Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Re: Prising på Superchargers

Startet av ellen, torsdag 19. januar 2017, klokken 08:44

« forrige - neste »

ellen

Kjørte forbi Ikea idag og observerte 4 dobble hurtigladere CCS og Chademo pluss 4 doble Type 2 søyler.
Plasseringen er på parkeringsplassen oppe der bussene stopper, ikke i drift enda men sikkert like før.
Fortum  ;)
E-up    2014
E-golf  2014

rlnd

Savner noe tilsvarende på IKEA i Bergen, 10 ampere stikkontaktene spiller ikke så stor rolle når man kun er der en time eller to..
2019 Model 3 LR AWD - 2018 Specialized Turbo Vado 3.0 elsykkel - 2015 eGolf (solgt)

Orbit

Type-2 søylene (22kW) er i drift allerede. Ladet der i går. Ble litt skuffet over 7 andre elbiler som hadde parkert  uten å lade (i tillegg til en bensinbil som hadde forvirret seg inn dit, riktignok foran DC-laderne som ikke er i drift ennå).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RaBalder

Sitat fra: rlnd på søndag 20. november 2016, klokken 20:05
Savner noe tilsvarende på IKEA i Bergen, 10 ampere stikkontaktene spiller ikke så stor rolle når man kun er der en time eller to..
Har du noen lur oppskrift på hvordan man kommer seg ut av Ikea på under tre timer?   ::)

zyp

Sitat fra: RaBalder på mandag 21. november 2016, klokken 21:37
Har du noen lur oppskrift på hvordan man kommer seg ut av Ikea på under tre timer?   ::)

Gå inn, finn det du skal ha, betal og gå ut igjen. De har til og med direkte inngang til «markedshallen» så du slipper å gå gjennom utstillingsavdelingen.

THE

Sitat fra: zyp på mandag 21. november 2016, klokken 22:35
Sitat fra: RaBalder på mandag 21. november 2016, klokken 21:37
Har du noen lur oppskrift på hvordan man kommer seg ut av Ikea på under tre timer?   ::)

Gå inn, finn det du skal ha, betal og gå ut igjen. De har til og med direkte inngang til «markedshallen» så du slipper å gå gjennom utstillingsavdelingen.

Det beste rådet er å "glemme" kona hjemme... 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elbil-1

#6
Litt ordspill om or dde ling i overskriften :)

Om det er en hurtig ladestasjon - da skal du være kjapp om du tar den igjen og får koblet deg til :)

En hurtiglade stasjon derimot :)

OlafGTE

Hurtiglade høres ut som et kjapt alternativ til sjokolade. I så fall er det jo ikke sikkert vi trenger en egen stasjon til det. Eventuelt kan vi bare si hurtigladestasjon.

rlnd

Sitat fra: THE på tirsdag 22. november 2016, klokken 10:15
Sitat fra: zyp på mandag 21. november 2016, klokken 22:35
Sitat fra: RaBalder på mandag 21. november 2016, klokken 21:37
Har du noen lur oppskrift på hvordan man kommer seg ut av Ikea på under tre timer?   ::)

Gå inn, finn det du skal ha, betal og gå ut igjen. De har til og med direkte inngang til «markedshallen» så du slipper å gå gjennom utstillingsavdelingen.

Det beste rådet er å "glemme" kona hjemme...

;)
2019 Model 3 LR AWD - 2018 Specialized Turbo Vado 3.0 elsykkel - 2015 eGolf (solgt)

TorC

De har også byttet ut de 3 nede ved inngangen til il 4 stk type2, men nå koster det plutselig penger. Det jeg kan forstå utifra Fortums egne sider så koster det 15 kroner timen. Det er selvsagt ikke noen ublu pris hvis de hadde stått i nærheten av andre butikker, men dette er jo bare for IKEAs egne kunder. Da synes jeg at 5 kroner kwt er "noe" høyt. Det er faktisk høyere enn man betaler på hurtiglading hvis bilen ikke er over 80%.

Dette synes jeg er litt smålig av IKEA når man gjerne legger igjen ganske mye penger på IKEA når man først er der. (Ja det er sikkert smålig av meg også, men jeg da visselig kunde).

Og for mitt vedkommende betyr det at både antall handleturer, og tid brukt i varehuset kommer til å bli kuttet ganske kraftig. Tidligere har jeg egentlig ikke irritert meg så alt for mye over evige lange køyer i byttedisken, og utleveringsdisken fordi jeg visste at for hvert minutt brukt der, jo mer kunne jeg øke hastigheten hjem til Sandejford. Idag derimot da jeg måtte betale kjente jeg at irritasjonen steg etter noen ganske få minutter. Her sitter altså IKEA og faktisk tjener MER penger dess lenger jeg må vente.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Hansi

Kjempepositivt at de tar betalt for lading. Det sørger for at de som ikke trenger strøm ikke står på plassene, at de kan bygge ut ytterligere uten å måtte dekke alle kostnader selv og at ladestasonene vil vedlikeholdes og holdes i drift. Prismodellen kan sikkert justeres etter behov.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

TB

Er vel ein del som parkerer på slike plasser uten å lade, då er plassen like opptatt som før  :)
Eller er det skilta med krav å lade?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

m0nkey

Sitat fra: TorC på onsdag 23. november 2016, klokken 22:24
... Da synes jeg at 5 kroner kwt er "noe" høyt. Det er faktisk høyere enn man betaler på hurtiglading hvis bilen ikke er over 80%. ...
I følge nettsidene er det 32A punkter og ikke 16A, noe som gjør at prisen for biler med "dobbeltlader" ikke blir så hårreisende som i ditt eksempel.

Personlig har jeg dårlig erfaring med lading på slependen da det var svært få biler som ladet på schuko kontaktene, så jeg håper dette bedrer seg nå som det er betaling.
KIA Soul EV Classic (2015)

jkirkebo

Sitat fra: TorC på onsdag 23. november 2016, klokken 22:24
De har også byttet ut de 3 nede ved inngangen til il 4 stk type2, men nå koster det plutselig penger. Det jeg kan forstå utifra Fortums egne sider så koster det 15 kroner timen. Det er selvsagt ikke noen ublu pris hvis de hadde stått i nærheten av andre butikker, men dette er jo bare for IKEAs egne kunder. Da synes jeg at 5 kroner kwt er "noe" høyt. Det er faktisk høyere enn man betaler på hurtiglading hvis bilen ikke er over 80%.

Dette synes jeg er litt smålig av IKEA når man gjerne legger igjen ganske mye penger på IKEA når man først er der. (Ja det er sikkert smålig av meg også, men jeg da visselig kunde).

Og for mitt vedkommende betyr det at både antall handleturer, og tid brukt i varehuset kommer til å bli kuttet ganske kraftig. Tidligere har jeg egentlig ikke irritert meg så alt for mye over evige lange køyer i byttedisken, og utleveringsdisken fordi jeg visste at for hvert minutt brukt der, jo mer kunne jeg øke hastigheten hjem til Sandejford. Idag derimot da jeg måtte betale kjente jeg at irritasjonen steg etter noen ganske få minutter. Her sitter altså IKEA og faktisk tjener MER penger dess lenger jeg må vente.

Jeg synes det er kjempebra at de begynner å ta betalt for lading, så lenge det er noenlunde rask lading (mao. 11kW eller så, ikke 3.7kW). Vi har 2-3 ganger vært innom Ikea Slependen på vei til hytta, og da vil vi gjerne lade de 60-90 minuttene det tar siden vi da sparer 20 minutter hurtiglading på Dokka. Men nei, jeg har aldri fått ladet da alle plassene alltid er opptatt. Ofte av folk som ikke lader, da ladeplassene er rett ved inngangen. Jeg hadde med glede betalt 30,- eller 40,- pr. time for å lade der, og da er sjansen ekstremt mye større for at jeg faktisk fikk ladet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorC

11 kw stolpene koster 70 øre minuttet....

Og ikke sats på å få ladet uansett, for da jeg kom tok jeg siste plassen, og ingen av de andre ladet...

Misforstå meg rett, jeg synes det er flott at de nå har fått opp masse flotte lademuligheter for raskere lading der (2 eller 3 50 KW, og 3 eller 4 11kw). For dem som kan utnytte seg av kapasiteten har ikke disse en ublu pris. Det jeg reagerer på er at man setter inn disse 32 boksene, som svært mange ikke kan få utnyttet uansett. Det er jo tross alt minst halvparten av elbilene på veien idag som ikke kan utnytte noe i nærheten av 32 amp.
Da synes jeg at prisen per minutt blir veldig høy, og gjør at jeg rett og slett ikke gidder å handle der.  Da tar jeg heller en 5 minutters påfyll lenger sør, eller senker farten litt.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA