Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan virker kartet som viser trafikkflyten?

Startet av Chivas, mandag 23. januar 2017, klokken 16:21

« forrige - neste »

Ferry

Å forby lading over schuko er en nærliggende tanke, men da er det ikke veldig langt igjen til å forby schuko totalt. Og det er kanskje like greit? Å fraråde bruk av schuko er en innrømmelse av at kontakten ikke er bra nok. Når det utgjør en risiko for lading av elbil, så innebærer det at det innebærer en risiko for alt annet også. Og regler strammes stadig inn. Bare se på reglene for vvb over schuko. Først ble det satt en grense på 2 kW. Overraskende nok begynte produsentene å lage vvb rett under 2 kW. Deretter ble grensen satt til 1,5 kW. Sikring, kabling og plassering av koblinger er endret gud vet hvor mange ganger. Tro ikke at det ikke kommer ytterligere endringer i framtida. Ikke engang landets beste ekspertise har klart å lage regler som gjelder særlig lenge.

Rio

Sitat fra: Sele på søndag 27. november 2016, klokken 12:25
Dette var ett enkelt ja nei spørsmål. Ditt svar kategoriserer alle som lader med schuko som potensielle brannstiftere. Som sagt hadde dette vært farligere enn bruk av andre risiko apparater så hadde lading via schuko vært totalt forbudt.

Det er din påstand, som du ikke kan underbygge.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Ferry på søndag 27. november 2016, klokken 12:58
Å forby lading over schuko er en nærliggende tanke, men da er det ikke veldig langt igjen til å forby schuko totalt. Og det er kanskje like greit? Å fraråde bruk av schuko er en innrømmelse av at kontakten ikke er bra nok. Når det utgjør en risiko for lading av elbil, så innebærer det at det innebærer en risiko for alt annet også. Og regler strammes stadig inn. Bare se på reglene for vvb over schuko. Først ble det satt en grense på 2 kW. Overraskende nok begynte produsentene å lage vvb rett under 2 kW. Deretter ble grensen satt til 1,5 kW. Sikring, kabling og plassering av koblinger er endret gud vet hvor mange ganger. Tro ikke at det ikke kommer ytterligere endringer i framtida. Ikke engang landets beste ekspertise har klart å lage regler som gjelder særlig lenge.

Det er ingen tvil om at Schuko ikke er en god standard for signifikante strømstyrker. Den er dog en uhyggelig utbredt standard, og siden den er helt grei for de fleste formål, så blir den nok neppe forbudt.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: stefse på søndag 27. november 2016, klokken 12:55
Dette er da banalt.
Prøv heller å finn ut hvordan algoritmene til laderen analyserer strøm og spenning, og hvordan den reagerer.

Det varierer nok, og det er neppe noe krav til å kutte før den selv må gjøre det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sele

Sitat fra: Rio på søndag 27. november 2016, klokken 13:19
Sitat fra: Sele på søndag 27. november 2016, klokken 12:25
Dette var ett enkelt ja nei spørsmål. Ditt svar kategoriserer alle som lader med schuko som potensielle brannstiftere. Som sagt hadde dette vært farligere enn bruk av andre risiko apparater så hadde lading via schuko vært totalt forbudt.

Det er din påstand, som du ikke kan underbygge.
Enkelt.
Anbefalinger og påbud er to forskjellige ting. Høy risiko så hadde det vært påbud om ladestasjon ikke anbefaling.


Ingeniøren

Synes vi skal forby stearinlys jeg. Større brannkilde finnes vel neppe og de produserer en os som er like farlig å puste inn som sigarettrøyk.... men det er det vel ingen som tjener penger på  ::)

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

stefse

Dere som driver og hisser dere opp over schuko bør ta dere en tur til USA og lade en elbil der, fra et vanlig stikk, på 110Volt og ditto strømstyrke.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

stefse

Sitat fra: Rio på søndag 27. november 2016, klokken 13:24
Sitat fra: stefse på søndag 27. november 2016, klokken 12:55
Dette er da banalt.
Prøv heller å finn ut hvordan algoritmene til laderen analyserer strøm og spenning, og hvordan den reagerer.

Det varierer nok, og det er neppe noe krav til å kutte før den selv må gjøre det.
Er det svaret?

Uansett er det ikke mulig å lade mer enn 10A fra f.eks. VW's kladd, og begrensningen burde ligget der.
Kanskje burde ingen schuko-ladere godkjent for Norge/EU klare å dra mer enn 10A.
Nye schuko stikk beregnet til elbil, blir som dere vet installert med 10A vern.
Men å drive og forby og bannlyse schuko hører ingen steds hjemme i elbillandet Norge. Selv lader jeg på 6A hjemme - fra schuko, med org. kladd - som er, og burde være fullt lovlig og jeg har ingen betenkeligheter med det.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Nasatech

Sitat fra: stefse på søndag 27. november 2016, klokken 21:08
Sitat fra: Rio på søndag 27. november 2016, klokken 13:24
Sitat fra: stefse på søndag 27. november 2016, klokken 12:55
Dette er da banalt.
Prøv heller å finn ut hvordan algoritmene til laderen analyserer strøm og spenning, og hvordan den reagerer.

Det varierer nok, og det er neppe noe krav til å kutte før den selv må gjøre det.
Er det svaret?

Uansett er det ikke mulig å lade mer enn 10A fra f.eks. VW's kladd, og begrensningen burde ligget der.
Kanskje burde ingen schuko-ladere godkjent for Norge/EU klare å dra mer enn 10A.
Nye schuko stikk beregnet til elbil, blir som dere vet installert med 10A vern.
Men å drive og forby og bannlyse schuko hører ingen steds hjemme i elbillandet Norge. Selv lader jeg på 6A hjemme - fra schuko, med org. kladd - som er, og burde være fullt lovlig og jeg har ingen betenkeligheter med det.

Tesla lader som standard med 13A på schuko ;)

Rio

Jeg vet det - man kjenner varmen på ladestolpene, og må regelmessig ringe Bymiljøetaten for å få dem til å skifte brente kontakter. En del BMWer er like ille.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: stefse på søndag 27. november 2016, klokken 21:08
Sitat fra: Rio på søndag 27. november 2016, klokken 13:24
Sitat fra: stefse på søndag 27. november 2016, klokken 12:55
Dette er da banalt.
Prøv heller å finn ut hvordan algoritmene til laderen analyserer strøm og spenning, og hvordan den reagerer.

Det varierer nok, og det er neppe noe krav til å kutte før den selv må gjøre det.
Er det svaret?

Uansett er det ikke mulig å lade mer enn 10A fra f.eks. VW's kladd, og begrensningen burde ligget der.
Kanskje burde ingen schuko-ladere godkjent for Norge/EU klare å dra mer enn 10A.
Nye schuko stikk beregnet til elbil, blir som dere vet installert med 10A vern.
Men å drive og forby og bannlyse schuko hører ingen steds hjemme i elbillandet Norge. Selv lader jeg på 6A hjemme - fra schuko, med org. kladd - som er, og burde være fullt lovlig og jeg har ingen betenkeligheter med det.

Jeg har ikke tatt til orde for å forby Schuko; tvert i mot sa jeg at det var upraktisk på grunn av utbredelsen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: stefse på søndag 27. november 2016, klokken 21:00
Dere som driver og hisser dere opp over schuko bør ta dere en tur til USA og lade en elbil der, fra et vanlig stikk, på 110Volt og ditto strømstyrke.


Strømstyrken er maks 15 A på vanlige stikk i USA. De er også flate, som gir en enklere og større kontaktflate.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Panduck

#59
Sitat fra: Rio på mandag 28. november 2016, klokken 00:09
Jeg har ikke tatt til orde for å forby Schuko; tvert i mot sa jeg at det var upraktisk på grunn av utbredelsen.

For meg virker det som om stefse sliter med å forstå hva du mener, noe jeg kan forstå. Det males som farlig og uforsvarlig, men ikke helt så farlig, men burde nesten vært forbudt, men ikke alikevel.

"ladekladden er for tilfeldig lading" er det vi ofte hører, det er en av de mest merkelige ansvarsfraskrivelsene jeg har sett. Om det virkelig er farlig å lade med 6A fra en moderne stikkontakt burde kladden forbys umiddelbart, uansett hvor upraktiskt det måtte være. Alt vi gjør med strøm er forbundet med fare, og da bør det enten 1) så risikofylt at det ikke er lov eller 2) så lite risikofylt at det er en risiko vi kan leve med. "Men når det begynner å brenne hos deg, da vil det nok føles annerledes" hører vi så. Joda, men problemet er at jeg kan installere topp moderne ladeustyr og fremdeles få brann, og følelsen er nok ikke noe bedre da.

Så: Vi lader fra moderne stikkontakt, sikret med 10A kurs med tversnitt som inntill så ikke alt for lenge siden var tillatt å sikre med 16A. Støpselet sitter som støpt, ladekladden henger ikke og legger dermed ikke noe vekt på laderen. Er dette en forsvarlig måte å lade bilen på? JA / NEI.

Hvis nei, da bør det forbys. Hvis ja, da bør vi kunne forsette med det.

Værre er det neppe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA