Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Re: Up and running

Startet av X60dvl, onsdag 18. januar 2017, klokken 20:48

« forrige - neste »

X60dvl

De er godkjent, sjekket før jeg engasjerte de. 20A og de videre kursene er gjort før jeg flyttet inn og sjekket av lokalt el-tilsyn, så det skal de slippe skyld for. Det at de bare har "hengt" på laderen på samme kurs med beskjed om at her er det bare å trekke 20 A så lenge jeg lader på nattestid derimot virket det som jeg hadde rett i at skurrer. Jeg har sendt mail med hva jeg mistenker er feil, men ikke fått svar.

Gidder ikke bruke mer tid på dette firmaet, men hvordan finner man seriøse aktører som ikke bruker gaffel da? Om de er godkjente eller ikke er tydeligvis ikke avgjørende. Har strukket strikken langt nok med bil og en elektriker-regning, har ikke lyst til å slenge ytterligere 10 000,- i potten uten å få en god trygg løsning..

Får forsøke igjen, evt bare få på plass et blått industristikk og selge tesla-stasjonen..

Takk for svar alle sammen!

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

X60D i bestilling (bekreftet 17.09)
AP2 (-selvkjøring)

Øggen

Altså, om dette firmaet e godkjennt, og he gjort en jobb for deg, med kontrakt og "kvit" betaling  e vel saken grei. Ikkje vits i å bruke penga på nytt firma. Spar deg dei tusenlappane og kontakt det lokale e-verket og sei du he fått gjort en jobb i huset ditt som du stille store sp.mål med om kan være godkjennt. Kanskje dei skal ha nokken 100 lappa for å sjå på det, men det vil nok hjelpe om dei e med å legge "trykk" på utøvande firma.
Hadde ikkje gitt meg så lett i denne situasjonen.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

X60dvl

#17
Ikke kontrakt, han startet med å forklare at jeg trengte jordfeilbryter - b og at han kunne fikse. Han skrev jeg kunne få 2 x 20A og jeg var strålende fornøyd. Jeg har faktura med ladestasjon og 4 uspesifiserte timer, står ikke noe om sikring, vern eller noe annet. Kjenner jeg ikke gidder når han mener alt er ok, kan evt få tilbake timene etter mye frem og tilbake. Jeg var sikkert naiv som ikke tenkte mer over det, sjekket at de var godkjente og regnet med at det holdt.. Man lærer så lenge man lever [emoji35]  Jeg har kontaktet et firma godkjent av tesla, så får jeg høre hva det ender på.. Og har sendt melding til eltilsynet om firma og problematikk, så får de gjøre hva de vil med det.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
X60D i bestilling (bekreftet 17.09)
AP2 (-selvkjøring)

Griffel

#18
Sitat fra: X60dvl på mandag 21. november 2016, klokken 14:24
Får forsøke igjen, evt bare få på plass et blått industristikk og selge tesla-stasjonen..
Slik jeg forstår deg er boksen tilkoblet kurs 21. Dette er ikke en jordfeilautomat så en Blå industristikk kan heller ikke erstatt veggboksen lovlig uansett om den er ment for elbil eller ikke. Er stikkontakten ment for lading av elbil skal den ha B-vern.

2fas kobling av veggboks (i tesla montasjeanvisning kalt 3fas uten N) vil forøvrig gi deg større ladeeffekt.

20A er dessuten for høy verdi dersom kablen er 2,5mm2.

Husinstallatører kaller ofte enfas for tofas så om elektrikker sier 2x20A betyr ikke nødvendigvis det at Teslas mulighet for å lade fra to av trefaskursen faser er tatt hensyn til.
Tesla "trefas uten N" som egentlig er lading fra 2 faser gir 5,3kW (2,65 kW på hver av disse fasene) elektrikkers 2x20A betyr høyst sansynlig 4,6kW på en fase. (Noe jeg selvfølgelig ikke kan være 100% sikker på)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

X60dvl

Sitat fra: Griffel på mandag 21. november 2016, klokken 18:38
Sitat fra: X60dvl på mandag 21. november 2016, klokken 14:24
Får forsøke igjen, evt bare få på plass et blått industristikk og selge tesla-stasjonen..
Slik jeg forstår deg er boksen tilkoblet kurs 21. Dette er ikke en jordfeilautomat så en Blå industristikk kan heller ikke erstatt veggboksen lovlig uansett om den er ment for elbil eller ikke. Er stikkontakten ment for lading av elbil skal den ha B-vern.

2fas kobling av veggboks (i tesla montasjeanvisning kalt 3fas uten N) vil forøvrig gi deg større ladeeffekt.

20A er dessuten for høy verdi dersom kablen er 2,5mm2.
Da blir det å betale for å fjerne/sikre dritt jobben og så gjøre alt på nytt [emoji23]

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

X60D i bestilling (bekreftet 17.09)
AP2 (-selvkjøring)

GOS

@X60dvi
Ser du har fått litt utfordring.

Om det kan hjelpe deg så har jeg en nesten ubrukt Ratio B3200RD ladestasjon med innebygget B-vern til

Det er en meget hendig liten superportabel veggboks bygget for både mobilt og stasjonært bruk. Den leveres med 2 meter tilkoblingsledning med rødt 400V 32A støpsel, men kan kobles til alt av 230v eller 400v og du kan justere strømtrekket på boksen.
B3200RD kommer med Chint jordvern type B tilpasset de nye reglene for lading av Elbil. Ladestyrken justeres i trinnene 10A -16A-24A og 32A. IP grad 65 på kabinettet. Størrelse 230 x 220 x 130 mm + bærehåndtak.

Denne kan du koble/kable direkte opp som om den er permanent eller du kan bruke overganger til CEE, rød eller blå industrikontakt for å ha den som flyttbar.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30313.msg516923.html#msg516923
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

X60dvl

Takk, men jeg har allerede ladestasjon og må legge opp ny kurs, så jeg beholder denne.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

X60D i bestilling (bekreftet 17.09)
AP2 (-selvkjøring)

Rav4_EV

Du bør forholde deg til at elektrikern må betales før du går løs på ny.

En mangel fritar deg ikke for betalingsplikt. Elektrikern har krav på å rette feilen.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

X60dvl

Hvor kommer det frem at jeg ikke har betalt elektrikeren? Merkelig innlegg. Du er vel ikke tilfeldigvis elektriker?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

X60D i bestilling (bekreftet 17.09)
AP2 (-selvkjøring)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA