Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vindusvisker

Startet av TM, onsdag 11. januar 2017, klokken 12:09

« forrige - neste »

doldis1

 
SitatPoenget var dog at det ikke er noe som tyder på noen batterimangel. Når Nissan velger å kjøpe batterier fra LG Chem fordi de er billigere enn de kan produsere selv, så sier det seg selv at det er mye kapasitet i markedet,
Sitatog slik vil det nok være i flere år
.
Rio,
Skal bli morsomt å se om du kan gjenta den påstanden om 6 mnd  :)

Rio

Sitat fra: doldis1 på søndag 27. november 2016, klokken 14:55
SitatPoenget var dog at det ikke er noe som tyder på noen batterimangel. Når Nissan velger å kjøpe batterier fra LG Chem fordi de er billigere enn de kan produsere selv, så sier det seg selv at det er mye kapasitet i markedet,
Sitatog slik vil det nok være i flere år
.
Rio,
Skal bli morsomt å se om du kan gjenta den påstanden om 6 mnd  :)

Det kan jeg nok. Nissan-Renault har mer enn nok kapasitet i deres egne fabrikker i god tid fremover. Innen da, kan de selvsagt bruke copy-paste for å lage flere fabrikker.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Porsgrunn


doldis1

 
SitatDet kan jeg nok. Nissan-Renault har mer enn nok kapasitet i deres egne fabrikker i god tid fremover. Innen da, kan de selvsagt bruke copy-paste for å lage flere fabrikker.

Copy-paste  :D Ja i Donald Duck. I virkeligheten tar d tid og penger å bygge mer produksjonskapasitet.
Forholdet mellom de to er enkelt: for lite av d ene fordrer mere av d andre....
Jeg har tidligere skrevet at halvparten av bilprodusentene vil dukke under i løpet av 10-15 år. Halvparten er
nok et flåsete anslag, men det trenger ikke være så skrekkelig feil eller . . . .
Iallefall, grunnen er at de først ikke tar elbil alvorlig, dernest tar de det alvorlig, men for sent.
Når de så prøver å skrape sammen en redningspakke for å legge om produksjonen til el,
kreves d enorme kapitalinnsprøytninger for å ta igjen forspranget
til konkurrentene! Så mens konkurrentene fyller markedet med elbiler, skal disse forske og bygge nye
fabrikker ? Kommer ikke til å skje, ingen finansierer slikt.....
Den som lever for se hvem som overlever og
hvem som skal ut.

stefse

Tilgang til gode og billige batterier er nøkkelen til suksess med elbilproduksjon. Hvis VW mener alvor med satsingen sin, burde de sette inn noen av de skarpe hodene på forskning på batterikjemi og produksjon. I samband med kunnskap om applikasjon, vil man kunne lage batterier som har spissede egenskaper tilpasset elbil bruk.

I de presentasjonene jeg har sett fra dem, virker det som de bare tar det for gitt at denne innovasjonen kommer rekende av seg selv.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

doldis1

 Ja det er ikke alltid lett å vite hvem som tar dette på alvor og hvem som sender ut pressemeldinger
for å villede konkurrentene.
Tror vi får en indikasjon på d etter 1ste sept 2017 når Eu innfører RDE i Euro6.
De som vil bruke masse penger på å rense personbildieselen gjennom d har nok ikke sett skriften på veggen nei.

Rio

Sitat fra: stefse på søndag 27. november 2016, klokken 21:41
Tilgang til gode og billige batterier er nøkkelen til suksess med elbilproduksjon. Hvis VW mener alvor med satsingen sin, burde de sette inn noen av de skarpe hodene på forskning på batterikjemi og produksjon. I samband med kunnskap om applikasjon, vil man kunne lage batterier som har spissede egenskaper tilpasset elbil bruk.

I de presentasjonene jeg har sett fra dem, virker det som de bare tar det for gitt at denne innovasjonen kommer rekende av seg selv.

Man kan være uenig eller enig i strategien om å kjøpe batterier fra tredjepart (fordi det er meget åpent for øyeblikket hvilken kjemi vi kommer til å bruke om 5 år), men det er en helt gyldig strategi.

VW har dog over en halv million ansatte, og sannsynligvis flere kjemikere blant dem enn det f. eks. Tesla har ansatte totalt! ;) VW har også vedtatt å bygge en batterifabrikk i Tyskland.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: stefse på søndag 27. november 2016, klokken 21:41
I de presentasjonene jeg har sett fra dem, virker det som de bare tar det for gitt at denne innovasjonen kommer rekende av seg selv.

Dette er helt riktig den politikken de oppga at de fulgte før. Nå, med den nye og mer omfattende elbilsatsningen de nå legger opp til både håper og tror jeg de har forlatt dette standpunktet sammen med de andre tåpelige valgene de sto for den gangen. At de nå skal bygge en batterifabrikk kunne tyde på dette - dersom det altså er en battericelle fabrikk og ikke bare ett monteringsanlegg for å putte ferdige battericeller inn i en batteripakke?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

doldis1

 
SitatNå, med den nye og mer omfattende elbilsatsningen de nå legger opp til både håper og tror jeg de har forlatt dette standpunktet sammen med de andre tåpelige valgene de sto for den gangen.

Håper og tror jeg også, er betydelig mere bekymret for mine " gamle venner " i Stuttgart

turfsurf

Porsche får nok den teknologien de trenger fra VAG konsernet.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

doldis1

 
SitatPorsche får nok den teknologien de trenger fra VAG konsernet.

Ja, hvis d ikke er omvendt da. Var Daimler jeg tenkte på, de begynner å bli grå i håret og temmelig
nærsynt. Kommer visst med ny Dieselmotor på nyåret igjen..

Rio

Sitat fra: doldis1 på mandag 28. november 2016, klokken 09:15
SitatPorsche får nok den teknologien de trenger fra VAG konsernet.

Ja, hvis d ikke er omvendt da. Var Daimler jeg tenkte på, de begynner å bli grå i håret og temmelig
nærsynt. Kommer visst med ny Dieselmotor på nyåret igjen..

Rykter har det at Mercedes-Benz også selger noen få av sine biler til andre markeder enn Norge...
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

doldis1

 
SitatRykter har det at Mercedes-Benz også selger noen få av sine biler til andre markeder enn Norge...

D som skjer i Norge vil skje i hele verden d. Sist dette skjedde var i 1880 årenes Tyskland så d er kanske
en skjebnens ironi i det hele  ;)

Rio

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 29. november 2016, klokken 01:21
 
SitatRykter har det at Mercedes-Benz også selger noen få av sine biler til andre markeder enn Norge...

D som skjer i Norge vil skje i hele verden d. Sist dette skjedde var i 1880 årenes Tyskland så d er kanske
en skjebnens ironi i det hele  ;)

Joda, men det vil ta mange år. Selv i Norge er det kun 15% av bilsalget som er elbiler. I mesteparten av resten av verden er det under 1%, eller 1 promille. Dessverre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

doldis1

 Føler vi er i ferd med å gå en smule "off topic"  sett i forhold til Elon Musk's evt. skadeskutte fot :) ?
 
SitatJoda, men det vil ta mange år. Selv i Norge er det kun 15% av bilsalget som er elbiler

  Hvor lenge er "mange år" ? Ganske morsomt å se at masse våkne folk på et forum for elbil lever i akkurat
den samme farlige villfarelsen som diesellobbyen ... ( @ Rio, dette er ikke på noen måte adressert spesielt til
deg, mer en generell betraktning)
 
Alså at noe ER slik betyr ikke d samme som "VIL FORBLI" slik. Det eneste konstante er ironisk nok at
alt forandrer seg...
Det sies at den som kjenner fortiden, kjenner framtiden,og d er kanskje ikke så dumt sagt...

Hvis vi tegner "fortiden" i form av salgstall for elbil i kongeriket Norge inn i en graf, for så å forlenge
kurven inn i en tenkt fremtid, ser vi at dette kanskje ikke tar så veldig lang tid ...

En konservativ spådom vil være mellom 20-25 % elbilsalg til neste år for så å øke til 28-33 % i 2018 !

Så må spådommen justeres pga. endringer av variablene ( og dette er den morsomme biten)  De bilene som
danner grunnlaget for en markedsandel på 15 % er i en kategori jeg vil kalle "entusiastbiler"
De er enter for kostbare eller har for kort rekkevidde.
Så i tallene for neste år må d tas med at d kommer elbiler som appelerer til folk flest. Altså vanlige folk som ikke er spesielt interessert i biler eller teknologi, eller å redde jorda helt på egen hånd...

Så hvor vil salgstallene ende i 2017? Antageligvis rundt 20 % en plass, men kun på grunn av lav
leveringsdyktighet !
I 2018 derimot tror jeg mange vil få seg en liten overraskelse, og særlig de som tror Dieselen ennå har
20-30 gode år igjen .....


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA