Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Motvillig styre - etablering av ladekontakt til elbil

Startet av Rampant, lørdag 21. januar 2017, klokken 10:31

« forrige - neste »

Rampant

Hepp!
Jeg og familien tenker på å flytte på oss ut av sentrum og da har vi behov for å pendle inn til Oslo.

Vi ser for oss å skaffe oss en ny elbil med god rekkevidde slik at vi kan bruke dette som eneste bil. Viktig at man får plass til barnevogn og barnesete pluss alt annet mikkmakk man må ha med når småtten er med.

Jeg har tittet litt rundt og vurderer en Opel Ampera E, Telsa sin model 3 blir litt for langt frem i tid til at vi vil vurdere den. Er det noen andre biler som kan passe for vårt behov?
Vil ha lademuligheter i garasje hjemme og kan vel muligens grine meg til en ladeplass på jobb om jeg er heldig.

Ser vel for oss en makspris på 350k da vi er ute etter en funksjonell bil og ikke noe jåleri til 600+ ;)

Setter pris på alle tips dere har :)

knut.aulie

Det blir nok minst 2018 før du får noen Ampera-e hvis du ikke har kontrakt.

Er vel ingen alternativer til den enda.

Ioniq får gode tester og er rimeligere. Går rykter om at den får større batteri også neste år. Tror den er nesten like stor som Ae.

Rampant

Var det jeg var litt redd for ja, det er vel ikke før til sommeren vi har behovet for bilen. Så kanskje Ioniq har dukket opp med større batteri til da. Selv om 280km er nok til pendlingen, er det flott å ha muligheten å kjøre til hytta med bilen og :)

Kanskje jeg må klare meg med Priusen frem til Ae er mulig å få tak på.

Takk for tips om Ioniq, den hadde jeg ikke sett på enda.

Amigakongen

Vi har faktisk klart oss med i3. Barnevogna går baki, utrolig nokk. :P
Barnesetet går fint i baksetet. Skal faktisk bruke denne til hytta i vinter(bare Fortum får opp ladestasjonen like ved hytta) som er ca.30mil hver vei. Maks utstyrt bil havner vel på ca.350k.
2015 BMW I3 - 11800km

Rampant

Jaggu, har jo rimelig kompakt vogn så kanskje den passer.
Er vel bare å ta med seg målebånd til en forhandler og sjekke.

Skulle ønske Mercedes sin hadde hurtiglader, det hadde løst hele greia :D

Amigakongen

Kjærringa blei nesten sjokka når hun fant ut av vognen passet i bilen. Vi regnet med at den ikke gjorde det. Men valgte å kjøpe for det. Overraskelsen blei da stor når vi pakket sammen vognen og fikk den inni. Og plassen er ganske stor når man legger ned setene, hvis man skal ut å handle en del. :)
2015 BMW I3 - 11800km

Burger

Rampant: Lån heller elbil fra alle typer ett døgn så får du sett hva som går og bli kjent med kjøring og hurtiglading. Før jeg kjøpte så lånte jeg en Soul, eGolf, eUp, 2x Leaf og Zoe. i3 og Tesla ble vurdert for dyre og det fantes ikke noen andre elbiler som kunne klare rekkevidden.

Det holdt å si for meg "Jeg trenger å teste tur retur jobb" for å låne de 24 timer. Dersom jeg sa at kona var veldig skeptisk så hun og måtte få prøve pendling så kunne jeg låne i to døgn.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

knut.aulie

Bruker ikke barnevogn selv men vet at mange får plass til den i selv Soul (som har kort men dypt bagasjerom ).

Langtur er avhengig av hurtigladertettheten. Har kjørt mange ganger en femtimilstur i Soul og det går veldig greit. Så flere biler kan antagelig dekke behovet.
Leaf er spådd med både 40 og 60 kWh neste år. Mercedes kan komme med 60 osv.

Min oppfatning er at det er best å satse på bil som rent faktisk er i salg, men det er jo mye spennende på gang....

Pavel Kolotilov

#8
Vi hadde den samme krav for elbil og prøvde Leaf, Soul, Ioniq og Mercedes b-class. Mercedes har vunnet. Hvis du har en mulighet til å lade hjemme og på job, det gir deg 120 km rekkevidde en vei på vinteren og nesten 200 på sommeren. En versjon med ok utstyr koster 280.000 ("Edition"). Og som bil Mercedes er bedre enn alle andre biler sammen. :-)


Отправлено с моего iPad используя Tapatalk
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

Amigakongen

@Pavel Kolotilov

hehe, artig skrue du. Hjelper ikke om det er best, når den er rustet bort om noen år. ;)
Sitat fra: Pavel Kolotilov på tirsdag 22. november 2016, klokken 20:12
Og som bil Mercedes er bedre enn alle andre biler sammen. :-)


Отправлено с моего iPad используя Tapatalk
2015 BMW I3 - 11800km

Pavel Kolotilov

Sitat fra: Amigakongen på tirsdag 22. november 2016, klokken 21:38

hehe, artig skrue du. Hjelper ikke om det er best, når den er rustet bort om noen år. ;)

Kjenner du biler som ikke er rustet bort om noen år :-( ?
Hvis bilen overlever 7 år - jeg er fornøyd. Derfor kan jeg selge denne og kjøpe en ny.
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

Ferry

i3 er laget av rustfrie materialer, så den ruster ikke opp i løpet av noen år. Om den får andre alvorlige problemer får tiden vise.

Rampant

Her var det masse flotte svar! Det var en gode idé Burger, da får jeg testet det som er.
Så er det jo bare å krysse fingrene for at det dukker opp noen batterier med litt ekstra futt i innen jeg har behov for å kjøpe =)

Burger

Rampant: Det er et must å låne og prøvekjøre sammen. Kona likte å kjøre Soul veldig godt men hata pasasjersetet. Gjett hvem som som ikke kjører på langtur? Det var nok til at hun ble ekstremt skeptisk til den. eGolfen var for dyr for min del men kona hata varmegreiene i frontruta.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

knut.aulie

Problemet med dagens utvalg av elbiler er at alle har større eller mindre mangler. Det er ingen som oppfyller alle krav. Derfor er det viktig å selv finne ut hva som er viktigst og ikke minst hva du ikke orker å forholde deg til.
Da en lengre prøving av aktuelle modeller den beste måten [emoji1362]

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA