Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Burde ikke nye Tesla'er få nese?

Startet av Erik Taraldsen, tirsdag 10. januar 2017, klokken 20:57

« forrige - neste »

Erik Taraldsen

Har nylig flyttet og fått erfare kryp/stillstand-kjøring med diesel manuell ca halvtime hver morgen.  Har lyst å bytte til noe med automat og Adaptiv Cruise Controll.  Et mulig valg kunne være i3 (kona er ikke forelsket i designet, men jeg syntes den er litt kul).  Har lest litt på forumet her og sett noen videoer med acc testet, men ikke funnet noe særlig nyere enn 2014.  Slik jeg forstår det så er (var) det en del issues med at acc kobler ut litt oftere enn radar basert acc.  Og så vidt jeg kan skjønne må man sette i gang kjøringen hver gang det har vært full stopp.  Det er _mye_ full stopp på min strekkning (fra Gan over Fetsundbrua for de som er lokalkjente).  Stemmer dette fortsatt?  Og vil Lane Assist gjøre noe fornuftig her?  Er vanskelig å holde seg fokusert på kjøringen i sånn her trafikk.

Beckern

Parkerer du ute vil du ha mye problemer med dug i kamerahuset om vinteren.
Opplegget er temmelig idiotisk og ved klimatisering mens det snør ser man hele ruten bar unntatt foran kamera hvor det ligger en snø-dott. Dette kjøler også ned vinduet foran kamera slik at det danner seg dug på innsiden her.

Å starte ACC igjen er ikke så ille. Det holder med et lite klikk på resume knappen på rattet dersom bilen står stille mer en 5 sek.
ACC på strekningen fet-lillestøm-oslo er å anbefale men som sagt, vinter, uteparkering og i3 ACC går dårlig sammen. Ofte jeg ikke får brukt den i det hele tatt på vei til jobben.

Mr.Zero

Jeg har ingen tidligere erfaringer med ACC, men må jo si at jeg setter utrolig stor pris på den jeg har i i3'n når jeg kjører rundt i Oslo/Akershus. Fungerer på langt nær perfekt, men den duger. Har lett for å koble seg ut i sterkt motlys, tjukk tåke mm - og ved et par anledninger jeg ikke har funnet ut av noen årsak. Var litt ubehagelig da den plutselig kuttet ut i 100km/t helt uten grunn - og kjørte da full regenerering. Det opplevdes nesten som bråbrems, og glad jeg ikke hadde en trailer bak. Bedre da å koble A'en ut og bare kjøre på vanlig cruise controll. Men da må man huske på dette, da... ::)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

LMOR

Det er stor forskjell på hvordan ACC oppleves. Jeg bruker det alltid i saktekjøring, bilen står ute, men jeg har sjelden problemer. Bor på vestlandet, så fuktigere enn dette er det ikke mange som har.
Når du fortsetter etter mer enn ca 5s stopp, så pleier jeg bare å gi gasspedallen et lite dytt. Slik er det på alle BMWer jeg kjenner til, radar eller ikke. En sikkerhet i tilfelle du sovner i køen  :o

Hvilken SW versjon har du Mr.Zero? Nyere SW versjon skal ikke bråbremse i slike situasjoner.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

model3citizen

Sitat fra: Erik Taraldsen på fredag 18. november 2016, klokken 14:58
Har nylig flyttet og fått erfare kryp/stillstand-kjøring med diesel manuell ca halvtime hver morgen.  Har lyst å bytte til noe med automat og Adaptiv Cruise Controll.  Et mulig valg kunne være i3 (kona er ikke forelsket i designet, men jeg syntes den er litt kul).  Har lest litt på forumet her og sett noen videoer med acc testet, men ikke funnet noe særlig nyere enn 2014.  Slik jeg forstår det så er (var) det en del issues med at acc kobler ut litt oftere enn radar basert acc.  Og så vidt jeg kan skjønne må man sette i gang kjøringen hver gang det har vært full stopp.  Det er _mye_ full stopp på min strekkning (fra Gan over Fetsundbrua for de som er lokalkjente).  Stemmer dette fortsatt?  Og vil Lane Assist gjøre noe fornuftig her?  Er vanskelig å holde seg fokusert på kjøringen i sånn her trafikk.

ACC fungerer tildels dårlig, kobler ut for motlys og ellers dårlige forhold. Bruker den ikke, selv om jeg pendler daglig på E6. ACC er også, når den fungerer, mye dårligere enn meg selv å forutse trafikken foran, og fører til enten voldsom og ineffektiv kengurukjøring, eller at avstanden til bilen foran er så stor at noen alltid smetter inn.

Derimot vi jeg si at du kanskje ikke skal være så bekymret for dette, elbiler er uendelig mer komfortable i køkjøring, og kan ikke sammenlignes med "fossilbiler" i så måte. Må nesten oppleves.

Anbefaler derfor å prøve en (i3) i køkjøring selv, det er ikke sikkert ACC er så kritisk som du kanskje tror.

Ellers vi jeg bare si: Ta det fra en tidligere klassekamerat, i3 er en helt konge bil, selv uten fungerende ACC.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Nasatech

Evt. kan du prøve Tesla med AP. Da styrer den og bremser/gasser. Står du i kø får du ikke beskjed om å ta henne på rattet, men står du lenge nok stille så må du være nær gassen igjen for at den skal fortsette.

Mr.Zero

Sitat fra: LMOR på fredag 18. november 2016, klokken 16:06
Det er stor forskjell på hvordan ACC oppleves. Jeg bruker det alltid i saktekjøring, bilen står ute, men jeg har sjelden problemer. Bor på vestlandet, så fuktigere enn dette er det ikke mange som har.
Når du fortsetter etter mer enn ca 5s stopp, så pleier jeg bare å gi gasspedallen et lite dytt. Slik er det på alle BMWer jeg kjenner til, radar eller ikke. En sikkerhet i tilfelle du sovner i køen  :o

Hvilken SW versjon har du Mr.Zero? Nyere SW versjon skal ikke bråbremse i slike situasjoner.

Før jeg kan svare på SW-versjon, må du nesten fortelle meg hvor jeg finner dette.. Bilen er for øvrig produsert i september. Hørte snakk om en mjukvara som skulle begrense regenereringen når acc kuttet ut, men har ikke fått bekreftet dette. Er den klar, ja da ønsker jeg den velkommen!  8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

LMOR

Ofte er det de som ikke bruker ACC jevnlig som skriver hvor dårlig den fungerer. Litt interessant. Dette med rykk bestemmer du selv, du stiller avstanden til bilen foran, og jo tettere du kjører, jo mer rykker det, men jo lengre du kjører bak, jo mer sannsynlig er det at noen smetter inn. Men for at det skal være problem i køkjøring så må det være flere felt, og da er det biler som presser seg inn uansett hva du gjør.
Det er bare å låne en bil, og teste det ut selv. De få gangene du har et duggproblem, har du mer enn nok tid til å bli kvitt duggen hvis de sitter likevel sitter i kø. Tar 5-10min avhengig av hvor mye dugg det er. Er køen ofte mot direkte motlys, så sliter du med i3 og ACC. Men det er lite motlys til og fra jobben på denne tiden i hvert fall  8)

Men den viktigste grunnen til at jeg konsekvent bruker ACC i bytrafikk, er at jeg da unngår å få fartsbot. Så ACC er raskt spart inn igjen for noen av oss. Var en tur i Bergen 1 gang uten en bil med ACC de siste 10 årene. Det kostet meg 3000.-
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Mr.Zero på fredag 18. november 2016, klokken 17:01
Bilen er for øvrig produsert i september. Hørte snakk om en mjukvara som skulle begrense regenereringen når acc kuttet ut, men har ikke fått bekreftet dette. Er den klar, ja da ønsker jeg den velkommen!  8)
Da har du sikkert riktig SW. Har ikke opplevd at ACC slår ut i høy fart med den nye, så enten er feilen tilbake, eller så er det du opplever som bråbrems peanuts ift hvordan det var før.
Den må jo bremse, fordi en av funksjonene i ACC er å sikre at du ikke kolliderer med bilen foran, så når den mister synet, så er det ikke noe valg. Du venner deg til dette, foten min trykker svakt på gassen automatisk når jeg hører lyden av ACCen som faller ut. Du lærer deg fort til forutse det også. Har du vanskeligheter med å se i motlyset så vil bilen også ha det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Mr.Zero

Sitat fra: LMOR på fredag 18. november 2016, klokken 17:08
Sitat fra: Mr.Zero på fredag 18. november 2016, klokken 17:01
Bilen er for øvrig produsert i september. Hørte snakk om en mjukvara som skulle begrense regenereringen når acc kuttet ut, men har ikke fått bekreftet dette. Er den klar, ja da ønsker jeg den velkommen!  8)
Da har du sikkert riktig SW. Har ikke opplevd at ACC slår ut i høy fart med den nye, så enten er feilen tilbake, eller så er det du opplever som bråbrems peanuts ift hvordan det var før.
Den må jo bremse, fordi en av funksjonene i ACC er å sikre at du ikke kolliderer med bilen foran, så når den mister synet, så er det ikke noe valg. Du venner deg til dette, foten min trykker svakt på gassen automatisk når jeg hører lyden av ACCen som faller ut. Du lærer deg fort til forutse det også. Har du vanskeligheter med å se i motlyset så vil bilen også ha det.

Opplevelsen skjedde på E6 tidlig en lørdags morgen. Ingen biler foran eller bak. Da slapper man litt av og holder nødvendigvis ikke foten klar på gassen klar for at acc plutselig skal slå seg av.. Nå ble det til at jeg tok over "kontrollen" og fikk bilen raskt opp i fart igjen, men opplevelsen var noe guffen da bilen raskt reduserte farta. Foran meg var det en bro - og på venstre side av veien jernbanen til Flytoget. Det kan jo ha vært noe med dette som forårsaket "bråstoppen". Motlystrøbbel opplever jeg til stadighet, men det er jeg klar over. Bruker acc for øvrig my, og digger saktegående kø 8). Får bilen i gang etter stillestående ved hjelp av en touch på cc's hastighetsknapp. Kan derfor ha begge beina på dashbordet og bare nyyyte det daglige kaoset ved Brynstunnelen.. ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Mr.Zero

 Dette sier BMW om kameraproblematikken...
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Ferry

Sitat fra: Erik Taraldsen på fredag 18. november 2016, klokken 14:58
Et mulig valg kunne være i3 (kona er ikke forelsket i designet, men jeg syntes den er litt kul).

Du får låne med deg en i3 og ta med kona på prøvekjøring. Du skal ikke utelukke at hun bryr seg mindre om designet etterpå ;)

Køkjøring med elbil kontra manuell diesel er som natt og dag, selv uten acc. Elbilen er trinnløs og rykkfri og uten kløtsj å slite på. Helt overlegen dobbelkløtsjkasse som DSG etc. også, spør du meg. Jeg kjører jevnlig alle tre varianter.

KapteinLefso

Fruen her i huset avviste i3 totalt. Jeg lånte en med meg hjem, hun tok seg en tur, og etterpå skulle vi ha en i3. Acc fungerte helt utmerket denne dagen i alle fall, og var noe av det jeg likte med bilen. Få andre i samme prisklasse som har dette.
2017 BMW i3

itre

Har i3 med ACC og automatisk styring på motorvei "autopilot..."

Bilen (kamera/systemet) brukte lang tid på å kalibrere seg, men nå fungerer det tålelig bra. Bruker det daglig i køpendling Akershus-Oslo. Selvstyringen faller ut noen steder der den mister syne av kantmerkingen, og jeg har gjennom fire måneders bruk opplevd at motlys og tåke har slått ut ACC tre ganger.

Irriterer meg litt at ACC ikke holder seg aktiv ved stans, men det er lett å trykke reset på styret, så er den i gang igjen med det samme. Håper på en fiks for dette i fremtiden, ingen åpenbar grunn til at den skal skru seg av?

Leste om en på forumet som har kodet om selvstyringen til å fungere på alle veier og over 60 km/t, men fant ikke tråden i farta. Enn så lenge er den begrenset til større motorveier og opp til 60 (men ACC fungerer fint "overalt).

i3 er den beste bilen jeg har hatt, blant ett 30 talls biler jeg har eiet opp gjennom årene hvorav flere i toppsjiktet.

LMOR

Som nevnt over er stopp, og start via knapp eller gass en del av konservatismen til BMW. Redd for å bli saksøkt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA