Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan virker kartet som viser trafikkflyten?

Startet av Chivas, mandag 23. januar 2017, klokken 16:21

« forrige - neste »

Chivas

I tilfelle man ikke har fått det med seg:
https://radio.nrk.no/serie/nyhetsettermiddag/NPUB51023316/23-11-2016#t=34m10s

Ikke veldig mye nytt men syntes innslaget var vel mangelfullt og kanskje litt for mye av den vanlige skremselspropagandaen - eller hva synes dere?

De snakker om vanlig schuko og så nevnes det at han trekker 7kw(!?) Kanskje ikke rart at det kan bli varmgang da - samtidig, er det mulig/lovlig med schuko på 7kw?

Panduck

Nå er jeg ikke elektrikker, men om man har en kurs som er sikret med mer enn 32A, og en stikkontakt på den kursen, og setter på noe som trekker 7,7kW, så bør det vel gå greit å ta 7,7kW over en stikkontakt. Det er jo ingen annen sperre på hvor mye som kan trekkes, enn sikringen?

Lurt, nei, lovling, nei, men umulig er det vel ikke :)

Føler at man drar alle som lader med kontakt over en kam, vil tro de fleste tenker litt på hva de kobler inn. Min lader er satt til 6A, kontakten sitter som støpt, og jeg har aldri merket det minste varme ved kontakten.

elektrolux

#2
Tror slike oppslag kombinert med manglende informasjon om hvor mange hus som faktisk har fått skader gjør at folk anser dette som trygt.

Siden 60% eller ca 40 000 daglige oppladinger tilsynelatende skjer uten at det begynner å brenne gjennomskuer de fleste dette som propaganda.

Samtidig er det selvfølgelig lurt å ta en sjekk på om eksisterende stikk og kurs er i forskriftsmessig stand, og gjerne stramme opp ev. koblinger
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

arthur

Jeg er en av de som da setter livet på spill hver dag, men har til gode å merke noe varme i kontakten. Tror jeg fortsetter å leve farlig litt til.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

cra

Kjenner at jeg er ekstremt mye mer bekymret for ladepraksis av mobiltelefoner og nettbrett, med ledninger som kan være skadet, billige ladere osv.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

eMoNor

Hei!

Vis noen var i tvil så ladet bilen på en ladestasjon i innslaget, 3x11A (400V).

Å lade på stikkontakt er som å kjøre uten sikkerhetsbelte. Det går jo stort sett bra. Det kritiske er at konsekvensen når det går galt kan være fatal.

Sånn er det vel med lading av mobiltelefonen også. Vi har hørt mye om hvor farlig det er, men jeg kjenner ingen som har opplevd det.

Det antydes noe om propaganda her, men jeg lurer på hvorfor i all verden jeg skal komme med propaganda om elbil-lading. Skal jeg komme med propaganda for noe så skal det være noe langt viktigere. Lading er bare et nødvendig onde for å få elbilen til å trille dit den skal, men det må uansett gjøres sikkert.

Som en med lang fartstid i elektrobransjen så har jeg hørt mange som har kalt nye løsninger for å bedre sikkerheten for propaganda og lureri. Etter noen år så blir det selvfølgeligheter som folk ikke tørr å være uten.

Hilsen han som ble intervjuet på innslaget  :)
Fredrikstad
Kursholder og rådgiver elektrisk mobilitet og lading

BMW i3 120Ah
BMW i3 94Ah (solgt 2018)
Tesla Model S 2014 (solgt 2017)
Volvo C30 Electric 2013 (levert i tilbake til Volvo i februar 2017)
Nissan Leaf 2011 (solgt 2013)
Vectrix elscooter (solgt 2016)

emobilitynorway.com

Sele

Hvor stor andel branner er startet av elbiler under lading fra stikkontakt i Norge?

Ferry

Sitat fra: Enmira på torsdag 24. november 2016, klokken 20:54
Å lade på stikkontakt er som å kjøre uten sikkerhetsbelte. Det går jo stort sett bra.

Hvor mange dødsfall og alvorlige skader skyldes manglende bruk av sikkerhetsbelte, hvor mange skyldes lading av elbil? Disse to tallene må settes opp mot hverandre for å vurdere riktigheten av utsagnet ditt. Finnes det kjente tilfeller der noen har dødd som følge av elbillading?

PST

Sitat fra: Sele på torsdag 24. november 2016, klokken 21:04
Hvor stor andel branner er startet av elbiler under lading fra stikkontakt i Norge?

Problemene med lading av elbiler vil komme mer og mer med tiden. Bare se varmtvannstankene til OSO som ble produsert i perioden 2009 til 2011 som i år ble pålagt av DSB til å gjennomføre en kampanje til alle husstander for å prøve å få utbedret feilen i elanlegget til tankene. Dette etter dødsbrann pga feilen. Seines nå sist søndag var det en brann som antagelig skyldes feil på varmtvannstank. Det kan ta lang tid før en overbelastning kan føre til brann.

Sele

Min påstand er at hvis lading fra stikkontakt hadde vært høyrisiko noe som man prøver og fremstille det som her,så hadde all lading fra stikkontakt vært forbudt.

Gardin

Jeg synes det hadde vært mer ryddig om disse ekspertene som advarer mot elbillading på vanlig stikkontakt hadde vært tydelige på at grunnen til at dette er brannfarlig er at elbiler kan trekke høy effekt over lang tid.

Hvis man derimot begrenser effekten til et anstendig nivå er ikke elbillading noe mer brannfarlig enn hvilket som helst annet elektrisk utstyr som trekker den samme effekten over like lang tid.

Hvor høy ladeeffekten kan være før elbillading på schukokontakt blir mer brannfarlig enn alt det andre elektriske utstyret man har inne i boligen er uklart for meg. Jeg skulle ønske at ekspertene kunne gi et tydeligere svar på dette. Tallet som ser ut til å gå igjen er maks 8 ampere på en 16 ampere kurs, altså i underkant av 2 kW.

PST

Sitat fra: Gardin på torsdag 24. november 2016, klokken 22:41
Jeg synes det hadde vært mer ryddig om disse ekspertene som advarer mot elbillading på vanlig stikkontakt hadde vært tydelige på at grunnen til at dette er brannfarlig er at elbiler kan trekke høy effekt over lang tid.

Hvis man derimot begrenser effekten til et anstendig nivå er ikke elbillading noe mer brannfarlig enn hvilket som helst annet elektrisk utstyr som trekker den samme effekten over like lang tid.

Hvor høy ladeeffekten kan være før elbillading på schukokontakt blir mer brannfarlig enn alt det andre elektriske utstyret man har inne i boligen er uklart for meg. Jeg skulle ønske at ekspertene kunne gi et tydeligere svar på dette. Tallet som ser ut til å gå igjen er maks 8 ampere på en 16 ampere kurs, altså i underkant av 2 kW.

8 ampere på 10 ampere kurs, ikke 16 ampere.
Det er nå som et eksempel ikke lov lenger å ha en varmtvannstank koblet til schuko på over 1,5 kW.

Gardin

Sitat fra: PST på torsdag 24. november 2016, klokken 23:18
8 ampere på 10 ampere kurs, ikke 16 ampere.
Hvis kursen er satt opp for elblillading etter moderne standard. Det er ikke trygt å lade på 8 ampere på en tilfeldig kontakt med 10 ampere sikring.

Panduck

Sitat fra: Sele på torsdag 24. november 2016, klokken 21:44
Min påstand er at hvis lading fra stikkontakt hadde vært høyrisiko noe som man prøver og fremstille det som her,så hadde all lading fra stikkontakt vært forbudt.

Det er forskjell på å trekke 5W og 1800W, men det selges en god del varmeovner som trekker mer enn det standardlader som følger med elbil i dag gjør. Elbil har faktisk vært positivt for meg, jeg har lært meg mer om effekt og hva som er trygt. Nå er jeg langt mer påpasselig med hvor mye varmeovnene trekker på kursene, hvordan de er koblet til osv.

Det selges 2000W flyttbare varmeovner på nettet som kobles inn med vanlig kontakt, og enkelt kan tas med rundt i leiligheten, da er det ikke mye som skal til før noen kobler den i en liten skjøteledning. I en kald leilighet kan disse gå for fullt i lang lang tid.

Ingeniøren

Sitat fra: cra på torsdag 24. november 2016, klokken 13:45
Kjenner at jeg er ekstremt mye mer bekymret for ladepraksis av mobiltelefoner og nettbrett, med ledninger som kan være skadet, billige ladere osv.

Nettopp - dette er noe man vet er brannfarlig uten at folk tilsynelatende bryr seg. Man skal bl.a ikke lade mobile mm over natta, men hvem gjør ikke det...

Tror mye av frykten for elbillading er godt blandet med elbil hat og uvitenhet  ::)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA