører i eksempelvis 10 mil eller mer.
Forøvrig blir jeg mer og mer lysten på en Ioniq, særlig når folk sier den kommer med større batteri om 2 år og at den føles som en premiumbil i forhold til LG Bolt.

moby666

Kan ikke sammenlignes med bolt når det gjelder komfort. Tok med kona for å se på bolt. Meningen var at hun skulle bruke bolt, men hun nekter tvert etter hun har kjørt ioniq i en uke. Jeg er heller ikke så lysten på en bolt. Vurderer en ioniq til eller å vente på noe annet spennende
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

sven erik

Sitat fra: moby666 på fredag 25. november 2016, klokken 16:31
Kan ikke sammenlignes med bolt når det gjelder komfort. Tok med kona for å se på bolt. Meningen var at hun skulle bruke bolt, men hun nekter tvert etter hun har kjørt ioniq i en uke. Jeg er heller ikke så lysten på en bolt. Vurderer en ioniq til eller å vente på noe annet spennende

vente og kjøpe den nye  ioniq dom kommer  med lenger rekkevidde  det gjør nokk vi  kører imiven og ioniq å så bytter i imiven om et år eller noe

AppleKnocker

Sitat fra: tiger``n på fredag 25. november 2016, klokken 15:53
Sitat fra: TM på fredag 25. november 2016, klokken 15:23
En 50 mils tur med 20 kuldegrader er fortsatt ikke like forutsigbar som med en varm og god diesel-brenner.
"Varm og god dieselbrenner"
Kan være med på at dieselbrennere er mer forutsigbare. Vi kjører en 40-50 mils tur noen ganger i året, ofte i streng kulde og har gjort det med både elbil og dieselbil.
Dieselbilen er forutsigbar ved at den koster oss et par hundre kroner i bompenger og 600 kroner i drivstoff hver vei. Det er også forutsigbart at dieselen fra kystnære strøk på Østlandet kan gi startproblemer i dalstroka innafor når det blir bikkjekaldt. At man får illeluktende dieselkliss på hendene når man fyller opp tanken er også vanlig. Jeg har hatt forvarming på flere dieselbiler i form av integrert webasto. På to svenske og to tyske biler har webastoen gjentatte ganger sotet igjen eller brukt opp batteriet ved start slik at bilen enten har vært kald eller kald + ikke kjørbar.
Med Tesla på samme tur er det forutsigbart at vi må ta en kort ladestopp på Supercharger. De 10-15 minuttene vi lader på en slik tur, er som regel mindre enn vi trenger til en beinstrekk og tissepause.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

jkirkebo

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 25. november 2016, klokken 18:10
Det er også forutsigbart at dieselen fra kystnære strøk på Østlandet kan gi startproblemer i dalstroka innafor når det blir bikkjekaldt. At man får illeluktende dieselkliss på hendene når man fyller opp tanken er også vanlig. Jeg har hatt forvarming på flere dieselbiler i form av integrert webasto. På to svenske og to tyske biler har webastoen gjentatte ganger sotet igjen eller brukt opp batteriet ved start slik at bilen enten har vært kald eller kald + ikke kjørbar.

Kjenner til den der. Vår gamle Touran 2.0TDI måtte forvarmes godt med Webastoen etter å ha stått noen dager i -25 grader på hytta. Helst en time. Men det tok selvsagt livet av batteriet, så 20A lader måtte alltid kobles på før start av Webasto (helst i god tid før). Da gikk det som regel an å få start på den etter en 5-7 forsøk, hvoretter den la et pent teppe av sot over mesteparten av snøen på parkeringsplassen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tuono

Nå skal vi ikke bli mer katolsk enn paven her.
En moderne dielselmotor er så energieffektiv i dag at den ikke produserer nok overskuddsvarme fra forbrenningen til å holde motor og kupé varm nok på en vinterdag. Derfor montasje av hjelpevarmer (for å få motoren tilstrekkelig varm) og kupévarmer....eller en combo av begge.

Problemet med det som før ble kalt sommer og vinterdiesel er mest å regne som et minne for oss godt voksne

Med alt for mye kjennskap til VAG 2,0 Tdi-motorer: Den beskrivelsen over her er ikke representativ for en motor i normalt god form.

Når det er sagt: Jeg er veldig, veldig fornøyd med overgangen til batteribil. Fornøyd og positivt overrasket.

Jorgen86

Veldig off topic, men det er fortsatt sommer og vinterdiesel i dag.

Var hos ei venninne i går som har en liten familie de er 2 voksne og 2 barn i BHG alder, de fikk se på bilen prøve den pakke litt triller og saker inn for å teste de selger merca si å kjøper ioniq som eneste bil de skal ha.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

1000kwh

Sitat fra: TM på fredag 25. november 2016, klokken 15:23
Sitat fra: tuono på fredag 25. november 2016, klokken 13:49
6,5 mil på jobb hver vei siden 11 november. Bilen har nå gått 1500 km, og #2 bilen står urørt å furter inne ved husveggen. Har ikke hatt den i gang siden batterivogna kom til gårds.
Ja, det opplever det fleste som kjøper elbil i denne klassen (inntil 30 mil). Men de fleste tar likevel ikke det siste steget og selger bil " nr 1". En 50 mils tur med 20 kuldegrader er fortsatt ikke like forutsigbar som med en varm og god diesel-brenner. Det er vel bare Ampera-e som helt kan erstatte en fossilbil, men der er seter og bagasjeplass mye dårligere dessverre.

Vår VW Passat 2.0TDI var alt annet enn god og varm i 20 minus. Det tok evigheter før det ble lunk i bilen. Måtte gjerne kjøre maks turtall for å få god varme, og det er ikke spesielt økonomisk.

Flere ganger måtte jeg ha hjelp til å få start når temperaturen var under -20. En møkkabil som ble bytta ut med en bensinbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA