Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vindusvisker

Startet av jkirkebo, onsdag 11. januar 2017, klokken 16:21

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Måkemannen på fredag 29. september 2017, klokken 20:59
Sitat fra: jkirkebo på søndag 26. februar 2017, klokken 03:40
Sitat fra: nilsen_79 på lørdag 25. februar 2017, klokken 23:52
Vurderer sterkt denne. Synes det er flott med integrert B-vern, og tenker da å droppe Tesla sin Wall Connector.
Har noen spørsmål(som ikke bare handler om denne ladeboksen);
1) Tåler den å stå ute uten tak(regn og snø)? Tenkte å sette den opp på en metallstolpe hvor ledninger kommer opp av bakken og går inni stolpen og ut i ladeboksen gjennom et hull på toppen.
2)Kan den settes opp til å trekke 25A, og er det vanskelig å endre Ampere?
3)Ønsker å lade både Tesla og nye i3 på den. Har 230V 3-fas IT-nett. Har allerede Tesla Wall Connector et annet sted. Den er satt opp som 32A 3-fas(egentlig 2-fas). Kan nye i3 lade på den, eller må jeg be elektriker ordne slik at den blir enfas?

1. Ja, den er IP54 og tåler å stå ute.
2. Vi kan konfigurere den for 25A på forhånd, og det er ikke noe stort problem å endre i ettertid.
3. Usikker på hvordan nye i3 reagerer på 230V 3-fase. MB B-klasse liker det ikke. Men på EcoLite er det ikke verre enn å bruke en 1-fase type 2 kabel i så fall. Litt verre på Wall Connector...

De motstanderne, har man lov å bytte de ut selv? (Må man åpne boksen for å bytte dem ut?) Eller kan man koble de på eksternt, i parallell med en evt. bryter? Funker en slik ladestasjon ok med en Zoe (koblet til TN nett)?

Ja, du kan bytte de selv, må ta av lokket men de sitter på lavspent-delen (ikke 5V engang der). Sikringen må selvsagt legges ut først. Du kan også ha de eksternt på en bryter.
EcoLite skal fungere fint med Zoe på TN-nett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Måkemannen

Kan man ha den motstanden i parallell med bryteren? Dvs, kortslutter man signalledningen skrur man av ladeuttaket, er bryteren "åpen" vil ladestasjonen levere x antall ampere diktert av verdien på motstanden?

jkirkebo

Sitat fra: Måkemannen på fredag 29. september 2017, klokken 23:29
Kan man ha den motstanden i parallell med bryteren? Dvs, kortslutter man signalledningen skrur man av ladeuttaket, er bryteren "åpen" vil ladestasjonen levere x antall ampere diktert av verdien på motstanden?

Ja, det vil fungere slik.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Måkemannen

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 30. september 2017, klokken 02:28
Sitat fra: Måkemannen på fredag 29. september 2017, klokken 23:29
Kan man ha den motstanden i parallell med bryteren? Dvs, kortslutter man signalledningen skrur man av ladeuttaket, er bryteren "åpen" vil ladestasjonen levere x antall ampere diktert av verdien på motstanden?

Ja, det vil fungere slik.

Kult!

Vurderte lenge blått CEE stikk på hytta, men da må man uansett ha jordfeilvern i sikringsskap, og ladekladd. Må finne ut hva jeg max kan trekke og kabellengde frem til sikringsskap.

Kan stasjonen utstyres med kW måler også? Og er det noe indikatorlys når den er aktiv (dvs, tilkoblet bryter er "åpen")?

jkirkebo

Sitat fra: Måkemannen på lørdag 30. september 2017, klokken 14:37
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 30. september 2017, klokken 02:28
Sitat fra: Måkemannen på fredag 29. september 2017, klokken 23:29
Kan man ha den motstanden i parallell med bryteren? Dvs, kortslutter man signalledningen skrur man av ladeuttaket, er bryteren "åpen" vil ladestasjonen levere x antall ampere diktert av verdien på motstanden?

Ja, det vil fungere slik.

Kult!

Vurderte lenge blått CEE stikk på hytta, men da må man uansett ha jordfeilvern i sikringsskap, og ladekladd. Må finne ut hva jeg max kan trekke og kabellengde frem til sikringsskap.

Kan stasjonen utstyres med kW måler også? Og er det noe indikatorlys når den er aktiv (dvs, tilkoblet bryter er "åpen")?

Den kan utstyres med kWh-måler for 1-fase, for 3-fase er det ikke plass. Ingen indikator på om den er åpen eller ikke dessverre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Måkemannen

Da er det meste på plass! :)

Om uttaket er aktivt ser jeg jo på bilen også.

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk


Luring

Skal ha ladestasjon, men har relativt nylig fått installert jordfeilautomater (Type A) både for garasjen og på hytta, så eg vil helst ikkje måtte bygge om 2 sikringsskap med type B jfb. iallefall med ein gang.
Så eg vurderer ladestasjon med innebygd DC vern, og da Ecolite med type B jfb.
Har ikkje sett noko meir enn ein halvkveda vise om korfor ein ikkje kan sette dette etter type A, men hadde satt pris på noko meir kjøtt på beinet.

elektrolux

Du kan ha så mange A og B vern etter hverandre som du bare ønsker. Skal du lade fast i mode 2 skal stikket være på egen kurs sikret med jordfeilvern type B. Unntaksvis lading i mode 2 fra hvilket som helst stikk.

I mode 3 er kravet kun et jordfeilvern type B et sted på kursen og ingen andre uttak.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Luring

Googlet litt meir på det:
A skal ikkje stå før B pga det kan gå i DC metning, og derved ikkje fungere som det skal.
Mao som du skriver for fast lading ; er det einaste forbrukeren kan ein bruke B etter A, ellers egen kurs med kun B.

elektrolux

Tøv. Hva da med alle ladekablene med innbygget B vern?

Ha gjerne 10 vern etter hverandre. De vil ikke virke negativt inn på hverandre, men du får ingen selektiv utkobling.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Luring


elektrolux

At B eller A vernet går i metning grunnet hverandre.

A vernet kan miste følsomhet som følge av DC pulser men ikke grunnet B vernet.

Men dette kan mange her på forumet mer om enn meg
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Luring

A vernet går selvfølgelig ikkje i metning pga. B vernet, men når det står foran og går i metning, vil det ikkje beskytte andre forbrukere og kabelen mot jordfeil fram til B vernet. Står A&B på samme sted bruker ein naturligvis kun B vern.
A etter B er ok (det finnes ladestasjoner med innebygd A vern).

elektrolux

Har du en kurs med A vern, og bruker en ladekabel med B vern vil jo B vernet ha slått ut før A vernet "går i mettning"

Tror vi diskuterer et ikke problem.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Luring

Sitat fra: elektrolux på mandag 02. oktober 2017, klokken 16:23
Har du en kurs med A vern, og bruker en ladekabel med B vern vil jo B vernet ha slått ut før A vernet "går i mettning"
Ikke ved feil på kabel eller andre forbrukere på kursen før B vernet.

Sitat fra: elektrolux på mandag 02. oktober 2017, klokken 16:23
Tror vi diskuterer et ikke problem.
Trur eg og, men nå var det grunngjevinga for reglene eg var ute etter.
Det er vel ikkje registrert eit einaste tilfelle av dette problemet, så reglene kan være resultat av ukritisk innføring av Eu direktiv av overivrige NEK folk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA