Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hengerfeste

Startet av Loppa, mandag 23. januar 2017, klokken 13:39

« forrige - neste »

Loppa

Har lett litt, men finner ikke noe konkret:

Kjenner noen til om det finnes "Ladeboks" for hjemmemontering som har forbruksmåling som kan leses av over nettet?

Formålet er for å sende månedlig data til arbeidsgiver for refusjon av forbruk.

Vet at dette finnes i Benelux-landene, men om noen tilbyr løsninger for dette i Norge hadde vært kjekt å få vite om.

:)

fredag

Kjøp en EV-Box på nett fra Nederland eller England, så får du jo dette...

Keba KeContact P30 c-series eller x-series har også innebygget strømmåler, OCPP-støtte og skal kunne gjøre noe lignende. Men Keba har vel ikke samme ferdigutviklede backoffice-løsning på nett som EV-Box har. Kanskje man må bare hacke sammen noen script selv som kobler seg opp til ladeboksen med OCPP og leser av måleren.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nofuelno

Sitat fra: fredag på torsdag 24. november 2016, klokken 01:06
Kjøp en EV-Box på nett fra Nederland eller England, så får du jo dette...

Keba KeContact P30 c-series eller x-series har også innebygget strømmåler, OCPP-støtte og skal kunne gjøre noe lignende. Men Keba har vel ikke samme ferdigutviklede backoffice-løsning på nett som EV-Box har. Kanskje man må bare hacke sammen noen script selv som kobler seg opp til ladeboksen med OCPP og leser av måleren.
Det finnes ferdige løsninger vi kan levere sammen med KEBA
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

HCO

#4
Sitat fra: Loppa på torsdag 24. november 2016, klokken 00:35Formålet er for å sende månedlig data til arbeidsgiver for refusjon av forbruk.

Dette hørtes ut som mye styr for å få refundert et par tusenlapper årlig. Det må da være en billigere og enklere løsning for begge parter om arbeidsgiver øker lønnen din med f.eks. 5.000 kroner?
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Loppa

#5
Sitat fra: HCO på fredag 25. november 2016, klokken 08:20
Sitat fra: Loppa på torsdag 24. november 2016, klokken 00:35Formålet er for å sende månedlig data til arbeidsgiver for refusjon av forbruk.

Dette hørtes ut som mye styr for å få refundert et par tusenlapper årlig. Det må da være en billigere og enklere løsning for begge parter om arbeidsgiver øker lønnen din med f.eks. 5.000 kroner?

Tja. Ditt forslag er nok litt kortsiktig.

Her spiller årlig kjørelengde og planlagt antall år inn. Øker man lønnen kommer skatt og arbeidsgiveravgift inn og søler til regnestykket, så den reelle kostnaden blir fort mye høyere enn nødvendig på en slik kortsiktig løsning.

Med et par hundre firmabilbrukere og et 10-års perspektiv så blir en kortsiktig løsning unødvendig dyr, om man finner et godt system for å håndtere en refusjonsordning.

Legger man til at man bør ha en form for hjemmeladeboks montert uansett, så blir det fort rimeligere med en godt drevet refusjonsordning.

Boksene som hittil har vært nevnt (Takk til de som har kommet med inspill ) kunne godt vært rimeligere ser jeg, men det er vel for lite volum fortsatt. Sånn er det vel inntil dette kommer inn hos store forretninger (Elkjøp, Lefdal etc.) og ikke bare små spesialselskap.

:)

Robert Sund

Det finnes separate strømmålere slik som:
http://www.clasohlson.com/no/3-fase-strømmåler-med-LCD-display/36-5337
til halvannet tusen, som sikkert kan brukes med valgfri ladeløsning.

Det finnes også strømmålere med mange utganger (og avanserte funksjoner) som kan avleses elektronisk. Disse går ofte under samlebetegnelsen PDU. Disse koster ofte litt mer.


Hvis man har en oppegående IT person tilgjengelig kan et gammelt web kamera kombinert med SSOCR (som henter tall ut fra bilde eller film) lese av ett display uten at selve avlesingen kan bli tuklet med fra nettet. Koster 5 min og maks noen tikroninger.


En manuell løsning (som ikke krever noen installasjon) vil være å ta bilde av skjermen i bilen etter lading (og muligens kartet på skjermen for å dokumentere posisjon) og ha dette som grunnlag for dokumentasjon. Kan brukes til man velger noe mer permanent. Vil virke med alle ladeløsninger.


En tilsvarende automatisk løsning vil være å lese ut informasjonen elektronisk fra bilen, men det er nok litt mer for de som er interessert i slikt. Det er noen på forumet som allerede har dongle og app for å lese ut diverse informasjon fra bilen. Denne løsningen vil variere avhengig av biltype.

Carl Anton Stenling

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

fredag

Sjekk ut Efergy Online Energy Monitor Engage Home til ca 400kr som gir deg en trådløs måler som monteres som en "klamp" rundt en kurs som måler strømforbruket til kursen, med trådløs overføring til en boks som sender måledataene videre ut på nett.

Clas Ohlson har vel to produkter fra Efergy som er essensielt akkurat det samme, men som koster over 1100kr.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

elbil-1

Efergy sin boks lagrer forbruksdata for minst ett år
Og man kan lett hente ut tallene Pr mnd og skrive en refusjonsregning til arbeidsgiver på
F.eks. 1,- pr kWh

Bruker denne løsningen selv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA