Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vindusvisker

Startet av TM, onsdag 11. januar 2017, klokken 12:09

« forrige - neste »

TM

Tesla har vel drevet for kreditorenes regning så langt (13 kvartal med underskudd), så økonomisk sett har det vel ikke vært et eventyr så langt. Tesla må levere større volum enn i dag for å overleve, det trodde jeg alle (inkl. Musk) var enige om. Kanskje de gikk ut så tidlig med annonsering av ny modell for å få tilgang til ekstremt mye gratis penger (1000 USD pr bestilling). Akkurat det var nok et smart trekk, men det gjør samtidig at alle konkurrentene får god til til å komme med mottrekk.

Burger

TM: Veldig viktig forskjell, Tesla driver på investorenes penger. Driver man på kreditorenes penger mangler man egenkapital og nærmer seg konkurs. Investorene har trua på pengebruken slik jeg ser det og ønsker gigafactory velkommen selv om det gjør at Tesla nå går i minus.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

automat

Sitat fra: TM på lørdag 19. november 2016, klokken 15:55
Tesla har vel drevet for kreditorenes regning så langt (13 kvartal med underskudd), så økonomisk sett har det vel ikke vært et eventyr så langt. Tesla må levere større volum enn i dag for å overleve, det trodde jeg alle (inkl. Musk) var enige om. Kanskje de gikk ut så tidlig med annonsering av ny modell for å få tilgang til ekstremt mye gratis penger (1000 USD pr bestilling). Akkurat det var nok et smart trekk, men det gjør samtidig at alle konkurrentene får god til til å komme med mottrekk.

Det er ikke mot andre elbiler slaget står, det er mot fossilbiler. Hvis man beveger seg ut av luksussegmentet: Enhver bilprodusent som klarer å lage en elbil med akseptabel rekkevidde, til en pris som er konkurransedyktig med en tilsvarende fossilbil, vil kunne selge så mange biler de klarer å produsere. Og slik vil det være i mange år fremover.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

#18
Sitat fra: TM på lørdag 19. november 2016, klokken 15:55
Tesla må levere større volum enn i dag for å overleve, det trodde jeg alle (inkl. Musk) var enige om.
Tesla skalerer for et langt større volum enn dagens. Det ser alle. De kunne skalert for et langt lavere volum og produsert dyre biler i et smalere segment slik Porsche tradisjonelt har gjort. Men det er jo ikke Teslas mål. Og å prioritere overskudd i fasen de har vært i ville vært komplett idioti.

Dermed investeres det enorme summer som de kunne nedskalert om deres mål var å levere dyre elbiler til et lite marked. Og Tesla kunne tjent veldig godt som en liten produsent, noe som ikke er i tråd med lederens visjon :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: TM på lørdag 19. november 2016, klokken 15:55
Tesla har vel drevet for kreditorenes regning så langt (13 kvartal med underskudd), ...

Du er alt korrigert vedr. "kreditorenes regning" vs "investorenes regning", så det tar jeg ikke opp...

Tesla kunne levert gode overskudd lenge de, om de ikke hadde investert kraftig for å kunne komme i en situasjon der de kan
Sitat fra: TM på lørdag 19. november 2016, klokken 15:55
... levere større volum enn i dag ...
Og for å få investorenes velsignelse til dette måtte de - som jeg var inne på over her - fortelle dem hva de ønsket å oppnå. Tviler på at disse håndpengene de fikk inn på reservasjonene har hatt så stor betydning.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

TM

#20
Sitat fra: Burger på lørdag 19. november 2016, klokken 16:08
TM: Veldig viktig forskjell, Tesla driver på investorenes penger. Driver man på kreditorenes penger mangler man egenkapital og nærmer seg konkurs. Investorene har trua på pengebruken slik jeg ser det og ønsker gigafactory velkommen selv om det gjør at Tesla nå går i minus.
Det er korrekt. Det skulle stått investorenes penger. Du skriver "nå går i minus". Så vidt jeg vet gikk de akkurat nå i pluss, men 13 kvartal med tap" er en utfordring for alle bedrifter. Det er utvilsomt en fare for Tesla at de bruker enorme summer på å gjøre markedet modent for elbiler for å oppleve at gigantene hopper på og høster gevinsten. Det var vel det som tok livet av Think, selv om jeg har mye mer tro på Musk enn på folkene på Aurskog  ;)

Burger

Amazon gikk vel ganske mange år i minus, men investorene godtok det fordi man så hvor stor Amazon kunne bli og faktisk har blitt.

Tesla kan drive så lenge de vil i minus så lenge investorene har trua og kommer med frisk kapital. Tipper når gigafactory går for full produksjon og Model 3 ruller ut så vil investorer ha mer posetiv pengeflyt.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

doldis1

 Elon Musk har gjort alt riktig og antakeligvis akkurat til riktig tid også. Hadde han ikke gått ut og flagget
model 3 hadde Tesla kjørt seg fast i sporet "småskalaprodusent av leketøy for folk med alt for mye penger".
Altså bare en liten irriterende nisjeprodusent, sett med VAG og Toyota øyne.
Avgjørelsen med å flagge model 3 høyt og begynne å ta imot bestillinger var en 100% nødvendighet for å
få finansiert eventyret!
Hva ville potensielle investorer tenkt om Elon Musk hadde gått ut og sagt: jeg skal produsere og selge
millioner av elbiler i året, en halv mill. bare første året .....! D eneste jeg trenger er finansiering !!?
Mannen har drevet småskalaproduksjon i mange år og tapt penger hele veien.
Investorene hadde hoppet av og Tesla's framtid ville vært veeldig uviss.

Isteden kalte han sammen til pressekonferanse og annonserte model 3.
Da bestillingene flommet inn gikk han ut til investorene og sa: Tesla skal produsere millioner av elbiler i
året og ja vi har faktisk allerede solgt flere hundre tusen !!!! og bestillingene renner fremdeles inn !!
Og alle har betalt 1000 US$ i forskudd !!
Pengene rant selvfølgelig inn til Tesla så å påstå at Elon Musk har skutt seg selv i foten må vel være så langt
unna sannheten som d overhodet er mulig å komme, ja rent ut skivebom :)

Rio

Nå har vel Tesla planer om 500 000 biler i året (?), som er ca 1-2 prosent av produksjonen på verdensnivå.

Kreditt til Elon Musk som har vært med på å starte dette, men VWs hovedkonkurrent i tiden fremover (om 5 år) vil nok være Nissan, Toyota (når de endelig får virkelighetsorientert seg), og de andre store, rett og slett fordi volumet til Tesla er for lite i massemarkedene.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TM

Dette er tydeligvis et tema som engasjerer både Tesla-menigheten og oss andre  ;). Det blir spennende å se hvordan det går. Jeg håper jo Tesla fortsatt vil være en viktig aktør i framtiden og presse fram gode elektriske biler fra europeiske produsenter. Selv er jeg av skeptisk til amerikanske biler og dette er mitt største ankepunkt også mot Ampera-e. Og etter å ha jobbet 26 år i amerikanske bedrifter har jeg forstått at man må ta alt de sier med en stor klype salt. Trump har vel ikke svekket dette inntrykket  ;D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Rio på søndag 20. november 2016, klokken 01:01Nå har vel Tesla planer om 500 000 biler i året (?), som er ca 1-2 prosent av produksjonen på verdensnivå.
Det er mer 0,5-1% av produksjonen. Det produseres rundt 80 millioner biler per år.

Sitat fra: Rio på søndag 20. november 2016, klokken 01:01Kreditt til Elon Musk som har vært med på å starte dette, men VWs hovedkonkurrent i tiden fremover (om 5 år) vil nok være Nissan, Toyota (når de endelig får virkelighetsorientert seg), og de andre store, rett og slett fordi volumet til Tesla er for lite i massemarkedene.
Når det gjelder elbiler er det nok ingen som kan konkurrere med Tesla på kort sikt når det gjelder volum. Tesla er den største elbil-produsenten i dag, og det vil helt klart fortsette når produksjonen av Model 3 begynner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jlan

#26
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 20. november 2016, klokken 11:00
Når det gjelder elbiler er det nok ingen som kan konkurrere med Tesla på kort sikt når det gjelder volum.
Mulig Tesla er på topp når det gjelder omsetning i elbilmarkedet, men ikke i antall biler.
http://www.tu.no/artikler/du-har-kanskje-ikke-hort-om-verdens-storste-elbilprodusent/345926

Men det er ikke så lett å definere, for det blir mer og mer samarbeid mellom forskjellige produsenter, og en stor tilgang på OEM komponenter og subsystemer. Jeg regner med at Tesla blir en del av dette, de er jo forsåvidt det allerede.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jlan på søndag 20. november 2016, klokken 12:10Mulig Tesla er på topp når det gjelder omsetning i elbilmarkedet, men ikke i antall biler.
http://www.tu.no/artikler/du-har-kanskje-ikke-hort-om-verdens-storste-elbilprodusent/345926

Men det er ikke så lett å definere, for det blir mer og mer samarbeid mellom forskjellige produsenter, og en stor tilgang på OEM komponenter og subsystemer. Jeg regner med at Tesla blir en del av dette, de er jo forsåvidt det allerede.
Tallene til BYD inkluderer plug-in hybrider. Ser man på rene elbiler så er Tesla størst.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rio

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 20. november 2016, klokken 12:47
Sitat fra: jlan på søndag 20. november 2016, klokken 12:10Mulig Tesla er på topp når det gjelder omsetning i elbilmarkedet, men ikke i antall biler.
http://www.tu.no/artikler/du-har-kanskje-ikke-hort-om-verdens-storste-elbilprodusent/345926

Men det er ikke så lett å definere, for det blir mer og mer samarbeid mellom forskjellige produsenter, og en stor tilgang på OEM komponenter og subsystemer. Jeg regner med at Tesla blir en del av dette, de er jo forsåvidt det allerede.
Tallene til BYD inkluderer plug-in hybrider. Ser man på rene elbiler så er Tesla størst.

På rene elbiler ligger Nissan et godt stykke foran Tesla.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA