Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan virker kartet som viser trafikkflyten?

Startet av Chivas, mandag 23. januar 2017, klokken 16:21

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: PST på fredag 02. desember 2016, klokken 08:24
Dagens regler sier at en kan lade fra schuko, men da skal det være en egen dedikert kurs med 2,5mm2 kabel, 10A sikring og jordfeilbryter av type B.
Hvis en tolker reglene strengt så gjelder dette for alle som nå kjøper elbil og vil koble den til det elektriske anlegget sitt.

Tolker en det slik det skal tolkes kan en fremdeles fritt koble seg til alle stikk som måtte passe. Det er ikke meningen at "hu mor" skal vite kursens kapasitet og sikringsgrad. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: PST på fredag 02. desember 2016, klokken 08:50
Så alle som kobler til en elbil til et elektriske anlegg må etter dette følge de nye reglene.

Som sagt en helt feil fortolkning av reglene. Passet pluggen bryter en ingen regler ved å plugge seg til.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sele

Dersom ladestasjonen eller ladeboksen allerede har type B jordfeilvern integrert, er det imidlertid ingen krav til å også installere et slikt vern i kursen.

Det er heller ingen spesielle krav til installasjonen dersom du lader i en eksisterende kurs. Tolkningen er heller ikke tilbakevirkende, så har du fått en lader installert før februar, er den antakelig utstyrt med type A jordvern. Dette vil være godkjent.

Amoss

Sitat fra: Amoss på fredag 02. desember 2016, klokken 09:05
Men skal innrømme at jeg ikke er noen fagperson, og ikke har lest den fulle teksten....

Måtte sjekke opp dette litt, og selv om det ikke er den fulle teksten så er vel dette noa ala maks det man kan forvente at en legperson skal lete seg frem til:
http://ffd.sc.kq.no/nelfo/elsikkerhet/dok/Elbil_installatoer.pdf
Sitat
MODE 1
GENERELT
Med denne ladetypen benyttes en vanlig kabel mellom en vanlig kontakt (Schuko) og
ladekontakten i bilen. Kabelen har ingen styringsboks.

Mode 1 er den enkleste varianten av ladetilkobling og benyttes bare for eldre biler og enkle
kjøretøy / motorsykler. Ladestrømmen styres av elektronikken i kjøretøyet og det er vanligvis
en maksimal ladestrøm på 8 til 13A. Det er normalt mulig å velge en lavere ladestrøm manuelt i
bilen.

Det er gjennom tilsyn med elektriske anlegg og tester dokumentert at langvarig høy belastning
over 10A på Schuko-kontakter kan føre til varmgang og brann. Ladestrømmer over 10A, for
lading av elbiler må derfor begrenses i tid. Dersom eksisterende kontakt med 16A vern benyttes
må kontakt sjekkes for varmgang daglig.

INSTALLASJON

Ved etablering av nytt ladepunkt for elbil, Mode 1, skal det installeres én kontakt pr. kjøretøy.
Kontakten skal forsynes av en egen kurs, kursen skal være beskyttet av et overstrømsvern og
jordfeilbryter av B type. Dersom det benyttes vanlig kontakt (Schuko / NEK 502 kontakt) skal
denne beskyttes med et vern på maks 10A.

Dersom det benyttes en industrikontakt (rundstift EN 60309) kan det benyttes høyere ladestrøm.
Industrikontakt må plasseres 1,5m over gulv/bakke eller utilgjengelig for barn, da disse
kontaktene ikke har barnevern. Egen boks / kapsling for kontakt er bare nødvendig på offentlig
sted.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sele

Forøvrig så er NEK 400 ikke en lov men en norm.

Robert Sund

@Amoss
Takk for at du sjekket dette opp.

Interresant at fokuset er krav til nye kontakter for mode 1. IMHO gir skrivet en mer nøktern vurdering av hva som gir god sikkerhet enn "alt eller ingenting" utgangspunktet.

Ferry

Sitat fra: PST på fredag 02. desember 2016, klokken 08:24
Dagens regler sier at en kan lade fra schuko, men da skal det være en egen dedikert kurs med 2,5mm2 kabel, 10A sikring og jordfeilbryter av type B.

Holder det ikke med 1,5 mm2 når vernet er 10 A?

PST

I NEK 400:2014-7-722.1 står det blant annet "Denne delnormen gjelder forbruker kurser som er ment å forsyne ladeutstyr for elektriske kjøretøy, enten utstyret er integrert i kjøretøyet eller plassert i/ved ladestasjonen. Kravene i NEK 400-7-722 gjelder både i forbindelse med private og offentlige ladestasjoner eller ladeutstyr og -stikkontakter."
Så vis en har en elbil og skal ladde for eksempel hjemme må en vel ha ladeutstyr eller - stikkontakt som er ment å forsyne et elektrisk kjøretøy?
Det er eier eller bruker av det elektriske anlegget som er ansvarlig for at det brukes riktig eller at det er i forsvarlig stand. Myndighetene forventer ikke at alle vet hva som er riktig eller galt i slike spørsmål, men at de bruker fagfolk som kan stå for at kravene blir oppfylt.
Jeg tror ikke at noen blir straffet av offentlige myndigheter for at anlegget er i forsvarlig stand eller feil bruk så lenge det ikke går galt.

PST

Sitat fra: Ferry på fredag 02. desember 2016, klokken 10:49
Sitat fra: PST på fredag 02. desember 2016, klokken 08:24
Dagens regler sier at en kan lade fra schuko, men da skal det være en egen dedikert kurs med 2,5mm2 kabel, 10A sikring og jordfeilbryter av type B.

Holder det ikke med 1,5 mm2 når vernet er 10 A?

Kommer an på hvordan kabelen er forlagt og hva slags vern som blir brukt.

Sele

#114
Siden nye forskrifter/normer ikke har tilbakevirkende kraft vil den forskrift som gjelder for anlegget være den forskrift anlegget ble bygget/ombygget etter.

Det vil si at hvis du legger opp en ny kurs for elbil lading så må du følge NEK 400 normen.

PST

Hvis en legger opp til et nytt uttak for å ladde en elbil så må en følge NEK 400 normen så lenge en ikke kan dokumentere at en annen måte er i samsvar med forskriften som blir kalt FEL.
Så vis en skal tolke normen strengt vil en da måtte legge opp en ny kurs ifølge NEK 400 når man anskaffer seg en elbil og skal lade på en bestemt plass og ikke bruke den gamle ute stikkontakten som en allerede hadde. Tilfeldig nødlading kan det brukes en kurs som det ikke er ment til elbil lading under oppsyn.
Det er opp til eier eller bruker at elanlegget blir brukt eller er i henhold til forskriften.
Jeg tror ikke offentlige myndigheter vil straffe noen for feil bruk eller feil på det elektriske anlegget så lenge det ikke går galt.

Sele

Du tolker normen feil. Slik du tolker vil gi et forbud mot lading i alle stikkontakter som ikke følger normen NEK 400.2014 og det vet vi alle er feil.

PST

Jeg vet at normen ikke blir tolket slik, men vis en skulle sette det helt på spisen så kan den det. Det er egentlig helt på til den som risikovurderer.

Sele

#118
Så lenge normer/forskrifter ikke har tilbakevirkende kraft så kan man ikke gjøre det. Hadde risikoen ved lading med schuko vært høy så hadde man i dette tilfelle hatt tilbakevirkende kraft for normen NEK400.2014.

Ferry

Sitat fra: PST på fredag 02. desember 2016, klokken 10:57
Kommer an på hvordan kabelen er forlagt og hva slags vern som blir brukt.

I hvilke tilfeller går det, og når går det ikke? Vil det vanligvis gå i boliger? Hvilken forlegning gjør at det ikke går?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA