Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan virker kartet som viser trafikkflyten?

Startet av Chivas, mandag 23. januar 2017, klokken 16:21

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: Rio på søndag 04. desember 2016, klokken 11:44
Det handler litt om teknisk innsikt, og om å lytte til folk som faktisk vet hva de snakker om.

Jeg har gjort det. Og all info jeg sitter med er at det et trygt å lade elbilen min ved 6A i et moderne annlegg via moderne stikkontakt. Jeg sliter fremdeles med å forstå hvorfor måten jeg lader elbilen min på blir påvirket av at et finnes gamle slitene stikkontakter sikret med 16A sikringer der det trekkes 3.3kW kontinuelig.

Jeg venter fremdeles på en forklaring på hvorfor det jeg gjør er farlig, mens svaret er hele tiden at det finnes gamle stikkontakter, noe som er litt irrelevant for meg. Jeg tror nok vi kan se noen brannfarlige type2annlegg om noen år også.

automat

Hvilken risikovurdering ligger bak når man sammenligner schukolading med flysikkerhet?

Det første innebærer en viss risiko for svidd kontakt, og kanskje brann under ekstremt uheldige omstendigheter. Det andre innbærer høy risiko for at mange menneskeliv går tapt, når det oppstår feil.

Problemet med schukolading er at det ikke er idiotsikkert, som type 2. Man må ta visse forholdsregler for å ha akseptabel grad av sikkerhet.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 04. desember 2016, klokken 12:22
De som lader via Schuko er nok vare for misfarging av stikk og bytter gjerne stikk innimellom. Når dagens EVSE kommer med temperatursensorer som kontinuerlig overvåker stikket og statistikken ikke støtter skremselspropagandaen er jeg svært lite bekymret for å fortsette å bruke det stikket jeg har i garasjen.  ;)

Temperatursensor hjelper dog lite om varmgangen skjer i koblingspunkt på vei til garsjen, slik vi har sett bilder av her på forumet. Ved oppsett av ny Mode 3 løsning vil elektriker enten legge opp ny kurs eller sjekke at eksisterende kurs er egnet (dvs. ingen dårlige koblingspunkter). Dermed unngås også det problemet.

Vi er nok i ikke langt unna at det kommer krav om Mode 3 ladepunkt til et tilstrekkelig antall biler på alle nybygg (f.eks 2 per enebolig og 1 per leilighet m/garasjeplass). Andelen ladbare biler av nybilsalget utgjør tross alt ca. en tredjedel nå og øker stadig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: jkirkebo på søndag 04. desember 2016, klokken 13:22
Sitat fra: elektrolux på søndag 04. desember 2016, klokken 12:22
De som lader via Schuko er nok vare for misfarging av stikk og bytter gjerne stikk innimellom. Når dagens EVSE kommer med temperatursensorer som kontinuerlig overvåker stikket og statistikken ikke støtter skremselspropagandaen er jeg svært lite bekymret for å fortsette å bruke det stikket jeg har i garasjen.  ;)

Temperatursensor hjelper dog lite om varmgangen skjer i koblingspunkt på vei til garsjen, slik vi har sett bilder av her på forumet. Ved oppsett av ny Mode 3 løsning vil elektriker enten legge opp ny kurs eller sjekke at eksisterende kurs er egnet (dvs. ingen dårlige koblingspunkter). Dermed unngås også det problemet.

Temperatursensor hjelper heller ikke mot lysbue som oppstår når folk trekker ut schuko-enden først i stedet for å trekke ut kontakten fra bilen først. Lysbue kan forårsake skade på kontakten, som ikke nødvendigvis er synlig utenpå, og som på sikt ødelegger kontakten og medfører brannfare.

Jeg ser at det er helt bingo hvilken ende nybegynnere trekker ut først når de lader elbil.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Burger

Jkirkbo: Alle personene som sier at schucko frykten er overdreven er på forumet sier også at man bør få en elektriker til å gå over anlegget dersom man er i tvil eller ikke har kompetanse selv. Det er ingen hemmelighet at det er mye grums av ledninger som går til garasje.

Det som er så eitrande dumt i hele debatten er at sikkerhetshysteriet til ladekladder har gjort de brannfarlige siden kladden må være nære kontakten. Reinspikka idioti som har ødelagt mye schucko pga belastning.

Fredag: Temperatursensor i kontakten vil avdekke slik feil, men de kunne like så gjerne hatt en kondensator med litt strøm som fikk ladekladden til å ule noe for jævlig i 10 sekunder om man trakk ut feil ende først. Litt som brannvarslere har allerede i dag.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

tomrh

Er det forresten mulig at elektrikerbransjen kan ha et vikarierende motiv i denne debatten? Er jo ikke til å stikke under en stol at de vil tjene fett på strengere krav til ladeutstyr.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Panduck

Sitat fra: tomrh på mandag 05. desember 2016, klokken 23:02
Er det forresten mulig at elektrikerbransjen kan ha et vikarierende motiv i denne debatten? Er jo ikke til å stikke under en stol at de vil tjene fett på strengere krav til ladeutstyr.

Tror det kan virke litt mot sin hensikt. Det beste er å legge til rette for at så mange som mulig kjøper seg elbil, vilket betyr at lading skal være så enkelt som mulig fra dag 1, også fra stikkontakter på moderne anlegg som er gode nok til å lade elbil fra, ikke å skremme folk såpass at de kan avstå fra å kjøpe elbil.

Så kommer markedet for slikt uansett. Jeg venter på at nok andre i sameiet skal komme seg over på strøm, slik at det blir felles installasjon for hele sameiet, med bedre ladehastigheter. Så penger til elektrikkere blir det uansett.

cra

Sitat fra: tomrh på mandag 05. desember 2016, klokken 23:02
Er det forresten mulig at elektrikerbransjen kan ha et vikarierende motiv i denne debatten?

Slik jeg kjenner bransjen så mangler de ikke akkurat noe å gjøre, og er vanligvis ikke spesielt ivrige etter å gjøre småjobber. De vil helst jobbe med de store oppdragene der de kjører til et nybygg om morgenen og jobber der hele dagen. Transport er dårlig business.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sele

Hvor mye strøm trekker et kjøleskap via schuko?

Jejl

Sitat fra: Sele på onsdag 07. desember 2016, klokken 09:51
Hvor mye strøm trekker et kjøleskap via schuko?
Omtrent som en gammeldags glødepære når det durer og går.

Sele

Som jeg har sagt tidligere så er det bedre og bruke pengene en ladestasjon koster på og sikre boligen din.

Selv en ladestasjon kan det bli feil på du er aldri 100 prosent sikret.

https://www.nrk.no/urix/kjoleskap-kan-vaere-arsaken-til-oakland-brannen-1.13263158

Rio

Sitat fra: Sele på onsdag 07. desember 2016, klokken 10:00
Som jeg har sagt tidligere så er det bedre og bruke pengene en ladestasjon koster på og sikre boligen din.


Har du statistikk på det?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sele


Rio

Du kan altså ikke komme med statistikk som dokumenterer påstanden din.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Jeg likte statistikken fra Oslo som sier at 100% av brannene var hos utsatte brukere.

Altså rusmisbrukere og lignende. Det betyr at oppegående folk med Elbil står for 0% av brannene i Oslo enten de lader på schuko eller de lekreste og dyreste mode 3 løsningene. ;)

Antar situasjonen er lik i andre deler av landet
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA