Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan virker kartet som viser trafikkflyten?

Startet av Chivas, mandag 23. januar 2017, klokken 16:21

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 25. november 2016, klokken 07:49
Nettopp - dette er noe man vet er brannfarlig uten at folk tilsynelatende bryr seg. Man skal bl.a ikke lade mobile mm over natta, men hvem gjør ikke det...

Jeg. Og de få gangene mobilen _må_ lades om natta er den ikke på soverrommet, og under røykvarsler.

Nasatech

Sitat fra: Enmira på torsdag 24. november 2016, klokken 20:54
Hei!

Vis noen var i tvil så ladet bilen på en ladestasjon i innslaget, 3x11A (400V).

Å lade på stikkontakt er som å kjøre uten sikkerhetsbelte. Det går jo stort sett bra. Det kritiske er at konsekvensen når det går galt kan være fatal.

Sånn er det vel med lading av mobiltelefonen også. Vi har hørt mye om hvor farlig det er, men jeg kjenner ingen som har opplevd det.

Det antydes noe om propaganda her, men jeg lurer på hvorfor i all verden jeg skal komme med propaganda om elbil-lading. Skal jeg komme med propaganda for noe så skal det være noe langt viktigere. Lading er bare et nødvendig onde for å få elbilen til å trille dit den skal, men det må uansett gjøres sikkert.

Som en med lang fartstid i elektrobransjen så har jeg hørt mange som har kalt nye løsninger for å bedre sikkerheten for propaganda og lureri. Etter noen år så blir det selvfølgeligheter som folk ikke tørr å være uten.

Hilsen han som ble intervjuet på innslaget  :)

Har hatt elbiler i snart 4 år. Tesla Model S og nå Tesla Model X, mens kona har hatt Leaf. Alle bilene har alltid ladet med skjøteledning! Aldri opplevd varme i den og den fryser til og med ned i bakken på vinteren. Er det farlig å lade sånn?


Nasatech

Sitat fra: Panduck på torsdag 24. november 2016, klokken 10:19
Nå er jeg ikke elektrikker, men om man har en kurs som er sikret med mer enn 32A, og en stikkontakt på den kursen, og setter på noe som trekker 7,7kW, så bør det vel gå greit å ta 7,7kW over en stikkontakt. Det er jo ingen annen sperre på hvor mye som kan trekkes, enn sikringen?

Lurt, nei, lovling, nei, men umulig er det vel ikke :)

Føler at man drar alle som lader med kontakt over en kam, vil tro de fleste tenker litt på hva de kobler inn. Min lader er satt til 6A, kontakten sitter som støpt, og jeg har aldri merket det minste varme ved kontakten.

På Tesla kan man ikke trekke mer enn 13A/230V på schuko. Bilen ser hva slags lader du bruker og den gir da ikke mer enn 13A. Er vel slik på andre biler også? Selve schuko kontakten tåler vel ikke mer last?

Panduck

Sitat fra: Nasatech på fredag 25. november 2016, klokken 08:23
På Tesla kan man ikke trekke mer enn 13A/230V på schuko. Bilen ser hva slags lader du bruker og den gir da ikke mer enn 13A. Er vel slik på andre biler også? Selve schuko kontakten tåler vel ikke mer last?

Ikke med standard ladeutstyr, men man får vel kjøpt kabler som gjør at man kan trekke 32A på industriell kontakt, og koble disse i en schuko-overgang. Man innser nok at man gjør noe dumt om man prøver dette...

cra

Sitat fra: Nasatech på fredag 25. november 2016, klokken 08:21
Er det farlig å lade sånn?

Jeg hadde i alle fall definitivt prøvd å få til noe "mindre risikoutsatt" enn en kabelvase liggende på bakken!   :o

Det kan se ut som du kanskje har planer om garasje, og at du derfor ikke har gjort noe med strømopplegget enda? Jeg foreslår å legge ned skikkelig framføringskabel og heller sette opp et lite "fuglehus" med kontakter og med plass til å henge opp UMC'ene i. Tryggere, og definitivt bedre for uststyret. :)  Legg lang nok kabel til at du er sikker på at den når fram til evt. fordelingsskap i garasjen når/hvis denne bygges, så er du good to go.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Nasatech

Sitat fra: Panduck på fredag 25. november 2016, klokken 08:44
Sitat fra: Nasatech på fredag 25. november 2016, klokken 08:23
På Tesla kan man ikke trekke mer enn 13A/230V på schuko. Bilen ser hva slags lader du bruker og den gir da ikke mer enn 13A. Er vel slik på andre biler også? Selve schuko kontakten tåler vel ikke mer last?

Ikke med standard ladeutstyr, men man får vel kjøpt kabler som gjør at man kan trekke 32A på industriell kontakt, og koble disse i en schuko-overgang. Man innser nok at man gjør noe dumt om man prøver dette...

Ja, helt klart. Med nok overganger så kan man sikkert få til alt [emoji23][emoji106]

Nasatech

Sitat fra: cra på fredag 25. november 2016, klokken 09:15
Sitat fra: Nasatech på fredag 25. november 2016, klokken 08:21
Er det farlig å lade sånn?

Jeg hadde i alle fall definitivt prøvd å få til noe "mindre risikoutsatt" enn en kabelvase liggende på bakken!   :o

Det kan se ut som du kanskje har planer om garasje, og at du derfor ikke har gjort noe med strømopplegget enda? Jeg foreslår å legge ned skikkelig framføringskabel og heller sette opp et lite "fuglehus" med kontakter og med plass til å henge opp UMC'ene i. Tryggere, og definitivt bedre for uststyret. :)  Legg lang nok kabel til at du er sikker på at den når fram til evt. fordelingsskap i garasjen når/hvis denne bygges, så er du good to go.

Ja, takk for råd. Håper på garasje i fremtiden. Skal bare betale ned en Tesla Model X først [emoji23]

sylwester

Sitat fra: Nasatech på fredag 25. november 2016, klokken 08:21
Har hatt elbiler i snart 4 år. Tesla Model S og nå Tesla Model X, mens kona har hatt Leaf. Alle bilene har alltid ladet med skjøteledning! Aldri opplevd varme i den og den fryser til og med ned i bakken på vinteren. Er det farlig å lade sånn?

Utifra utseende på den så vil jeg si at det mest sannsynlig er en 10A sak, men kan ikke være 100% sikker. Jeg ville nok ha byttet den ut til en 2,5mm2 diameter. Kladden vet jo ikke dette så den kan hende overrapportere hvor mye som kan trekkes. Selve ordningen med kveil er egentlig greit så lenge man ruller den helt ut hver gang den er i bruk.

Hvor mye trekker du via den?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Nasatech

Sitat fra: sylwester på fredag 25. november 2016, klokken 10:22
Sitat fra: Nasatech på fredag 25. november 2016, klokken 08:21
Har hatt elbiler i snart 4 år. Tesla Model S og nå Tesla Model X, mens kona har hatt Leaf. Alle bilene har alltid ladet med skjøteledning! Aldri opplevd varme i den og den fryser til og med ned i bakken på vinteren. Er det farlig å lade sånn?

Utifra utseende på den så vil jeg si at det mest sannsynlig er en 10A sak, men kan ikke være 100% sikker. Jeg ville nok ha byttet den ut til en 2,5mm2 diameter. Kladden vet jo ikke dette så den kan hende overrapportere hvor mye som kan trekkes. Selve ordningen med kveil er egentlig greit så lenge man ruller den helt ut hver gang den er i bruk.

Hvor mye trekker du via den?

Ja, helt klart! Trekker rullen helt ut hver gang. Trekker 13A på den.

larsk

#24
Noe nytt!? Da er det sikkert farlig!?
Ro ned, pust med magen.
Er verden blitt tryggere eller farligere over tid? Dør folk oftere i ulykker nå enn før?
Vi innfører ny teknologi hele tiden, og ulykkestatistikk går stadig nedover. Hvordan kan det være? Når alt nytt er farlig?

Seriøst... selvsagt er det noen som benytter ny teknologi på en måte som gjør at risikoen for uhell øker.
Normal saktelading med Shucko er trygt. Det er ingen som skal lade 3x11A/400V via Schuko....

Det er mange som fjerner sikkerhetsutstyr, sperrer osv på elektrisk- og luft- verktøy. Men det betyr ikke slikt verktøy er farlig rett fra butikk, i utgangspunktet.

På samme måte bruker folk overganger og hva-det-måtte-være for å lade på altfor høy effekt via Shucko. Vedder på at noen har forsøkt å hurtiglade MB på Teslalader også.... via diverse overganger...  ::)  :P ;D

I "gamle dager" brukte enkelte spiker istedenfor sikringer, for da ryker jo "sikringen" aldri... det betyr ikke at sikringskap er farlige greier...

Jeg jobbet på bensinstasjon ved siden av skolegang og har sett sett folk ha tent sigarett i munnviken samtidig som de under fylling løfter opp 10 liters kanne nesten helt opp til øyet for å se om det snart er fyllt fullt med bensin  ::)

Men jeg hyler og skriker ikke om at fylling av bensinkanner er drita farlig av den grunn.
(men vedkomne med sigaretten fikk seg en reprimande)

TV, video, radio, internett, segway, jass og rock, var helvetes oppfinnelser de også, og vanvittig farlig.

Schuko'n min blir ikke lunka engang når jeg lader. Er mer bekymra for en varmeovn jeg flytter litt rundt, den står ALRDI med støpselet i hvis jeg ikke er i samme rom. Lader heller ikke telefoner og/eller ipader på natta hos oss.
Men lade å lade elbil bekymrer meg null.


God helg, handle med måte, så ikke black friday blir blakk lørdag :D
2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

Rio

Det er egentlig utrolig at folk uten noen form for elektro-teknisk utdanning uttaler seg så skråsikkert mot det som DSB, NEK, og stort sett det meste av fagfolk sier.

Gjør dere det samme på andre områder? Dersom piloten sier at det ikke er trygt å fly på grunn av flytypen ikke er egnet til værforholdene, sier dere at han/hun skal fly likevel fordi du (som ikke er pilot) mener det er trygt?


Og ja, selvsagt går det bra mesteparten av tiden. Helt til en familie med barn, besteforeldre og gullfisk dør pga. brann i en Schuko som ble brukt til lading. Som i tillegg betyr enorm negativ fokus på elbiler i mange måneder etterpå.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

stefse

SCHUKO lading på elbilforumet! Den røde kluten har kommet til syne folkens.


Tesla Model3
VW eGolf - solgt

fredag

Sitat fra: Nasatech på fredag 25. november 2016, klokken 08:21
Har hatt elbiler i snart 4 år. Tesla Model S og nå Tesla Model X, mens kona har hatt Leaf. Alle bilene har alltid ladet med skjøteledning! Aldri opplevd varme i den og den fryser til og med ned i bakken på vinteren. Er det farlig å lade sånn?

Huff. Det ser jo ikke pent ut.

Fordelen her er vel at kabelen og trommelen ikke ligger inntil noe brennbart.

Ulempen er at man helst skal unngå å lade på schuko, noe du gjør dobbelt opp. Hvis du har for liten diameter på skjøtekabelen så får du et spenningsfall, og varm kabel. Og du har en strømførende kontakt på trommelen som er utsatt for å vær og vind. Du burde vel være litt forsiktig med å betjene den kontakten i vått vær, eller la barn leke bak der.

Jeg anbefaler å sette opp en stolpe med en Tesla wall charger. Det er jo lett å grave ned et rør til strømkabel i blomsterbedet der.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Sele

Sitat fra: Rio på lørdag 26. november 2016, klokken 11:46
Det er egentlig utrolig at folk uten noen form for elektro-teknisk utdanning uttaler seg så skråsikkert mot det som DSB, NEK, og stort sett det meste av fagfolk sier.

Gjør dere det samme på andre områder? Dersom piloten sier at det ikke er trygt å fly på grunn av flytypen ikke er egnet til værforholdene, sier dere at han/hun skal fly likevel fordi du (som ikke er pilot) mener det er trygt?


Og ja, selvsagt går det bra mesteparten av tiden. Helt til en familie med barn, besteforeldre og gullfisk dør pga. brann i en Schuko som ble brukt til lading. Som i tillegg betyr enorm negativ fokus på elbiler i mange måneder etterpå.

Spørsmålet er om du følger anbefalingene til fagfolk om du da er 100 prosent sikret? Og hvor dårligere sikret er du om du ikke følger anbefalingene men går over EL anlegg og bytter ut dårlige komponenter?

Nasatech

Sitat fra: fredag på lørdag 26. november 2016, klokken 19:23
Sitat fra: Nasatech på fredag 25. november 2016, klokken 08:21
Har hatt elbiler i snart 4 år. Tesla Model S og nå Tesla Model X, mens kona har hatt Leaf. Alle bilene har alltid ladet med skjøteledning! Aldri opplevd varme i den og den fryser til og med ned i bakken på vinteren. Er det farlig å lade sånn?

Huff. Det ser jo ikke pent ut.

Fordelen her er vel at kabelen og trommelen ikke ligger inntil noe brennbart.

Ulempen er at man helst skal unngå å lade på schuko, noe du gjør dobbelt opp. Hvis du har for liten diameter på skjøtekabelen så får du et spenningsfall, og varm kabel. Og du har en strømførende kontakt på trommelen som er utsatt for å vær og vind. Du burde vel være litt forsiktig med å betjene den kontakten i vått vær, eller la barn leke bak der.

Jeg anbefaler å sette opp en stolpe med en Tesla wall charger. Det er jo lett å grave ned et rør til strømkabel i blomsterbedet der.

Ja. Neste oppgradering blir på lading! Men mye å bruke penger på ;)

Dama blir nok også veldig fornøyd når trommelen blir borte, men barna er 14, så de leker ikke så mye nede på bakken lenger ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA