Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forsikring av elbil

Startet av moby666, torsdag 19. januar 2017, klokken 15:22

« forrige - neste »

moby666

Da er endelig de offisielle EPA tallene til ioniq på plass. Den mest økonomiske elbilen med klar margin. Rekkevidden ble også lengre enn forventet og faktisk endel lengre enn nye i3.

http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=38431&id=38001&id=38428&id=38168

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Hansi

Wow. Tenk om de kunne kostet på seg flere batteripakke-opsjoner også :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

moby666

Men er det ikke litt rart at feks BMW med de ressursene de har ikke klarer å lage en mer effektiv bil når Hyundai klarer det. De har jo tross alt forsøkt (i motsetning til mange andre merker). Ioniq er jo vesentlig større enn i3 og litt tyngre. Er klar over luftmotstand er alfa og omega, men det burde jo BMW vite også?
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

elektrolux

Tenker akkurat det samme. BMW går langt i å gjøre bilen mest mulig effektiv men bommer på elementære ting som Autoseiling og antakelig aerodynamikk.

Med mer effektiv utnyttelse av batteriets kapasitet øker også rekkevidden / tidsenhet en lader. Her vil f.eks en Ioniq komme lengre med 1t Schukolading enn noen av de andre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

AppleKnocker

"Hyundai Kia Automotive Group" som de heter, lager både den mest effektive og minst effektive bilen i denne oversikten.

Bra de har lært av Kia Soul som er et aerodynamisk mareritt. Det de har levert med Ioniq er rett og slett imponerende! :D Og den bruker vel samme drivlinje/motor/batteri som Soul.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Gurba

Hyundai er ett av verdens største selskaper, kanskje t.o.m. det største, så de har litt ressurser de også. :-)

gigafactory

Soul bruker batterier fra SK Innovation, Ioniq fra LG. Jeg vet ikke hvor like de egentlig er under skallet. Forskjellig motoreffekt og ladeport. Jeg velger å se på Soul som gen 1 og Ioniq som gen 2  :P

Forøvrig betryggende å se at det kan lages (mer?) effektive elbiler med normale dekkdimensjoner

moby666

Ikke noe som er delt mellom Soul og ioniq, selv om noe kan ligne på hverandre. Erfaringer er nok delt, men det er annen motor, annen leverandør av batteri (LG CHEM vs SK) og helt annen drivlinje.

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 21. november 2016, klokken 12:49
"Hyundai Kia Automotive Group" som de heter, lager både den mest effektive og minst effektive bilen i denne oversikten.

Bra de har lært av Kia Soul som er et aerodynamisk mareritt. Det de har levert med Ioniq er rett og slett imponerende! :D Og den bruker vel samme drivlinje/motor/batteri som Soul.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Egil Fonn

Sitat fra: elektrolux på mandag 21. november 2016, klokken 12:21
Tenker akkurat det samme. BMW går langt i å gjøre bilen mest mulig effektiv men bommer på elementære ting som Autoseiling og antakelig aerodynamikk.

Med mer effektiv utnyttelse av batteriets kapasitet øker også rekkevidden / tidsenhet en lader. Her vil f.eks en Ioniq komme lengre med 1t Schukolading enn noen av de andre.

Tror nok at noe av årsaken til at Hyunday Ioniq er mer effektiv en BMWi3 er motorstørelse. Større motor effekt krever grovere dimensjoner over hele drivlinjen.  Dessuten er ioniq en mye lavere bil enn i3 som også burde bidra til mindre luftmotstand.

Jeg foretrekker stor motor og høyere sittestilling, noe som vil koste litt ekstra forbruk.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Tellus

Forklaringen ligger nok heller i testens utforming. På landevei og motorvei dominerer luftmotstand. Det høres kanskje litt rart ut, men en mindre bil vil ofte ha høyere luftmotstand enn en større bil. F.eks Tesla S er en stor bil, med lav Cd. Multipliserer man inn frontens areal (CdA) får man et tall man kan sammenligne med andre biler. Jeg tipper at Ioniq har lavere CdA enn I3 på samme måte som Tesla S har lavere CdA enn Leaf. Hvis du utfører en rekkeviddetest i lavere hastigheter tipper jeg at I3 går av med seieren.

Uansett svært imponerende tall for Ioniq.

Crown

Sitat fra: Tellus på mandag 21. november 2016, klokken 17:12
Forklaringen ligger nok heller i testens utforming. På landevei og motorvei dominerer luftmotstand. Det høres kanskje litt rart ut, men en mindre bil vil ofte ha høyere luftmotstand enn en større bil. F.eks Tesla S er en stor bil, med lav Cd. Multipliserer man inn frontens areal (CdA) får man et tall man kan sammenligne med andre biler. Jeg tipper at Ioniq har lavere CdA enn I3 på samme måte som Tesla S har lavere CdA enn Leaf. Hvis du utfører en rekkeviddetest i lavere hastigheter tipper jeg at I3 går av med seieren.

Uansett svært imponerende tall for Ioniq.

"City" er da vel ikke det samme som landevei? Forskjellen er vel så stor der hvis du ser på tallene. Men ja luftmotstanden er jo veldig mye bedre på Ioniq, og motoren har prioritet på effektivitet, ikke maksimal kraft. Under 10 sek 0-100 er jo uansett bedre enn langt de fleste fossilbiler i samme pris- og størrelsesklasse, særlig med elmotorens moment fra null.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

knut.aulie

Siden Soul dras inn så er det på sin plass å nevne at den er en av de få bilene hvor du faktisk kan oppnå NEDC rekkevidde under vanlige kjøreforhold og vanlig sjåfør. Det er veldig mange som har kjørt NEDC eller faktisk også mer på sommer.
At Soul er aerodynamisk hemmet er helt klart og på motorvei kommer den til kort, men det er interessant at samme selskap har laget to spesielle biler som begge hevder seg på forskjellige måter.
Ioniq er jo laget fra bunn som elbil, mens Soul er basert på fosilutgaven.
Ioniq trenger enda mer rekkevidde så større kWh , helst med lavere vekt er påtvunget neste år.

BTW , hvor mye veier Ioniq?

gigafactory

Sitat fra: Tellus på mandag 21. november 2016, klokken 17:12
Hvis du utfører en rekkeviddetest i lavere hastigheter tipper jeg at I3 går av med seieren.


http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=38431&id=38001&id=38168

Ioniq scorer høyere på bykjøring også, den er rett og slett et steg opp fra forrige generasjons effektivitet.

tomrh

#14
Tok med 2016 e-Golf også, den er omtrent like gjerrig som i3. Noe oppsiktsvekkende synes jeg siden det er en helt "vanlig" 5-seter med metallkarosseri og normale hjul. Ser lovende ut for den kommende faceliften. :)
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=38431&id=38001&id=38168&id=36834
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA