Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: EV Institute

Startet av ggranvik, mandag 23. januar 2017, klokken 23:56

« forrige - neste »

ggranvik

Jeg har bestilt BMW i3, og forsøker å sette meg inn i dette med lading (har aldri hatt el-bil før) slik at alt skal være klart for hjemmelading når bilen leveres. Men jeg blir i grunnen bare mer forvirret jo mer jeg leser om det her og andre steder...  :)

I første omgang planlegger jeg å lade fra stikkontakt i garasjen, som ligger på en 16A kurs og ikke er belastet med annet av betydning, og så får jeg se etterhvert om jeg skal investere i noe som kan lade raskere.

Nå var det imidlertid nettopp en nyhetssak i flere medier om at det skal være brannfarlig å lade fra stikkontakt (!), og at ved nyinstallasjon skal man ha egen kurs på max. 10A. Egen kurs kan jeg forstå, men hvorfor i all verden med bare 10A?? Jeg trodde lading av el-bil var ganske strømkrevende, og at kursen følgelig burde være dimensjonert deretter? En elektriker ville vel aldri lagt opp 10A-kurser til vaskemaskiner etc? Men ikke for det, hvis jeg får skiftet ut sikring-/jordfeilautomaten i skapet med en på 10A for en kurs hvor kablingen er dimensjonert for 16A så blir det jo sikkert veldig trygt...

Så vidt jeg skjønte burde man også ha CEE-kontakt på veggen i stedet for vanlig stikkontakt, men hva i all verden skal det være godt for når ladekabelen som leveres med el-biler i Norge har vanlig "norsk" støpsel? Da måtte man i så fall ha en overgang, noe som betyr mer mikkmakk koblet sammen og følgelig større brannfare vil jeg tro...

Det var også snakk om at man med CEE-kontakt kunne lade med mer strøm (og altså raskere), men så lenge det bare er snakk om lading direkte fra strømkursen og ikke fra en dedikert lader på veggen, så blir det vel ikke noen forskjell her etter hva slags kontakt og støpsel man har?

Til slutt, har jeg forstått det riktig at man ikke får noe mer/raskere lading med en strømkurs dimensjonert for høyere ampere, så lenge man ikke har en ladestasjon på veggen?

På forhånd takk for svar!  :)

dolsen

#1
Etter hva jeg har forstått, så bør man ikke lade med Schuko på over 10A uten tilsyn pga fare for varmgang og brann. I tillegg kom det vel krav fra 01.01.15 om at alle nye elbil-kurs installasjoner etter denne datoen skulle sikres med b-vern.

De fleste kablene som følger med biler i dag, har som regel ikke mer enn 10A uansett, så disse kan du lovlig lade på 16A kursen med Schuko støpsel, hvis den var installert før 01.01.15. Hvis ikke må du installere et B-vern.

Skal du derimot kjøpe en ladekabel som kan lade mer enn 10A, er det anbefalt (vet ikke om det er påbudt?) å skifte ut Schoko-kontakten med CEE-kontakt (da kan du jo kjøpe en ladekabel med CEE-stikk). Om du også må installere et B-vern fordi du har gjort endringer på kursen, det vet jeg ikke.

I tillegg til hva man må gjøre for å holde seg innenfor loven, så er det jo et aspekt med at man vil føle seg trygg. Hvor nødvendig dette B-vernet er, og hvor farlig disse Schuko-kontakten er vet jeg ikke.

Når det gjelder hvor mye strøm du kan lade med, så er dette avhengig av bilen, og selvfølgelig kursen. Laderen sitter nemlig i bilen. Jeg vet ikke hvor mye en i3 kan motta, en 32A kurs vil kunne gi 230*32 = 7 360 W/h = 7,36 kW/h. En 16A vil gi det halve. Så kan man også installere en 3-fas kurs - da kan man etter hva jeg har forstått gange med tre - 230*32*3 = 22 080 W/h = 22 kW/h.

freimann

Med bilen følger det kabel som går i vanlig stikk. Den lader kun 10A. Jeg har samme som deg 16A som det ikke går så mye annet på, så bruker bare kabel som fulgte med.
Problemet er at det tar ganske laaang tid å lade på 10A. Jeg opplever det tar mer enn 11 timer som oppgitt. Kanskje nærmere 20 timer når bilen er helt tom.

Bransjen anbefaler at du har en ladestasjon. Da får du også 16A. Så slipper du styre med kabel.
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-1f-ladestasjon-5m-rett-kabel-t-1?tm=ladestasjoner/med-kabel-og-type-2-pistol

Du kan kjøpe kabel som gir deg 16A. Men det er ikke anbefalt til daglig bruk slik jeg har skjønt det.
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/ladekabler/mode-2-til-type-2

ggranvik

Sitat fra: dolsen på torsdag 24. november 2016, klokken 15:09Skal du derimot kjøpe en ladekabel som kan lade mer enn 10A, er det anbefalt (vet ikke om det er påbudt?) å skifte ut Schoko-kontakten med CEE-kontakt (da kan du jo kjøpe en ladekabel med CEE-stikk). Om du også må installere et B-vern fordi du har gjort endringer på kursen, det vet jeg ikke.

Ok, takk, da begynner jeg å skjønne at det er snakk om forskjellige typer kabler mellom bil og kontakt, også når det ikke er ladestasjon inne i bildet!

dolsen

Sitat fra: ggranvik på torsdag 24. november 2016, klokken 15:34
Sitat fra: dolsen på torsdag 24. november 2016, klokken 15:09Skal du derimot kjøpe en ladekabel som kan lade mer enn 10A, er det anbefalt (vet ikke om det er påbudt?) å skifte ut Schoko-kontakten med CEE-kontakt (da kan du jo kjøpe en ladekabel med CEE-stikk). Om du også må installere et B-vern fordi du har gjort endringer på kursen, det vet jeg ikke.

Ok, takk, da begynner jeg å skjønne at det er snakk om forskjellige typer kabler mellom bil og kontakt, også når det ikke er ladestasjon inne i bildet!

Jepp :) Jeg brukte litt tid på å komme inn i dette, men er på ingen måte noen ekspert, så kan være greit å dobbeltsjekke, hehe. De kablene som brukes fra slike hjemmeladestasjoner er mode 3 kabler (type 1 og type 2). Tipper på at BMW i3 har Type 2. Skal du ha en mode 2 kabel, går denne fra bil (type 1 eller 2) og inn i enten schuko eller CEE (kablene kommer som regel i begge utgaver).

ggranvik

Sitat fra: freimann på torsdag 24. november 2016, klokken 15:20Problemet er at det tar ganske laaang tid å lade på 10A. Jeg opplever det tar mer enn 11 timer som oppgitt. Kanskje nærmere 20 timer når bilen er helt tom.
Ja, jeg har allerede sett for meg at ladetiden kan bli problematisk av og til uten en hurtiglader av et eller annet slag...
Sitat fra: freimann på torsdag 24. november 2016, klokken 15:20Bransjen anbefaler at du har en ladestasjon. Da får du også 16A. Så slipper du styre med kabel.
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/ratio-6-10-16a-1f-ladestasjon-5m-rett-kabel-t-1?tm=ladestasjoner/med-kabel-og-type-2-pistol
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/ladekabler/mode-2-til-type-2
Jeg trodde at man med ladestasjon, uansett type, måtte legge opp minst en 20A kurs, noe som kan bli en omfattende installasjonsjobb, men hvis denne kan brukes på en 16A kurs så er det jo et svært interessant alternativ!

fredag

Vanlig jordet stikkontakt - schuko - er ikke egnet for trekk på mer enn 8A kontinuerlig over lengre tid. Likevel tillates nå inntil 10A. Schuko-ladekabelen som følger med bilen er egentlig bare for nødlading.

Det er forbudt å legge opp ny kurs med schuko-kontakt på mer enn 10A når kursen skal brukes til lading av elbil.

De fleste bør nok legge opp en ny kurs for lading av elbil, ikke bruke eksisterende kurs. Da kreves de jordfeilbryter type B. Det bør legges en kontinuerlig kabel uten koblingsbokser.

Vanlig jordet stikkontakt bør ikke brukes på fast biloppstillingsplass der du lader hjemme. Her bør det brukes en mode3 ladeboks. Det vil også kunne gi deg ladehastighet på 16A eller mer.

Tesla har en ladekabel som følger med bilene sine som støtter både schuko og rød/blå industrikontakt. Tesla-eiere kan sette opp en rød/blå industrikontakt, men Tesla selger også fine mode3 ladebokser (kan også brukes av i3).
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

ggranvik

Takk for svar!

Hvis jeg har forstått dette riktig, så har jeg da følgende alternativer:

  • Bruke eksisterende 16A kurs med vanlig (schuko) kontakt i garasjen, siden denne ble installert lenge før det nye kravet - men med treg lading og litt mindre brannsikkerhet (selv om dette er den mest utbredte løsningen så vidt jeg har skjønt...).
  • Montere CEE-kontakt på 16A-kursen, bytte ut sikrings-/jordfeilautomaten i skapet med "B-vern", og koble fra alt annet på den, og derved ha en dedikert billade-kurs, og enten:

      a) Kjøpe en ny (16A?) ladekabel med CEE-støpsel, men får jeg noe raskere lading med denne?

      b) Eller kjøpe den nevnte semiportable ladeboksen, som etter hva jeg forstår kan brukes på en 16A kurs, og få enda litt raskere lading? Høres jo også praktisk ut når det er fastmontert ladekabel på den, og man derved slipper å stue ladekabelen inn og ut av bilen hele tiden.
Hvis jeg gjør om kursen til ren ladekurs, så blir det nødvendigvis 1 koblingsboks underveis, i overgangen mellom PR-kabel og jordkabel. (De andre kontaktene på kursen, som er noen utekontakter, går også ut fra denne boksen, så det er en enkel sak å få rensket opp kursen sånn sett.) Håper det er akseptabelt, og at kursen fortsatt tåler 36 watts lysrøret i garasjen i tillegg da..

Egil Fonn

#8
Sitat fra: fredag på torsdag 24. november 2016, klokken 15:46
Tesla har en ladekabel som følger med bilene sine som støtter både schuko og rød/blå industrikontakt. Tesla-eiere kan sette opp en rød/blå industrikontakt, men Tesla selger også fine mode3 ladebokser (kan også brukes av i3).

Tesla UMC er lasket når du kobler den til 240v 1x32amp.
BMW I3 lasker selv 240v 1x32amp og må derfor ikke benytte Tesla UMC fikk jeg beskjed om hos forhandler.
Du kan fint benytte Tesla Wallbox 240v 1x32amp. Ulasket.

ggranvik. Enig i din oppsummering, men jeg anbefaler en fast montert ladeboks som gjør det veldig enkelt og trygt å lade bilen. Du kan da la bilens original lader ligge fast i bilen til bruk ved behov.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

TB

Sitat fra: dolsen på torsdag 24. november 2016, klokken 15:09
Når det gjelder hvor mye strøm du kan lade med, så er dette avhengig av bilen, og selvfølgelig kursen. Laderen sitter nemlig i bilen. Jeg vet ikke hvor mye en i3 kan motta, en 32A kurs vil kunne gi 230*32 = 7 360 W/h = 7,36 kW/h. En 16A vil gi det halve. Så kan man også installere en 3-fas kurs - da kan man etter hva jeg har forstått gange med tre - 230*32*3 = 22 080 W/h = 22 kW/h.
Om du bruker 1 W i løpet 1 time har du brukt 1 Wh.

For å kunne utnytte trefase kreves 400 V. Mest vanlig i Norske husstander er 230V IT. Det er ingen biler som kan bruke trefase 230 V IT. (Tesla kan delvis.)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Faren med å lade på eksisterende anlegg er at kabelen som er lagt opp kan gå via mange koblingsbokser, der det kan oppstå varmgang. Har sjølv sett det har vore brukt 1,5 mm2 kabel på 16A kurs. Faren er at dette ikkje blir oppdaga før etter ei tid med lading, og kan gi uheldige resultat.
Dvs, anlegg som har fungert fint i 30-40 år kan brått bli farlige pga. belastningen blir høgare over lengre tidsperiode.

Ved å legge opp nytt vil det garantert være ein kabel uten koblingspunkter.

Er eksisterende kabel lagt opp rett, og uten mange koblingpunkter er ikkje forskjellen så stor.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

ggranvik

Sitat fra: TB på torsdag 24. november 2016, klokken 18:37Faren med å lade på eksisterende anlegg er at kabelen som er lagt opp kan gå via mange koblingsbokser, der det kan oppstå varmgang. Har sjølv sett det har vore brukt 1,5 mm2 kabel på 16A kurs. Faren er at dette ikkje blir oppdaga før etter ei tid med lading, og kan gi uheldige resultat.
Dvs, anlegg som har fungert fint i 30-40 år kan brått bli farlige pga. belastningen blir høgare over lengre tidsperiode.

Ved å legge opp nytt vil det garantert være ein kabel uten koblingspunkter.

Er eksisterende kabel lagt opp rett, og uten mange koblingpunkter er ikkje forskjellen så stor.
Kursen ut til garasjen er bare noen få år gammel, ut fra et underfordelingsskap (også av nyere dato) i kjelleren med kombinerte jordfeil- og sikringsautomater på alle kurser, og består av 2,5 kvadrats PR-kabel til den går over i nedgravd jordkabel (som muligens er enda grøvere?). Og som nevnt er den eneste koblingsboksen der PR-kabel går over i jordkabel (og denne er ført helt frem til kontakten). Jeg har noen utekontakter ut fra nevnte koblingsboks, men hvis jeg får koblet fra disse og lagt de på varmepumpekursen ute i stedet, så får jeg en nesten ren billade-kurs. Eneste utenom på denne kursen blir da altså et 36 watts lysrør.

Det jeg veldig gjerne vil slippe er å måtte skifte ut hele kabelen (inkl. å grave opp den delen som ligger i bakken, selv om det bare er et par meter) for å få 20A eller 32A kurs. Jeg vet dessuten ikke om underfordelingsskapet har kapasitet til en så stor kurs i tillegg til alt det andre det driver, selv om det forsynes fra en 10 mm2 kabel med 40A sikring i hovedskapet.

TB

Det høyres ut som du har tenkt nøye igjennom dette. Som sikkert gjeld dei fleste som er på forumet.

Alle dei som "plugger inn" uten å tenkte så nøye over dette _kan_ få ein overraskelse, men dei er gjerne ikkje på forum heller.... No går det stort sett bra i dei fleste tilfeller heldigvis..
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Zett


Jeg tror det er en god ide å ikke gjøre noe større arbeid før du har fått bilen. Når du etter hvert har fått en del erfaring i hvor mye du egentlig trenger å lade kan du vurdere en oppgradering til egen kurs og ladeboks med mer enn 10 A.

Siden kursen er ny og virker godt dimensjonert ville jeg ikke vært bekymret. Husk å sjekke om det er tegn på varmgang i stikkontakt og koblingsbokser av og til. Det er en fin unnskyldning til å kjøpe ett IR termometer.

Heng opp ladekladd slik at den ikke belaster kontakten. De alle fleste lader med vanlig schuko, hvis man følger litt med er det minimal risiko.

Ferry

Manger meninger om dette, men her er mitt tips: Bruk din eksisterende kurs akkurat som den er. Antagelig finner du ut at det er tilstrekkelig. Kjenn etter på støpsel, kontakt, koblingsbokser etc. om det blir varmt. Avbryt ladinga etter en time, ta ut støpslet og kjenn på pinnene. Lunken er greit, men du skal ikke brenne deg. Om du vil gå litt mer vitenskapelig til verks så kjøper du et termokamera til 2-3000,-  F.eks. https://www.prisguide.no/produkt/flir-one-varmekamera-236720 så kan du sjekke resten av huset, pluss kabler og kontakter hos nabo, slekt og venner. Det er bra å tenke sikkerhet, men da må du se på helheten. Kanskje du har mer igjen ved å kjøpe seriekoblede røykvarslere, eller en sekk strøsand. Det er langt farligere å kjøre bilen enn å lade den.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA