Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan virker kartet som viser trafikkflyten?

Startet av Chivas, mandag 23. januar 2017, klokken 16:21

« forrige - neste »

Gardin

Sitat fra: PST på fredag 02. desember 2016, klokken 11:30
Tilfeldig nødlading kan det brukes en kurs som det ikke er ment til elbil lading under oppsyn.
Nødlading på schuko høres veldig rart ut. Man kan da ikke vente i timesvis ved en schukokontakt hvis man er i nød? Nei er man i ladenød er det hurtiglading som blir løsningen.

Amoss

Sitat fra: Gardin på fredag 02. desember 2016, klokken 21:13
Nødlading på schuko høres veldig rart ut. Man kan da ikke vente i timesvis ved en schukokontakt hvis man er i nød? Nei er man i ladenød er det hurtiglading som blir løsningen.

... og hvordan skal du få strøm til å nå frem til hurtigladeren når du finner ut at du har havnet i "ladenød"? ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Gardin

Sitat fra: Amoss på fredag 02. desember 2016, klokken 22:01
... og hvordan skal du få strøm til å nå frem til hurtigladeren når du finner ut at du har havnet i "ladenød"? ;)
Hmmm, vet du ikke dette i god tid på forhånd?

Jeg har aldri opplevd å ha lite strøm igjen uten at jeg visste at det kunne skje allerede før jeg satt meg i bilen. Og når jeg vet det på forhånd så sjekker jeg naturligvis hvilke hurtigladere jeg eventuelt kan bruke før jeg setter i gang. Er det bare meg som tenker på sånt?

Amoss

Sitat fra: Gardin på lørdag 03. desember 2016, klokken 09:53
Hmmm, vet du ikke dette i god tid på forhånd?

Dersom du vet dette i så god tid i forveien at du uten problemer rekker frem til nærmeste hurtiglader, kan man da si at man er "i ladenød"?

Sitat fra: Gardin på fredag 02. desember 2016, klokken 21:13
Nei er man i ladenød er det hurtiglading som blir løsningen.
(min uthevning)

For å dra en fossil parallell - dersom bilen begynner å blinke for lavt nivå av drivstoff så begynner det å bli prekært å få fylt på tanken. Men du er på ingen måte i noen "nød" før du finner ut at du ikke rekker frem til nærmeste bensinstasjon med hva du har.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Gardin

Enig der. Man er aldri i ladenød i en elbil. Bilen viser hele tiden hvor mye rekkevidde du har igjen, og den sier tydelig ifra i god tid før du går tom før strøm. Hvis man klarer å overse dette så oppdager man nok ikke at man har for lite strøm før bilen stopper. Og da skal det mye til at det finnes en stikkontakt innenfor ladekabelens rekkevidde.

Jeg ser ingen stort behov for å tillate nødlading på schukokontakter. Hvis det er farlig, så er det farlig i selvforskylte "nødstilfeller" også.

Joda, jeg er klar over at det er områder hvor det ikke finnes hurtigladere, men man kjører vel ikke elbil der hvis man ikke er sikker på at man har nok rekkevidde? Ingen ønsker å risikere å bli stående i timesvis å vente på at bilen saktelader.

Amoss

Sitat fra: Gardin på lørdag 03. desember 2016, klokken 11:25
Enig der.

Greit, da er vi i alle fall enige om at når man når frem til hurtigladeren uten å "nødlade" eller når frem til drivstoff pumpa uten å hente fram kanna så er man ikke i noen "nød".

Så kan du harselere så mye du vil om at man ikke *burde* havne i nød (og i prinsippet har du rett), men fakta er at det stadig er folk som havner i en slik nød. Selv synes jeg det virker idiotisk å kreve at bilen skal hentes på flatbed/taues når man finner ut at bilen ikke rekker frem til en hurtiglader selv om bilen står parkert rett ved en schuko stikk og man har kabel med schukokontakt. Eller at man fortsatt har rekkevidde nok til å kunne finne en schuko...

Cluet her er at man må kjenne til begrensingene i denne løsningen, og tilpasse ladingen til disse begrensningene. F.eks. heller sette ned hastigheten litt ekstra, og følge aktivt med på evnt. varmgang. I så fall burde det være mer enn trygt nok å bruke.

At man stiller strengere krav til ett kontaktpunkt satt opp for å dekke behovet for normal hjemmelading el.lign. er en helt annen sak.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Gardin

Sitat fra: Amoss på lørdag 03. desember 2016, klokken 12:09
Cluet her er at man må kjenne til begrensingene i denne løsningen, og tilpasse ladingen til disse begrensningene. F.eks. heller sette ned hastigheten litt ekstra, og følge aktivt med på evnt. varmgang. I så fall burde det være mer enn trygt nok å bruke.
Vi er enige i det også.

Og siden det er mer enn trygt nok for nødlading, så må det også være trygt nok for hjemmelading.

Hvis man ikke tør lade på vanlig kontakt hjemme pga. brannfaren så blir det rimelig frekt å ringe på hos fremmede å spørre om å få nødlade. "Du vet, jeg ville aldri gjort dette hjemme pga. faren for at mitt hus brenner ned, men om ditt hus skulle brenne ned driter jeg i..."

Jeg er også enig i at man skal sette opp en mer fremtidsrettet løsning hvis man først skal sette opp en ny kontakt. Hvis derimot kontakten allerede er der, og er i god stand, så går jeg ut fra at man fint kan bruke den dersom man begrenser strømstyrken tilstrekelig.

Amoss

Sitat fra: Gardin på lørdag 03. desember 2016, klokken 17:35
Og siden det er mer enn trygt nok for nødlading, så må det også være trygt nok for hjemmelading.

Hvis man ikke tør lade på vanlig kontakt hjemme pga. brannfaren så blir det rimelig frekt å ringe på hos fremmede å spørre om å få nødlade. "Du vet, jeg ville aldri gjort dette hjemme pga. faren for at mitt hus brenner ned, men om ditt hus skulle brenne ned driter jeg i..."

Nja og tja. Akkurat her er jeg ikke helt sikker på hva som er rett selv. Greit, den ene gangen du nødlader så har du vett på å gå ut noen ganger i løpet av kvelden/natten for å sjekke at det ikke er noen varmgang.  For hjemmelading så gjør du det kanskje første - eller de par første - gangene, og dropper det fordi du da "vet" at det ikke blir varmgang. Og catcher ikke at kontakten begynner å bli slitt og begynner å gå litt varm uti ladeøkta. "Du vet, jeg ville aldri gjort dette hjemme pga. faren for at mitt hus brenner ned, men siden dette er ditt hus så vil jeg utvise større forsiktighet denne ene gangen enn jeg ville normalt hatt gjort hjemme..."
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rav4_EV

Jeg har like lite rede på flysikkerhet som mange på forumet har til strøm.

Synes derfor det burde være opp til piloten alene å avgjøre om flyet er sikkert nok.
Forøvrig burde alle få lov til å bli piloter så lenge de har to armer og bein.
Sikkerhetssjekker og periodiske overhalinger er bare fordyrende og skapt av profittører.

Skulle det dukke opp et flyselskap som var kalt "Schuko airlines" med gamle og overlastede fly ville jeg ikke nøle med å anbefale dette til alle på forumet.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Panduck

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 04. desember 2016, klokken 11:01
Skulle det dukke opp et flyselskap som var kalt "Schuko airlines" med gamle og overlastede fly ville jeg ikke nøle med å anbefale dette til alle på forumet.

Men schuko airlines er lovlig, og opererer innenfor de rammer som er satt av myndigheter. Samtidig anbefales man å fly med schuko airlines av og til, dersom det ikke er noen bedre flyselskap tilgjengelig der og da. For flyr man med de kun av og til, er sikkerheten god nok, men å fly ofte med de er virkelig ikke å anbefale, det går på sikkerheten løs.

Schuko airlines har nye, trygge fly som man trygt kan frake deg dit du skal, men fordi en del folk kun liker å fly med de gamle, overbelastede flyene, så anbefales ikke schuko airlines i det heletatt. Annet enn når ikke noe annet er tilgjengelig.

Da er det altså trygt nok.

Forstå det de som kan.

Rio

Det er mange fly som er "lovlig", uten at man derfor har lyst å fly med dem hver dag. (Derimot kan man velge å gjøre det en gang i mellom dersom det ikke går andre fly der.)

Det handler litt om teknisk innsikt, og om å lytte til folk som faktisk vet hva de snakker om.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

fredag

Sitat fra: Sele på onsdag 30. november 2016, klokken 21:29
Syv av ti lader via schuko så da må den være egnet. Kom med statistikk over ulykker som lading via schuko har forårsaket.

Jeg var på et foredrag med en ekspert på elbil-lading som har jobbet med standardisering av elbil-ladekontakter, som viste frem et skrekkabinett av bilder av schuko-kontakter som hadde smeltet. Både fra virkeligheten og fra laboratorie-tester.

Det er helt åpenbart at det er et generelt problem med disse kontaktene som gjør at de ikke egner seg for elbil-lading.

Problemet er reproduserbart i laboratorium. Og er ikke begrenset til en eller noen få produsenter av kontakter.

Verden hadde vært enklere hvis schuko hadde vært trygg å bruke. Det hadde vært bedre for elbil-saken om vi alle bare kunne bruke vanlige, billige stikkontakter uten at det hadde vært noe økt risiko. Det er synd, men desverre, sånn er det ikke.

Slik jeg ble fortalt det, såvidt jeg husker, så er det en ulempe at det er runde pinner på schuko, det er problem med fjæringsmekanismen inne i kontakten, og det er et problem at uvitende brukere som trekker ut ladekabel fra schukokontakten først vil forårsake lysbue som vil ødelegge kontakten. Alt dette og mer er fikset med mode3.

Så kan man selvfølgelig regne på hvor mye et liv er verdt i fordel til hvor mye det koster å oppgradere titusenvis av schuko-kontakter til mode3. Noen synes kanskje det er en interessant øvelse.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på søndag 04. desember 2016, klokken 11:55
Verden hadde vært enklere hvis schuko hadde vært trygg å bruke. Det hadde vært bedre for elbil-saken om vi alle bare kunne bruke vanlige, billige stikkontakter uten at det hadde vært noe økt risiko. Det er synd, men desverre, sånn er det ikke.

Jeg er ikke helt enig. Siden offentlige ladepunkter nå må bygges med Type 2 får vi fort doble ladestolper med 32A tilførsel og lastdeling, der man får 7,4kW om man står alene og 3,7kW om man er to. Større anlegg bygges med lastdeling i større skala, der man igjen ofte vil kunne få 32A ladehastighet.

Sammenlignet med 10A eller 13A fra schuko er det ganske strålende. I tillegg slipper vi å bale med en (bokstavelig talt) "klumpete" ladekabel.

Merkostnaden med Type 2 blir minimal etterhvert som flere og flere produsenter kommer på markedet og presser ned prisene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

"Problemet" for de som vil at vi skal bruke tusenvis av kroner på en mode 3 løsning i stedet for f.eks nye dekk, komfyvakt, lys på ungene sine sykler, nye batteri til brannvarsleren, etc er at statistikken fremdeles ikke støtter opp om alle disse svidde kontaktene de viser fram.

Det blir omtrent som dem som hevder at 2 CV, Buddy og mopedbiler er så farlige sammenlignet med vanlige biler. De har rett, men de har ikke statistikken på sin side.

Det er de som vil ha rekkverk rundt prekestolen og Trolltunga også. Uten tvil et velment sikkerhetstiltak, men er det nok folk som faller over kanten til å forsvare tiltaket?

Heldigvis glemmer vi den menneskelige faktoren. Nemlig at folk faktisk tenker selv. De som kjører 2CV unngår farlige situasjoner, mens de som er på trolltunga og prekestolen holder seg unna kanten. Med rekkverk ville de kanskje latt tatt et bilde av seg sittende på rekkverket?

De som lader via Schuko er nok vare for misfarging av stikk og bytter gjerne stikk innimellom. Når dagens EVSE kommer med temperatursensorer som kontinuerlig overvåker stikket og statistikken ikke støtter skremselspropagandaen er jeg svært lite bekymret for å fortsette å bruke det stikket jeg har i garasjen.  ;)

Ellers støttes selvfølgelig fullt og helt Mode3 på offentlig plass. Gir raskere og tryggere opplading, og med stadig synkende priser på slike kabler ( senket nettopp prisen på T2-T2 ) og låsemulighet er dette bedre på alle måter.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sele

Sitat fra: elektrolux på søndag 04. desember 2016, klokken 12:22
"Problemet" for de som vil at vi skal bruke tusenvis av kroner på en mode 3 løsning i stedet for f.eks nye dekk, komfyvakt, lys på ungene sine sykler, nye batteri til brannvarsleren, etc er at statistikken fremdeles ikke støtter opp om alle disse svidde kontaktene de viser fram.

Det blir omtrent som dem som hevder at 2 CV, Buddy og mopedbiler er så farlige sammenlignet med vanlige biler. De har rett, men de har ikke statistikken på sin side.

Det er de som vil ha rekkverk rundt prekestolen og Trolltunga også. Uten tvil et velment sikkerhetstiltak, men er det nok folk som faller over kanten til å forsvare tiltaket?

Heldigvis glemmer vi den menneskelige faktoren. Nemlig at folk faktisk tenker selv. De som kjører 2CV unngår farlige situasjoner, mens de som er på trolltunga og prekestolen holder seg unna kanten. Med rekkverk ville de kanskje latt tatt et bilde av seg sittende på rekkverket?

De som lader via Schuko er nok vare for misfarging av stikk og bytter gjerne stikk innimellom. Når dagens EVSE kommer med temperatursensorer som kontinuerlig overvåker stikket og statistikken ikke støtter skremselspropagandaen er jeg svært lite bekymret for å fortsette å bruke det stikket jeg har i garasjen.  ;)

Ellers støttes selvfølgelig fullt og helt Mode3 på offentlig plass. Gir raskere og tryggere opplading, og med stadig synkende priser på slike kabler ( senket nettopp prisen på T2-T2 ) og låsemulighet er dette bedre på alle måter.

+1

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA