Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trump som president, følger for elbilismen?

Startet av Aass_Bayer, tirsdag 24. januar 2017, klokken 00:21

« forrige - neste »

Jejl

#15
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. november 2016, klokken 19:44
Sitat fra: Jejl på torsdag 24. november 2016, klokken 18:05
En løsning kan være å montere dieselvarmer.
Da får du nesten like lang rekkevidde på vinteren, som på sommeren.

Det tviler jeg på. Jeg har prøvd å kjøre litt vinterstid uten varme på og rekkevidden er alikevel langt dårligere enn pm sommeren. Et batteri som er gjennomkaldt lagerer mye mindre energi enn et varmt batteri samt at tapene er høyere. Kaldere luft gir også høyere luftmotstand.

Parkerer man i varm garasje er nok forskjellen MYE mindre enn om man parkerer ute. Det så jeg lett på de dagene jeg brukte Leafen de 96km på jobb. Hjemme sto den ute, og krevde hurtiglading etter 6-7 mil. På jobb sto den inne og da klarte den greit alle de 96km hjem uten hurtiglading. Ellers like forhold, ladet til 100% i begge ender og noenlunde samme temperatur og fart.
Det kommer jo mye ann på hvordan bilen brukes. På arbeidsbilen (Kangoo med dieselvarmer) hender det at jeg har 10 småturer på tilsammen 7-10 mil (uten lading)på en dag. Da går som regel dieselvarmeren for fullt nesten hele tiden hvis det er kaldt. Snittfarten blir ofte lav ved slik småkjøring, kanskje 40km/t. Ved snittforbruk på 3 kw kan jeg da spare rundt 6-8kwh.  På en sammenhengende tur i en time i f.eks 80km/t blir besparelsen selvsagt betydelig mindre, kanskje bare rundt 1,5 kwh.

sylwester

Startet du turen med forvarmet bil fra strøm?
Hadde du varme på under turen?
Var det 5 mil i et strekk uten at bilen sto parkert og ble kald midtveis?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Aass_Bayer

Sitat fra: sylwester på fredag 25. november 2016, klokken 02:58
Startet du turen med forvarmet bil fra strøm?
Hadde du varme på under turen?
Var det 5 mil i et strekk uten at bilen sto parkert og ble kald midtveis?
Uten forvarming ja.
5 mil i ett strekk, testet 1 gang med en parkering etter 2,5 mil, samme resultat da også.
Hadde varme på ja.

sylwester

I det du setter igang en 2012-modell vil den begynne å varme kjølevæsken sin.. Det er en ren motstand og den trekker vel 6-7kW i starten frem til varmesystemet har 80 grader. Dette gjør den uansett om det er sommer så lenge klima/varme er på. Jeg vil tro den trekker minst 10% av rekkevidden din i forhold til å starte forvarmet.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

tomrh

Sitat fra: sylwester på fredag 25. november 2016, klokken 10:49
Jeg vil tro den trekker minst 10% av rekkevidden din i forhold til å starte forvarmet.
Den trekker 4,5 kW i to minutter. Det blir 0,15 kWh.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#20
Sitat fra: GunsBeerBoobs på fredag 25. november 2016, klokken 09:26
Uten forvarming ja.
5 mil i ett strekk, testet 1 gang med en parkering etter 2,5 mil, samme resultat da også.
Hadde varme på ja.
Hvis man kjører i D kan varme trekke 3 kW. Over 40 min (2/3 time) kjøring utgjør varmen 3*2/3 = 2 kWh. Det kan ikke forklare det vanvittige forbruket.

Jeg bruker 70 GIDs én vei om sommeren til jobben 42,5 km i hovedsaklig 90-sone. Kjører i Eco. Batteriet er fulladet til 234 GIDs, hvorav de 4 nederste ikke kan brukes.

Ved 0 grader bruker jeg 90 GIDs, varmeapparatet trekker da 1250W kontinuerlig.
I -8 grader bruker jeg 100 GIDs, varme trekker da 1750W kontinuerlig.

Dette med 2012-Leaf m/varmemod, SoH = 86%, Ah = 56,60. Forvarmet.
Uten forvarming bruker jeg ca 10 GIDs ekstra.

Noe er galt. Btw - hvilke dekk kjører du med?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sylwester

Jeg tviler på at bilen bruker 0,15kW på å få bilen like varm som ved forvarming.
Forvarmingen som varer i 15 minutter har jeg sett trekke 1,5kWh. Da har den varmet ratt osv også. Det er et trekk på 6kW.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

tomrh

#22
Du kan ikke skylde på klima. For om klima bruker 4,5 kW kontinuerlig for at sjåføren skal grilles der han sitter, og kjører i 40 minutter (som man typisk bruker på 5 mil), så kan klima ikke trekke mer enn 4,5 * 2/3 = 3 kWh.

Om bilen har 17 kWh tilgjengelig, så er det fremdeles 14 kWh igjen. Som

Når trådstarter sier han har en strek igjen, er han nede på ca. 54 GIDs (fordi LBW alltid kommer på 49), og har da ca. 20-25% rest avhengig av hvor mange GIDs bilen hans fullades til.

La oss si han har 25% igjen. For da har han brukt 17 kWh * 75% = 12,75 kWh. Og 3 kWh er gått til klima, dvs. 12,75 - 3 = 9,75 kWh. Som over 5 mil tilsvarer nesten 2 kWh/mil UTEN klima (som vi jo allerede har trukket fra).
Det er helt hinsides!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TorC

Jeg ville startet med å se hva slags forbruk bilen forteller deg at den har.

Hvis de tallene du har oppgitt tidligere i tråden stemmer, altså 80% SOH, 100% SOC, og bare 5 mils rekkevidde og en bar igjen, så bør bilen vise at du kun får mellom 3 og 4 km per kWt. Men du burde ha minst 5 km per kWt.

Hvis bilen viser et lavt antall km per kWt så er det noe galt med selve bilen, hvis du får et normalt tall er det noe galt med batteriet.

Har du sjekket det helt basale? Som dekk osv? Har du riktig rotasjon?

Jeg har selv opplevd at en av plastplatene under manglet noen skruer så i fart lå den som en skuffe under bilen. Det ga ganske mye høyere forbruk. En kjapp titt under bilen for å sjekke at alle platene henger skikkelig fast kan kanskje være en idé?

Det å kjenne på felgene etter en kjøretur kan også ofte avsløre om bremsene henger. Da vil det være ujevn temperatur.


Når det gjelder konvertering fra km per kWt til kWt per km så tror jeg du kan gange dine km/kWt med ca 2,4 for å få kWt/km.

Tror du skal kunne bruke en vanlig konverteringskalkulator som denne:
http://www.convertworld.com/no/drivstoffforbruk/liter-per-100-km.html
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sylwester

Med Leaf Spy sin Trip log burde det gå an å komme til bunns i dette mye enklere enn å synse. Slå på metric og data logging og kjør på tur. Trip log har start og slutt gids, antall km, forbukt Wh, tid og elevering. Da trenger man liksom ikke synse så mye.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Aass_Bayer

Sitat fra: sylwester på fredag 25. november 2016, klokken 14:46
Med Leaf Spy sin Trip log burde det gå an å komme til bunns i dette mye enklere enn å synse. Slå på metric og data logging og kjør på tur. Trip log har start og slutt gids, antall km, forbukt Wh, tid og elevering. Da trenger man liksom ikke synse så mye.

God ide.
Gjør dette ved anledning i helgen.
Samt sjekker dekk osv.

Carl Anton Stenling

Finnes visstnok en site for å analysere loggen: leaflogger.com

Har ikke prøvd denne selv, men ser lovende ut.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

BE

Jeg kan ikke se at det er nevnt noen plass, men er det 110 sone du kjører i, og ligger kanskje over denne farten også? I så fall høres det helt normalt ut.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

AppleKnocker

8-9 mil om sommeren med snitt på 70 km/t står det første post. Fant ikke noe om farten vinterstid.

Selv med 20% batteritap, så virker det lite.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

BE

70 i snitthastighet er ganske så heftig, det er detfor jeg lurer om dette er mye 110-sone.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA