Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan virker kartet som viser trafikkflyten?

Startet av Chivas, mandag 23. januar 2017, klokken 16:21

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Panduck på torsdag 01. desember 2016, klokken 22:24
Sitat fra: Rio på torsdag 01. desember 2016, klokken 21:09
Panduck: derfor sier autoritetene også at man ikke skal bruke skjøteledninger, padder og så videre, for varmeovner. :)

Du misset hele poenget mitt. Noen er uforsiktig med varmeovn fra stikkontakt = si at de ikke skal være det. Noen er uforsiktig med lading av elbil fra stikkontakt = elbiler bør aldri lades fra stikkontakt.

Det er ikke forbudt å lade fra Schuko, men det er naturlig å sette nye krav til nye ladepunkter, fordi mange monteres nå på nytt.

For VVB, for eksempel, så har man nå forbud mot VVB som trekker mer enn 6 A (1500 W) fra schuko. Det er forbudt. Strengere enn for elbil.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

#91
Hørte en interessant statistikk i dag:

100% av dødsbrannene i Oslo skjer hos risikogrupper: Alkoholiserte, Handikappa, eldre etc.  0 % hos elbileiere
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rio

SitatStatistikken fra DSB viser at 50 prosent av alle boligbranner starter i det elektriske anlegget. Slitte ledninger, gamle anlegg og feil bruk av elektrisk utstyr bidrar alle til brannstatistikken. Gamle elektriske anlegg er dimensjonert for det strømforbruket som var vanlig på tiden huset ble bygget. Faren er at det ikke tar høyde for at vi i dag har mange flere elektriske apparater enn vi hadde før.

https://www.codanforsikring.no/om-codan/nyheter-og-presse/arkiv/20131128_det-elektriske-anlegget-er-skyld-i-flest-branner
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sele

Se der ja som jeg sa bedre sikkerhet og bruke pengene på oppgradering av eksisterende EL anlegg enn og bruke dem på en ladestasjon.

Rio

#94
Nå var det altså ikke det som står i lenken, men du må gjerne tro det. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

PST

Sitat fra: Sele på torsdag 01. desember 2016, klokken 22:13
Nå er jeg forvirret,skjøteledning kan vel brukes bare den er ordentlig?

Skjøteledning regnes for midlertidig anlegg og bør unngåes mest mulig.

Panduck

Sitat fra: Rio på torsdag 01. desember 2016, klokken 22:32
Det er ikke forbudt å lade fra Schuko, men det er naturlig å sette nye krav til nye ladepunkter, fordi mange monteres nå på nytt.

For VVB, for eksempel, så har man nå forbud mot VVB som trekker mer enn 6 A (1500 W) fra schuko. Det er forbudt. Strengere enn for elbil.

Jeg vet at det ikke er forbudt, jeg prøver mer å gå etter din argumentasjon for "ikke lad elbiler regelmessig fra stikkontakt!". Jeg mener det er trygt nok (ting er ALDRI 100% trygt, selv med dediktert kurs og type2 lader, eller mobiltelefon som lader i stua) å lade 6A fra moderne anlegg med vanlig kontakt, mens svaret normalt er "folk lader fra gammelt annlegg med 16A!!!", som et  generelt argument mot at stikkontaktlading bør unngås.

Så jeg spør igjen; når man lader en elbil med 6A på et moderne annlegg, er man da uansvarlig? ja / nei.

Jeg begriper ikke hvorfor det er så vanskelig å svare på dette.

Sele

Sitat fra: PST på torsdag 01. desember 2016, klokken 23:46
Sitat fra: Sele på torsdag 01. desember 2016, klokken 22:13
Nå er jeg forvirret,skjøteledning kan vel brukes bare den er ordentlig?

Skjøteledning regnes for midlertidig anlegg og bør unngåes mest mulig.

Jeg er forvirret når man i denne tråden fordømmer de som lader på schuko mens man i en annen tråd sier det er greit og lade på skjøteledning bare den er ordentlig..

elektrolux

Sitat fra: Rio på torsdag 01. desember 2016, klokken 22:32
For VVB, for eksempel, så har man nå forbud mot VVB som trekker mer enn 6 A (1500 W) fra schuko. Det er forbudt. Strengere enn for elbil.

Er dette sant, eller en fortolkning av regler som sier at en ikke skal legge opp Schuko til VVB på mer enn 1500W?

Er nemlig en forskjell på det og at schuko på mer enn 1500W bareder er forbudt.

Vi har f.eks schuko på en 3000W bereder. Den er godt over 20 år, og i perfekt stand. Null problem med varmgang. Er dette nå forbudt?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TB

Sitat fra: Sele på fredag 02. desember 2016, klokken 07:25
Jeg er forvirret når man i denne tråden fordømmer de som lader på schuko mens man i en annen tråd sier det er greit og lade på skjøteledning bare den er ordentlig..
Skjøteledning som permanent ordning er neppe ein anbefalt løysing. Som ein nødløysing vil det være mulig.

Slik eg kan forstå er ikkje det å lade på schuko det viktige spørsmålet, meir at anlegg som blir brukt til å lade er i god nok stand. Dvs. å lade på schuko vil ofte bety at anlegget ikkje er dimensjonert for å lade - det kan være koblingsbokser, brytere og kabel som over tid fører til varmgang. Anlegget kan være 30-40 år, ingen feil. Det oppstår så ein auke i belastning som fører til varmgang.

Om ein først skal legge opp eigen kontakt for å lade vil det i mange tilfeller være meir praktisk å velge annan tilkobling enn schuko. Spesielt der fleire skal lade vil det være nyttig med system for lastdeling.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

PST

Jeg gjentar. Skjøteledning regnes for midlertidig anlegg og bør unngåes mest mulig. Det betyr at en kan bruke skjøteledning i nødstilfeller. Dette vil nok også gjelde div. overganger fra en type stikk til en annen.

Dagens regler sier at en kan lade fra schuko, men da skal det være en egen dedikert kurs med 2,5mm2 kabel, 10A sikring og jordfeilbryter av type B.
Hvis en tolker reglene strengt så gjelder dette for alle som nå kjøper elbil og vil koble den til det elektriske anlegget sitt.

Sele

Har denne regel tilbakevirkende kraft? Eller gjelder den for nye kurser som blir lagt opp?

PST

Sitat fra: Sele på fredag 02. desember 2016, klokken 08:40
Har denne regel tilbakevirkende kraft? Eller gjelder den for nye kurser som blir lagt opp?

NEK 400:2014 ble innført 01.06.2014 og hadde en overgangs periode til 01.01.2015 der en kunne velge mellom den utgående versjonen og den nye. Så alle som kobler til en elbil til et elektriske anlegg må etter dette følge de nye reglene.

Sele

Du mener tilbakevirkende kraft da forventer jeg at du kan dokumentere "tilbakevirkende kraft."

Amoss

Sitat fra: PST på fredag 02. desember 2016, klokken 08:50
Så alle som kobler til en elbil til et elektriske anlegg må etter dette følge de nye reglene.

Sikker på dette?  Alt jeg har hørt om dette går på at reglene gjelder dersom man skal sette opp ett nytt strømuttak beregnet på lading av elbiler, og at dersom man alt har ett strømuttak som kan brukes, så kan man fortsette å bruke dette - selv om det ikke oppfyller kravene i NEK 400:2014

Men skal innrømme at jeg ikke er noen fagperson, og ikke har lest den fulle teksten....
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA