Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trump som president, følger for elbilismen?

Startet av tomstef, mandag 23. januar 2017, klokken 22:23

« forrige - neste »

tomstef

Vi kjøpte nylig en b-klasse elektrisk.
Med range+ skal vi ha en teoretisk rekkevidde på 24mil, reellt kanskje rundt 15-18mil. Problemet er at de siste ukene, med temperatur rett over 0, så lader den ikke opp mer enn til 6-7mil. Er dette innenfor normalt?


Pavel Kolotilov

Nei, vanlig er 120-130 km.

Gjør du mye småkjøring? Mercedes varmer opp battariet hver gang du beginner å kjøre. Når det er kalt det tar mye energi fra battariet. Derfor, hvis du gjør mye småkjøring du kan gå ned til 60-70 km.

Hilsen, Pavel
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

M@rtin

Som Pavel sier. Småkjøring med oppvarming (som dessverre ikke kan skrus av for småturer) spiser mye batterikapasitet.

Det blir i tillegg stor forskjell mellom å ha bilen stående inne i garasjen over 6 grader eller å ha bilen stående ute i 0 grader eller kaldere over natten. I førstnevnte tilfelle blir det vesentlig mindre oppvarming enn ved sistnevnte ...

Martin
2015 Mitsubishi Miev †
2016 VW E-Up †
2016 Mercedes B250e †
2017 Model S75 †
2019 Model 3LR, 467xxx

Egil Fonn

Kan bekrefte at småkjøring i kulde sluker strøm pga 6kw batterivarmer. Meningsløst å kaste vekk energi og rekkevidde på oppvarming av batteriet når bilen parkeres etter noe få km og batteriet kjøles ned igjen.
Hadde jeg hatt mye småkjøring ville jeg vurdert utkobling av batterivarmeren. (knipetang..) Håper MB griper tak i dette på neste software oppgradering, slik at batterivarming kan velges av eller på.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

PaulusA

Hvis det er kaldt vil vår bil normalt vise 100km ved normal lading og 114km ved Range+
Vi bruker da forvarming (har nok strøm, 6.9kW) på morgenen.
Med litt mildvær igjen nå spratt det opp til 114-120km ved normal lading.

Kort og greit, bruk forvarming konstant så fremt du kan, tidsinnstilt, selv om du kun har stikk-kontakt, da vil du ha litt mere å gå på når du kjører avgårde.
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

RickI

Tomstef - enig med guttene ovenfor. Ikke glem å nullstille forbruk før lading, da bilen viser litt mer km tilgjengelig. Ellers MB er veldig glad i strøm særlig ved lavere temperaturer :) Eneste jeg personlig mangler er hurtiglader å mate the hungry beast...

breitling

Sitat fra: RickI på torsdag 24. november 2016, klokken 20:45
Tomstef - enig med guttene ovenfor. Ikke glem å nullstille forbruk før lading, da bilen viser litt mer km tilgjengelig. Ellers MB er veldig glad i strøm særlig ved lavere temperaturer :) Eneste jeg personlig mangler er hurtiglader å mate the hungry beast...

Uenig. Å resette forbruk er å lure seg selv. Det at bilen viser mer km tilgjengelig har ikke noe med forbruket ditt å gjøre. Du bruker det du bruker og å vise lengre rekkevidde hjelper ingenting.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Anders Jensen

Sitat fra: tomstef på torsdag 24. november 2016, klokken 13:40
Vi kjøpte nylig en b-klasse elektrisk.
Med range+ skal vi ha en teoretisk rekkevidde på 24mil, reellt kanskje rundt 15-18mil. Problemet er at de siste ukene, med temperatur rett over 0, så lader den ikke opp mer enn til 6-7mil. Er dette innenfor normalt?

Siden bilen ikke lader til mer en 6-7 mil.. er dette når batteri måleren i dashbordet viser 100% ?


Har du stilt inn ladespenningen i bilen?

Denne bør stå på maks og pass på å trykke inn knappen på Laderen. da trekker den 13A av en 16 A kurs.

om du ikke trykker på knappen får du 8 A lading. som forlenger ladetiden kraftig.

Samtidig vil jeg si at ved bruk av Range+ så kjører jeg lett i overkant av 15 mil på en lading men noen blå på gradestokken. uten er det nok snakk om 11-12 mil. kjører stort sett i Eco+.

Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

PaulusA

Det er veldig tydelig at kjørestil, hastighet, temperatur, dekk og føre spiller veldig inn. For oss virker det som at vi får ca like lang kjørelengde på Nokian 17" 225/50-17" pigg som originale 17" 225/45/18" Conti Sport Contact 5 (ikke runflat), men at det er temperatur og føre som spiller mere inn.
Derfor hadde vi 97-100km når det var -10 grader, mens nå står den på 112km, etter stort sett -2 til +4 grader om morgenen. Da bruker vi som oftest forvarming.
E+ vil gi svakere varmere i bilen og derfor sparer man også mye strøm.
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

b250e

Sitat fra: tomstef på torsdag 24. november 2016, klokken 13:40
Vi kjøpte nylig en b-klasse elektrisk.
Med range+ skal vi ha en teoretisk rekkevidde på 24mil, reellt kanskje rundt 15-18mil. Problemet er at de siste ukene, med temperatur rett over 0, så lader den ikke opp mer enn til 6-7mil. Er dette innenfor normalt?

Men hva du får i beregnet rekkevidde er nesten helt og holdent basert på hvordan du kjørte siste tur.

Så om du kjører en småtur i kaldt vær så blir det beregnet kort rekkevidde for neste opplading/tur. Om du så skal langt en dag og du får veldig kort beregnet rekkevidde, så ville jeg resatt verdien/computeren (grunnlaget den bruker, siste småtur, er jo ikke da relevant så da er en reset greit)    ....eller så ville jeg rett å slett bare kjørt strekningen som vanlig om det var en strekning jeg kjente godt. Rekkevidden vil da bare gå ned veldig sakte på den turen, om du kjører pent. Og neste lading/tur vil den vise flere km tilgjengelig igjen, siden siste tur var en langtur...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA