Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bremsekraftforsterker problemer

Startet av provolone, lørdag 21. januar 2017, klokken 22:40

« forrige - neste »

provolone

Hei

Meg og fruen har bestemt oss for at det blir elbil nå som vi skal bytte bil. Vi har sett litt rundt på utvalget som er der ute, men jeg tenkte og å få litt tilbakemeldinger herfra.
Vi tenker å bruke ca 220.000 på bil. Den vil stort sett bli brukt til turer i og rundt Bergensområdet. Trenger og at det går an å trykke en barnevogn baki. Skal og ha med barnet... Hva ville dere valgt? Selv heller vi mot en brukt Soul av et eller annet slag. Vi har ikke mulighet til å lade hjemme.

På forhånd takk for tilbakemeldinger!

tutti

Sitat fra: provolone på tirsdag 22. november 2016, klokken 20:25
Hei

Vi har ikke mulighet til å lade hjemme.

På forhånd takk for tilbakemeldinger!
Da bør du kanskje vurdere noe annet enn ren elbil. Hybrid kanskje?

Electrix

Jeg tror det vil hjelpe mye om du kan beskrive hvordan dine muligheter for lading er, og hvor mye du kjører om dagen. Bruker du bilen til og fra jobb og kan lade der vil det løse problemet for mange. Generelt blir jo fordelen med større batteri ennå større om du ikke kan lade hjemme.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Pavel Kolotilov

Se på Finn , til denne prisen du kan få Nissan leaf eller Nissan NV200 familie versjon. Alle andre er mindre eller koster mer. Du kan prøvekjøre begge to hos Nissan forhandler og se hvis de passer deg.


Отправлено с моего iPad используя Tapatalk
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

Amigakongen

@provolone

Ta en tur innom en BMW forhandler og se om i3 passer for deg.
Om det er vanskelig med lading, så vil jeg påstå at i3 hybrid er den beste løsningen. Siden man kan kjøre langt på kun strøm.
For min del virket det greit med 1 tass og barnevogn i i3'n. Samt kone og en unge til på 6år.
I3 med gammelt batteri får du vel fra 210.000 og oppover. Hybriden fra ca.260.000 tipper jeg på. Men her kan du spare mye utgifter om du kan kjøre mye strøm. :)
2015 BMW I3 - 11800km

Trekkoppbil

Thule har en bagasjeboks til å ha bakpå bilen, hvor man antakelig kan få plass til barnevogn. Men jeg har ikke erfaring med det, og jeg veit ikke om det vil kollidere med bakdøre på bilen etc.

Da må man ha guttebil for å feste boksen, og det er ikke mange elbiler som er det.

AppleKnocker

Jeg anbefaler gjerne elbil, men jeg ville personlig ikke kjøpt elbil om jeg ikke hadde hatt lading hjemme.

Hvis dere kan lade på jobb, eller har et kjøpesenter e.l hvor dere er ofte med 22kw lading (det finnes en del som tilbyr det gratis), kan det gå. Kjøp i så fall en bil som kan utnytte 11/22kw lading som Renault eller Mercedes.

Uten forutsigbar tilgang på lading blir elbil fort noe dere kommer til å hate, så da er nok en juksehybrid bedre.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Ramgad

Jeg bor i bergensområdet, og kan ikke huske sist jeg ladet hjemme. Jeg lader gratis på butikken, skolen og jobben. Skulle det bli krise, så er det bare å svinge innom en hurtigladestasjon som det finnes mange av på vestlandet. Jeg har en BMW i3 med den miste batteripakken, og får ca 140-160 km ut av hver ladning.

Personlig ser jeg ikke vitsen av å kjøpe hybrid, hvor du mister alle fordelene. I tillegg har du ikke lov til å lade på offentlig ladeplasser i sentrum.

provolone

Takk for tilbakemeldinger folkens. Jeg bytter jobb snart, og det er kanskje  mulighet for å lade der. Jeg har lest litt diverse artikler om lading av elbil i det siste, og kommer frem til at såkalt klattlading er det beste for batteriet. Stemmer dette?  Isåfall blir det ingen problemer.
Kjøp av hybridbil, tja. Måtte blitt en prius isåfall. Må jo være en god greie når man ser hvor mange taxier som er av det salget.
Men,  vi heller litt mot en lite brukt Soul.  Burde vi heller velge en annen bil? Og hva sjekker man ved kjøp av brukt elbil i tillegg til de vanlige greiene?

zyp

De lærde strides om hvordan batteriet lades mest skånsomt. I praksis tror jeg ikke det har så mye å si at man trenger å tenke noe særlig på det.

Ingeniøren

Sitat fra: zyp på onsdag 23. november 2016, klokken 06:07
De lærde strides om hvordan batteriet lades mest skånsomt. I praksis tror jeg ikke det har så mye å si at man trenger å tenke noe særlig på det.

Jepp, og de fleste produsentene har sperret tilgangen til de skadelige ladenivåene, mao undet 20% og over 80%.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Lading hjemme er ingen betingelse for å kjøpe elbil. Vi har knapt ladet hjemme siden 2005!

Støtter deg i Soul. Flott og majestetisk bil med solid rekkevidde. Brukte er solgt for under 200 000 kr.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ebe

Får man ikke en enkel ioniq ned mot den prisen?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

provolone

Takk igjen for tilbakemeldinger. Tenker vi låner en soul av en bekjent og føler litt på det. Så får vi følge litt med på markedet og slå til om vi er fornøyd.

Ebe

Man får som sagt en helt ny Hyundai Ioniq for 240.000. Ville ikke tatt beslutningen uten å i alle fall teste den. :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA