Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan virker kartet som viser trafikkflyten?

Startet av Chivas, mandag 23. januar 2017, klokken 16:21

« forrige - neste »

Sele

Sitat fra: Rio på onsdag 07. desember 2016, klokken 23:43
Du kan altså ikke komme med statistikk som dokumenterer påstanden din.

Du har jo selv lagt fram statistikk som underbygger min påstand,men du forstår kanskje ikke den statistikken du selv la fram da den ikke passer inn i din argumentasjon...

Ingeniøren

Det er vel ikke så vanskelig å se at det ligger en del letttjente penger i elbil for bransjen, og da snakker man gjerne opp farene i håp om litt mer penger i kassa.

Synd dog at dette skaper frykt hos enklte sarte skjeler som gjør at folk ikke får parkere eller lade sin elbil i fellesgarasjen av frykt for brann. I virkeligheten burde man kanskje heller fokusert på gamle fru Olsen som glemmer stearin lyset når hun legger seg....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øystein16

#152
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 08. desember 2016, klokken 07:27
Det er vel ikke så vanskelig å se at det ligger en del letttjente penger i elbil for bransjen, og da snakker man gjerne opp farene i håp om litt mer penger i kassa.

Synd dog at dette skaper frykt hos enklte sarte skjeler som gjør at folk ikke får parkere eller lade sin elbil i fellesgarasjen av frykt for brann. I virkeligheten burde man kanskje heller fokusert på gamle fru Olsen som glemmer stearin lyset når hun legger seg....

Eg meiner å huske at denne episoden skjedde mens elbileigar venta på å få oppgradert ladepunket...


https://www.nrk.no/rogaland/garasjebrann-spredte-seg-til-hus-_-syv-evakuert-1.12890688


elektrolux

Husker også den, og fakta er at bilen stod på utsiden av garasjen og bileier ventet på å få installert ladestasjon.

Altså:

- Huseier/bileier var klar over behov for oppgradert elektrisk anlegg
- Mulig, men ikke kommet fram så vidt jeg vet, at bilen stod på lading, men i så fall via div. skjøteledning.

Hadde vært fint om alle detaljer rundt dette kom fram slik at vi kan ta lærdom.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sele

Sitat fra: Øystein16 på torsdag 08. desember 2016, klokken 07:34
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 08. desember 2016, klokken 07:27
Det er vel ikke så vanskelig å se at det ligger en del letttjente penger i elbil for bransjen, og da snakker man gjerne opp farene i håp om litt mer penger i kassa.

Synd dog at dette skaper frykt hos enklte sarte skjeler som gjør at folk ikke får parkere eller lade sin elbil i fellesgarasjen av frykt for brann. I virkeligheten burde man kanskje heller fokusert på gamle fru Olsen som glemmer stearin lyset når hun legger seg....

Eg meiner å huske at denne episoden skjedde mens elbileigar venta på å få oppgradert ladepunket...


https://www.nrk.no/rogaland/garasjebrann-spredte-seg-til-hus-_-syv-evakuert-1.12890688

"Kan" ha startet brann står det i artikkelen. Har du en artikkel som konkluderer med sikkerhet?

Øystein16

Sitat fra: Sele på torsdag 08. desember 2016, klokken 07:55
"Kan" ha startet brann står det i artikkelen. Har du en artikkel som konkluderer med sikkerhet?

Det er huseier som har kommetert i artikkel i Aftenbladet:

Bilen stod på utsiden av garasjen mens den ladet og ble derfor ikke skadet i brannen.

Like i forkant av brannen hadde huseier ****** bestilt fagfolk for å montere ny ladeboks til elbilen.

— Bilen ble ladet med en vanlig sikring på 10 ampere, men jeg hadde bestilt en egen sikring og ladeboks til den fordi jeg hadde hørt om disse el-bilene som hadde tatt fyr på ladestasjoner, forteller ****** til Aftenbladet.

Sele

Er det konkludert med at lading av elbilen var årsaken til brannen? Jeg ser bare at artikkelen konkluderer med at det kan være en mulig årsak.


Øystein16

Sitat fra: Sele på torsdag 08. desember 2016, klokken 08:37
Er det konkludert med at lading av elbilen var årsaken til brannen? Jeg ser bare at artikkelen konkluderer med at det kan være en mulig årsak.

Konklusjonen etter etterforskinga kjenner eg ikkje til, men det virker jo som at konklusjonen er at det gamle elektriske anlegget - stikkontakt eller ledning - ikkje har tålt belastninga av ein eller annan årsak ved lading.

Sele

Det blir jo bare spekulasjoner så lenge man ikke vet den faktiske årsaken. Feil i det elektriske anlegget kan være så mangt.

Amoss

Sitat fra: Sele på torsdag 08. desember 2016, klokken 10:12
Det blir jo bare spekulasjoner så lenge man ikke vet den faktiske årsaken. Feil i det elektriske anlegget kan være så mangt.

Det er forsåvidt helt sant det du skriver her, men det kan være greit å få med seg at dette ikke er ubegrunnede spekulasjoner. Her er det grunn til å anta at både garasjen og el-anlegget i garasjen har stått dere i mange år uten å starte brann. Så har eier skaffet seg en elbil, og ladet denne fra dette gamle el-anlegget - antagelig via skjøteledning(?) og brann starter. Ingen her uten kjennskap til etterforskningen kan konkludere med sikkerhet at ladingen var årsaken, men basert på det vi vet, så kan vi trygt si at det er en høy sannsynlighetsovervekt for at det forholder seg slik.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sele

Burde da ikke all informasjon kommet ut og i det minste at eiers uforsiktighet angående lading faktisk startet en brann? Fakta legger spekulasjoner dødt.

Når det gjelder lading via schuko og  i visse tilfeller med skjøteledning så har jeg brukt dette i snart 40000 kjørte km. Jeg har ladet på 10A dedikert kurs og har aldri hatt varmgang verken i schuko eller skjøteledning. Dette takket være informasjon jeg har fått på dette forumet.

Øystein16

Sitat fra: Sele på torsdag 08. desember 2016, klokken 12:18
Burde da ikke all informasjon kommet ut og i det minste at eiers uforsiktighet angående lading faktisk startet en brann? Fakta legger spekulasjoner dødt.

Når det gjelder lading via schuko og  i visse tilfeller med skjøteledning så har jeg brukt dette i snart 40000 kjørte km. Jeg har ladet på 10A dedikert kurs og har aldri hatt varmgang verken i schuko eller skjøteledning. Dette takket være informasjon jeg har fått på dette forumet.

Me brukte elektrikar for å installera vårt ladepunktet - B-vern, 16 A og 4 mm ledningar. Det er den enklaste måten å få avklart om det er i orden på. Då får ein og samsvarserklæring for installasjonen, som er ein fordel å ha i forhold til risiko, forsikring og eventuell kontroll.

elektrolux

Blir ikke mye bedre enn det. Hvor mye kostet fornøyelsen?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rio

Sitat fra: Sele på torsdag 08. desember 2016, klokken 12:18
Burde da ikke all informasjon kommet ut og i det minste at eiers uforsiktighet angående lading faktisk startet en brann? Fakta legger spekulasjoner dødt.

Når det gjelder lading via schuko og  i visse tilfeller med skjøteledning så har jeg brukt dette i snart 40000 kjørte km. Jeg har ladet på 10A dedikert kurs og har aldri hatt varmgang verken i schuko eller skjøteledning. Dette takket være informasjon jeg har fått på dette forumet.

Og mange har kjørt 40000 km uten noen gang å ha blitt reddet av sikkerhetsbeltet...

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sele

Sitat fra: Rio på torsdag 08. desember 2016, klokken 23:40
Sitat fra: Sele på torsdag 08. desember 2016, klokken 12:18
Burde da ikke all informasjon kommet ut og i det minste at eiers uforsiktighet angående lading faktisk startet en brann? Fakta legger spekulasjoner dødt.

Når det gjelder lading via schuko og  i visse tilfeller med skjøteledning så har jeg brukt dette i snart 40000 kjørte km. Jeg har ladet på 10A dedikert kurs og har aldri hatt varmgang verken i schuko eller skjøteledning. Dette takket være informasjon jeg har fått på dette forumet.

Og mange har kjørt 40000 km uten noen gang å ha blitt reddet av sikkerhetsbeltet...

Har du statistikk på det?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA