Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Burde ikke nye Tesla'er få nese?

Startet av Erik Taraldsen, tirsdag 10. januar 2017, klokken 20:57

« forrige - neste »

Beckern

"Ofte er det de som ikke bruker ACC jevnlig som skriver hvor dårlig den fungerer. Litt interessant."
Kan du ikke spare deg får sånt LMOR? Det er provoserende, unødvendig og bidrar ikke i det hele tatt.
Det er kanskje forskjell i forventninger, definitivt forskjeller i klima og bruksmønster, men at ACC i i3 ikke er optimal burde ikke være et tema i det hele tatt. Det er så mange som kommer fra bedre radarbaserte systemer og klager, andre som bare ikke synes det er bra nok, jeg fikk personlig igjen en god slump med penger på _bruktbilkjøpet_ fordi forhandler medga at ACC ikke fungerte bra nok, dog etter tre verksteds besøk med diverse oppgraderinger, kamerabytter, justeringer, lange mailer titalls bilder og samtaler med teknisk ansvarlig osv.
I mer påkostede systemer bruker de nå både kamera og radar. Kamerabasert ACC er rett og slett ikke optimalt.
Når det kommer til klima "tror" jeg ikke du skal undervurdere hva kulde gjør. Jeg kan love deg det ikke er en 5 min sak å fjerne is og dugg med varmetråden i 80km/t og -10 C. Hadde den idiotiske varmetråden startet opp sammen med klimatiseringen derimot... Men det kan den visstnok ikke i følge BMW (Bromm hadde vel noen tegninger som tydet på noen annet men enn så lenge er det fortsatt gjeldende fasit)


Amigakongen

@Erik Taraldsen

Putra i køen denne uken faktisk. Jeg har ikke ACC, men vanlig CC. Fungerer helt kurant for min del. Bruker den gjennom snittsmålinga på dødsmila. Plotter inn 75km/h og cruiser avgårde. Ta deg en tur innom BMW og prøvekjør en. Det er ett hav av forskjell på manuell giring og en i3 i køkjøring. Har selv kjørt en del M3 i køen her, og det er pyton. Men i3'n er behagelig, og null stress. :D

Sitat fra: Erik Taraldsen på fredag 18. november 2016, klokken 14:58
Har nylig flyttet og fått erfare kryp/stillstand-kjøring med diesel manuell ca halvtime hver morgen.  Har lyst å bytte til noe med automat og Adaptiv Cruise Controll.  Et mulig valg kunne være i3 (kona er ikke forelsket i designet, men jeg syntes den er litt kul).  Har lest litt på forumet her og sett noen videoer med acc testet, men ikke funnet noe særlig nyere enn 2014.  Slik jeg forstår det så er (var) det en del issues med at acc kobler ut litt oftere enn radar basert acc.  Og så vidt jeg kan skjønne må man sette i gang kjøringen hver gang det har vært full stopp.  Det er _mye_ full stopp på min strekkning (fra Gan over Fetsundbrua for de som er lokalkjente).  Stemmer dette fortsatt?  Og vil Lane Assist gjøre noe fornuftig her?  Er vanskelig å holde seg fokusert på kjøringen i sånn her trafikk.
2015 BMW I3 - 11800km

LMOR

Sitat fra: Beckern på fredag 18. november 2016, klokken 20:50
Det er så mange som kommer fra bedre radarbaserte systemer og klager, andre som bare ikke synes det er bra nok,
...
Jeg kan love deg det ikke er en 5 min sak å fjerne is og dugg med varmetråden i 80km/t og -10 C.
Jeg kjører en radarbasert ACC i BMW flere ganger i uken, så jeg kan sammenligne, og jeg har utallige ganger skrevet at et kamerabasert system ikke er like godt, og at fusion er tingen. Men det er ikke så dårlig som enkelte her hevder.
Nå går vindusviskerne over kamera, så hvis du har is utenpå frontruta, så bør du uansett stoppe for å fjerne dette. Hvis du har is på innsiden, så har du et fuktproblem i bilen, som kan forklare at du er mer utsatt enn gjennomsnittet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Beckern

Sitat fra: LMOR på fredag 18. november 2016, klokken 23:27
Sitat fra: Beckern på fredag 18. november 2016, klokken 20:50
Det er så mange som kommer fra bedre radarbaserte systemer og klager, andre som bare ikke synes det er bra nok,
...
Jeg kan love deg det ikke er en 5 min sak å fjerne is og dugg med varmetråden i 80km/t og -10 C.
Jeg kjører en radarbasert ACC i BMW flere ganger i uken, så jeg kan sammenligne, og jeg har utallige ganger skrevet at et kamerabasert system ikke er like godt, og at fusion er tingen. Men det er ikke så dårlig som enkelte her hevder.
Nå går vindusviskerne over kamera, så hvis du har is utenpå frontruta, så bør du uansett stoppe for å fjerne dette. Hvis du har is på innsiden, så har du et fuktproblem i bilen, som kan forklare at du er mer utsatt enn gjennomsnittet.

Selvsagt er det ikke så ille. Vi bare later som og overdiver og du har fasit, selvsagt må det være slik.

Joda, det hender jeg visker bort rennende vann og det er stort sett slik jeg oppdager at det er is foran kamera man vanligvis bruker jeg ikke viskeren i -10, og vinduet er jo klart og tørt så da er det bare å kjøre, ikke sant.

Men å fjerne dette når jeg skal kjøre hjelper lite og når jeg er i gang gidder jeg ikke engang. Det måtte vært fjernet når klimatisering startet for å få holde den borte. Duggen dannes faktisk under klimatiseringen. At den fryser i blant tviler jeg ikke på men det har jo ingen ting med fuktproblemer i bilen å gjøre, men med temperaturforskjeller. Samme greie som når du har tatt iPhonen med ut i kulda og eller gått rett inn i varmt lokale. Den blir fuktskadet. Ingen ting annet behøver å være fuktig, likevel blir phonen fuktskadet. Bare enkel fysikk det.

Jeg forslår at du tar deg en tur inn i vinternorge noen uker før du uttaler deg så skråsikker om hvordan andre  faktisk opplever ACC funksjonen. Å avvise det som overdrivelser er fortsatt ikke veien å gå.



JorgenTi

Funker fint om sommeren når det fint vær og solen står høyt på himmelen. Funker relativt dårlig i de fleste andre situasjoner.. Når jeg bruker det sitter jeg stort sett klar til å trykke pedalen inn når det kobler ut. Spesielt her på Vestlandet der det ikke er tørre veier mellom oktober og april som gir dårligere sikt for kameraet...

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Usikker på detta

Jeg har positive erfaringer med ACC. Digger systemet - spesielt i 50-90 soner.
For meg kobler den ut ytterst sjelden, og når den gjør det forstår jeg hvorfor.
Det eneste irritasjonmomentet jeg har opplevd har vært i høy fart på E6, når jeg i høyre fil nærmer meg bilen foran og den automatisk bremser ned grunnet avstandsmåleren - når jeg så slenger meg over i venstre fil opplever jeg at "bremsingen" fortsetter en stund før den igjen akselrerer. Føles litt "tregt".

Har et litt fløvvt spørsmål, men det skyldes den enkle grunn at jeg ikke har opplevd kø ennå.. ::)
Hvordan fungerer køassistenten og hvordan aktiveres den?
Snakker da om systemet som gjør at bilen faktisk ratter på egenhånd i kø-situasjoner.

Erik Taraldsen

Her var det skikkelig respons gitt! Takker folkens. For min del vil bilen bli stående i garasje så is/dugg på rute tror jeg ikke blir et stort problem.

En ting jeg ikke har fått helt taket på ennå er line assist i krabbekø. Vil det fungere? Så jeg i prinsippet kunne sittet med avisen?

Ellers skjønner jeg at prøve(kø)kjøring må til.


Sent from my iPhone using Tapatalk

LMOR

#22
For at køassistenten skal virke må du holde minst en hånd på rattet. Den virker kun på motorveier, og bare under 60.
I tillegg er kravet i følge et annet forum, at kartet har finoppløsnig av motorveien.
Og veimerkingen må være av god kvalitet...
Men når alt det over stemmer, fungerer det bra  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

rmrsr

ACC'en i i3 er basert på singel-kamera, med sine svakheter. Det jeg kan oppleve er 1) at den kan reagere litt tregt på biler som svinger inn rett foran bilen (du må følge med dersom de begynner å bremse), 2) den er konfigurert passivt (kjører litt defansivt, fks. dersom noen aksellererer) og 3) at den kobler ut av og til (dog ikke ofte).

Alt i alt vil jeg likevel si at jeg er fornøyd med systemet når jeg først har det.

Usikker på detta

Har ikke brukt acc MYE, men en del  :o
Oppholdt meg i 4 timer på E6 igår og var litt ekstra obs på "hvordan den fungerte" grunnet denne tråden.

Jeg var heldig å oppleve mange forskjellige værbilder i løpet av disse timene: lav sol både foran og bak, tuneller, lett regnvær, tungt regnvær + tungt regnvær med trailere 50m foran meg hvilket førte til "full storm".

Kan ikke annet si enn at den fungerte perfekt?
Den koblet ut ved ett enkelt tilfelle - og typisk nok skjedde dette på et tidspunkt hvor jeg ikke aner hvorfor den gjorde det  ;D og den var på igjen så fort jeg trykket på "res".
Den ga et skarpt signal og jeg forstod med en gang at jeg måtte røre litt på høyrefoten - dette var null stress å "høre", selv nå nye Metallica-plata gikk på full guffe på anlegget.  :)

Man lærer seg litt å kjenne hvordan acc``n "lever" også. Merker jeg blir litt føre var på bilene foran, og eventuelt vet hva som skjer når biler legger seg ut foran meg. Opplever ikke "strikk-effekten" på samme måte som jeg gjorde i begynnelsen.

Personlig digger jeg den  :)

Det som er fint er at man KAN deaktivere den og benytte standard cruisekontroll. Da har man liksom i pose og sekk.
Men om noen tenker at man nærmest skal kunne lukke øynene når acc er aktivert - da har man misforstått  ::)

TM

Sitat fra: LMOR på lørdag 19. november 2016, klokken 09:09
For at køassistenten skal virke må du holde minst en hånd på rattet. Den virker kun på motorveier, og bare under 60.
I tillegg er kravet i følge et annet forum, at kartet har finoppløsnig av motorveien.
Og veimerkingen må være av god kvalitet...
Men når alt det over stemmer, fungerer det bra  ;)
Forutsetningen om motorvei i maks 60 km/t er begrenser åpenbart mulighetene for å teste dette. Selv har jeg aldri fått prøvet det, men savner det heller ikke. Savner heller ikke selvkjørende bil, for det er da kjedelig nok å kjøre bil med automatgir  :)

Sarepta


Forutsetningen om motorvei i maks 60 km/t er begrenser åpenbart mulighetene for å teste dette. Selv har jeg aldri fått prøvet det, men savner det heller ikke. Savner heller ikke selvkjørende bil, for det er da kjedelig nok å kjøre bil med automatgir  :)
[/quote]

I kø er ikke bilkjøring gøy (uten automatgir er det pyton). Da har selvkjøringen noe for seg. Jeg har brukt det mange ganger, og det fungerer stort sett veldig bra. Men så lenge man må ha en hånd på rattet, er det mer en artig gimmick enn praktisk nyttig. ACC derimot er veldig nyttig. Det faller ut oftere nå om vinteren, men det venner man seg til, og fremdeles er det nyttig.

Erik Taraldsen

Sitter å blar litt på finn.no.  Er dette her navnet på adaptiv cruice? 
544 CRUISE CONTROL WITH BRAKING FUNCTION

Sør

Sitat fra: Erik Taraldsen på søndag 20. november 2016, klokken 10:03
Sitter å blar litt på finn.no.  Er dette her navnet på adaptiv cruice? 
544 CRUISE CONTROL WITH BRAKING FUNCTION
Ser det er den som står på bilen jeg har bestilt, så regner med at det er adaptiv cruisecontrol.
Audi e-tron 55
BMW i3 FC 94Ah

turfsurf

Nei, dette er ikke Adaptiv Cruise, det er dynamic cruise control, som betyr at ned holder farten opp og ned bakker, men kjører rett inn i bilen foran hvis den holder lavere fart.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA