Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Re: Up and running

Startet av X60dvl, onsdag 18. januar 2017, klokken 20:48

« forrige - neste »

X60dvl

Hei,

Jeg er helt fersk og venter min første tesla. Jeg engasjerte et firma til å legge egen kurs med b-vern til garasjen. Elektrikeren var veldig sikker på dette, men jeg er litt skeptisk. Har 230 nett med 3x64A hovedsikring (om det har noe å si?!)
-kabel er 2,5 mm, burde den vært 4?
-Jeg kan kjøre 20A last over tid på 20A kurs?
-Hva slags hastighet får jeg på ladingen?

På forhånd takk  :)
X60D i bestilling (bekreftet 17.09)
AP2 (-selvkjøring)

jkirkebo

#1
Sitat fra: X60dvl på søndag 20. november 2016, klokken 10:39
Hei,

Jeg er helt fersk og venter min første tesla. Jeg engasjerte et firma til å legge egen kurs med b-vern til garasjen. Elektrikeren var veldig sikker på dette, men jeg er litt skeptisk. Har 230 nett med 3x64A hovedsikring (om det har noe å si?!)
-kabel er 2,5 mm, burde den vært 4?
-Jeg kan kjøre 20A last over tid på 20A kurs?
-Hva slags hastighet får jeg på ladingen?

På forhånd takk  :)

Skal du ha en 20A kurs må du ha 4mm2 kabel. 2.5mm2 sikres som regel med 15A, maks 16A.
Det er billigere å kjøpe en ladestasjon med integrert B-vern fremfor å la elektrikere levere og installere dette i skapet. Med B-vern i ladestasjonen brukes bare en vanlig automatsikring i sikringsskapet (=billig). Men Tesla sin Wall Connector har ikke dette, så om du skal bruke den må det monteres i skapet.
Med 3x63A inntak ville jeg lagt ut 3x32A kurs til ladestasjonen. Teslaen vil (uten dobbeltlader) trekke 2x16A, noe som belaster felles faseleder med ca. 28A. Så da har du en god margin på kursen også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

X60dvl

#2
Takk, da høres det ut som jeg skal ta kontakt med dette firmaet igjen, for denne er allerede installert.. Alt er skjult, men jeg ser så vidt diameteren fra sikringsskapet, og den er 2,5.. B-vern er allerede installert i sikringsskapet  :-[

Så med dagens løsning bør jeg egentlig ikke lade med mer enn maks 16A?
X60D i bestilling (bekreftet 17.09)
AP2 (-selvkjøring)

zyp

2.5mm2/4mm2 er areal på tverrsnitt, ikke diameter. Hvis dette er installert av en seriøs elektriker så er det naturlig å anta at installasjonen er forskriftsmessig utført, og at kabelen derfor ikke er sikret høyere enn den er dimensjonert for å tåle. Om du fikk montert 20A sikring så er nok kabelen derfor 4mm2.

X60dvl

#4
Sitat fra: zyp på søndag 20. november 2016, klokken 11:30
2.5mm2/4mm2 er areal på tverrsnitt, ikke diameter. Hvis dette er installert av en seriøs elektriker så er det naturlig å anta at installasjonen er forskriftsmessig utført, og at kabelen derfor ikke er sikret høyere enn den er dimensjonert for å tåle. Om du fikk montert 20A sikring så er nok kabelen derfor 4mm2.

Når jeg prøver meg frem er laderen koblet på en 20A sikring som allerede gikk til sikringsskap (fordelerskap) i garasjen. Denne har igjen 5x16A kurser, bla en varmepumpe som går kontinuerlig på lav effekt. Laderen er ikke koblet til noen av disse 5 men direkte til 20A kursen i hovedsikringsskapet så vidt jeg kan forstå?

Ja, det beste er jo om alle elektrikere vet hva de driver med, men det er vel litt av hvert i alle bransjer..

Jeg ser ikke noe nytt overspenningsvern i sikringsskapet, eller kan dette være skjult på en eller annen måte?

Legger ved bilde av sikringen til kursen og tilhørende skap/sikringer i garasje.
Fikk en faktura uten annet spesifisert enn TWC og arbeid..

Beklager dumme/paranoide spørsmål  ::)
X60D i bestilling (bekreftet 17.09)
AP2 (-selvkjøring)

X60dvl

X60D i bestilling (bekreftet 17.09)
AP2 (-selvkjøring)

Griffel

Det er i et hvert fall ingen jordfeilbryter type B på noen av bildene dine.
Hvilken type ladekontakt har du?
Å ha ladekontakten på et slik fellessikring  sammen med 5 andre enkeltlaster er uansett ikke en brukbar  løsning.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

X60dvl

X60D i bestilling (bekreftet 17.09)
AP2 (-selvkjøring)

Griffel

Gjetting: Siden 20A kurs 21 ikke er en jordfeilautomat, og heller ikke den første sikringen 3x15A i garasje skapet er det, og i tillegg ser du et eller annet sted at kablen er 3x2,5mm2 kommer jeg med følgende kvalifiserte gjetting:

I sikringsskapet er kurs 21 sikringen 20A for kabel til garasjeskapet med en hovedsikring 3x15A før jordfeilautomatene til forbrukere i garasjen. 3x20A sikringen er da en kortsluttningssikring for 2,5mm2 kablen og 3x15A sikringen er overlastsikring for samme kabel, dette er ok.

Det som ikke er ok (ikke forskriftsmessig) er å koble noe som helst annet direkte til «hovedkablen» som går til garasjen, siden denne kablen ikke er beregnet for 20A last.

En jordfeilbryter type B vil du helt sikkert se både i sikringsskapet og på faktura. Tesla wall connector har ikke innebygget jordfeilbryter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

X60dvl



Jeg dro en skrøne og sa jeg skal ha tilsyn av el-tilsynet. Spurte om det var montert vern og om den var på samme kurs.. Spurte om dette kunne føre til avvik. Legger ved svaret.

Dette firmaet er godkjent og tar på seg oppdrag på mittanbud.no.. Betryggende.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

X60D i bestilling (bekreftet 17.09)
AP2 (-selvkjøring)

Griffel

#10
Absolutt ikke betryggende.
Sjekk om 3x16A sikringen i garasjefordelingen fungerer som hovedbryter for de øvrige sikringene i garasje boksen. Dette ser såpass nytt ut at den neppe er kurssikring.

Ut fra din beskrivelse virker det som minst 3avvik fra forskrifter.

Mangel på jordfeilbryter type B

Ladekontakt 20A koblet direkte til en kabel 2,5mm2 sikret 20A.(Overlastbeskyttelsen ligger i etterfølgende hovedsikring 3x16A)

Ladekontakt ikke på egen kurs.(kunne vært fra garasjeboksen men da maks 16A)

Mangel på samsvarserklæring?

Er kontakten tilkoblet kurssikring 21 uten annet vern er den fulstendig uten jordfeilbeskyttelse.

Montasjeinstruksen til Tesla stiller krav til at kurssikring må inkludert RCD i tråd med forskrifter.  RCD=Jordfeilbryter.

Fra hvor går kable til veggboks? (boks i garasje eller sikringsskap)
Hva er tverrsnitt på den kabelen?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

X60dvl

Sitat fra: Griffel på søndag 20. november 2016, klokken 23:25
Absolutt ikke betryggende.
Sjekk om 3x16A sikringen i garasjefordelingen fungerer som hovedbryter for de øvrige sikringene i garasje boksen. Dette ser såpass nytt ut at den neppe er kurssikring.

Ut fra din beskrivelse virker det som minst 3avvik fra forskrifter.

Mangel på jordfeilbryter type B

Ladekontakt 20A koblet direkte til en kabel 2,5mm2 sikret 20A.(Overlastbeskyttelsen ligger i etterfølgende hovedsikring 3x16A)

Ladekontakt ikke på egen kurs.(kunne vært fra garasjeboksen men da maks 16A)

Mangel på samsvarserklæring?

Er kontakten tilkoblet kurssikring 21 uten annet vern er den fulstendig uten jordfeilbeskyttelse.

Montasjeinstruksen til Tesla stiller krav til at kurssikring må inkludert RCD i tråd med forskrifter.  RCD=Jordfeilbryter.

Fra hvor går kable til veggboks? (boks i garasje eller sikringsskap)
Hva er tverrsnitt på den kabelen?
Den er montert med skjult kabel, så jeg vet ikke, jeg han slå av alle sikringer i garasjen uten at den slukker.

Den første 3 fas sikringen er egen kurs (uten at jeg finner ut hvor den går..
X60D i bestilling (bekreftet 17.09)
AP2 (-selvkjøring)

X60dvl

Tusen takk for raske og gode svar! ☺️

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

X60D i bestilling (bekreftet 17.09)
AP2 (-selvkjøring)

Griffel

Sitat fra: X60dvl på mandag 21. november 2016, klokken 06:44

Må bare skaffe et nytt firma til å gjøre alt på nytt.. [emoji35]

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Eller få eltilsynet til å sjekke nøyaktig hvordan dette henger sammen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

slindvik

Hei, hele denne løsningen ser merkelig ut.
Man bruker ikke 20A som forankoblet vern for flere stk 15/16A, blir ikke selektivitet da.
Det er heller ikke montert noen jordfeilbryter type B noe sted.
Denne installasjonen burde hatt en ordentlig gjennomgang av en "ordentlig" fagmann, mye som skurrer her.
Firmaet/firmaene som har gjort dette kan du sjekke om har papirene i orden her: https://innmelding.dsb.no/elvirksomhetsregisteret/start?0
Hvis de er registrert der så bør det sendes en bekymringsmelding til lokalt eltilsyn.
Lykke til!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA