Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forsikring av elbil

Startet av moby666, torsdag 19. januar 2017, klokken 15:22

« forrige - neste »

Hansi

Hyundai Ioniq Electric becomes most efficient electric car ever rated by the EPA

Sitat
Pricing hasn't been announced in the US yet, but it starts at £28,995 ($37,900 USD) in the UK – making the vehicle competitive with the Nissan LEAF, BMW i3 or VW e-Golf.

It might be more difficult for the vehicle in the US since it will likely compete in markets where the Chevy Bolt EV will be available at roughly the same price, but twice the energy capacity and about 100 miles more range.

I Norge blir vel prisene antageligvis ca. 290(?) vs ca. 350(?) for topputstyrte biler, men Ioniq vil muligens ha noe mer utstyr? Jeg foretrekker fremdeles Ampera-e og gleder meg til å slippe å tenke på å måtte lade på de aller fleste turer før jeg uansett har godt av en pause :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

moby666

Jepp, hadde den bare hatt varming/kjøling av batteriet så hadde eGolfen seilet opp som et alternativt. Synd at den ikke kan HURTIG-lades på vinteren.



Sitat fra: tomrh på mandag 21. november 2016, klokken 19:20
Tok med 2016 e-Golf også, den er omtrent like gjerrig som i3. Noe oppsiktsvekkende synes jeg siden det er en helt "vanlig" 5-seter med metallkarosseri og normale hjul. Ser lovende ut for den kommende faceliften. :)
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=38431&id=38001&id=38168&id=36834
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Amigakongen

@elektrolux
Regner med at en del av grunnen er at det er regnet som en bybil. Liten og lett å manøvrere i trange bygater. Og tviler på at de har vansker med å lage en bil med mindre luftmotstand.

Sitat fra: elektrolux på mandag 21. november 2016, klokken 12:21
Tenker akkurat det samme. BMW går langt i å gjøre bilen mest mulig effektiv men bommer på elementære ting som Autoseiling og antakelig aerodynamikk.

Med mer effektiv utnyttelse av batteriets kapasitet øker også rekkevidden / tidsenhet en lader. Her vil f.eks en Ioniq komme lengre med 1t Schukolading enn noen av de andre.
2015 BMW I3 - 11800km

moby666

Nye egolf vil ha samme EPA rekkevidde som ioniq, 124 = 200 km. Ikke så galt det.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

EspenM3

Sitat fra: knut.aulie på mandag 21. november 2016, klokken 17:46
Siden Soul dras inn så er det på sin plass å nevne at den er en av de få bilene hvor du faktisk kan oppnå NEDC rekkevidde under vanlige kjøreforhold og vanlig sjåfør. Det er veldig mange som har kjørt NEDC eller faktisk også mer på sommer.
At Soul er aerodynamisk hemmet er helt klart og på motorvei kommer den til kort, men det er interessant at samme selskap har laget to spesielle biler som begge hevder seg på forskjellige måter.
Ioniq er jo laget fra bunn som elbil, mens Soul er basert på fosilutgaven.
Ioniq trenger enda mer rekkevidde så større kWh , helst med lavere vekt er påtvunget neste år.

BTW , hvor mye veier Ioniq?

1420Kg uten fører.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA