Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vindusvisker

Startet av TM, onsdag 11. januar 2017, klokken 12:09

« forrige - neste »

Amoss

... noen ser vist ut til å ikke ha fått med seg at poenget ikke bare er å ha en batterifabrikk. Tanken bak GF-I er ikke bare å få produsert batterier. Her har man gjort en god del for å også redusere kostnadene så mye som mulig. Høy grad av automasjon, samle produksjonen av alt fra behandling av råmaterialet frem til ferdige batteripakker "på ett gulv" og derved bl.a. redusere kostnadene til transport, satse på så høye volum at det i seg selv vil drive prisene nedover, sikre at man har flere produkter å bruke batteriene på dersom alt ikke går etter planen - det kan fort bli dyrt å sitte på dyre produksjonsfasiliteter som ikke blir utnyttet. Uvanlig tett samarbeid med leverandørene. osv... 

Neida, sier ikke at ikke andre også kan gjøre det samme, men ser ikke ut som om de som alt har batterifabrikker har utnyttet mulighetene like godt. Om de som nå skal bygge har tilsvarende ambisjoner vet jeg ikke, men håper for deres - og kundens - skyld at de har tatt noen tips i fra hvordan Tesla satser på dette.

Ja, Nissan har batterifabrikker. Nei, Nissan har ikke "gigafactories".
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

stefse

Poenget er selvsagt også å kunne produsere store volumer batterier til riktig pris.
Hvis en produsent som f.eks. VW ser seg nødt til å støvsuge batterimarkedet for å dekke etterspørselen, vil prisene gå opp, og det blir vanskelig å lage en elbil som er konkurransedyktig.
Til nå har lithiumion batterier stort sett blitt brukt i mindre applikasjoner, og produksjon og pris har blitt tilpasset dette nivået.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_electric_vehicle_battery_manufacturers
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Amoss

Sitat fra: stefse på lørdag 26. november 2016, klokken 12:50
Hvis en produsent som f.eks. VW ser seg nødt til å støvsuge batterimarkedet for å dekke etterspørselen, vil prisene gå opp, og det blir vanskelig å lage en elbil som er konkurransedyktig.

... og dette var tidligere den offisielle strategien til nettopp VW (lå på deres offisielle webside), bare at de fantaserte om at de da ville kunne kjøpe batteriene til spottpris :p

De ser nå heldigvis ut til å ha endret strategi. Godt at de ikke hørte på noen herværende debattant som den gang argumenterte for at det var og ville forbli den riktige strategien for VW.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

doldis1

 
Sitat.. noen ser vist ut til å ikke ha fått med seg at poenget ikke bare er å ha en batterifabrikk. Tanken bak GF-I er ikke bare å få produsert batterier. Her har man gjort en god del for å også redusere kostnadene så mye som mulig. Høy grad av automasjon, samle produksjonen av alt fra behandling av råmaterialet frem til ferdige batteripakker

Riktid, og dette er essensen av fenomenet Elon Musk. Mannen er smart, har meget god oversikt men d
som er i ferd med å gjøre ham til en legende er hans gjennomføringskraft!
Mens alt for mange ledere er mest opptatt av å sikre sin egen posisjon og inntekt, legger Musk hodet på
blokka og satser alt -"all in", alltid !! 
En annen ting om GF 1- verdens største fabrikk, ser ikke ut til at så mange har reflektert over d faktum at han bygger den i et vestlig høykostland...



haggen

Det som blir mest spennende er hvor stor etterspørselen egentlig er. Kapasiteten på GF er vel gitt og skal fordelen utnyttes til lavere pris på batterier så må den antagelig gå på høy utnyttelse. Forhåndssalget av mod 3 sier ikke så mye om hva det egentlige årlige etterspørsel vil bli når den første hypen har lagt seg. Den har tross alt vært markedsført i 3-4 år allerede, og alle entusiaster har vel nå satt seg på listen. Så hvor stor er normal etterspørsel?

gigafactory

Nissan har AESC, som er et joint venture med NEC, men det er vel rimelig offisielt at LG skal levere batterier til neste generasjons Leaf. For et par måneder siden ble det ryktet at Nissan ville selge seg ut og at Panasonic var en mulig beiler. AESC produserte 1,27 GWh til elbiler i 2015 og 1,62 GWh i 2014.

https://cleantechnica.com/2016/03/26/top-ev-battery-producers-2015-vs-2014-top-10-list/

Nå er vel delmålet til GF-1 rundt 50 GWh i 2018 for 400-500k biler samt Powerwall etc. Tesla er i en overgangsfase fra teknologiselskap til bilprodusent. Hvis de virkelig leverer med TM3 og 35-40  GWh finner veien inn i Teslaer i 2018, så blir Panasonic en gigantisk celleprodusent. Det er mange egg i én kurv her, men det er snakk om en enorm relativ skalafordel kontra dagens landskap om de lykkes.




Rio

Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. november 2016, klokken 11:40
Hvor mange kWh kan Nissans batterifabrikk levere i året da (spør fordi jeg ikke vet)? Det er jo det som er spørsmålet. Gigafactory er estimert til å levere 105GWh med battericeller, mere enn dagens verdensproduksjon totalt.

Jeg antar det ligger på nettet. Dersom de trenger mer så bygger de vel en fabrikk til, slik som andre gjør. Har man bygget en, så er det lett å bygge flere, og i praksis så har nok bilfabrikanter løst større problemstillinger før.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Amoss på lørdag 26. november 2016, klokken 12:35
... noen ser vist ut til å ikke ha fått med seg at poenget ikke bare er å ha en batterifabrikk. Tanken bak GF-I er ikke bare å få produsert batterier. Her har man gjort en god del for å også redusere kostnadene så mye som mulig. Høy grad av automasjon, samle produksjonen av alt fra behandling av råmaterialet frem til ferdige batteripakker "på ett gulv" og derved bl.a. redusere kostnadene til transport, satse på så høye volum at det i seg selv vil drive prisene nedover, sikre at man har flere produkter å bruke batteriene på dersom alt ikke går etter planen - det kan fort bli dyrt å sitte på dyre produksjonsfasiliteter som ikke blir utnyttet. Uvanlig tett samarbeid med leverandørene. osv... 

Neida, sier ikke at ikke andre også kan gjøre det samme, men ser ikke ut som om de som alt har batterifabrikker har utnyttet mulighetene like godt. Om de som nå skal bygge har tilsvarende ambisjoner vet jeg ikke, men håper for deres - og kundens - skyld at de har tatt noen tips i fra hvordan Tesla satser på dette.

Ja, Nissan har batterifabrikker. Nei, Nissan har ikke "gigafactories".

Tesla har heller ikke noe "Gigafactory".

Nissan har dog tre fungerende fabrikker i Japan, USA og UK; de to siste kan produsere batteripakker til nesten 300 000 biler årlig. Kapasiteten til den i Japan vet jeg ikke. I tillegg kjøper de batteripakker.

Med andre ord, dersom dette er 500 000 så er det:

1) Langt over det som produseres nå.

2) Det samme som Teslas plan om å selge 500 000 biler i året.


Det er selvsagt flott at også Tesla kommer på banen med en fabrikk. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

gigafactory

Rio, har du en kilde på dette? Jeg vet at det er noen løfter fra 2009 om 500 000 Leaf per år, men da var det snakk om at Nissan kunne backe en slik produksjon i 2013, hvis etterspørselen var der. Det var den ikke og jeg kan ikke tenke meg at de har en enorm state of the art produksjonskapasitet som bare står og støver ned.

Du må også se dette i sammenheng med at det var snakk om 24 kWh batteripakker, snittet på Tesla-pakker kan fort bli tre ganger større.

Selvsagt kan Nissan, som alle andre industrigiganter, bygge opp en enorm produksjonskapasitet over noen år, men det ser ikke ut som de satser i den retningen nå. LG produserer på kontrakt for Zoe og vil også ta over batteriproduksjonen for neste generasjons Leaf. Gigantene vingler på hvordan de vil source batterier, det er ingen fasit, men at Tesla og Panasonic bygger den første fabrikken med virkelig enorm produksjonskapasitet er det ingen tvil om.

Amoss

Sitat fra: gigafactory på søndag 27. november 2016, klokken 08:22
Selvsagt kan Nissan, som alle andre industrigiganter, bygge opp en enorm produksjonskapasitet over noen år, men det ser ikke ut som de satser i den retningen nå. LG produserer på kontrakt for Zoe og vil også ta over batteriproduksjonen for neste generasjons Leaf.

http://www.reuters.com/article/us-nissan-battery-stakesale-idUSKCN10H05J

SitatNissan in talks with Panasonic, others to sell battery operations: sources
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: gigafactory på søndag 27. november 2016, klokken 08:22
Rio, har du en kilde på dette? Jeg vet at det er noen løfter fra 2009 om 500 000 Leaf per år, men da var det snakk om at Nissan kunne backe en slik produksjon i 2013, hvis etterspørselen var der. Det var den ikke og jeg kan ikke tenke meg at de har en enorm state of the art produksjonskapasitet som bare står og støver ned.

Du må også se dette i sammenheng med at det var snakk om 24 kWh batteripakker, snittet på Tesla-pakker kan fort bli tre ganger større.

Selvsagt kan Nissan, som alle andre industrigiganter, bygge opp en enorm produksjonskapasitet over noen år, men det ser ikke ut som de satser i den retningen nå. LG produserer på kontrakt for Zoe og vil også ta over batteriproduksjonen for neste generasjons Leaf. Gigantene vingler på hvordan de vil source batterier, det er ingen fasit, men at Tesla og Panasonic bygger den første fabrikken med virkelig enorm produksjonskapasitet er det ingen tvil om.

Kilden var at jeg Googlet "Nissan Battery factory capacity" eller noe slikt, og fant sier fra Nissan om emnet. Beklager at jeg glemte å legge inn lenken (jeg pleier å gjøre slikt).

Poenget var dog at det ikke er noe som tyder på noen batterimangel. Når Nissan velger å kjøpe batterier fra LG Chem fordi de er billigere enn de kan produsere selv, så sier det seg selv at det er mye kapasitet i markedet, og slik vil det nok være i flere år.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Amoss på søndag 27. november 2016, klokken 10:26
Sitat fra: gigafactory på søndag 27. november 2016, klokken 08:22
Selvsagt kan Nissan, som alle andre industrigiganter, bygge opp en enorm produksjonskapasitet over noen år, men det ser ikke ut som de satser i den retningen nå. LG produserer på kontrakt for Zoe og vil også ta over batteriproduksjonen for neste generasjons Leaf.

http://www.reuters.com/article/us-nissan-battery-stakesale-idUSKCN10H05J

SitatNissan in talks with Panasonic, others to sell battery operations: sources

Det siste du siterer der viser jo nettopp at det ikke er noen batterimangel i markedet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

AESC har ikke klart å produsere batterier som er konkurransedyktige på pris og kapasitet, og derfor har det i et par år nå vært snakk om at Nissan skal få inn en mer dyktig batteriprodusent til å ta over fabrikkene, og benytte sin teknologi. Sammen med langsiktige leveransekontrakter ville dette gi Nissan konkurransedyktige batterier i tilstrekkelig volum. Det er ikke slik at Nissan kan kjøpe tilstrekkelig med batterier på det åpne markedet - de eneste fabikkene som har tilstrekkelig med ledig kapasitet er fabrikkene til AESC.

Men ting tyder litt på at det har vært vanskelig å overbevise batteriprodusenter til å ta over fabrikkene. Ellers ville nok Leaf ha hatt 60 kWh allerede. Mitt inntrykk er at det hele er fortsatt uavklart. Kanskje vil AESC fortsette å produsere batteriene for Nissan.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Hansi

Hvor mange GWh produksjonskapasitet har egentlig AESC?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Hansi på søndag 27. november 2016, klokken 11:48
Hvor mange GWh produksjonskapasitet har egentlig AESC?
Litt vanskelig å anslå. Jeg fant en kilde som sa 1 GWh per fabrikk, altså med tre fabrikker ca 3 GWh. Men det var med de utdaterte cellene fra 24 kWh Leaf. Om de utstyrer fabrikkene til å produsere mer moderne høy-kapasitetceller vil jeg tro fabrikkene vil klare noe i området 6-9 GWh. Altså med 60 kWh i Leaf kan de produsere nok celler til 100-150.000 stk per år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA