Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vindusvisker

Startet av TM, onsdag 11. januar 2017, klokken 12:09

« forrige - neste »

TM

Lurer på hvor smart det var av Elon Musk å lansere en elektrisk folkebil med gitt pris og rekkevidde lenge før de klarer å realisere det.
Det har jo gitt andre produsenter et motiv for å lage konkurrerende produkter som kommer på markedet før Tesla.
Det virker som om "sjakktrekket" med å lansere bilen med et enormt antall forhåndsbestillinger var det som skulle til for å sette fart i elbilmarkedet. Bolt er allerede på markedet med en bil med lenger rkkevidde en Telsa S60. Huyndai har varslet at de i 2018 vil ha en rekkevidde på samme nivå, og Kia skal visstnok ha en elektrifisert bil som neste år skal ha opp mot 700 km NEDC. Flott for miljøet og for oss som liker å kjøre elbil, men hvordan vil det påvirke økonomien til Tesla ? De har vel hittil en lang vei å gå før det kan måle seg med de etablerte bilprodusentene i produksjonsvolum (kostnadsnivå), logistikk og servicenivå i ettermarkedet. Dessuten er det vanskelig å bygge opp dette uten at tapstallene bli enda større enn i dag. Vi har nok mye å takke Tesla grundleggeren for, men jeg ville være forsiktig med å kjøpe aksjer i bedriften nå.

Øystein16

Eg kan ikkje forstå anna enn at det er eit smart trekk, men sidan store produksjonstal er viktig hadde det vore smartare å starta med modell 3 tidlegare, kutta modell X og heller satt krok på modell S. Det er USA som er  viktig for Tesla i starten. Utvikling av nye bilmodellar og produksjonskapasitet tar tid for alle. Tesla har i det minste vist omtrenleg korleis ny modell vil sjå ut, og då er det greit å ha det i mente når ein tenkjer på ny bil. 

Det som kan ver eit "problem for miljøet", er at folk ventar eit år eller to ekstra med å vraka gamal fossilbil fordi dei ønsker ein spesiell elbil - Tesla eller anna merke.

gigafactory

Er ikke det hele poenget? At han ville skape sjokkbølger i bilindustrien og få i gang elbilrevolusjonen raskest mulig? Tror aldri Tesla har ønsket noen monopolsituasjon, da er det i hvert fall dumt med åpne patenter.

https://www.tesla.com/en_EU/blog/all-our-patent-are-belong-you?redirect=no

Men hvor stor fordel har egentlig bilprodusentene når det kommer til produksjon av elbiler? Bolt er i hovedsak outsourcet til LG. VW er den giganten som virkelig har gått ut og sagt at de skal satse på elbil. VW e-Golf produseres på samme samlebånd som hybrid, diesel og bensin (riktignok skal de satse på e-Golf i Dresden til våren). På pressekonferansen i går sa VW at de ville begynne med en pilotfabrikk for celleproduksjon, men Tesla/Panasonic vil nok ha gigafactory 1 ferdig før VW har fått dyppet tærne skikkelig. VW satser ikke på masseproduksjon av elbiler ennå, de er for bundet av kortsiktig verdimaksimering for eierne(og dieselgate selvsagt). Mye av dagens fossilbil-kompetanse er nesten verdiløs i en elbilverden, tenk motor og girkasse. Fortrinnene for de etablerte produsentene ligger nok mye i karosseri- og interiørproduksjon, men om Tesla skulle få til det skikkelig med TM3, hva er det da igjen av forspranget? Tesla virker overlegne på ladenettverk, batteriproduksjon, selvkjøring og generell digitalisering. Jeg tror dette er de viktigste konkurransefortrinnene en kan ha fremover.

Tesla vil måtte fortsette å leve på aksjemarkedets og politikernes nåde i en del år til. Det vil heller bli emisjoner enn utbytter, det er det ingen tvil om. Jeg ville også vært forsiktig med aksjekjøp, det er mye risiko. Men at Tesla skal regelrett bli danket ut av konkurrentene i løpet av tre år på grunn av at de ikke får solgt TM3? Aldri i verden.

TM

Sitat fra: gigafactory på lørdag 19. november 2016, klokken 08:30
Bolt er i hovedsak outsourcet til LG.
Det er vel bare utvikling og produksjon av batteriet som er outsourcet til LG. Jeg ser det som en fordel at batterier utvikles at de selskapene som er ledende på dette, som eks. Samsung og LG. Renualt som satser mye på elbil gjør også dette

doldis1

Hvis jeg skulle kjøpt aksjer noen plass hadde d vært Teslas!
Elon Musk vet akkurat hva han gjør og husk han må hele tiden tenke på finansieringen før han
kan tenke produksjon og salg.
Han har ikke skutt seg noen plass men derimot tror jeg har er i ferd med å sikre seg en plass i historiebøkene!

Jeg tror også at de færreste forstår hva som er i ferd med å skje nå.
D har jo ligget og ulmet lenge, men jeg vil påstå at d defining moment var da Elon Musk bestemte seg for
å produsere model 3.
Være seg om han får produsert model 3 eller ikke, spiller ingen rolle!! I d øyeblikket startet han en prosess
som i enden avslutter oljealderen.
Det er heller ingen vei tilbake, se på VAG, de setter "all in " på elbilproduksjon!
Og dette handler ikke om noen skarve biler... Elon Musk forandret verden i løpet av det øyeblikket.

Konsekvensene er enorme. Verdens største selskaper lever av å produsere drivstoff til fossilbiler. .
Hva er igjen av dem om 15 år ?
Tankflåten til John Fredriksen ? 10 000 vis av bensinstasjoner ?
Putins Russland uten oljeinntekter? Saudi arabia? Skal de leve av å selge strøsand framover?

Den godeste Elon Musk har i realiteten trykket på startknappen til den industrielle revulosjonen del2.
Nå deles kortene på nytt og endringene kommer til å skje i et tempo verden aldri har sett før!
Store selskaper vil forsvinne og nye vokse opp
Følg med Toyota framover, tonen derfra har hele tiden vært at elbiler har de ikke tro på og kommer heller
ikke til å produsere?
Naa, når Hydrogenavdelingen er ferdig med å pusse harakirisverdene, kommer Toyota til å annonsere
en storstillt satsing på elbil, skal vi si i løpet av 6 mnd. fra nå?

Nei jeg er ikke d minste redd for skuddskader i Elon Musk's føtter, mannen går rett inn i historiebøkene
med stor skrift og han får et ekstra kapittel for takstein m/solcelle og 100 kw batteri i kjelleren. . . .
Og han kommer også til å levere model 3

Espen Hugaas Andersen

Tesla har skutt gullfuglen. De er først ut med storskalaproduksjon i et marked i enorm vekst.

Bolt leveransene har kanskje startet, men GM selv sier at antall leveranser vil være begrenset i 2017. Ved slutten av 2017 forventer jeg at Tesla har levert 2-5 ganger flere Model 3 enn totalt antall Bolt/Ampera-e. I massemarkedet er det bare å glemme profitt uten stort volum. Når da konkurrentene kommer skikkelig på banen en gang i 2018-2020 så går de opp mot en etablert aktør med bøttevis av erfaring på elektriske drivlinjer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

gigafactory

Sitat fra: TM på lørdag 19. november 2016, klokken 09:34
Sitat fra: gigafactory på lørdag 19. november 2016, klokken 08:30
Bolt er i hovedsak outsourcet til LG.
Det er vel bare utvikling og produksjon av batteriet som er outsourcet til LG. Jeg ser det som en fordel at batterier utvikles at de selskapene som er ledende på dette, som eks. Samsung og LG. Renualt som satser mye på elbil gjør også dette

LG:
Electric Drive Motor
Power Inverter Module (converts DC power to AC for the drive unit)
On Board Charger
Electric Climate Control System Compressor
Battery Cells and Pack
High Power Distribution Module (manages the flow of high voltage to various components)
Battery Heater
Accessory Power Module (maintains low-voltage power delivery to accessories)
Power Line Communication Module (manages communication between vehicle and a DC charging station)
Instrument Cluster
Infotainment System


Elbilprodusenter setter seg selv i en veldig sårbar posisjon hvis de satser på å anskaffe alt som gjør en bil til en elbil på armlengdes avstand.

doldis1

 
SitatElbilprodusenter setter seg selv i en veldig sårbar posisjon hvis de satser på å anskaffe alt som gjør en bil til en elbil på armlengdes avstand.

D er vel egentlig regelen i masseproduksjon.VAG hadde ikke eksistert uten Bosch, ZF, Hella, Lemførder, Sachs,
o.s.v. Ingen selskap klarer å levere cuting edge teknologi på alle områder samtidig

gigafactory

Ja, underleverandører brukes til det meste, men det er stor forskjell på grad av integrering. Tesla og Panasonic har nok et mer "committed" samarbeid enn GM og LG, for å si det på den måten. Det er forskjellige filosofier på dette, jeg skal ikke si at den ene taktikken er bedre enn den andre, men her er det snakk om i praksis alt som er spesielt ved en elbil er designet og produsert av LG (som igjen har underleverandører, I know).

TM

Er ikke tvil om at Tesla og Musk går inn i historiebøkene. Han har åpnet mange dører og er uten tvil innovativ, men om han er den beste konsernsjef for en billeverandør er jeg usikker på. Til det blir han alt for personlig involvert i detaljer slik jeg ser det. Men det blir spennende å se hvordan det går. Selv kansellerte jeg min tidlige reservasjon på Model 3, og satser på Ampera-e og hva de etablerte velger å komme med fra 2018 og utover.

Amoss

Sitat fra: TM på lørdag 19. november 2016, klokken 12:47
Er ikke tvil om at Tesla og Musk går inn i historiebøkene. Han har åpnet mange dører og er uten tvil innovativ, men om han er den beste konsernsjef for en billeverandør er jeg usikker på. Til det blir han alt for personlig involvert i detaljer slik jeg ser det.

Jeg tror han er den absolutt beste konsernsjefen for en bedrift som har satt seg som mål å få de store bilprodusentene til å levere elbiler som kan erstatte fossilbiler.

I tillegg til det som alt har nevnt over om å få industrien over på elektrifisering, så har det også vært nødvendig å si så mye i så god tid for å få investeringer i Tesla. De hadde ikke fått inn på langt nær så mange investeringer dersom det eneste markedet visste om var at de skulle lage dyre elbiler for "de rike". Men løftene om en langtrekkende elbil til en folkelig pris med en høy produksjonstakt har vært hva som har fått investorene til å flokke seg om Tesla - og gjort det mulig å få til det de har fått til.

... og nettopp det at Elon er så engasjert og involverer seg så kraftig i detaljene er nettopp det som gjør at mange (meg inklusive) stoler mer på ham enn de ville gjort på en hver annen konsernsjef.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

TM

Mye bra innspill synes jeg. Jeg har stor respekt for hva Elon Musk har fått til så langt. Blir uansett spennende å følge fortsettelsen over til volummarkedet med Model 3. Model S og X er imponerende biler, men laget for veldig smalt marked som det ikke går an å leve av på sikt. Men det vet jo også Musk, mannen er jo over gjennomsnittlig begavet  :)

Øyvind.h

Kan man ikke leve av å selge dyre biler? Porsche klarer seg da ekstremt godt?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TM

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. november 2016, klokken 13:23
Kan man ikke leve av å selge dyre biler? Porsche klarer seg da ekstremt godt?
Det er riktig, men Porsche er et eksklusivt merke under VW konsernet. Det utgjør en vesentlig forskjell i forhold til å være en uavhengig bedrift. Drssuten har Tesla definitivt et problem med kombinasjonen høy pris og middels byggekvalitet.

Amoss

Sitat fra: TM på lørdag 19. november 2016, klokken 14:03
Det er riktig, men Porsche er et eksklusivt merke under VW konsernet. Det utgjør en vesentlig forskjell i forhold til å være en uavhengig bedrift. Drssuten har Tesla definitivt et problem med kombinasjonen høy pris og middels byggekvalitet.

Korriger meg om jeg tar feil, men Porsche var da lenge en uavhengig bedrift som levde godt av salget av eksklusive biler for ett smalt marked. Var det ikke så at Porsche en gang holdt på å skulle kjøpe VW?  Men så endte det altså med det motsatte.

Tesla kunne også fint levd av kun å produsere eksklusive elbiler til ett smalt marked, men de hadde en større visjon...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA