Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan virker kartet som viser trafikkflyten?

Startet av Chivas, mandag 23. januar 2017, klokken 16:21

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Sele på lørdag 26. november 2016, klokken 20:04
Sitat fra: Rio på lørdag 26. november 2016, klokken 11:46
Det er egentlig utrolig at folk uten noen form for elektro-teknisk utdanning uttaler seg så skråsikkert mot det som DSB, NEK, og stort sett det meste av fagfolk sier.

Gjør dere det samme på andre områder? Dersom piloten sier at det ikke er trygt å fly på grunn av flytypen ikke er egnet til værforholdene, sier dere at han/hun skal fly likevel fordi du (som ikke er pilot) mener det er trygt?


Og ja, selvsagt går det bra mesteparten av tiden. Helt til en familie med barn, besteforeldre og gullfisk dør pga. brann i en Schuko som ble brukt til lading. Som i tillegg betyr enorm negativ fokus på elbiler i mange måneder etterpå.

Spørsmålet er om du følger anbefalingene til fagfolk om du da er 100 prosent sikret? Og hvor dårligere sikret er du om du ikke følger anbefalingene men går over EL anlegg og bytter ut dårlige komponenter?

Man er aldri 100% sikret, selv om piloten følger alle regler osv.

Joda, dersom du religiøst går gjennom elsystemet ukentlig, måler temperatur, sjekker pinnene i Schuko-kontakten, og ofrer en geit til brannguden, så er det sikkert greit. Poenget er at de fleste glemmer å ofre geiten etter noen uker, og da kan brannguden bli sint... ;)

På denne siden finnes folk som vet null, niks og nada om strøm, og som heller ikke er interessert i å lære. Derfor vil enhver ansvarlig fagperson anbefale at ting gjøres ordentlig.

Selv om samme fagpersonen hjemme bruker en toleder lampettskjøteledning fra barbermaskinuttaket på badet, gjennom jacuzzien og til lading av elbilen. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sele

Jeg synes det er over drevent skremmselspropaganda. Og det begrunner jeg med at ingen legger fram noen form for statistikk over branner startet av elbiler i hjem under lading. Hadde dette vært høy risiko så hadde det vært totalt forbudt og lade med schuko og ingen biler i Norge hadde vært levert med lader for schuko.

Selgere som taler for sin syke mor har jeg ingen medlidenhet med,dessverre..

Rio

Sitat fra: Sele på søndag 27. november 2016, klokken 00:11
Jeg synes det er over drevent skremmselspropaganda. Og det begrunner jeg med at ingen legger fram noen form for statistikk over branner startet av elbiler i hjem under lading. Hadde dette vært høy risiko så hadde det vært totalt forbudt og lade med schuko og ingen biler i Norge hadde vært levert med lader for schuko.

Selgere som taler for sin syke mor har jeg ingen medlidenhet med,dessverre..

1) Jeg har ingen økonomisk interesse innen dette feltet.

2) Det er ingen som påstår at hus brenner ned daglig pga. lading med Schuko. Derimot er det åpenbart for teknisk kyndige at lading av elbil belaster det elektriske anlegget mer enn noe annet man normalt foretar seg. Med tanke på antall elektriske branner i hus i Norge (som det finnes statistikk over), så er det derfor åpenbart at man advarer mot bruk av Schuko for lading.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sele

Men hvor er statistikken over den farlige elbilen? Det er den som interessere meg.

Chivas

elbilen brenner ihvertfall ikke daglig,men det gjør vel en bensinbil i gjennomsnitt?

Sele


År   Antall personbil-branner   Av disse elbiler
2015   (Til august) 177                     2
2014                    610                     2
2013                    695                     2
2012                    667                     0
2011                    788                     2

Rio

#36
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sele

Dette er jo ingen statistikk over elbilers lading. Er lading over schuko på ett EL-anlegg som er optimalt etter standard høy risiko?

Du dokumenterer som jeg har påpekt i andre tråder at det er flere farlige el objekter i norske hjem.

Opplysning på en korrekt og fornuftig måte vil redde liv. Opplysninger oppgitt i salgsøyemed er villedende.

For 10-20000 kr hadde du fått mer sikkerhet ved og bruke pengene på optimalisering av elnettet i boligen,seriekoblede brannvarslere,komfyrvakt etc.

Rio

Sitat fra: Sele på søndag 27. november 2016, klokken 10:22
Dette er jo ingen statistikk over elbilers lading. Er lading over schuko på ett EL-anlegg som er optimalt etter standard høy risiko?

Du dokumenterer som jeg har påpekt i andre tråder at det er flere farlige el objekter i norske hjem.

Opplysning på en korrekt og fornuftig måte vil redde liv. Opplysninger oppgitt i salgsøyemed er villedende.

For 10-20000 kr hadde du fått mer sikkerhet ved og bruke pengene på optimalisering av elnettet i boligen,seriekoblede brannvarslere,komfyrvakt etc.

Nei, det finnes ikke statistikk spesifikt for elbillading, derfor må man bruke teknisk kunnskap om hva som utgjør en brannfare. Det er ting som:

1) Høy strømstyrke - varmeutvikling avhenger av strømmen.

2) Koblinger (kontakter, koblingsbokser, osv.)

3) Fleksible kabler, som blir skadet.

4) Fleksible kabler (ikke-fastinstallasjon) som belaster kontakter

5) Ikke overvåket - utstyret er i bruk f. eks. om natten.

6) Utstyret brukes over tid, slik at varmgang får tid til å utvikle seg.

7) Utstyret brukes over tid, slik at det matematisk er større sjanse for at noe skal skje.

8 ) Utstyret eksponeres for fukt, og derfor oksidering


Elbiler er ganske unike i at de trekker en kontinuerlig stor strøm i mange timer uten overvåkning, gjerne koblet til en utendørs kontakt.

Alt annet av utstyr som er på lenge (VVB, varmepumpe, osv.) har heller ikke lov til å bruke schuko nå. Nettopp på grunn av brannfare.




Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

stefse

Dere ser ut til å glemme at bilens lader har intelligens som oppfatter at det er problemer. Kraftig varmeutvikling vil føre til spenningstap, som laderen oppfatter og kutter strømmen. Langvarig oppvarming til 40-50-70°C forekommer ja, men når det kommer opp i brannfarlige temperaturer så vil spenningsfallet øke på og laderen kutte ut. Jeg tipper at flere branner allerede har vært ungått pga. intelligent elektronikk fra bilens side.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Sele

Sitat fra: Rio på søndag 27. november 2016, klokken 10:55
Sitat fra: Sele på søndag 27. november 2016, klokken 10:22
Dette er jo ingen statistikk over elbilers lading. Er lading over schuko på ett EL-anlegg som er optimalt etter standard høy risiko?

Du dokumenterer som jeg har påpekt i andre tråder at det er flere farlige el objekter i norske hjem.

Opplysning på en korrekt og fornuftig måte vil redde liv. Opplysninger oppgitt i salgsøyemed er villedende.

For 10-20000 kr hadde du fått mer sikkerhet ved og bruke pengene på optimalisering av elnettet i boligen,seriekoblede brannvarslere,komfyrvakt etc.

Nei, det finnes ikke statistikk spesifikt for elbillading, derfor må man bruke teknisk kunnskap om hva som utgjør en brannfare. Det er ting som:

1) Høy strømstyrke - varmeutvikling avhenger av strømmen.

2) Koblinger (kontakter, koblingsbokser, osv.)

3) Fleksible kabler, som blir skadet.

4) Fleksible kabler (ikke-fastinstallasjon) som belaster kontakter

5) Ikke overvåket - utstyret er i bruk f. eks. om natten.

6) Utstyret brukes over tid, slik at varmgang får tid til å utvikle seg.

7) Utstyret brukes over tid, slik at det matematisk er større sjanse for at noe skal skje.

8 ) Utstyret eksponeres for fukt, og derfor oksidering


Elbiler er ganske unike i at de trekker en kontinuerlig stor strøm i mange timer uten overvåkning, gjerne koblet til en utendørs kontakt.

Alt annet av utstyr som er på lenge (VVB, varmepumpe, osv.) har heller ikke lov til å bruke schuko nå. Nettopp på grunn av brannfare.

Så da er svaret på mitt spørsmål ja?

Rio

Sitat fra: stefse på søndag 27. november 2016, klokken 11:29
Dere ser ut til å glemme at bilens lader har intelligens som oppfatter at det er problemer. Kraftig varmeutvikling vil føre til spenningstap, som laderen oppfatter og kutter strømmen. Langvarig oppvarming til 40-50-70°C forekommer ja, men når det kommer opp i brannfarlige temperaturer så vil spenningsfallet øke på og laderen kutte ut. Jeg tipper at flere branner allerede har vært ungått pga. intelligent elektronikk fra bilens side.

Nei, det er ikke sant. Det krever minimalt med spenningsfall for å starte en brann, og med et spenningsfall på 10 V og 16 A så har man 160 W. Med et spenningsfall på 30 V så ligger man på ca 0,5 kW. Det er mye effekt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Sele på søndag 27. november 2016, klokken 11:40

Så da er svaret på mitt spørsmål ja?

Svaret på spørsmålet ditt er: "derfor må man bruke teknisk kunnskap om hva som utgjør en brannfare"

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sele

Dette var ett enkelt ja nei spørsmål. Ditt svar kategoriserer alle som lader med schuko som potensielle brannstiftere. Som sagt hadde dette vært farligere enn bruk av andre risiko apparater så hadde lading via schuko vært totalt forbudt.

stefse

Sitat fra: Rio på søndag 27. november 2016, klokken 12:15
Sitat fra: stefse på søndag 27. november 2016, klokken 11:29
Dere ser ut til å glemme at bilens lader har intelligens som oppfatter at det er problemer. Kraftig varmeutvikling vil føre til spenningstap, som laderen oppfatter og kutter strømmen. Langvarig oppvarming til 40-50-70°C forekommer ja, men når det kommer opp i brannfarlige temperaturer så vil spenningsfallet øke på og laderen kutte ut. Jeg tipper at flere branner allerede har vært ungått pga. intelligent elektronikk fra bilens side.

Nei, det er ikke sant. Det krever minimalt med spenningsfall for å starte en brann, og med et spenningsfall på 10 V og 16 A så har man 160 W. Med et spenningsfall på 30 V så ligger man på ca 0,5 kW. Det er mye effekt.
Dette er da banalt.
Prøv heller å finn ut hvordan algoritmene til laderen analyserer strøm og spenning, og hvordan den reagerer.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA