Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vindusvisker

Startet av TM, onsdag 11. januar 2017, klokken 12:09

« forrige - neste »

doldis1

 
Sitatrett og slett fordi volumet til Tesla
Sitater
for lite i massemarkedene.
Her er feilen mange gjør når de forsøker å spå fremtiden ! Ordet er betyr ikke d samme som " vil forbli "
Dynamikken i d som skjer nå er helt rå, Tesla vil ganske så sikkert være verdens største produsent av
elbil de kommende årene, de kan sågar bli verdens største produsent av biler!!
Og d med eller uten Elon Musk ved roret.

tiger``n

Sitat fra: doldis1 på søndag 20. november 2016, klokken 00:15
Elon Musk har gjort alt riktig og antakeligvis akkurat til riktig tid også. Hadde han ikke gått ut og flagget
model 3 hadde Tesla kjørt seg fast i sporet "småskalaprodusent av leketøy for folk med alt for mye penger".
Altså bare en liten irriterende nisjeprodusent, sett med VAG og Toyota øyne.
Avgjørelsen med å flagge model 3 høyt og begynne å ta imot bestillinger var en 100% nødvendighet for å
få finansiert eventyret!
Hva ville potensielle investorer tenkt om Elon Musk hadde gått ut og sagt: jeg skal produsere og selge
millioner av elbiler i året, en halv mill. bare første året .....! D eneste jeg trenger er finansiering !!?
Mannen har drevet småskalaproduksjon i mange år og tapt penger hele veien.
Investorene hadde hoppet av og Tesla's framtid ville vært veeldig uviss.

Isteden kalte han sammen til pressekonferanse og annonserte model 3.
Da bestillingene flommet inn gikk han ut til investorene og sa: Tesla skal produsere millioner av elbiler i
året og ja vi har faktisk allerede solgt flere hundre tusen !!!! og bestillingene renner fremdeles inn !!
Og alle har betalt 1000 US$ i forskudd !!
Pengene rant selvfølgelig inn til Tesla så å påstå at Elon Musk har skutt seg selv i foten må vel være så langt
unna sannheten som d overhodet er mulig å komme, ja rent ut skivebom :)
Drømmeland


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rio på søndag 20. november 2016, klokken 13:21På rene elbiler ligger Nissan et godt stykke foran Tesla.
Totalt sett, ja, men per år selger Tesla flere elbiler. Tesla vil nok ta igjen forspranget i løpet av 2017.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 20. november 2016, klokken 18:02
Sitat fra: Rio på søndag 20. november 2016, klokken 13:21På rene elbiler ligger Nissan et godt stykke foran Tesla.
Totalt sett, ja, men per år selger Tesla flere elbiler. Tesla vil nok ta igjen forspranget i løpet av 2017.

Og ikke minst - Teslas biler står for langt flere elektriske kilometer :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

doldis1

 
SitatDrømmeland

Nei så hyggelig. Så d er noen som leser innleggene mine !  ;)

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 20. november 2016, klokken 18:02
Sitat fra: Rio på søndag 20. november 2016, klokken 13:21På rene elbiler ligger Nissan et godt stykke foran Tesla.
Totalt sett, ja, men per år selger Tesla flere elbiler. Tesla vil nok ta igjen forspranget i løpet av 2017.

Nissan-Renault har solgt 350 000 elbiler.

I følge Wikipedia har Tesla solgt 164000 nå, så godt under halvparten altså.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jlan

#36
Jeg og andre entusiaster kommer til å kjøre Tesla lenge, og jeg tror de kommer til å klare seg fint i sine nisjer, men at de blir størst i verden på antall elektriske biler produsert har jeg ingen tro på (vi snakker om 100 millioner biler i løpet av 10-15 år*).  Det vil være et stort marked for enkle små biler som Musk ikke ser ut til å være interessert i: "At Tesla we don't make slow cars".  Varebil, van og truck segmentene manger også så langt. . 

Tesla kan nok søke allianser, men bortsett fra batteriene og kanskje litt på self-driving så har ikke Tesla så mye som har verdi for konkurrentene i masse markedet. El motorer med styring er enkelt og velkjent. 1 girs gearkasser og andre transmisjonsdeler kan mange lage bedre enn Tesla. Hjuloppheng er standard. Touch skjerm apper finnes det andre som KAN programmere (med waypoints og dimming og greier). , FWD teknologi er få interessert i -osv..

* https://www.theguardian.com/environment/2016/feb/25/electric-cars-will-be-cheaper-than-conventional-vehicles-by-2022#img-2

(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

turfsurf

Sitat fra: Rio på søndag 20. november 2016, klokken 19:32
Nissan-Renault har solgt 350 000 elbiler.

I følge Wikipedia har Tesla solgt 164000 nå, så godt under halvparten altså.

Nissan-Renault er like mye ett bilmerke som alle merkene i VAG konglomeratet. Eller Fiat-Chrysler osv. Men Nissan har sikkert produsert noen flere Leaf enn så lenge.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Rio

Sitat fra: turfsurf på søndag 20. november 2016, klokken 20:35
Sitat fra: Rio på søndag 20. november 2016, klokken 19:32
Nissan-Renault har solgt 350 000 elbiler.

I følge Wikipedia har Tesla solgt 164000 nå, så godt under halvparten altså.

Nissan-Renault er like mye ett bilmerke som alle merkene i VAG konglomeratet. Eller Fiat-Chrysler osv. Men Nissan har sikkert produsert noen flere Leaf enn så lenge.


Er det ikke flott at Nissan-Renault har produsert 350 000 biler?

I tillegg har de jo hatt egen batterifabrikk i mange år allerede.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: jlan på søndag 20. november 2016, klokken 20:10
Det vil være et stort marked for enkle små biler som Musk ikke ser ut til å være interessert i: "At Tesla we don't make slow cars".  Varebil, van og truck segmentene manger også så langt. . 

Korrekt nok at Musk har hintet om at de ikke er ute etter småbil segmentet, men både varebiler/van's og pick-up truck segmentene har de vist/uttalt interesse for. Ja, også "buss" og semi-trailer segmentet :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

turfsurf

Sitat fra: Rio på søndag 20. november 2016, klokken 23:41

Er det ikke flott at Nissan-Renault har produsert 350 000 biler?

I tillegg har de jo hatt egen batterifabrikk i mange år allerede.
Joda, flott med alle elbiler som er produsert. Men det gjør det ikke noe mere riktig å dra frem total produksjon for disse to produsentene når spørsmålet var hvilken produsent som hadde lagd flest elbiler.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

gigafactory

Må nesten dra med MB B-klasse Electric i Tesla-tallene hvis en skal sammenligne aggregert med aggregert, ikke at det samarbeidet ikke lever på lånt tid eller at salgstallene er mye å skryte av  ;)

EU bryr seg ikke nevneverdig om eierstruktur eller strategiske samarbeid i hvert fall, utslippskravene rettes mot rettssubjektene.

jlan

#42
Sitat fra: turfsurf på mandag 21. november 2016, klokken 06:36
Joda, flott med alle elbiler som er produsert. Men det gjør det ikke noe mere riktig å dra frem total produksjon for disse to produsentene når spørsmålet var hvilken produsent som hadde lagd flest elbiler.
Den påstanden jeg svarte på var:
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 20. november 2016, klokken 11:00
Når det gjelder elbiler er det nok ingen som kan konkurrere med Tesla på kort sikt når det gjelder volum.
Det var altså for å vise at Tesla har konkurranse, og det er bra. Når det gjelder hvordan man skal dele opp i produsenter og merker, så er det ikke så enkelt. Vi har jo for eksempel endel identiske modeller som Ampera/Bolt, Miev trillingene, Berlingo/Partner osv.

"---Renault-Nissan, alongside its Chinese automotive partner Dongfeng is readying a whole new slew of  new electric cars for the everyday man and woman on the street.---
That's according to Renault-Nissan CEO Carlos Ghosn during an interview earlier today with Bloomberg at the Beijing Auto Show".

(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Espen Hugaas Andersen

#43
Poenget mitt er den største produsenten av elbiler er Tesla (målt i elbiler/kvartal). Jeg tror selv ikke Nissan-Ranault er helt oppe på samme nivå, selv om jeg ikke har finregnet på det. (Tesla ligger på ca 25.000 elbiler/kvartal.) Tidligere har Nissan vært større enn Tesla, noe som har gitt Nissan ett forsprang, men det har ikke spesielt stor betydning for situasjonen i dag.

Det betyr så klart ikke at Tesla ikke vil ha konkurrenter. Men alt tyder på at Tesla med Model 3 vil være den største elbilprodusenten i massemarkedet i slutten av 2017. Konkurrentene vil måtte jobbe hardt for å bli størst.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kaiat

I følge de siste tallene jeg har sett, har Tesla produsert flere biler enn Nissan eller Renault hver for seg i år. Men totalt sett har Renault/Nissan-alliansen produsert flere elbiler enn Tesla. Det kommer altså an på hvordan en regner, hele konsernet eller det enkelte bilmerke for seg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA