Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Burde ikke nye Tesla'er få nese?

Startet av Erik Taraldsen, tirsdag 10. januar 2017, klokken 20:57

« forrige - neste »

LMOR

#30
ACC er inkludert i 5AT Driving Assistant Plus. Men 544 står også på de bilene som har ACC, fordi du får med begge deler.

Denne er ikke helt oppdatert, men det meste gjelder fremdeles:

http://elbilwiki.no/index.php/BMW_i3_ekstrautstyr

(merk at bilene som er produsert før ca. 1.7.2014, har et kamera som har dårligere oppløsning enn de som er levert etter. Det kan betyr noe ift hvor godt ACC virker. De som er levert før kunne bruke køassistenten opp til maks 40, mens etter dette 60 (2015 modellen). Nå i de siste SW versjonene tror jeg de også har klart å øke de gamle til 60)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

sfinxern

Litt OT, men dette må jeg sjekke. Altså køassistenten.

I min nye bil er jeg rimelig sikker på at når jeg brukte denne sist, så var det begrenset til 40 kmt. Hmm.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

LMOR

Har du lastet ned manualen på bilen?, det står der. Det står 40 på de som er begrenset, og 60 på de andre. Hos meg på den nye, står det 60, så jeg tviler på at din er 40.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Erik Taraldsen

Sitat fra: LMOR på søndag 20. november 2016, klokken 11:16
ACC er inkludert i 5AT Driving Assistant Plus. Men 544 står også på de bilene som har ACC, fordi du får med begge deler.

http://elbilwiki.no/index.php/BMW_i3_ekstrautstyr

Takker for gode tips!  :)

Snart-i3

Fikk ny programvare for en måned siden. Da økt kø-assistenten fra 40 til 60 km/t
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

hemi


Ingeniøren

Sitat fra: hemi på søndag 20. november 2016, klokken 20:15
bruker acc nesten hver tur

Hvorfor ?

Spør fordi jeg nesten aldri bruker den.....da høyrefoten går på automat uansett. Er mer avslappet når denne ikke er i bruk.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Usikker på detta

Merker at bruken øker og minsker i takt med "dagsformen"  8)

Har jeg good tid og vil kose meg litt ekstra i bilen skrus den på. Er jeg småstressa og forbanna bruker jeg høyrefoten  ::)
Begge deler tar meg like raskt frem...  :P

Jobber en del nattskift, og kjøreturen hjem på 6-7km er livsfarlig...DA merker jeg godt hvor mye mer avslappet man blir av å bruke acc. Derfor er det høyrefoten som gjelder på disse turene :)

LMOR

Kan ikke svare for hemi, men nytten av ACC er nok forskjellig. Kanskje nyttigst i by/kø, og på motorveier, men jeg bruker det også stort sett alltid:

1. Du holder jevn fart (rykkene som noen nevner hadde vært færre hvis bilen foran også brukte ACC)
2. Risikoen for å ende opp med fartsbot reduseres betydelig
3. Risikoen for å kjøre inn i bilen foran reduseres betydelig (det skjer mange ulykker pga at en blir uoppmerksom et lite øyeblikk)

Forskning viser at antall ulykker ville blitt redusert med 13% med ACC og ytterligere med fotgjengergjenkjenning. Antall trafikkdrepte vil kunne reduseres med 25% med ACC og ytterligere med fotgjengergjenkjenning.

Som usikker på detta sier så reduseres stresset. Du merker ofte ikke at bilen foran reduserer hastigheten, og du kjører lykkelig uvitende. Før jeg begynte med ACC var jeg en mye med aggressiv sjåfør som irriterte meg over de foran som kjørte for sakte, og det endte med forbikjøringer som ikke alltid var 100% trygge.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Et par nyttige tips til de som ikke bruker ACC så mye, men vil prøve:

I motsetning til flere som mener ACC rykker for mye, så synes jeg alle systemene jeg har prøvd er litt for sene til å komme igang igjen etter en reduksjon av farten. Derfor trykke jeg lett på gassen, slik at det blir slik jeg vil ha det. Det slår ikke ut ACC. Du kan alltid legge til fart. Når det er helt naturlig, så merker du ikke at du MÅ gjøre det hvis du har stått stille. Du vil gjøre det uansett.

Med elbil og ACC, trenger en ikke trykke på bremsen før rundkjøring og kryss. En trykker bare lette på ACC knappen med riktig timing, så blir det perferkt. Bruker så gassen gjennom rundkjøringen/krysset og trykker på RES. ACC i i3 er mye bedre til bykjøring enn ACC i 5-serien.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

freimann

Hva er egentlig forskjellen mellom ACC og køassistenten ?

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

kln66

Var ute og kjørte i går kveld, og da opplevde jeg tre ganger at ACCen ikke registrerte bilen foran.
Når jeg tok igjen en bil, så dukket ikke bilsymbolet opp (det som indikerer at bilen har "sett" bilen foran). I stedet fortsatte i3en ufortrødent i samme hastighet, nærmere og nærmere bilen foran.

Nå avbrøt jeg før jeg var farlig nær, men litt ugreit å ikke kunne stole på ACCen. Da er det tross alt bedre at den kopler ut.
...og ja, det var ACC og ikke vanlig CC som var koplet inn. Avstand var stilt til maks, dvs 4 streker.

turfsurf

Jepp, dette skjer innimellom. Opplevd det mye med lysere varebiler og trailere.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

hemi

dette har skjedd meg siste 2 dagene nå i mørket, henholdsvis med lastebil, og vanlig personbil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA