Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vindusvisker

Startet av TM, onsdag 11. januar 2017, klokken 12:09

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#45
Det jeg kan finne ut for Q3 2016 er:

Europeiske Zoe: 3845 stk http://left-lane.com/european-car-sales-data/renault/renault-zoe/
Europeiske Leaf: 3585 stk http://left-lane.com/european-car-sales-data/nissan/nissan-leaf/
USA Leaf: 3794 stk http://insideevs.com/monthly-plug-in-sales-scorecard/
Japan Leaf: 2727 stk http://insideevs.com/nissan-leaf-sales-in-japan-up-21-in-september-but-start-to-show-model-fatigue/
Europeiske e-NV200: 766 stk
Europeiske Kangoo ZE: 831 stk
Japan e-NV200: 2000 stk?
Canada Leaf: 454 stk

Hittil er dette 18.002 stk elbiler. Ett godt stykke under Tesla med 24.821 leverte elbiler i Q3. Kanskje leverer Renault-Nissan flere elbiler enn det som er på listen, men jeg vet ikke helt hvor det i så fall er.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Robert Sund

Nissan mistet ett gruppekjøp på 3700 Leaf i Q3 i Canada. Det ville utgjort ca 2/3 av avstanden opp til Tesla på verdensbasis hvis tallene stemmer. Mange av de har sagt at de istedet venter på M3.
https://electrek.co/2016/08/24/nissan-shutdowns-leaf-group-buy-tesla-model-3/

Rio

Nissan-Renault har solgt 100 000 biler det siste året. Tesla har solgt 164000 siden de startet, inkl Roadster i 2008.

Utover det så er jeg likeglad hvem som selger flest, men reagerer på påstander som at "på rene elbiler er Tesla størst". Nei, det er de ikke. Uten at det egentlig gjør noe.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rio på mandag 21. november 2016, klokken 15:38
Nissan-Renault har solgt 100 000 biler det siste året. Tesla har solgt 164000 siden de startet, inkl Roadster i 2008.

Utover det så er jeg likeglad hvem som selger flest, men reagerer på påstander som at "på rene elbiler er Tesla størst". Nei, det er de ikke. Uten at det egentlig gjør noe.
Nissan-Renault *var* størst. Det er ikke det samme som at de *er* størst.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 21. november 2016, klokken 15:39
Nissan-Renault *var* størst. Det er ikke det samme som at de *er* størst.

Fra serien: "Min gud er større enn din gud!", eller "min pappa er sterkere enn din pappa"!

Det er flott dersom de på sikt engang klarer å ta igjen de ca 200 000 bilene som Nissan-Renault leder med. Samtidig så er det antallet langt flere enn all Teslas produksjon fra tidenes morgen. Så ja, en gang i fremtiden har kanskje Tesla produsert flere biler. Vi får se.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rio på mandag 21. november 2016, klokken 15:45Det er flott dersom de på sikt engang klarer å ta igjen de ca 200 000 bilene som Nissan-Renault leder med. Samtidig så er det antallet langt flere enn all Teslas produksjon fra tidenes morgen. Så ja, en gang i fremtiden har kanskje Tesla produsert flere biler. Vi får se.
Det er supert at Nissan-Renault har klart å selge mange elbiler opp gjennom årene. Akkurat som det er supert at Nokia har solgt mange telefoner opp gjennom årene. Men det man har klart å selge opp gjennom årene sier svært lite om hvilken posisjon man har i markedet i dag.

*I dag* er Tesla størst i markedet. Jeg utelukker ikke at Nissan-Renault vil klare å ta topp-plasseringen igjen, jeg håper faktisk de klarer det. Tesla kan ikke dra hele lasset alene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 21. november 2016, klokken 15:56
Sitat fra: Rio på mandag 21. november 2016, klokken 15:45Det er flott dersom de på sikt engang klarer å ta igjen de ca 200 000 bilene som Nissan-Renault leder med. Samtidig så er det antallet langt flere enn all Teslas produksjon fra tidenes morgen. Så ja, en gang i fremtiden har kanskje Tesla produsert flere biler. Vi får se.
Det er supert at Nissan-Renault har klart å selge mange elbiler opp gjennom årene. Akkurat som det er supert at Nokia har solgt mange telefoner opp gjennom årene. Men det man har klart å selge opp gjennom årene sier svært lite om hvilken posisjon man har i markedet i dag.

*I dag* er Tesla størst i markedet. Jeg utelukker ikke at Nissan-Renault vil klare å ta topp-plasseringen igjen, jeg håper faktisk de klarer det. Tesla kan ikke dra hele lasset alene.

Morsomt.

:)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kanutten

I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Amoss

Sitat fra: Rio på mandag 21. november 2016, klokken 15:45
Fra serien: "Min gud er større enn din gud!", eller "min pappa er sterkere enn din pappa"!

Jepp, minner meg om en som var veldig frempå med "Min Nissan-gud er størst" da de fortsatt var det, og "Min VW gud kommer til å bli mye større enn alle de andre tilsammen" (noe som fortsatt kan skje - bare ikke like fort som tidligere spådd av denne religiøse personen).

Men, når ingen av disse gudene er størst så er det
Sitat fra: Rio på mandag 21. november 2016, klokken 16:01
Morsomt.

:)
at det blir påpekt etter at alle argumenter om at det er feil har slått feil...

Ja, igrunnen ganske så
Sitat fra: Rio på mandag 21. november 2016, klokken 16:01
Morsomt.

:)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

doldis1

#54
  :D Ha ha her var d mange bra innlegg.Tråden er om Elon Musk og en ting er sikkert, han bryr seg ikke mye om
hvem som er størst eller sterkest.
For å forstå fenomenet Musk tror jeg dere må løfte blikket og se alt han driver på med. For han er Tesla og solar  city et forsøk på og bygge pengemaskiner for å finansiere sin store drøm om å kolonisere mars. . .
Og underet over alle under-han er i ferd med å klare d !

Se på Tesla først, alle aktørene i bransjen er enig om at tilgangen til billige og bra nok batterier vil avgjøre
elbilens framtid og også hvem som vil lykkes best av produsentene.
Så hva gjør alle andre enn Elon Musk med d ? Stort sett ingenting. Elon Musk bygger gigafactory, en fabrikk
som ikke bare er verdens største batterifabrikk, den er verdens største fabrikk. . . .
Og for sikkerhets skyld-han døper den om fra gigafactory til gigafactory1, gjett hvorfor?
Tesla har momentet, å sammenligne Nissan/Renault med Tesla er som å sammenligne haren som kappløper med skilpadden.
Med en liten forskjell - denne haren stopper ikke for å sove. . .

Så solar city,USA største leverandør av solcellesystemer. Kjøpt opp av Tesla i august i år. Så, noen få
måneder senere annonserer Musk solcelletak som ser ut som vanlige tak ( bare billigere) og hjemmebatteriet
Powerwall.
Igjen har du haren, med Musk går alt lynraskt !
Hvis man ser på Tysklands Energivende har fornybar energi passert fantastiske 35 % av den totale energiproduksjon. Samtidig holder de på å stange hodet i veggen p.g.a de store toppene og bunnene
i strømproduksjon fra tusener av solcelleanlegg tilknyttet strømnettet.
Sola skinner som kjent mest om dagen, så av den grunn må kullkraftverkene gå for å forsyne nettet om natten.
Om dagen igjen kan ikke kullkraften stoppes,de tar mye lengre tid å stoppe/starte enn noen timer..
så isteden må tyske myndigheter betale eierne av vindmølleparkene
for å stoppe disse og sågar på de verste soldrevne strømtoppene betale tyske forbrukere for å bruke mer strøm!!!!!
Hva har så dette med Elon Musk å gjøre ?
Powerwall, Elon Musk's powerwall løser Energivendes og Tysklands problem til 100%!
Allerede samme dag som powerwall ble lansert, begynte bestillingene å renne inn, d tror jeg de vil gjøre
lenge ennå !

Spacex, med 5000 ansatte, grunnlagt (2002) og delvis eid av Elon Musk. Har milliardkontrakter med NASA for transporter til den internationale romstasjonen ISS.
4 organisasjoner har så langt lykkes i å skyte ut en rakett ut i rommet for så å ta den ned igjen for gjenbruk,
USA,Russland,Kina og Elon musk's Spacex !!
SpaceX er d privateide selskap som har kommet desidert lengst i verden med å erobre rommet og
målet de kommende 10årene er intet mindre enn å kolonisere mars med 1 mill. mennesker!
Her finner du Elon Musk's hjerte og hit går også alle pengene.

Dette ble muligens litt off topic til tider, men dette er iallefall mannen Elon MUSK, og d er vel ingen
stor overdrivelse og si at verden knapt har sett maken !!

cra

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 19. november 2016, klokken 09:42
Tesla har skutt gullfuglen. De er først ut med storskalaproduksjon i et marked i enorm vekst.

Det er vel mer som at de har fanget den og satt den til avl, kan det virke som.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TM

Sitat fra: doldis1 på tirsdag 22. november 2016, klokken 10:33
Dette ble muligens litt off topic til tider, men dette er iallefall mannen Elon MUSK, og d er vel ingen
stor overdrivelse og si at verden knapt har sett maken !!
he,he, enig i at at Elon Musk er en gründer i en helt egen klasse. Men ingen vet hvor haren hopper, og som kjent er det mange skilpadder ute i den store verden :)

stefse

Det sjakktrekket Musk har gjort er å lage en gigantisk batterifabrikk som attpåtil er drevet primært av solenergi.
Ingen andre produsenter har en realistisk plan på hvordan de skal sikre seg alle de batteriene de trenger hvis de skal produsere elbiler i stor skala. Hvis elbiler tar av i Europa, kommer batterietterspørselen til å bli flaskehalsen, ikke det å fysisk fremstille biler med elektrisk drivlinje.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Rio

Sitat fra: stefse på lørdag 26. november 2016, klokken 00:18
Det sjakktrekket Musk har gjort er å lage en gigantisk batterifabrikk som attpåtil er drevet primært av solenergi.
Ingen andre produsenter har en realistisk plan på hvordan de skal sikre seg alle de batteriene de trenger hvis de skal produsere elbiler i stor skala. Hvis elbiler tar av i Europa, kommer batterietterspørselen til å bli flaskehalsen, ikke det å fysisk fremstille biler med elektrisk drivlinje.

Nuvel, Nissan har hatt egen batterifabrikk i 4 år nå...
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

turfsurf

Hvor mange kWh kan Nissans batterifabrikk levere i året da (spør fordi jeg ikke vet)? Det er jo det som er spørsmålet. Gigafactory er estimert til å levere 105GWh med battericeller, mere enn dagens verdensproduksjon totalt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA