Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan virker kartet som viser trafikkflyten?

Startet av Chivas, mandag 23. januar 2017, klokken 16:21

« forrige - neste »

Rio

x = 1500 W. Dvs, ca 6 A.

Dette er 60% av det en normal ladekladd tillater.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

fredag

Sitat fra: tomrh på onsdag 30. november 2016, klokken 07:37
Det er vel portable ladekabler med schuko som bør forbys? Et schukostøpsel som aldri plugges ut er vel ikke brannfarlig vel?

Jo.

Det hjelper jo noe hvis både pluggen er ny og kontakten er ny og den aldri plugges inn eller ut, men ikke helt. Schuko er desverre ikke egnet for å lade elbil.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Gardin

Sitat fra: Rio på onsdag 30. november 2016, klokken 10:03
x = 1500 W. Dvs, ca 6 A.

Dette er 60% av det en normal ladekladd tillater.
Selv om 10 A er mulig så er det ganske mange som lader på 6A isteden nettopp fordi man forstår at brannfaren henger sammen med strømstyrken. Med 6 A er man nede på ganske vanlige panelovneffekter, så det må da være trygt nok?

Jeg tror ikke man kommer så langt med å si at folk ikke bør lade på schuko i det hele tatt. Det virker ulogisk at elbilstrøm skal være så mye farligere enn vanlig strøm.

At 10A er for høy strømstyrke for gjevnlig schukolading kan jeg se en god logikk i. Dette må kunne løses enkelt med å redusere ladestrømmen. Så er det bare for ekspertene å bli enige om hvor mye strøm en schukokontakt tåler.

Sele

Sitat fra: fredag på onsdag 30. november 2016, klokken 17:38
Sitat fra: tomrh på onsdag 30. november 2016, klokken 07:37
Det er vel portable ladekabler med schuko som bør forbys? Et schukostøpsel som aldri plugges ut er vel ikke brannfarlig vel?

Jo.

Det hjelper jo noe hvis både pluggen er ny og kontakten er ny og den aldri plugges inn eller ut, men ikke helt. Schuko er desverre ikke egnet for å lade elbil.

Syv av ti lader via schuko så da må den være egnet. Kom med statistikk over ulykker som lading via schuko har forårsaket.

Rio

Sitat fra: Sele på onsdag 30. november 2016, klokken 21:29
Syv av ti lader via schuko så da må den være egnet. Kom med statistikk over ulykker som lading via schuko har forårsaket.

Du fikk statistikk tidligere, men mangler nok fremdeles den tekniske kunnskapen til å forstå den. :(

Det har liten hensikt å gi deg det enda en gang, med mindre du har studert i mellomtiden?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sele

En statistikk over hva? Elbiler? Du må gjerne fortsette og forkynne at strøm er farlig og kan starte branner. Men nå var det altså ikke det jeg etterspurte,det var statistikk over branner startet av elbiler under ladding via schuko. Siden det tydeligvis er vanskelig og oppdrive så er det greit og stoppe munnen på andre ved bruk av hersketeknikk.


elektrolux

#81
Strømmen er ikke farligere om den går til en elbil.

Det er likevel alltid rom for forbedringer på sikkerheten og alltid vanskelig å argumentere mot slike forbedringer.

De som styrer ville forbudt slik lading om statistikken virkelig viste stor risiko.

Det er mange ting en kan bedre sikkerheten på med 5000-10000 kr, og det spørs om sikrere lading av elbilen er det som gir mest igjen for de surt opptjente pengene.

F.eks fastmontert panelovner, komfyrvakt og tryggere lading av mobiltelefon

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rio

Sitat fra: Sele på torsdag 01. desember 2016, klokken 07:25
En statistikk over hva? Elbiler? Du må gjerne fortsette og forkynne at strøm er farlig og kan starte branner. Men nå var det altså ikke det jeg etterspurte,det var statistikk over branner startet av elbiler under ladding via schuko. Siden det tydeligvis er vanskelig og oppdrive så er det greit og stoppe munnen på andre ved bruk av hersketeknikk.



Dette fikk du svar på før, forutsatt litt kompetanse til å ta med de tekniske detaljene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: elektrolux på torsdag 01. desember 2016, klokken 09:07
Strømmen er ikke farligere om den går til en elbil.

Det er likevel alltid rom for forbedringer på sikkerheten og alltid vanskelig å argumentere mot slike forbedringer.

De som styrer ville forbudt slik lading om statistikken virkelig viste stor risiko.

Det er mange ting en kan bedre sikkerheten på med 5000-10000 kr, og det spørs om sikrere lading av elbilen er det som gir mest igjen for de surt opptjente pengene.

F.eks fastmontert panelovner, komfyrvakt og tryggere lading av mobiltelefon



Selvsagt enig; samtidig, panelovner trekker vanligvis 4 A, noen 6 A og de helt største 8 A. De gjør det innendørs, de har ingen vekt på kabelen, og uten fuktighet.

Elbil trekker 10 A (og noen 13 A eller 16 A), kontakten blir gjerne ødelagt av vekte på kladden (selv om man har en knagg), og det er ofte en "gammel kontakt" som har stått ute i mange år.

Jeg er enig i at "alt bør vurderes", men jeg tror ikke du finner noe som har flere "negative sider" enn elbilforbruk. (Selv om det selvsagt er irrelevant om det er en elbil eller noe annet som har et slikt elforbruk.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Gardin

Sitat fra: Rio på torsdag 01. desember 2016, klokken 17:53
De gjør det innendørs
Hmm, er det virkelig tryggere innendørs? Jeg tenker umiddelbart at det er motsatt - hvis du først skal drive med brannfarlige ting så er det mye bedre å gjøre det utendørs, enn å gjøre det inne i stua?

Faren for at et branntilløp skal føre til at hele huset brenner ned må da være mye større hvis det starter inne i boligen hvor det finnes massevis av lett anntennelig interiør? Det skal tross alt en god del mer til å få fyr på husets yttervegg en å få fyr på et gardin eller en aviskurv eller lignende.

Rio

Sitat fra: Gardin på torsdag 01. desember 2016, klokken 19:40
Sitat fra: Rio på torsdag 01. desember 2016, klokken 17:53
De gjør det innendørs
Hmm, er det virkelig tryggere innendørs? Jeg tenker umiddelbart at det er motsatt - hvis du først skal drive med brannfarlige ting så er det mye bedre å gjøre det utendørs, enn å gjøre det inne i stua?

Faren for at et branntilløp skal føre til at hele huset brenner ned må da være mye større hvis det starter inne i boligen hvor det finnes massevis av lett anntennelig interiør? Det skal tross alt en god del mer til å få fyr på husets yttervegg en å få fyr på et gardin eller en aviskurv eller lignende.

Man kan selvsagt "prøve det" ;) noen ganger; varme utvikles av motstand i kontakten (altså, at det ikke er lett for strømmen å gå fra det ene metallet til det andre), og det forårsakes gjerne av oksidering/forurensning av metalloverflaten, samt at kontaktflaten er liten (i areal) fordi metallet i veggkontakten er bøyd pga vekten av ladekladden.

Det er klart at dersom veggkontakten står på en murvegg, så er man tryggere! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Sitat fra: Rio på torsdag 01. desember 2016, klokken 17:53
Selvsagt enig; samtidig, panelovner trekker vanligvis 4 A, noen 6 A og de helt største 8 A. De gjør det innendørs, de har ingen vekt på kabelen, og uten fuktighet.

Elbil trekker 10 A (og noen 13 A eller 16 A), kontakten blir gjerne ødelagt av vekte på kladden (selv om man har en knagg), og det er ofte en "gammel kontakt" som har stått ute i mange år.

Varmeovner trekker mye strøm, og folk kobler ofte til billige skjøteledninger uten å være klar over at dette er en risiko. Du bruker et fellesargument mot stikkontakt at "man lader med høy spenning med gammelt utstyr der ladekladd henger" men jeg tror elbileiere er langt mer oppservante på sikkerhet under lading enn de fleste med varmeovn er!

Isteden for å komme med generelle anbefalinger "Ikke trekk mer enn 6-8A fra stikk, avlast laderklumpen, få elektrikker til å sjekke over kontakter", så er mantra "IKKE GJØR DET!".

I følge din logikk så bør ikke folk ha varmeovner, fordi det finnes folk som bruker dårlige skjøteledninger. "Noen trekker 16A fra en gammel kontakt som har stått ute i flere år", joda og noen trekker 6A fra en topp moderne kontakt.

Rio

Panduck: derfor sier autoritetene også at man ikke skal bruke skjøteledninger, padder og så videre, for varmeovner. :)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sele

Nå er jeg forvirret,skjøteledning kan vel brukes bare den er ordentlig?

Panduck

Sitat fra: Rio på torsdag 01. desember 2016, klokken 21:09
Panduck: derfor sier autoritetene også at man ikke skal bruke skjøteledninger, padder og så videre, for varmeovner. :)

Du misset hele poenget mitt. Noen er uforsiktig med varmeovn fra stikkontakt = si at de ikke skal være det. Noen er uforsiktig med lading av elbil fra stikkontakt = elbiler bør aldri lades fra stikkontakt.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA